Gå til innhold

Tesla møtte motstand da de ville bygge sin første lader i Finnmark


Anbefalte innlegg

14 minutes ago, Simen1 said:

Jeg har ikke ignorert det, men tenker tapene i likeretteren er større. Men du må gjerne hjelpe med å kvantifisere det med et godt eksempel.

Jeg har sett tall fra 20% ned til 0.05%  Normalt vil jeg for en første ordens tilnærming antatt at ytterpunktene trygt kan ignoreres, så la oss si at vi modulerer innenfor 1-10% tap, hvor det laveste gjelder for lav SOC og lav ladeeffekt (tenk hjemmelading de første timene etter en langtur)  og det høyeste når du er over 60-70% SOC på en hurtiglader. Selv om du er optimistisk og antar du ikke kommer over 5% tap betyr det likevel av forskjellen i tap i batteriet mellom hurtiglading og saktelading lett kan være over 500% I syklingtester nedenfor finner jeg at tap på omkring 5% er å forvente under moderat C rate

Merk at de som kommer med påstander om ekstreme virkningsgrader i batterier har stort sett sett seg blinde på coloumbisk virkningsgrad, som ikke er batteriets energivirkningsgrad.

I kildene nedenfor kan du finne optimal ladevirkningsgrad opgitt til

p.png.b9f8bf2267c267c1776ec209fe0f0adb.png

Hvor tf er ladetiden fra SOCi til SOCf Her kan du kvalitativt se effekten av C rate.

Kilder

https://core.ac.uk/download/pdf/148682273.pdf,

https://sites.udmercy.edu/parvini/wp-content/uploads/sites/93/2017/01/Maximizing-Charging-Efficiency-of-Lithium-Ion-and-Lead-Acid.pdf

https://batteryuniversity.com/learn/article/bu_808c_coulombic_and_energy_efficiency_with_the_battery

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
On 11/1/2020 at 1:03 AM, 6RCURCGB said:

Ryktene om slike samarbeidsamtaler startet i 2014. Hvis du har artikler fra 2010-2012 som omtaler dette er det selvfølgelig av interesse.

I 2010-2012 fanst ingen andre elbilar som kunne ha nytte av superladarnettverket.  Dei andre modellane som fanst støtta ikkje lading ved relevant effekt, so då er det ikkje naturleg for dei å vere med.

On 11/1/2020 at 1:03 AM, 6RCURCGB said:

Men at det var de andre produsentenes manglende interesse som gjorde at ladenettverket ble proprietært, ikke brukte CCS og ikke hadde betalingsløsning synes jeg er en litt merkelig vinkling...

Grunnen til at det brukte Tyep2 med DC-Mid, er at det var den gjeldande Europeiske standarden for hurtiglading då Model S vart lansert i Europa.  CCS kom seinare.  Kvifor andre produsentar valde vekk DC-Mid, får du snakke med dei om.  Eg mistenkjer det var for å stikke kjeppar i hjula for Tesla, slik at Tesla ikkje kunne bruke andre hurtigladarar, noko Tesla løyste lett med adapter for både ChaDeMo og CCS.  Ingen andre bilprodusentar leverer adapter til sine bilar.  Kvifor det?

  • Liker 4
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Sturle S skrev (41 minutter siden):

Ingen andre bilprodusentar leverer adapter til sine bilar.  Kvifor det?

Jeg trodde lenge at det var store interne fysiske forskjeller på ChaDeMo og CSS. Såpass forskjellig at det i praksis var «umulig» å putte på en adapter. 

Kablene leverer tross alt mye mer enn energi, som vi allerede har vært inne på i tråden. Ymse kommunikasjonskanaler må også være på plass. Men med tanke på at Tesla klarte å lage adapter til både ChaDeMo og CCS, skulle man jo tro at det i det minste går an å lage adapter én vei: enten fra ChaDeMo til CCS eller motsatt. 

Det er litt oppsiktsvekkende at dette aldri kom på banen. Muligheter for hurtiglading hadde vært mye mye bedre dersom adaptere kom. I tillegg ville det forenklet og senket utgifter når man lager nye hurtigladere. Med tilgang på adaptere, holder det å bygge ut kun én type ladestolper. Videre ville det forenklet ladeopplevelsen for alle som ikke er helt bevandret med dette: kjør frem til en vilkårlig hurtiglader, i stedet for å kjøre feil og måtte rygge og trøble med å finne frem til akkurat den standarden som passer din bil.

 ---

Det er mange produsenter som i dag prøver å levere gode el-biler. Det skal vi ikke benekte. Men det er fortsatt ingen som prøver å tilby en god helhetlig opplevelse. At bilen er fantastisk, er ikke (alltid) nok. Riktignok vil en fantastisk bil dekke mine 95% av behov. Det er nemlig sjeldent vi drar på bilferie og har behov for lading. Allikevel … neste gang jeg skal bytte ut husstandens eneste bil (N. Leaf), vil jeg nok vurdere en viss amerikansk variant – med mindre Ionity eller lignende forsøk klarer å ta seg sammen å tilby noe fungerende...

  • Liker 2
Lenke til kommentar
5 minutes ago, qualbeen said:

Jeg trodde lenge at det var store interne fysiske forskjeller på ChaDeMo og CSS. Såpass forskjellig at det i praksis var «umulig» å putte på en adapter. 

Kablene leverer tross alt mye mer enn energi, som vi allerede har vært inne på i tråden. Ymse kommunikasjonskanaler må også være på plass. Men med tanke på at Tesla klarte å lage adapter til både ChaDeMo og CCS, skulle man jo tro at det i det minste går an å lage adapter én vei: enten fra ChaDeMo til CCS eller motsatt. 

Det er berre snakk om å få dei rette fasane og kommunikasjonen på dei rette pinnane frå den eine kontakten til den andre.  I tillegg må bilen kunne oppdage kva type adapter som står i, slik at han kan kommunisere med ladaren på eit språk ladaren forstår.  Det er ei enkel programvareoppdatering i bilen.

5 minutes ago, qualbeen said:

Det er litt oppsiktsvekkende at dette aldri kom på banen. Muligheter for hurtiglading hadde vært mye mye bedre dersom adaptere kom. I tillegg ville det forenklet og senket utgifter når man lager nye hurtigladere. Med tilgang på adaptere, holder det å bygge ut kun én type ladestolper. Videre ville det forenklet ladeopplevelsen for alle som ikke er helt bevandret med dette: kjør frem til en vilkårlig hurtiglader, i stedet for å kjøre feil og måtte rygge og trøble med å finne frem til akkurat den standarden som passer din bil.

Ja, det er veldig sytalaust når du berre kan ta den som er ledig uansett standard.  Betalingsløysingane til dei ulike ladeoperatørane er eit større problem.  Tesla sin vilje til å støtte det som finst av standardar, og dei andre produsentane sin uvilje, seier ein del om kven som vil samarbeide med alle og kven som ikkje vil.  Difor trur eg ikkje noko på at det står på Tesla når andre bilprodusentar ikkje vil kjøpe seg inn i superladarnettverket.

  • Liker 3
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

Denne setninga sa i grunn alt om motivasjonen til den lokale bilbransjen:

– Det kommer mest av at det er kommet et bredt utvalg biler. De fleste som kjøper er opptatt av hjemmelader og hva det koster. Alle som kjøper elbil her har en bil til, og det er lite snakk om rekkevidde. Det er få som spør om bilen kan kjøre til Tromsø eller Kirkenes.

 

Den lokale bilbransjen vil selje fleire bilar, rett og slett.  Dei vil for alt det er verd unngå at moderne bilar som kan fungere som einaste familiebil får fotfeste, for det går direkte utover salet av fleire bilar til alle.

  • Liker 6
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
3 hours ago, qualbeen said:

Jeg trodde lenge at det var store interne fysiske forskjeller på ChaDeMo og CSS. Såpass forskjellig at det i praksis var «umulig» å putte på en adapter. 

Kablene leverer tross alt mye mer enn energi, som vi allerede har vært inne på i tråden. Ymse kommunikasjonskanaler må også være på plass. Men med tanke på at Tesla klarte å lage adapter til både ChaDeMo og CCS, skulle man jo tro at det i det minste går an å lage adapter én vei: enten fra ChaDeMo til CCS eller motsatt. 

Det er litt oppsiktsvekkende at dette aldri kom på banen. Muligheter for hurtiglading hadde vært mye mye bedre dersom adaptere kom. I tillegg ville det forenklet og senket utgifter når man lager nye hurtigladere. Med tilgang på adaptere, holder det å bygge ut kun én type ladestolper. Videre ville det forenklet ladeopplevelsen for alle som ikke er helt bevandret med dette: kjør frem til en vilkårlig hurtiglader, i stedet for å kjøre feil og måtte rygge og trøble med å finne frem til akkurat den standarden som passer din bil.

Alt av adaptere er mulig å lage, men det kan være stor forskjell på hvor vanskelig det er. CCS-adapteret til Tesla ser ut til å være en dum bit med plast der man bytter litt rundt på pinning på inngangen og utgangen. CHAdeMO adapteret derimot har sin egen lille datamaskin, der man tidligere f.eks måtte oppgradere firmware for å bli kvitt noen bugs. (Mener også jeg har hørt noe om at adapteret kan få oppdatering fra bilen når det er tilkoblet, altså OTA for adapteret! Men er ikke helt sikker på om det stemmer.)

Om jeg husker rett var en av hovedutfordringene ved CHAdeMO adapteret at i Type 2 standarden er det bilen som bestemmer hvilken spenning/strøm laderen skal forsyne, mens i CHAdeMO forteller bilen bare hvilken status det er på batteriet, og så bestemmer laderen hvilken spenning/strøm som skal forsynes. Altså for å få manipulert CHAdeMO laderen til å forsyne ønsket spenning/strøm må adapteret ta kommandoene fra bilen og så generere falske batteristatusmeldinger som får laderen til å gi ønsket spenning/strøm. 

Endret av Espen Hugaas Andersen
  • Liker 4
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
15 hours ago, Simen1 said:

Jeg tror du misforstår hva en hjemmelader er. Det er egentlig ikke en lader (likeretter), det er bare en spesiell type stikkontakt, omtrent som de du har i veggen, bare med litt annen utforming og noe attåt-elektronikk. Den egentlige laderen (likeretteren) er integrert i bilen. På Teslaer er den fysisk plassert rett i forkant av batteripakken.

Jeg kalte det hjemmelader, hadde vært mer korrekt å kalle det ombordlader som du skriver. Men hvor laderen sitter er ikke så viktig, er bare en fordel at den er i bilen så spillvarmen bidrar til å varme opp om vinteren.

15 hours ago, Simen1 said:

Angående varmetap så tror jeg også du misforstår. Jeg illustrerer det med noen tall fra lufta:

En hurtiglader med 50 kW inn på vekselspenningssiden som har 90% virkningsgrad skal lade 45 kWh energi i løpet av 1 time. Effekt-tapet er 5 kW og varer i 1 time = 5 kWh tapt energi. Varmen utvikles i likeretteren i ladestasjonen.

En hjemmelader med 5 kW inn på vekselspenningssiden som har 90% virkningsgrad skal lade 45 kWh energi i løpet av 10 timer. Effekt-tapet er 0,5 kW og varer i 10 timer = 5 kWh tapt energi. Varmen utvikles i likeretteren i bilen.

Du overser kilden til mesteparten av tapet, nemlig selve batteriet....

Edit: Tesla sine batteripakker har høye interne tap pga. høy motstand i cellene. Dette er en av grunnene til at Tesla ønsker å lage større celler. I tillegg til redusert kostnad, enklere sammenstilling og alle de andre fordelene såklart.

Endret av 6RCURCGB
Lenke til kommentar
sverreb skrev (15 timer siden):

Jeg har sett tall fra 20% ned til 0.05%  Normalt vil jeg for en første ordens tilnærming antatt at ytterpunktene trygt kan ignoreres, så la oss si at vi modulerer innenfor 1-10% tap, hvor det laveste gjelder for lav SOC og lav ladeeffekt (tenk hjemmelading de første timene etter en langtur)  og det høyeste når du er over 60-70% SOC på en hurtiglader. Selv om du er optimistisk og antar du ikke kommer over 5% tap betyr det likevel av forskjellen i tap i batteriet mellom hurtiglading og saktelading lett kan være over 500% I syklingtester nedenfor finner jeg at tap på omkring 5% er å forvente under moderat C rate

Merk at de som kommer med påstander om ekstreme virkningsgrader i batterier har stort sett sett seg blinde på coloumbisk virkningsgrad, som ikke er batteriets energivirkningsgrad.

I kildene nedenfor kan du finne optimal ladevirkningsgrad opgitt til

p.png.b9f8bf2267c267c1776ec209fe0f0adb.png

Hvor tf er ladetiden fra SOCi til SOCf Her kan du kvalitativt se effekten av C rate.

Kilder

https://core.ac.uk/download/pdf/148682273.pdf,

https://sites.udmercy.edu/parvini/wp-content/uploads/sites/93/2017/01/Maximizing-Charging-Efficiency-of-Lithium-Ion-and-Lead-Acid.pdf

https://batteryuniversity.com/learn/article/bu_808c_coulombic_and_energy_efficiency_with_the_battery

Ja det kan ikke være tvil om at å bevege ting hurtigere krever mer energi, se på en bil i bevegelse hva angår luftatomer eller i hydraulikk systemer.

Det går and å tenke seg at elektronvandring har samme problemet, selv om det vandrer i elektrolytt og utgjør «lette» kjemiske bindinger.

Volten må jo opp selv om man har flere ladere, og for høgre overspenning gir flere permanente bindinger. Kansje man nesten kan kalle det plasma sveising. 

Lenke til kommentar
Sturle S skrev (6 timer siden):

Det er berre snakk om å få dei rette fasane og kommunikasjonen på dei rette pinnane frå den eine kontakten til den andre.  I tillegg må bilen kunne oppdage kva type adapter som står i, slik at han kan kommunisere med ladaren på eit språk ladaren forstår.  Det er ei enkel programvareoppdatering i bilen.

Ja, det er veldig sytalaust når du berre kan ta den som er ledig uansett standard.  Betalingsløysingane til dei ulike ladeoperatørane er eit større problem.  Tesla sin vilje til å støtte det som finst av standardar, og dei andre produsentane sin uvilje, seier ein del om kven som vil samarbeide med alle og kven som ikkje vil.  Difor trur eg ikkje noko på at det står på Tesla når andre bilprodusentar ikkje vil kjøpe seg inn i superladarnettverket.

Hva er det eg hører, andres uvilje. 

Har ikke Tesla «fri vilje» (ligg 5 år forran, påstås av noen) og kan tilby lading til alle dei vil, og til den pris dei vil.

 

Huuh, doktrinen er økonomi, så sitter Du på Tesla sine kontraktforslag så bare kom med dei ! Vi kan å lese her på forumet.

 

Ingen er jo bare snill og god, og driver bare med «0 - utslipp» eller har FSD. Det er like stor løgn som «påstått hat» floksler.

Skjerp Dere.

Endret av Halvor Sølvberg- the MOV
Lenke til kommentar
oophus skrev (På 1.11.2020 den 17.50):

Premisset er at man må gi ladeløsninger til alle merker og modeller. GK, Fortum, BKK, Lyse, Ionity gir alle tilgang innenfor standarden vi har falt på her i Europa. Så de får selvfølgelig lov til å sette opp stolper der grunneier ser fordeler i kundebesøk gjennom elbil-lading.

Det er greit forskjell mellom dette som normalt skjer, og det Tesla gjør som nå fremover setter opp stolper som kun støtter 1 bilmodell uten adapter. Det må være et poeng å støtte fremtidige bilmodeller uansett merke også, så lenge de velger Europeiske standarder. 

Spesielt idiotisk er det når man søker om å få hele 66% av plassene i slike anbud, når markedsandelene på langt nær er 66% i salg når man ser på elbiler nå fremover. Dette vil bare kreve betydelig mer areal enn nødvendig, når man skal ta slike parkeringsplasser mens man stenger ute 99% av elbilmodellene som eksisterer. 

Haha, den var god. Tesla har beregnet at de trenger 12 stolper der for å ha nok kapasitet. Det betyr at om resten skulle hatt ca. samme kapasitet basert på antall elbiler på veien måtte de satt opp 75 hurtigladere (reelt dog en del mindre siden kortrekkeviddeelbiler ikke er veldig populære i Finnmark, ei heller for å kjøre dit på ferie). At de andre kun gidder å betale for 6 stolper skal vel ikke gå ut over hvor mange Tesla kan sette opp. På Rygge har Tesla 42 stolper og Ionity 6. På Nebbenes har Tesla 40 og Fortum 4. 

Om kravet hadde vært at Tesla skulle ta regningen for utbygging for alle elbiler hadde resultatet blitt Tesla 0 og andre 6 i Alta der eieren av en e-tron da havner i kø bak 17 Teslaer som venter på lading. Jeg ser ikke helt hvordan det gir en bedre opplevelse. 

  • Liker 7
  • Innsiktsfullt 2
Lenke til kommentar
31 minutes ago, Jens Kr. Kirkebø said:

Om kravet hadde vært at Tesla skulle ta regningen for utbygging for alle elbiler hadde resultatet blitt Tesla 0 og andre 6 i Alta der eieren av en e-tron da havner i kø bak 17 Teslaer som venter på lading. Jeg ser ikke helt hvordan det gir en bedre opplevelse. 

Jeg skjønte ikke poenget. Den beste opplevelsen får man hvis man står fritt til å velge hvor man handler mat, fyller bensin, lader opp el-bilen, kjøper ny tv osv.

Lenke til kommentar
Jens Kr. Kirkebø skrev (1 time siden):

Haha, den var god. Tesla har beregnet at de trenger 12 stolper der for å ha nok kapasitet.

Så sett opp 12 stolper, men åpne dem for alle som en nødløsning. Det betyr å prisgi nødløsningen slik at det blir nettopp det, en nødløsning. Det er tullete at man idag kan risikere å se elbiler på planet av veihjelpen til NAF kun fordi de kjørte til en SuC stasjon etter å ha fulgt en ladeapp. 

Samt jeg ser ikke helt logikken i at Tesla trenger 12 av disse 16 plassene når man ser på salgstallet for elbiler i landet? Dette er offentlige plasser. Det burde isåfall være omvendt. 

Lenke til kommentar
1 hour ago, 6RCURCGB said:

Jeg skjønte ikke poenget. Den beste opplevelsen får man hvis man står fritt til å velge hvor man handler mat, fyller bensin, lader opp el-bilen, kjøper ny tv osv.

Poenget er nok at det er kjedelig å komme til en 175+50kW lader med en leaf/soul/eqc.. som må vente på teslaer som jo gjerne kunne ha ladet på sine egne 12 ladere. Det kommer neppe til å bli bygget flere CCS/chademo stasjoner i Alta de første årene. Det er en Fortum stasjon med to 50kw ladere i tillegg i Alta. Så totalt 4 plasser altså.

Men nå får jo tesla 6 ladere, så det hjelper litt. Dersom tesla tar det de får.

Tesla burde blitt tilbudt alternative arealer på egnet plass når 12 plasser ikke kan bygges der de ønsker. Mulig det har foregått en diskusjon mellom både ishavsveien rundt deling av kost, og kommunen rundt alternative plasser vi ikke har sett.

Forhåpentligvis forblir de 6 laderene som ikke havner i Alta i Finnmark. Karasjok, Kautokeino, skaidi og burfjord er gode kandidater. Alternativt om de kan fordele dem i ytre deler av Finnmark som single eller dubletter. Hammerfest, Honningsvåg, Berlevåg, Lakselv Vardø... 

Endret av Asbjørn Eliassen
Småfeil i tekst
  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
6 minutes ago, Asbjørn Eliassen said:

Poenget er nok at det er kjedelig å komme til en 175+50kW lader med en leaf/soul/eqc.. som må vente på teslaer som jo gjerne kunne ha ladet på sine egne 12 ladere. Det kommer neppe til å bli bygget flere CCS/chademo stasjoner i Alta de første årene. Det er en Fortum stasjon med to 50kw ladere i tillegg i Alta. Så totalt 4 plasser altså.

Men nå får jo tesla 6 ladere, så det hjelper litt. Dersom tesla tar det de får.

Tesla burde blitt tilbudt alternative arealer på egnet plass når 12 plasser ikke kan bygges der de ønsker. Mulig det har foregått en diskusjon mellom både ishavsveien rundt deling av kost, og kommunen rundt alternative plasser vi ikke har sett.

Forhåpentligvis forblir de 6 laderene som ikke havner i Alta i Finnmark. Karasjok, Kautokeino, skaidi og burfjord er gode kandidater. Alternativt om de kan fordele dem i ytre deler av Finnmark som single eller dubletter. Hammerfest, Honningsvåg, Berlevåg, Lakselv Vardø... 

Jeg er ikke helt med. Det er ingen som krever at Tesla skal betale for ladestasjoner til alle el-biler som en anfører i innlegg over. Det er heller ingen som mener at Tesla sjåfører ikke skal få lov til å lade andre steder. Hva er poenget med disse oppkonstruerte scenarioene?

Hvis Tesla sin ladestasjon er for liten er det kun Tesla som kan fikse det ved å sette opp flere ladere. Ingen ladeoperatører kan forvente å sette opp sine ladere på kremplasser uten å evt. kjøpe/leie eiendommen. De må tilpasse seg og inngå avtaler. Om man står i ladekø bak en Tesla ser jeg ikke for meg at det er verre enn å stå i ladekø bak en bil av ett annet merke.

Lenke til kommentar
6RCURCGB skrev (6 minutter siden):

Jeg er ikke helt med. Det er ingen som krever at Tesla skal betale for ladestasjoner til alle el-biler som en anfører i innlegg over. Det er heller ingen som mener at Tesla sjåfører ikke skal få lov til å lade andre steder. Hva er poenget med disse oppkonstruerte scenarioene?

Hvis Tesla sin ladestasjon er for liten er det kun Tesla som kan fikse det ved å sette opp flere ladere. Ingen ladeoperatører kan forvente å sette opp sine ladere på kremplasser uten å evt. kjøpe/leie eiendommen. De må tilpasse seg og inngå avtaler. Om man står i ladekø bak en Tesla ser jeg ikke for meg at det er verre enn å stå i ladekø bak en bil av ett annet merke.

Det er jo det de gjør, de tilpasser seg og inngår avtaler. Det som er rart i Alta er at noen av de andre bilforhandlerne, som ikke vil investere i flere hurtigladere for alle prøver å hindre Tesla i å inngå avtaler om nye hurtigladere. 

  • Liker 4
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
RJohannesen skrev (31 minutter siden):

Det er jo det de gjør, de tilpasser seg og inngår avtaler. Det som er rart i Alta er at noen av de andre bilforhandlerne, som ikke vil investere i flere hurtigladere for alle prøver å hindre Tesla i å inngå avtaler om nye hurtigladere. 

Nei, i dette tilfellet så er det snakk om gratis parkeringsplasser, der Alta kraftlag som eier setter opp egne stasjoner for absolutt alle elbiler innenfor dagens standarder. Da er det galt at Tesla hopper inn og søker om å få rettigheter til gratis parkeringsplasser for hele 12 av 16 parkeringsplasser, for så å mene at dette er første gang de møter motstand for noe slikt. Det betyr at de har fått gratis parkeringsplasser andre steder tidligere. 

Det er snart på tide at noen setter ned foten og ber Tesla åpne opp slike stolper for alle, når det først er snakk om offentlig eiendom. 

 

Lenke til kommentar
oophus skrev (2 minutter siden):

Nei, i dette tilfellet så er det snakk om gratis parkeringsplasser, der Alta kraftlag som eier setter opp egne stasjoner for absolutt alle elbiler innenfor dagens standarder. Da er det galt at Tesla hopper inn og søker om å få rettigheter til gratis parkeringsplasser for hele 12 av 16 parkeringsplasser, for så å mene at dette er første gang de møter motstand for noe slikt. Det betyr at de har fått gratis parkeringsplasser andre steder tidligere. 

Det er snart på tide at noen setter ned foten og ber Tesla åpne opp slike stolper for alle, når det først er snakk om offentlig eiendom. 

 

Hvorfor er det galt at Tesla tilbyr Alta 12 superladere som vil tiltrekke seg masse kunder til butikker og spisesteder samtidig som de hjelper lokale og tilreisende med å reise miljøvennlig, effektivt og med lokalprodusert energi?

Det er jo bare for de andre bilprodusentene å sette opp nok hurtigladere så trenger ikke Tesla å bruke penger på dette. Men det er jo tydelig at de andre ikke vil sette opp 12 stk eller mer.

  • Liker 5
Lenke til kommentar
RJohannesen skrev (Akkurat nå):

Hvorfor er det galt at Tesla tilbyr Alta 12 superladere som vil tiltrekke seg masse kunder til butikker og spisesteder samtidig som de hjelper lokale og tilreisende med å reise miljøvennlig, effektivt og med lokalprodusert energi?

Det er jo bare for de andre bilprodusentene å sette opp nok hurtigladere så trenger ikke Tesla å bruke penger på dette. Men det er jo tydelig at de andre ikke vil sette opp 12 stk eller mer.

Tesla skal få lov til å sette opp 12 ladere dem, men da burde de 12 laderne være åpnet for alle som kjører elbil. Da gjelder altså de argumentene du bruker, bare et nivå opp for bedre mulig utnyttelsesgrad. 

De andre kan jo ikke sette opp nok hurtigladere der om Tesla fikk lov til å holde av 12 av 16 parkeringsplasser som nå er satt til å være for parkeringsplasser for elbiler med lading? 

Lenke til kommentar
oophus skrev (8 minutter siden):

Tesla skal få lov til å sette opp 12 ladere dem, men da burde de 12 laderne være åpnet for alle som kjører elbil. Da gjelder altså de argumentene du bruker, bare et nivå opp for bedre mulig utnyttelsesgrad. 

De andre kan jo ikke sette opp nok hurtigladere der om Tesla fikk lov til å holde av 12 av 16 parkeringsplasser som nå er satt til å være for parkeringsplasser for elbiler med lading? 

Men vil de sette opp 16 hurtigladere da? 

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...