Gjest db680...801 Skrevet 30. oktober 2020 Del Skrevet 30. oktober 2020 Hei! Har over en lengre periode slitt med knevondt i høyre kne. Skled på isen i fjor vinter og vrei kneet, og det gjorde ikke ting bedre. Har også falt og vridd kneet for noen år siden. Det siste året har smertene blitt verre og verre, og nå har jeg smerter hver dag, uansett hvor lite jeg belaster foten (f.eks. om jeg bare går hjemme). Det er ganske hemmende i hverdagen. Å drive et aktivt liv nå har jeg bare gitt opp pga. smertene. Har også begynt å bli plaget i høyre/hofte rygg. Venstre side har jeg verken problem i hofte, rygg eller knær. Har vært hos legen, blitt henvist til MR og fått resultat av MR og røntgen av høyre kne. I følge fastlegen min så viser MR og røntgen at det ser ut som jeg er anatomisk disponert for å få kneskålen ut av ledd, og at det er dette forårsaker smerter. Mine funn fra MR som indikerer patellainstabillitet: Røntgen: Lett høystand av patella alta, insall-salvati-indeks målt til 1,3 (normal 0,8-1,2) MR: Inntrykk av lett prominerende/fortykket proksimale medial kollateralligament ved mediale femurkondyl, men ikke tegn høysignal i rundt liggende strukturer, mulig eldre skade. På aksialbilde inntrykk av noe lateralisert patella og grunn sulcus, sulcusvinkel målt til 154 grader. Dejours klassifikasjon type C. Mulig disposisjon for patellaluksasjon. -- Er blitt anbefalt fysio, men har ikke fått time enda. Enn så lenge lurer jeg på om noen har erfaring? Hjalp fysio eller måtte det operasjon til for å bli bedre? Hvor plaget var du med kneet? Etter å ha lest på nettet virker ikke dette som en spesielt vanlig skade, men det virker som en del må operere, men at det er svært lang ventetid på operasjon, selv om de som er plaget med dette ofte kan ha mer smerter enn de med korsbåndskade. Anonymous poster hash: db680...801 Lenke til kommentar
Skandinav Skrevet 31. oktober 2020 Del Skrevet 31. oktober 2020 Nei, jeg har ikke personlig erfaring med den helsetilstand du beskriver. Imidlertid kan jeg komme med et svar likevel. Det er noenlunde likt fordelt mellom hvem som opplever bedring av fysioterapi alene, eller bedring av kirurgisk inngrep alene. Alder, genetikk og årsak til at tilstanden først oppstod, har egentlig alt å si for hvordan resultatet blir på lang sikt. Det beste er å begynne med noninvasive forsøk på å bedre situasjonen, altså fysioterapi og egentrening der ikke nødvendigvis helbredelse er målet, men å ha et fungerende liv til tross for tilstanden. Hvis dette ikke er nok, eller formålsløst, fordi skaden er for stor, da er sannsynlig kirurgisk behandling eneste utveg. Det jeg da råder deg til, er å fiske frem hvem som er den beste ortopeden på området, finne ut hvilket helseforetak vedkommende holdet til på, og så bruke fritt behandlingsvalg https://www.helsenorge.no/rettigheter/fritt-behandlingsvalg/ 1 Lenke til kommentar
AnnonymG Skrevet 2. november 2020 Del Skrevet 2. november 2020 Din case er jo ikke helt hverdags, men du fortjener jo i høyeste grad å få en god ortopedisk vurdering. En ortoped vil kunne svare deg på alle disse spørsmålene, hva er utsikter osv. Hva slags type operasjon er det som må gjennomføres? Det høres jo ut som, ut fra MR-beskrivelsen, at du har en kneskål som sitter noe til siden, og har en relativt "flat" overflate mot kneet, slik at den ikke ligger så godt i "sporet", slik en med noe dypere spor ville gjort - hvis det gir mening. 1 Lenke til kommentar
Gjest db680...801 Skrevet 3. november 2020 Del Skrevet 3. november 2020 Takker for svar. Hvordan går man frem for å finne den beste ortopeden i området? Jeg har fått fysioterapitime om litt over 2 uker og er spent på å høre hva deres plan og vurdering blir. Jeg ønsket å få time fort, og har ringt til forskjellige fysioer som får driftstilskudd, men siden jeg ikke er sykmeldt eller jeg ikke har kneskålen ut av ledd så, så var det min. 2 ukers ventetid alle steder. Da det ser ut som dette er noe som vil kreve en del oppfølging, så frister det ikke å gå privat og betale full pris. Det jeg midlertidig lurer på er å prøve å booke meg inn hos en privat om jeg kan få denne uken eller tidlig i neste uke, også ta 1 eller 2 timer der før jeg går over til timen i det offentlige, men vet ikke hvor mye det har for seg, tenker evt. om det kan få fortgang i en prosess dersom det viser seg at jeg bør allerede nå få en vurdering hos ortoped og at jeg vil kunne få henvisning første timen, med tanke på hvor mye dette preger meg i hverdagen, eller evt. få startet behandling, men jeg vet ikke det dette er litt dumt å ta en-to timer privat også gå over til ny fysio. Noen tanker? Anonymous poster hash: db680...801 Lenke til kommentar
Gjest db680...801 Skrevet 3. november 2020 Del Skrevet 3. november 2020 Nå ble jeg forøvrig usikker på om fysio kan henvise meg videre uansett. Ser nå at fysioterpauten jeg ha fått time hos om 2 uker, har videreutdanning i ortopedisk medisin. Utifra det jeg finner på nettet så kan kun fysioterpauter som er manuellterapauter henvise videre? Anonymous poster hash: db680...801 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå