Gå til innhold

Samboer vil plutselig ha elbil, trenger råd


Gjest

Anbefalte innlegg

Hei dere

Min samboer vil ha en elbil. Budsjettet er stramt.

Han har sett på nissan leaf til rundt 60 000,-  da bilen primært vil bli brukt til bykjøring, til og fra jobb. 

Vi vil nok beholde bilen i 3-4 år før vi skifter den ut pga situasjon endring. 

Er disse leafene noe å satse på? 

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Bare som et lite side-tips, jeg lagde en tråd for en stund siden .. fant ut at man må ta høyde for at batteripakkene går slitne og må skiftes ut, og det kan være vanskelig å forutsi akkurat når det skjer. Men når det skjer, så koster det Mye penger å skifte batteri, såvidt jeg husker 50 000 kr+.
 

 

Lenke til kommentar
Taurean skrev (9 minutter siden):

Bare som et lite side-tips, jeg lagde en tråd for en stund siden .. fant ut at man må ta høyde for at batteripakkene går slitne og må skiftes ut, og det kan være vanskelig å forutsi akkurat når det skjer. Men når det skjer, så koster det Mye penger å skifte batteri, såvidt jeg husker 50 000 kr+.
 

 

Takk skal sjekke ut!

Lenke til kommentar
Taurean skrev (37 minutter siden):

Bare som et lite side-tips, jeg lagde en tråd for en stund siden .. fant ut at man må ta høyde for at batteripakkene går slitne og må skiftes ut, og det kan være vanskelig å forutsi akkurat når det skjer. Men når det skjer, så koster det Mye penger å skifte batteri, såvidt jeg husker 50 000 kr+.
 

 

Vi har egentlig ikke tall som tilsier at dette stemmer, snarere er trenden at batteripakkene varer langt lenger enn forventet.

https://motor.no/elbil-lading-nissan/batteriene-holder-dobbelt-sa-lenge-som-bilen/111356

Det sagt - ville jeg kjøpt billigste Leaf på det norske markedet til 60,000? Tja, i alle fall ikke uten en helsetilstand fra Nissan. Det er dog mye som taler for at å kjøpe en Leaf til 60,000 ikke er verre enn å kjøpe en hvilkensomhelst fossil-bil til 60,000. Det er flust av 1.generasjons Leaf, Tesla og Kia på veien fortsatt, det er ikke slik at de i fellesskap sprenger etter 8 år. Hva Ford har kokt sammen i akkurat den bilmodellen som nevnes i tråden er ikke godt å vite, men det er ikke normalt.

 Om dere har høye bomregninger og andre ting som kan bikke vekten på regnskapet så er det ikke nødvendigvis en dårlig idè dette her.

Endret av Sampson
  • Liker 6
  • Innsiktsfullt 3
Lenke til kommentar

Ser at 60-75 000 over tre år tilsvarer ~1850 ,- kr/mnd

Og jeg mistenker det vil være vanskelig å få solgt en slik leaf enda en gang. 

Tanken har slått meg å vurdere leasing. 

Skal ha med obd sjekker på evnt prøvekjøring ja

 

Lenke til kommentar

Her er noen linker til omtale af Nissan Leaf. Selv kjenner jeg ikke til dette så godt, men tenker at om en finner en i god stand og kanskje får lest ut batteritilstand så kan det være et greit kjøp. Ser at rekkevidde er nede i 80 km om vinteren så de passer nok best for de med lite kjøring per dag.

https://elbil.no/elbil/nissan-leaf/

https://test.no/nissan-leaf-24kwh

https://www.tu.no/artikler/test-av-brukte-elbiler-dette-far-du-for-rundt-100-000-kroner/444054

https://elbilforum.no/index.php?topic=41666.0

https://broom.tv2.no/underholdning/broom/nissan/leaf/2011-2014/655

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Gjest Slettet-fsaSP0zV

Hvor langt kjører du/dere hver dag? Hvor stor må bilen være (sitteplasser/bagasjerom)? Et rimelig alternativ er en brukt trilling (iMiev/iOn/C-Zero). Dette er en liten bil, den er best egnet som bybil. Fra ca 25k på finn, for ca 60k får du en 2015-modell. Mener å huske at både C-Zero og iOn fikk 8 års batterigaranti fra 2015-modellen.

https://www.finn.no/car/used/search.html?filters=&make=0.757&make=0.787&make=0.796&model=1.757.2000187&model=1.787.2000181&model=1.796.2000189&sales_form=1&sort=2

Lenke til kommentar
Slettet-fsaSP0zV skrev (På 31.10.2020 den 14.56):

Hvor langt kjører du/dere hver dag? Hvor stor må bilen være (sitteplasser/bagasjerom)? Et rimelig alternativ er en brukt trilling (iMiev/iOn/C-Zero). Dette er en liten bil, den er best egnet som bybil. Fra ca 25k på finn, for ca 60k får du en 2015-modell. Mener å huske at både C-Zero og iOn fikk 8 års batterigaranti fra 2015-modellen.

https://www.finn.no/car/used/search.html?filters=&make=0.757&make=0.787&make=0.796&model=1.757.2000187&model=1.787.2000181&model=1.796.2000189&sales_form=1&sort=2

Ikke mye, tur retur jobb er 25km . Men av og til må man reise en 90 km strekning en vei. 

Vi får se hva vi finner på , men tvilsomt elektrisk som vi håpet på 

Lenke til kommentar
Malerifaen skrev (På 30.10.2020 den 17.49):

Hei dere

Min samboer vil ha en elbil. Budsjettet er stramt.

Han har sett på nissan leaf til rundt 60 000,-  da bilen primært vil bli brukt til bykjøring, til og fra jobb. 

Vi vil nok beholde bilen i 3-4 år før vi skifter den ut pga situasjon endring. 

Er disse leafene noe å satse på? 

Hvis du klarer deg med rekkevidden så er nok disse eldre Leafene noe av det gunstigste kjøpet du kan gjøre. 

Vi har hatt en i 8 år og 105 000km og bortsett fra årlig bytte av kupeluftfilter og fylle spylervæske har vi byttet 1 sett bremseklosser selv til en tusing og stabilisatorstag til et par tusen. Har også hatt 3 servicer på de 8 årene, men det er nok litt overkill hvis man følger med litt selv.

 

Den har mistet ca 20% batterikapasitet på de 8 årene, men vi regner med den kommer til å gjøre jobben i 6-8 år til da vi har en Model3 som dekker lengre turer.

 

Hovedpoenget er at vi sparer ca 25 000 i året kontra bensin/dieselbil, (ca 10på drivstoff,  ca 10 på bompenger og ca 5 på årsavgift, oljeskift og filtere) da blir det veldig billig. Faktisk billigere enn gratis bil hvor vi bare dekker driftsutgifter.

Deror har også begge mine søsken skaffet seg en billig Leaf etterhvert.

  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 3
Lenke til kommentar
RJohannesen skrev (2 timer siden):

Hvis du klarer deg med rekkevidden så er nok disse eldre Leafene noe av det gunstigste kjøpet du kan gjøre. 

Vi har hatt en i 8 år og 105 000km og bortsett fra årlig bytte av kupeluftfilter og fylle spylervæske har vi byttet 1 sett bremseklosser selv til en tusing og stabilisatorstag til et par tusen. Har også hatt 3 servicer på de 8 årene, men det er nok litt overkill hvis man følger med litt selv.

 

Den har mistet ca 20% batterikapasitet på de 8 årene, men vi regner med den kommer til å gjøre jobben i 6-8 år til da vi har en Model3 som dekker lengre turer.

 

Hovedpoenget er at vi sparer ca 25 000 i året kontra bensin/dieselbil, (ca 10på drivstoff,  ca 10 på bompenger og ca 5 på årsavgift, oljeskift og filtere) da blir det veldig billig. Faktisk billigere enn gratis bil hvor vi bare dekker driftsutgifter.

Deror har også begge mine søsken skaffet seg en billig Leaf etterhvert.

Kjekt om du oppdaterer her når eller hvis batteriene må skiftes.

Lenke til kommentar
RJohannesen skrev (13 timer siden):

årlig bytte av kupeluftfilter

Hvor kjøper du dette? Og hvor ser man hvordan man bytter det? Har aldri byttet kupefilter selv, men det var det eneste som skulle byttes på den årlige servicen nå, så jeg valgte å si neitakk til merkeverkstedet denne gangen. Er forøvrig en 2012 Leaf.

Lenke til kommentar
Hanhijnn skrev (13 minutter siden):

Hvor kjøper du dette? Og hvor ser man hvordan man bytter det? Har aldri byttet kupefilter selv, men det var det eneste som skulle byttes på den årlige servicen nå, så jeg valgte å si neitakk til merkeverkstedet denne gangen. Er forøvrig en 2012 Leaf.

Husker i farten ikke hvor jeg kjøpte, men det er mange som har, f.eks. her:

https://www.elbilgrossisten.no/products/kupefilter-nissan-leaf-2011-2017

Hvis du ser under spørsmål og svar så er det også en youtube film der.

 

I tillegg finner man nesten all nyttig info om eldre Leaf her på Leaf-delen av Elbilforum

https://elbilforum.no/index.php?board=46.0

 

Endret av RJohannesen
  • Liker 2
Lenke til kommentar
RJohannesen skrev (28 minutter siden):

Husker i farten ikke hvor jeg kjøpte, men det er mange som har, f.eks. her:

https://www.elbilgrossisten.no/products/kupefilter-nissan-leaf-2011-2017

Hvis du ser under spørsmål og svar så er det også en youtube film der.

Takker! 👍 Bestilt. Enkel penkelt å bytte. 😊

Beklager at jeg avsporet tråden din @Malerifaen.

Endret av Hanhijnn
Lenke til kommentar
Hanhijnn skrev (2 timer siden):

Takker! 👍 Bestilt. Enkel penkelt å bytte. 😊

Beklager at jeg avsporet tråden din @Malerifaen.

Ikke no problem! 😉 

Ellers kan jeg jo si at jeg prøver å overtale fruen til å gå for kjøping av elbil, satser på en ioniq.

Takk for innspill til nå

Lenke til kommentar
Malerifaen skrev (20 minutter siden):

Ikke no problem! 😉 

Ellers kan jeg jo si at jeg prøver å overtale fruen til å gå for kjøping av elbil, satser på en ioniq.

Takk for innspill til nå

Ionic er nok et av de beste alternativene i sin prisklasse på bruktmarkedet. Også som nybil er Ionic et godt alternativ. Kia/Hyundai har noen av de beste elbilene på markedet. 👍

Lenke til kommentar
  • 1 år senere...
Taurean skrev (På 2.11.2020 den 21.24):

Kjekt om du oppdaterer her når eller hvis batteriene må skiftes.

Ingen batteribytte ennå, men Leafen gikk nettopp gjennom EU kontroll igjen med kun et par lyspærer som måtte byttes. Ikke verst med over 9 år på originale bremseskiver.

Men jeg har nettopp fikset den elektriske parkeringsbremsen, den elektriske aktuatoren er dessverre unaturlig dyr fra Nissan, men heldigvis anbefaler de fleste verksteder å skaffe denne brukt. Men etter litt lesing på nettet fant jeg ut at det ofte er et nylontannhjul som krymper litt med årene og til slutt sitter så fast på akselen at motoren ikke vil trekke det lenger. Fikk åpnet gearet til motoren og boret opp akselhullet på tannhjulet og vipps god som ny. Og 20 000 spart i forhold til ny del. Kostet bare noen timer arbeid + noen nye klips og skruer.

  • Liker 2
  • Innsiktsfullt 2
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...