Gå til innhold

Google WiFi, switch og Asus router m/usb printer


Anbefalte innlegg

Har denne sammenkobling i hjemmet.: altibox - Google wifi- switch- Asus router. 

Koblet i den rekkefølgen. Altibox boksen er i bro modus. Alt fungerer bra ifht Internett og smart belysning koblet til switch. Men jeg ønsker og ha trådløs printer i systemet. Asus router har usb tilkobling for dette. Men hvordan får jeg den til og virke i dette oppsettet? Jeg klarer ikke  logge meg inn på router via Google WiFi når Asus er koblet til switch gjennom wlan porten.  Noen løsning her? 

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
NULL skrev (5 minutter siden):

Problemet ditt blir "ruter bak ruter". Enhetene som står koblet til til Google WiFi kan i utgangspunktet ikke snakke med enheter som bak Asus-ruteren. 

Noen spesiell årsak ellers til å bruke denne Asus-ruteren bak Google Wifi? 

kun for og få koblet til printer i router  med usb (har ikke nettverksprinter) slik at jeg får printet ut trådløst. fungerte  før google wifi kom i hus. 

 

Lenke til kommentar

Problemet blir jo at du egentlig får to separate nettverk, der enheter på Google WiFi-nettverket ikke får snakket med enheter på Asus-nettverket. 

Hvis du setter Asus-ruteren "fremst", og Google WiFi tilkoblet den, kan det hjelpe gjennom at du trolig kan legge til printer via IP-adresse. Men husk at "ruter bak ruter" her vil kunne ha en del andre ulemper.

Annet element er jo hvor mye skriveren du har er "verdt for deg". Det koster ikke mange kronene for skrivere som har integrert nettverksfunksjonalitet.

Lenke til kommentar
NULL skrev (19 minutter siden):

Hvis du setter Asus-ruteren "fremst", og Google WiFi tilkoblet den

Hvis målet kun er å få skrevet ut via USB-porten på Asusen, ville jeg ha konfigurert Asusen som såkalt AP - Access Point - og kun brukt LAN-portene, dvs. ut fra Asus’ LAN port (ikke WAN) og inn i switch. Sett en fast IP-adresse på Asusen i samme subnett som det Google WiFi gir ut. Da bør du få skrevet ut fra alle enheter. Husk å endre oppsettet på skriverporten i OS (Windows) så den stemmer over ens med den nye IP-adressen til Asusen.

Lenke til kommentar
NoBo skrev (7 timer siden):

Hvis målet kun er å få skrevet ut via USB-porten på Asusen, ville jeg ha konfigurert Asusen som såkalt AP - Access Point - og kun brukt LAN-portene, dvs. ut fra Asus’ LAN port (ikke WAN) og inn i switch. Sett en fast IP-adresse på Asusen i samme subnett som det Google WiFi gir ut. Da bør du få skrevet ut fra alle enheter. Husk å endre oppsettet på skriverporten i OS (Windows) så den stemmer over ens med den nye IP-adressen til Asusen.

Ok. Det lar seg gjøre.  Mener du google wifi sin Lan ip adresse . Altså  DHCP adresseområdet?  velge en ip adresse som er mellom start og slutt i det området  (feks .249) , eller selve Google WIFI routeren sin ip adresse som er .1

Endret av Sparchy006
Lenke til kommentar
Sparchy006 skrev (11 timer siden):

Mener du google wifi sin Lan ip adresse . Altså  DHCP adresseområdet?  velge en ip adresse som er mellom start og slutt i det området  (feks .249) , eller selve Google WIFI routeren sin ip adresse som er .1

Ja, men sørg for at IP-adressen du gir Asusen er utenfor det adresseområdet som er avsatt til DHCP. Dette for å hindre adressekonflikt hvis en annen enhet på nettet ditt får tildelt den samme IP-adressen. Husk at alle enheter i et IP subnett (adresseområde) må ha en unik IP-adresse for å kunne kommunisere. Så nei, du kan heller ikke gi Asusen samme IP-adresse som Google WiFi ruteren din.

Eksempel:

  • Google WiFi ruteren har adressen 192.168.86.1
  • DHCP adresseområdet (Scopet) er angitt som ‘192.168.86.20 — 192.168.86.250’
  • For en enhet (her:Asusen) som du vil konfigurere med en fast (statisk) IP-adresse, må du angi du en adresse utenfor DHCP adresseområdet. Eks. ‘192.168.86.10’
  • Det du derimot må sørge for at er likt, er subnett masken; Pass på at subnett maske som angis på Asusen er lik den som er angitt i oppsettet på Google WiFi ruteren/for DHCP adresseområdet. Subnett maske er typisk angitt som ‘255.255.255.0’ og/eller ‘24 bit’
  • ’Gateway’ angitt på Asusen blir da i eksempelet ‘192.168.86.1’

Hvis ikke det er ‘192.168.86.x’ som er i bruk på din Google WiFi ruter og DHCP, må du bytte ut i mitt eksempel så det stemmer over ens med det som er i bruk hos deg.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...