Gå til innhold

Oppgradering av batteripakke i drill pluss bruke alternative merker?

Anbefalte innlegg

Hei!
Ser det er flere batterier på markedet som likner meec multiseries sine batterier.

Feks; Black & Decker, DeWalt, Biltema etc.

Tror dere her inne det går Ann å tilpasse feks et DeWalt batteri jeg har liggendes til å passe min drill?

Har også 2x 1.5 ah batterier til drillen min. Ser det er 5x1500mah 18650 celler.

Kan jeg slenge i feks 5x3000mah 18650 celler slik at jeg får 2 3000mah batterier uten å gå å kjøpe nye?

Har gode priser på celler.

Må jeg sveise? Eller kan jeg lodde?
Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...
Videoannonse
Annonse
Ådia skrev (På 30.10.2020 den 10.30):

Hei!
Ser det er flere batterier på markedet som likner meec multiseries sine batterier.

Feks; Black & Decker, DeWalt, Biltema etc.

Tror dere her inne det går Ann å tilpasse feks et DeWalt batteri jeg har liggendes til å passe min drill?

Har også 2x 1.5 ah batterier til drillen min. Ser det er 5x1500mah 18650 celler.

Kan jeg slenge i feks 5x3000mah 18650 celler slik at jeg får 2 3000mah batterier uten å gå å kjøpe nye?

Har gode priser på celler.

Må jeg sveise? Eller kan jeg lodde?

Litt gammel tråd, men prøver for det...

Det er to faktorer som spiller inn her for at dette skal funke. For det første må volten på batteriet ikke overskride den volten drillen er laget for. En 12V drill kan ikke bruke et 18V batteri etc. Amperen trenger du ikke bry deg om. Jo mer jo bedre. 

Så kommer man til den fysiske delen hvor batteriet skal passe med polene på drillen. Her må du finne et datasheet for å dobbeltsjekke hva som er hva. Det er slett ikke sikkert polariteten er lik og i værste fall ødelegger du både drill og batteri hvis du kobler disse feil. 

Til det du sier om 18650 batterier så er dte viktigste at volten stemmer overens med det drillen er laget for. Er det feks. en 12V drill, så må du koble tre 18650 batterier i serie (ikke parallel) for å få ca. 12V. Kobler du i serie, så øker du volten, men ikke amperen. Kobler du i parallel så øker du amperen, men ikke volten. Så kan du mikse og trikse litt med serie og parallel etc, men det blir fort veldig avansert og ganske farlig.

Så sant du ikke vet hva du driver med, så ville jeg heller kjøpt meg nytt batteri beregnet for drillen. 

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...