Gå til innhold

Stavanger går foran: Samler data om innbyggernes blodtrykk, puls, bevegelse og fart

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Hva med nei.

Det er uansett ikke interessant med persondata. Dette skal være anonymt, sier prosjektlederen.

Ingenting er anonymt. Så enten lyver prosjektlederen eller de er for inkompetent til å forstå hvor enkelt det er å identifisere folk ut av å kombinere små drypp av "anonym" data.

Endret av likferd
  • Liker 8
Lenke til kommentar

Verden går fremover. At det trengs arbeid med teknologi og lovtilpassing er noe man så klart må diskutere under hele løpet, men å bare være sur mot utvikling (uten reelle forslag til hvordan man alternativ kan lage løsninger for tiden vi lever i) er lite konstruktivt.

Endret av The Very End
Lenke til kommentar

Når disse dataene skal brukes til byplanlegging; har de tenkt over at de som bruker sportsklokker og den slags kanskje bruker byrommet på en annen måte enn andre slik at dataene ikke nødvendigvis er representative for totalbildet av hvordan byen brukes?

• Liker 3
Lenke til kommentar

Hva har man igjen av "privatlivets fred" når man gir ifra seg sine biologiske data til firmaer som google? Noe å tenke på når nærmeste apotek sender en prøvepakning på blodtrykksmedisin eller når en sportskjede med X i navnet senter sms at det er på tide å oppdatere joggeskoene...

• Liker 1
Lenke til kommentar

Maskingevær, miner, atomvåpen, klasebomber. Det burde være unødvendig å stadig måtte minne teknologer på at ikke all utvikling er framgang. I internettets tid har det skjedd mye utvikling, noe framover og noe bakover. Å sentralisere data om folks helse har så mange fallgruver at jeg er veldig skeptisk til at det kan kalles fremgang. Å bare se det fra den ene siden, to skritt frem, uten å se helheten og problemene, ti skritt tilbake, er mildt sagt naivt. Venter i spenning på et helhetlig og kritisk blikk på denne helseloggingen, fremfor naiv markedsføring.

• Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

Hvem setter en femmer på at slik data etterhvert blir levert forsikringene som igjen styrer priser basert på disse "anonymiserte" dataene, som ikke vil være det i kriminelle hender, med økonomiske baktepper for å jukse litt? 

Om slikt skal innføres, så må strafferammene for juks være opp mot livstid i fengsel, hvis ikke er det garantert at folk vil se verdier å tjene her på å selge slik type data videre. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Hanhijnn skrev (30 minutter siden):

Fart? Hvorfor samler de inn data om fart? Det sier artikkelen pussig nok ingenting om.

Tenker det er for å ha en formening om hvorfor pulsen ev. er høy. Har du høy puls og er stillestående, så kan det være et faresignal. Har du høy puls og stor fart, så er dette mer normalt, da man enten jogger eller sykler.

Utad virker det jo som gode hensikter, men jeg tenker jo at all denne innsamlingen er et potensielt kjempeproblem når det kommer på avveier og samkjøres av folk med onde hensikter. Eller misbrukes innad i systemet av noen med "gode" hensikter.

Og hvordan får man invitasjon til å være med? Eller får ikke enkeltbrukere info, det bare plukkes fra leverandørens baser? Selv så grøsser jeg over mulige scenarier hvor dette misbrukes, og må vurdere om slike trenings/helse-apper skal kastes ut av telefonen?

Har foreløpig ikke skaffet meg smartklokke eller treningsklokke, og det ble plutselig enda mindre interessant nå.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Snowleopard skrev (26 minutter siden):

Tenker det er for å ha en formening om hvorfor pulsen ev. er høy. Har du høy puls og er stillestående, så kan det være et faresignal. Har du høy puls og stor fart, så er dette mer normalt, da man enten jogger eller sykler

Eller kjører bil/motorsykkel...

Snowleopard skrev (27 minutter siden):

Utad virker det jo som gode hensikter, men jeg tenker jo at all denne innsamlingen er et potensielt kjempeproblem når det kommer på avveier og samkjøres av folk med onde hensikter. Eller misbrukes innad i systemet av noen med "gode" hensikter.

Jepp. Skurrer litt det der. Håper Datatilsynet holder et skarpt øye med dette.

Snowleopard skrev (27 minutter siden):

Og hvordan får man invitasjon til å være med? Eller får ikke enkeltbrukere info, det bare plukkes fra leverandørens baser? Selv så grøsser jeg over mulige scenarier hvor dette misbrukes, og må vurdere om slike trenings/helse-apper skal kastes ut av telefonen?

Har foreløpig ikke skaffet meg smartklokke eller treningsklokke, og det ble plutselig enda mindre interessant nå.

Har hatt smartklokke siden den første kom, og kan ikke tenke meg å være foruten.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...