Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

Klagde på parkeringsbot - så ble det stille - hva betyr det?

Borger___

Anbefalte innlegg

Klagde på en parkeringsbot - fikk kjapt svar med "avslag" - responderte med ny klage og (etter min mening) gode argumenter, og sa meg delvis enig, men argumenterte for at gebyrets størrelse var for stort, slik at jeg ba om endring til et annet beløp (de opererer med 3 beløper, 300. 600 og 900). 

Men denne fikk jeg ikke svar på. Og da lurer jeg på: Betyr det at de mener jeg skal betale "mitt" beløp eller "dems" beløp? Hvis jeg bare venter nå, og ingenting skjer, har de myndighet til å sende saken videre til Inkasso? Har de ikke plikt å svare på klage nummer 2, hvis de skal komme noen vei med meg og denne saken?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
The Norwegian skrev (54 minutter siden):

Hvis du har klaget på en bot, fått avslag og sendt inn ny klage går jeg utifra du må betale det beløpet de mener. "Den som tier samtykker" er dessverre ikke relevant her.

Hva baserer du det på da? Kommunen er jo ingen domstol..

Lenke til kommentar

Etter parkeringsforskriften § 36 er kontrollsanksjonen som hovedregel 600 kr, men 300,- kr for brudd på dokumentasjonsplikt for tidsbestemt gratisparkering og brudd på parkering reservert for kunde/besøkende/gjest, og 900,- kr for brudd på HC-plass-vilkår. 

Hvis du ikke har fått fullt medhold i din klage innen åtte uker etter at kommunen har mottatt klagen får du klagerett til Parkeringsklagenemnda, jf. parkeringsforskriften § 45. Hvis du ikke har mottatt foreløpig svar innen 3 uker er det 3+8 uker som gjelder, dvs. 11 uker. Du må klage innen ett år. 

Hvis du ikke har klaget innen tre uker etter at du kunne klage (dvs. innen 11/14 uker fra du klaget til kommunen) må du betale sanksjonen mens du venter på klagebehandling. 

Kommunen kan også ilegge gebyr etter forskrift om offentlig parkeringsgebyr. Dette gebyret er alltid på 900,- kr. Her skal kommunen oversende saken til tingretten når det ikke gis medhold, jf. § 7, men betalingsplikten gjelder uavhengig av om det klages, jf. § 5. 

• Liker 2
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...