Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Trim til Citröen Xantia

sluffy

Anbefalte innlegg

pappa har en Xantia 1,8l. 1998 modell som han vil ha litt mer effekt ut av enn de 110-112hk. som er i bilen fra før. Så hva bør han gjøre med bilen for å få noe mer ut av den, og hvor mye vil dette koste. Og hvor i bergen (eller omegn) vil det være mulig å få gjort dette (han har heller lite erfaring med å mekke biler)?

det jeg tenkte på med en gang var Chip, luftfilter og effektanlegg.

Endret av sluffy
Lenke til kommentar
  • 4 uker senere...
Videoannonse
Annonse

Hei.

Har selv en xantia 1.8i 16v, og siden disse bilene ikke ofte blir brukt i tuning-sammenheng, skjønner jeg at du spør.

Har selv sett litt på priser på forskjellige muligheter, men student - økonomien har gjort sitt til at jeg fremdeles har 112 hk. Vet ikke hvilken prisklasse du eller far din har tenkt å satse på, men her er et par forslag:

Chip: Gå på autoteknikk.no, her kan du bestille chip til bl.a xantia. En slik chip koster vel ca 4 store tenker jeg, og gir ca 10 gamp til. Det er jo ikke å forakte. I tillegg kan du jo kjøpe powerfilter og eksos. Eksosen kan bli kostbar, men et filter kan du bestille fra f.eks greenfilters.com. De selger filter til xantia for ca 900 kr.

Filteret kan skiftes raskt uten problemer selv, men chippen med fordel kanskje kan overlates til andre, da det kan bli ganske dyrt å ødelegge den og kortet det sitter på.

Går du litt opp i pris, kan du jo gå for et kompressor kit. pris for xantia ligger vel på ca 40 000. Så kommer nok montering i tillegg, hvis man ikke er så vant til å mekke selv. lykke til

Lenke til kommentar

Når man monterer chip kan det lønne seg å få bremset motoren skikkelig og det er det ikke mange som kan her i Bergen desverre er mulig Norhspeed har, men er ikke helt sikker på hvor du får tak i han. Er diverse andre steder og tror jeg men er ikke sikker...

Lenke til kommentar
Når man monterer chip kan det lønne seg å få bremset motoren skikkelig og det er det ikke mange som kan her i Bergen desverre er mulig Norhspeed har, men er ikke helt sikker på hvor du får tak i han. Er diverse andre steder og tror jeg men er ikke sikker...

vet at Bergen Bilelektronikk (eller noe sånnt) installerer chip tror du at de gjør det??

Lenke til kommentar

Børge Olsen www.boracing.no har mye til audi ihvertfall, kanskje han kan skaffe til Citrus og.

Det er ikke den mest trimmingsvillige motoren, men som nevnt, chip eksos og filter. Du kan jo også satse på kam-bytte til Shriek, men da koster det fort noen kroner og du mister noe moment på lave turtall.

Chip som koster 4k? Dæven det var billig. De fleste tar fra 6k og oppover, vanligvis 8-9 alt etter hvilket merke det er snakk om og til hvilken bil. På de dyreste er benkekjøring og tilpassing inkludert.

Alt i alt ville jeg unnlatt å trimme denne bilen, og heller satse på noe mer trimmingsvillig til neste gang. :)

Lenke til kommentar

es-tuning i Trondheim (www.estuning.no) programmerer og installerer trimchip til xantia for 4500. 4000 hvis du setter'n på plass selv. Når det gjelder hvor "trimmevillig" xantiaen er, så er det selvfølgelig ikke noen supra, men den er ikke den noe verre enn en andre standard injection motorer uten turbo. Ikke no verre enn BMW 318 f.eks.

Lenke til kommentar
  • 4 uker senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...