Redaksjonen. Skrevet 30. oktober 2020 Del Skrevet 30. oktober 2020 Tesla møtte motstand da de ville bygge sin første lader i Finnmark Lenke til kommentar
kremt Skrevet 30. oktober 2020 Del Skrevet 30. oktober 2020 Gjør de seg til ofre, igjen? 3 Lenke til kommentar
6RCURCGB Skrevet 30. oktober 2020 Del Skrevet 30. oktober 2020 (endret) Her var det endel interessant. Quote Tesla skriver at de gjennom dialog med Alta kraftlag har kommet frem til en løsning hvor begge parter justerer på sine plasser, slik at tomteutfordringen løses. Om Coop skriver Tesla at «(...) de har vært lite villige til å imøtekomme oss, til tross for at vi har vist en høy grad av fleksibilitet som vi normalt sett ikke viser andre steder i Norge.» Meget mulig Tesla har vært vant til å få det akkurat hvordan de vil i andre kommuner. Så når de går med på å ikke anlegge ladestasjon på andres potensielle fremtidige eiendom så utviser de høy grad av fleksibilitet? Quote Det har ingenting med det å gjøre. Det er snakk om at Tesla skal få en fordel ved å stå på offentlig eiendom med sine ladere. Vi andre må stå på egne eiendommer, og har ikke selv mulighet til å bygge ladere på offentlig eiendom Han mener at ladere som bygges på kommunal grunn må være universalladere for alle biler, og at om Tesla vil bygge ladestasjon, så får de kjøpe eiendom som alle andre. Jeg har ikke fått med meg at kommunene delte ut gratis eiendom. Tror jeg får ta en telefon på mandag og be om litt ekstra parkering selv... Endret 30. oktober 2020 av 6RCURCGB 8 Lenke til kommentar
Populært innlegg Espen Hugaas Andersen Skrevet 30. oktober 2020 Populært innlegg Del Skrevet 30. oktober 2020 (endret) "Og uansett har han ingen tro på at Tesla-eiere er så sære at de ikke lader på en lader det ikke står Tesla på. Selv om han har kundekort hos Circle K, lar han ikke være å handle på Esso eller å kjøre til Tromsø fordi det ikke er Circle K-stasjoner på veien." Vi unngår de andre alternativene om vi kan, fordi de er mye dyrere. Om det er slik at det er superladere i kommunen før og etter Alta, så vil vi nok stoppe der, og så går Alta glipp av de pengene. Det hadde vært synd, for jeg syns Alta er en fin by. Vi stoppet der i sommer på vei til Nordkapp. Heldigvis ble det til at det ble satt opp noen ladere i hvert fall. Tesla får øke kapasiten på superladestasjonene før/etter Alta slik at i hvert fall noen av bilene som passerer gjennom ikke trenger lade i Alta. Da unngår man forhåpentligvis køing i Alta. Endret 30. oktober 2020 av Espen Hugaas Andersen 16 1 Lenke til kommentar
Espen Hugaas Andersen Skrevet 30. oktober 2020 Del Skrevet 30. oktober 2020 (endret) 6 minutes ago, 6RCURCGB said: Her var det endel interessant. Meget mulig Tesla har vært vant til å få det akkurat hvordan de vil i andre kommuner. Så når de går med på å ikke anlegge ladestasjon på andres potensielle fremtidige eiendom så utviser de høy grad av fleksibilitet? Skjønner det slik at som regel sier de da bare "glem det", og så tilbyr de ladere til neste beste mulighet f.eks 10 km unna. Men Alta er et viktig knutepunkt i Finnmark, så jeg skjønner det godt at Tesla ville gjerne få på plass ladere der. Endret 30. oktober 2020 av Espen Hugaas Andersen 8 Lenke til kommentar
Populært innlegg Herr Akkar Skrevet 30. oktober 2020 Populært innlegg Del Skrevet 30. oktober 2020 Å lade opp på en Tesla-stasjon kan typisk koste 90 kr, mens enkelte av konkurrentene tar omtrent 400 kr. Jeg forstår at de vil beskytte fortjenesten. Og at bilbransjeforbundet helst ikke ville hatt noen ladere i det hele tatt sier jo sitt. 19 Lenke til kommentar
Populært innlegg qualbeen Skrevet 30. oktober 2020 Populært innlegg Del Skrevet 30. oktober 2020 6RCURCGB skrev (1 time siden): Jeg har ikke fått med meg at kommunene delte ut gratis eiendom. Tror jeg får ta en telefon på mandag og be om litt ekstra parkering selv... Det står ingen steder i artikkelen at tomten skulle være gratis for Tesla. Jeg forventer da at de betaler (gjengs) leie for tomten – og at de også gjør det alle andre steder i landet. Kanskje tar jeg feil. Kanskje har Tesla fått gratis tomter rundt om i landet. Men jeg forstår ikke helt hvorfor de skulle det. Jeg forventer at de må betale leie (eller eie) tomten. På lik linje som BKK, GrønnKontakt, og hva nå alle de andre aktørene heter. --- Angående konkurransevridene, så er jeg ikke helt enig i den kritiske bil-bransjen. De har jo delvis rett; ladenettverket til Tesla er fristende. Såpass fristende at du skal ikke se bort i fra min neste bil er en Tesla (har Nissan Leaf i dag). Å reise land og strand rundt er p.t. noe tungvindt for meg. Alt for mange ulike aktører, abonnementer og kundeforhold som må etableres, etc. etc. Så ja: det er et konkurranse-fortrinn. Men -vridene? Næh. Alle andre står da fritt til å bygge opp sitt eget nettverk, om de ønsker. Noe som jo også skjer gjennom iOnity! 14 Lenke til kommentar
FrihetensRegn Skrevet 30. oktober 2020 Del Skrevet 30. oktober 2020 Det blir helt feil om hvert bilmerke skal ha sin egen ladeinfrastruktur der bare deres biler kan lade. Tesla burde omfavne åpne standarder og la andre bilmerker lade på deres ladeinfrastruktur på samme måte som på alle andre ladestasjoner. 5 Lenke til kommentar
Populært innlegg hekomo Skrevet 30. oktober 2020 Populært innlegg Del Skrevet 30. oktober 2020 kremt skrev (2 timer siden): Gjør de seg til ofre, igjen? Ja, den utdaterte bilbransjen vet å syte og klage over fremskritt. 15 Lenke til kommentar
hekomo Skrevet 30. oktober 2020 Del Skrevet 30. oktober 2020 Espen Hugaas Andersen skrev (2 timer siden): Skjønner det slik at som regel sier de da bare "glem det", og så tilbyr de ladere til neste beste mulighet f.eks 10 km unna. Men Alta er et viktig knutepunkt i Finnmark, så jeg skjønner det godt at Tesla ville gjerne få på plass ladere der. De kunne jo ha kjøpt opp et område og bygget ladere der, så slapp det å bli så mye klaging. 6 Lenke til kommentar
hekomo Skrevet 30. oktober 2020 Del Skrevet 30. oktober 2020 FrihetensRegn skrev (52 minutter siden): Det blir helt feil om hvert bilmerke skal ha sin egen ladeinfrastruktur der bare deres biler kan lade. Tesla burde omfavne åpne standarder og la andre bilmerker lade på deres ladeinfrastruktur på samme måte som på alle andre ladestasjoner. Ja, når andre bilmerker bidrar til å bygge ut og finansiere nettverket. 9 Lenke til kommentar
The Very End Skrevet 30. oktober 2020 Del Skrevet 30. oktober 2020 (endret) Bra saken kommer på trykk, så kan vi alle lese denne syltynne argumentasjonen fra personer med litt for mange interessekonflikter. Det er helt innafor at man ønsker universell tilgang, men når alternativene er så dårlig som de er så kan man ikke lage kunstige hinder slik at alle får et dårligere tilbud. Rett kritikken der den hører hjemme; elendig bilindustri som først nektet å være med på å gå sammen med Tesla, og som nå forsøker å bygge ut et mangelfullt og overpriset ladenettverk. Edit: ryddet opp litt krasst tullball. Endret 30. oktober 2020 av The Very End 9 Lenke til kommentar
6RCURCGB Skrevet 30. oktober 2020 Del Skrevet 30. oktober 2020 26 minutes ago, The Very End said: Rett kritikken der den hører hjemme; elendig bilindustri som først nektet å være med på å gå sammen med Tesla, og som nå forsøker å bygge ut et mangelfullt og overpriset ladenettverk. Har du noe som underbygger påstanden om at Tesla fridde til hele bilindustrien (Nissan) om å bli med på å spleise på et åpent ladenettverk? Lenke til kommentar
Populært innlegg Snowleopard Skrevet 30. oktober 2020 Populært innlegg Del Skrevet 30. oktober 2020 6RCURCGB skrev (4 minutter siden): Har du noe som underbygger påstanden om at Tesla fridde til hele bilindustrien (Nissan) om å bli med på å spleise på et åpent ladenettverk? Tesla og Elon Musk har da offentlig sagt at de har invitert de andre, men at de ikke fikk med noen av de andre. De andre har ikke kommet med påstander om det motsatte, eller sagt noe spesielt om årsaken til at de ikke ble med. Men du klarer kanskje å komme med "bevis" på at påstanden til Elon Musk og Tesla er feil, som vi andre ikke har sett? 15 Lenke til kommentar
Halvor Sølvberg- the MOV Skrevet 30. oktober 2020 Del Skrevet 30. oktober 2020 (endret) The Very End skrev (41 minutter siden): Bra saken kommer på trykk, så kan vi alle lese denne syltynne argumentasjonen fra personer med litt for mange interessekonflikter. Det er helt innafor at man ønsker universell tilgang, men når alternativene er så dårlig som de er så kan man ikke lage kunstige hinder slik at alle får et dårligere tilbud. Rett kritikken der den hører hjemme; elendig bilindustri som først nektet å være med på å gå sammen med Tesla, og som nå forsøker å bygge ut et mangelfullt og overpriset ladenettverk. Edit: ryddet opp litt krasst tullball. Ser ikke problemet. Stander for kontakt hva angår 220-240 AC er etablert for mange år siden, har OK pris og virker ved 3 600 W på trege 10 Ah sikringer. Propriertere ideoter er vel hva dei er. Nekter fornuft og Demokrati, med semantikk og 0 - utslipps tale. Huuh...., gratis husleige (tomt) det er fengsel det, eller nesegrus korupsjon. Samme årsaka som gjør at Trump vinner; han prater ikke bare dritt. Endret 30. oktober 2020 av Halvor Sølvberg- the MOV Lenke til kommentar
The Very End Skrevet 30. oktober 2020 Del Skrevet 30. oktober 2020 Jeg lette litt nå, for fant ikke igjen de konkrete uttalelsene. Uansett fant denne som referer til uttalelser fra Musk: https://chargedevs.com/newswire/elon-musk-tesla-is-in-talks-with-other-automakers-about-sharing-the-supercharger-network/ 8 Lenke til kommentar
6RCURCGB Skrevet 30. oktober 2020 Del Skrevet 30. oktober 2020 3 minutes ago, Snowleopard said: Tesla og Elon Musk har da offentlig sagt at de har invitert de andre, men at de ikke fikk med noen av de andre. De andre har ikke kommet med påstander om det motsatte, eller sagt noe spesielt om årsaken til at de ikke ble med. Men du klarer kanskje å komme med "bevis" på at påstanden til Elon Musk og Tesla er feil, som vi andre ikke har sett? Så du har ikke dokumentasjon på at Tesla forespurte de andre før de startet å bygge altså. At det har vært skriverier i media de siste årene om at Tesla har hatt planer om å åpne opp ladenettverket medfører sikkert riktighet. Mht. at enda flere biler på ladestasjonene hadde vært en ulempe for Tesla eiere og det faktum at ladestasjonene allerede er etablert gir det liten grunn til å slippe andre til mot betaling. Det "tilbudet" som Tesla visstnok ga de "andre" i 2015 var jo helt absurd og det er åpenbart at dette var uten interesse for de andre produsentene av flere grunner (som for eks. modellen med "gratis" lading). 2 Lenke til kommentar
Populært innlegg Snowleopard Skrevet 30. oktober 2020 Populært innlegg Del Skrevet 30. oktober 2020 6RCURCGB skrev (3 minutter siden): Så du har ikke dokumentasjon på at Tesla forespurte de andre før de startet å bygge altså. At det har vært skriverier i media de siste årene om at Tesla har hatt planer om å åpne opp ladenettverket medfører sikkert riktighet. Mht. at enda flere biler på ladestasjonene hadde vært en ulempe for Tesla eiere og det faktum at ladestasjonene allerede er etablert gir det liten grunn til å slippe andre til mot betaling. Det "tilbudet" som Tesla visstnok ga de "andre" i 2015 var jo helt absurd og det er åpenbart at dette var uten interesse for de andre produsentene av flere grunner (som for eks. modellen med "gratis" lading). TheVeryEnd har lagt ut link, men dette har jo vært offentlig kjent. Så om man følger Tesla og Elbil-debatten, så er man temmelig innesnødd om man ikke har fått dette med seg. Nekter å tro at ikke du har fått det med deg, så hvorfor prøver du å late som dette er totalt ukjent? Du kan jo komme med bevis på påstanden din om at Tesla sitt tilbud var så absurd at de andre nektet å gå med på dette. Legg forøvrig merke til at med den påstanden, så beviser du altså at det bare var FUD du kom med, og visste om det. Men altså, du kan gjerne prøve å bevise påstanden din, for det har det vært lite snakk om, annet enn fra gjengen som både kommer med slike påstander som du kom med, samtidig som de prøver å benekte at dette har skjedd. 13 Lenke til kommentar
hoj Skrevet 30. oktober 2020 Del Skrevet 30. oktober 2020 Ja, Finnmark dieselfylke nr. en? Lenke til kommentar
Halvor Sølvberg- the MOV Skrevet 30. oktober 2020 Del Skrevet 30. oktober 2020 (endret) hoj skrev (3 minutter siden): Ja, Finnmark dieselfylke nr. en? Ja, og Alta kraftverket, med minstevassføring og brukbare anlegs veger. Endret 30. oktober 2020 av Halvor Sølvberg- the MOV Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå