Gå til innhold

Fersk undersøkelse: Nordmenn vil bruke elsykkelen hele året

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

– Det er helt klart at koronaen gjør at flere tar fram den gamle sykkelen for å bruke den, og at flere kjøper seg elsykkel eller hybrid, alle med det mål for øye å bruke dem hele året. Vi vil ha flere piggdekkskifter i år enn noensinne på alle våre filialer, sier han.

– Vi har hatt opptil 1–2 ukers ventetid på service og reparasjon, sier Grenan-Grimstad, men mener de er var de kjappeste i bransjen.

Endte opp med å bytte piggdekk selv siden begge sykkelbutikkene her hadde over en måneds ventetid.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Byttet dekkene mine selv jeg også. Litt mer herkete på en elsykkel men må innrømme at jeg ikke trodde det var noe de fleste gjorde på verksted. Byttet til piggdekk sist for 20 år siden da jeg trengte det for å levere søndagsavisa. Ah nå har jeg blitt en godt voksen mann som koser seg med å vise til hvor tiltaksløse andre er!

• Liker 2
Lenke til kommentar

Byttet dekkene mine selv jeg også. Litt mer herkete på en elsykkel men må innrømme at jeg ikke trodde det var noe de fleste gjorde på verksted. Byttet til piggdekk sist for 20 år siden da jeg trengte det for å levere søndagsavisa. Ah nå har jeg blitt en godt voksen mann som koser seg med å vise til hvor tiltaksløse andre er!

Å bytte dekk krever vel like mye kunskap og ferdigheiter som å sette telefonen til lading,  lage til en Grandiosa og vaske et glass for å ha brus i.

Endret av Halvor Sølvberg- the MOV
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+5132
5 minutes ago, Halvor Sølvberg- the MOV said:

Å bytte dekk krever vel like mye kunskap og ferdigheiter som å sette telefonen til lading,  lage til en Grandiosa og vaske et glass for å ha brus i.

Nåja. Krever helst dekkspaker (kan gjøres med andre ting, men...) og litt ståpåvilje hvis dekket er trangt.

Uansett positivt (og egentlig forventet fra min side) at flere tyr til sykkel.

Lenke til kommentar
PingEnt skrev (14 minutter siden):

Nåja. Krever helst dekkspaker (kan gjøres med andre ting, men...) og litt ståpåvilje hvis dekket er trangt.

Uansett positivt (og egentlig forventet fra min side) at flere tyr til sykkel.

Går fint å kjøpe felg som gjør dekkskift til en lek. Men ja det bør sykkelselger informere om, står jo på Grandisen at papp og plast skal av før steking.

Og kjøper man med krank motor er det jo bare å kjøpe ekstra felgsett, noe som også er basis kunskap. Bør informeres om, gir lettere insalg av dyrere sykkel som går hurtigere de fleste bakker.

3 felgsett er på sett å vis minimum, slikkers (limes ofte på felg), tereng og pigg. Salg man trolig vil få om man informerer godt. God service lønner seg altid, for alle.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+5132
33 minutes ago, Hanhijnn said:

Dekkspaker koster "knapper og glansbilder" på Biltema.

Ja,men fortsatt litt mer kunnskap og ferdigheter enn å sette mobilen til lading ville jeg si.

Lenke til kommentar
16 hours ago, Halvor Sølvberg- the MOV said:

Såvidt jeg husker krever det kun:

1. Ta dekket av sykkelen
2. Tøm dekket for luft. Trenger ikke spesialverktøy for å fjerne slangenåla
3. 2 stk flatjern eller noe annet å lirke med for å ta av dekket. 
4. Sett på igjen dekket ved å lirke det på via flatjern
Bildekk og elscooterdekk blir noe helt annet, da man på bildekk må brekke av det størkna luben som holden beaden inne. Og på elskarpesykkler er det snakk om jalladimensjoner og for stive dekk.

Lenke til kommentar
Hanhijnn skrev (5 timer siden):

Ja litt, men ikke mye. Kunnskapen er svært lett tilgjengelig på Youtube, og resten finner man lett ut ved å prøve.

Det som kan skje (untaket som bekrefter regelen):

Man kan ikke å sette mobilen på lading, å da får man ikke frem YouTube.

Esensen blir da å ikke ha kastet bruksanvisninga til mobilen og at man kan å lese. Men har man kastet embalasjen med ladekablen er man jo like langt.

Lenke til kommentar
del_diablo skrev (5 timer siden):

Såvidt jeg husker krever det kun:

1. Ta dekket av sykkelen
2. Tøm dekket for luft. Trenger ikke spesialverktøy for å fjerne slangenåla
3. 2 stk flatjern eller noe annet å lirke med for å ta av dekket. 
4. Sett på igjen dekket ved å lirke det på via flatjern
Bildekk og elscooterdekk blir noe helt annet, da man på bildekk må brekke av det størkna luben som holden beaden inne. Og på elskarpesykkler er det snakk om jalladimensjoner og for stive dekk.

Eg kjøpte en litt brukt batteri-sykkel til min syster for 5 000,- for en 5 år siden (den er i bruk ennu). Den var heilt grei med, lys, støtte, lås, bagasjebrett og korg på styret, og gjorde ca 60 km på flat veg i ca 23 km/t.

Så pungterte den : Årsaka var at fabrikken bare hadde brukt noen alt for store slanger i forhold til felgstørrelsen, og bare lagt en bukt på dei  for å få dei til å passe, noe som gir gnag (holdt en 3-500 km). Artig opplevelse, som eg ikke ville vært foruten.

Når det gjelder mindre felgdimensjoner er det ofte i bruk å ha delte felger. Og det burde være helt uproblematisk å lage felger til sparkesykkel som kan deles (gjærne usymetrisk felg halvdeler) uten verktøy. Er jo trykket i dekket som holder «alt» på plass i utgangspunktet.

Se på større kjøretøy som har dette problemet med stive / kraftige dekk, bare en felg «skims» / foring (ofte en betre løysing en delte felger på større dimensjoner) som holder seg selv på plass. Håndteringa av dekk er det jo værre med på større maskiner, men man har som regel en gravemaskin på stedet som kan brukes. Men prinsippene blir det samme.

En liten anekdote til dei som kjører på lavprofil : Hvorfor har Formel 1 biler høgre dekksider enn Du.

Blir Du lurt av bilforhandler, dekkforhandler og kompiser ? 

Lenke til kommentar
Mutant_100 skrev (5 timer siden):

Skifter bare fordekket til pigg. Har gjort det i mange år. Det er oftest godt nok.

Ja, med ABS er det greit (forhjulstrekk).

Og gamle biler med AI tilsvarendes kunskap, noe Du ikke har (huh, eg redigerer; der var et ekorn en gang som var smålig) .

Ekorn er bra, men 0 - her på TU. Ballene og kunskap er for småskorent.

ref: Du kan betre, bare vis det. Stå på.....med bilen Din.

Lytte, forstå og føle. Ikke vansklig..... Og Det gjør Du, uten at nabolaget forstår.

ref: https://www.youtube.com/watch?v=K4EIYQ6fkG4

Norsk https://www.youtube.com/watch?v=Zmi8ilzQfHY

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...