RaymondK Skrevet 31. oktober 2020 Del Skrevet 31. oktober 2020 Driver å snuser på å kjøpe meg en tilhenger. Ønsker meg en som er minst 1,80 bred, har nedfellbare sidelemmer, og gjerne boggi aksling og tipp. Disse hengerene er kjempedyre! Det som i mange tilfeller er rimeligere er en brukt bilhenger. Disse er jo svære, er ofte godt utstyrte med tipp, vinsj, kjørelemmer osv. De er åpne i sidene slik at man kan kjøre paller rett på. Hva er egentlig bakdelen? Hvorfor er ikke disse mer populære, når vanlige varehengere er så dyre? Lenke til kommentar
agvg Skrevet 3. november 2020 Del Skrevet 3. november 2020 Brukte hengere? Er de så rimelige da? Mange er godt brukt, fikse de koster fort endel, så lenge etter en enakslet med dobbel lemme, ofte og finne på finn men gjerne med mangler og annet surr, ga 19000 for en ny, får igjen Mva på den og da er ikke forskjellen stor i pris på ny og brukt. Lenke til kommentar
steinrawr Skrevet 4. november 2020 Del Skrevet 4. november 2020 RaymondK skrev (På 31.10.2020 den 18.27): Hva er egentlig bakdelen? Hvorfor er ikke disse mer populære, når vanlige varehengere er så dyre? Vel, dette er mine erfaringer på nedsider med hengere som du beskriver, og absolutt ingen fasit. Nedsider Jo bredere henger, jo mer sporer den (sporing fører til at den "lever mer" som medfører høyt drivstofforbruk) "campingvogn"-speil på bilen kan bli nødvendig med bred henger og last. Dobbel aksling gir en del høyere egenvekt på hengeren (og da minker ofte nyttelast for en gjennomsnittlig bil) Dobbel aksling er vanskelig å måle koblingsvekt på Høyt plan gir høyt tyngdepunkt, og det må du ta hensyn til v/lasting Høyt plan er også tyngre å manuelt "skuffe" opp f.eks. sand, grus ol. Tipp blir for somregel for høy til at den er praktisk til å laste av og på f.eks. MC eller utstyr med trillebår/annet på hjul Dobbelt vedlikehold på dekk, bremser, hjul, hjullager, bolter osv. Å kjøpe brukt henger kan godt være en løsning, men ofte er det mangler på brukte hengere, og folk selger dem for å slippe vedlikehold på støttehjulet, drag, bremser, lys osv. Hvis du er litt kyndig kan du gjøre en god deal og fikse det meste rimelig selv. 2 Lenke til kommentar
agvg Skrevet 4. november 2020 Del Skrevet 4. november 2020 En brukt henger må sjekkes nøye, særlig papirene må være i orden, jeg synes prisen er for høy på endel brukte hengere med mangler , skal du ha de i skikkelig stand så koster det fort endel penger, må en ta bremser, lager og dekk så er det fort 2000,- pr hjul i deler, bunnplate er dyrt, lys blir fort endel det også, klart skal du bare bruke den noen km fra heimen så kan du kjøre med mye rart men biltilsynet er ganske på hugget når det kommer til og sjekke teknisk tilstand på hengere. Og sjekke ramma nøye, har sett mye rart av sprekker, lappinger og tvilsom sveising. Men solgt blir de ser jeg så folk bryr seg lite om økonomien. Lenke til kommentar
Opelduude Skrevet 6. november 2020 Del Skrevet 6. november 2020 Kjøpte helt ny Gaupen henger til 23000 med presenning. 1500 kg nyttelast og 420 kg egenbekt. Det er vel verdt pengene. Det og ha noe nytt hvor alt er i orden på er veldig deilig. I hvert fall når man driver med oppussing og ikke har tid til å fikse div lysproblemer og andre småting. Stor varehenger kan du og legge sidekarmen helt ned på slik at du kan laste paller og div på bilen med truck o.l. Spørs jo hva du skal bruke den mest til. Skal du frakte bil 1-3 ganger i året hadde jeg heller leid en bilhenger. Lenke til kommentar
Dubious Skrevet 6. november 2020 Del Skrevet 6. november 2020 https://www.tysse.no/tipphenger/tipphenger-xtreme-6803-3500kg/ Men, 100k er vel "kjempedyrt"? Lenke til kommentar
RaymondK Skrevet 8. november 2020 Forfatter Del Skrevet 8. november 2020 On 11/6/2020 at 6:23 PM, Dubious said: https://www.tysse.no/tipphenger/tipphenger-xtreme-6803-3500kg/ Men, 100k er vel "kjempedyrt"? Ja. Hadde jeg klart å samle 100k hadde det nok blitt emn Brian James av noe slag On 11/6/2020 at 6:08 PM, Opelduude said: Stor varehenger kan du og legge sidekarmen helt ned på slik at du kan laste paller og div på bilen med truck o.l. Spørs jo hva du skal bruke den mest til. Skal du frakte bil 1-3 ganger i året hadde jeg heller leid en bilhenger. Vil gjerne ha muligheten til å laste på paller fra siden. Biler jeg ikke for meg å frakte. Lenke til kommentar
mobile999 Skrevet 8. november 2020 Del Skrevet 8. november 2020 (endret) RaymondK skrev (1 time siden): Vil gjerne ha muligheten til å laste på paller fra siden. Hva slags bilhenger kan man laste paller fra siden? De fleste har planet i mellom hjulene (ikke over) eller en rail på kanten som er i veien. Kan du linke til en som viser hva du mener? Hvor mange paller skal du frakte og hvilken nyttelast/totalvekt trenger du? Endret 8. november 2020 av mobile999 Lenke til kommentar
Taurean Skrevet 8. november 2020 Del Skrevet 8. november 2020 Kjøp ny eller lei brukt fra større firmaer som har dype nok lommer til å vedlikeholde dem. Selv om du skal bare kjøre noe en kort avstand og leier noe ræl, så kan det blir store ulykker, menneskeskader og ødelagt last. Så finner polisen ut det, så får du bot og mister kanskje førerkortet. Beregn kjøp til bruk. Skal du frakte noe kanskje 1-2 ganger i året, som en båt, kan det være lurere å betale for det per gang og la andre ta vedlikeholdskostnaden. Du kan jo også kjøpe og leie ut hvis du ikke skal bruke så ofte. Da må man lese jussen først så man kan stille folk ansvarlig hvis (eller når er vel mer riktig) noen ødelegger den. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå