Redaksjonen. Skrevet 30. oktober 2020 Del Skrevet 30. oktober 2020 Nok en tilbakekalling for Polestar 2 Lenke til kommentar
Hanhijnn Skrevet 30. oktober 2020 Del Skrevet 30. oktober 2020 (endret) Redaksjonen. skrev (2 timer siden): Nok en tilbakekalling for Polestar 2 Da får vi håpe at det snart er nok. Det er jo flotte biler, med rett drivstoff. så får håpe at Polestar får fiksa de nå. Vil ha mange PS2 på veien så snart som mulig. Endret 30. oktober 2020 av Hanhijnn tyrkleif... Lenke til kommentar
Dovreekspressen Skrevet 30. oktober 2020 Del Skrevet 30. oktober 2020 Bagateller som inverter hadde ikke bekymra meg mye. Elektronikk er billig. Kan rekkeviddeproblemet skyldes oppvarming av kjølevæsken? Lenke til kommentar
Espen Hugaas Andersen Skrevet 30. oktober 2020 Del Skrevet 30. oktober 2020 7 minutes ago, Dovreekspressen said: Bagateller som inverter hadde ikke bekymra meg mye. Elektronikk er billig. Tja, når det gjelder elektronikk, så er inverterene den kanskje viktigste elektronikken i bilen. De er heller ikke på noen slags måte billig. 2x 150 kW invertere kan fint koste 40.000 kroner eller mer. Men man får håpe det er en liten feil som lett lar seg reparere, slik at inverterene kan gjenbrukes. 7 Lenke til kommentar
Complexity Skrevet 30. oktober 2020 Del Skrevet 30. oktober 2020 (endret) Er ikke billig for invertere nei. Men får håpe det er en enkel fiks. På bilder ser det jo litt ut som at inverterene er adskilt fra selve motorene så kansje ikke så mye plunder å bytte\fikse. Endret 30. oktober 2020 av Complexity 3 Lenke til kommentar
Dovreekspressen Skrevet 30. oktober 2020 Del Skrevet 30. oktober 2020 Invertere koster kanskje litt ja. Men de er vel enkle å fikse, så da går det nok greit. Lenke til kommentar
Espen Hugaas Andersen Skrevet 30. oktober 2020 Del Skrevet 30. oktober 2020 Det er ikke sikkert det lønner seg å reparere de. Det kommer an på hva som er feil. Om f.eks det har blitt benyttet fake komponenter på masse forskjellige steder på kretskortene, så er det nok bare å kaste de. Da er det fort billigere å produsere nye. 4 Lenke til kommentar
AL123 Skrevet 30. oktober 2020 Del Skrevet 30. oktober 2020 Polestarfabrikken er hypemoderne og fullt på høyde med vestlige fabrikker, tror ikke det er særlig stor mulighet for at de bruker fake komponenter. forøvrig er det svært liten sammenheng mellom ettermarkedspris på en bildel, og hva det koster å lage den. Selv med det nyeste innen transistorer vil det neppe koste mange tusenlappene å lage en inverter. Lenke til kommentar
Espen Hugaas Andersen Skrevet 30. oktober 2020 Del Skrevet 30. oktober 2020 14 minutes ago, AL123 said: Polestarfabrikken er hypemoderne og fullt på høyde med vestlige fabrikker, tror ikke det er særlig stor mulighet for at de bruker fake komponenter. Det er dessverre et stort problem globalt, men man kan kanskje anta at det er mer sannsynlig i Kina enn ellers. Uansett var det bare et eksempel på en type feil som kan skape masse trøbbel. 14 minutes ago, AL123 said: forøvrig er det svært liten sammenheng mellom ettermarkedspris på en bildel, og hva det koster å lage den. Selv med det nyeste innen transistorer vil det neppe koste mange tusenlappene å lage en inverter. Ettermarkedspris for 2x 150 kW invertere kan være betydelig høyere enn 40k. Med den prisen mente jeg selvkost. 2 Lenke til kommentar
AL123 Skrevet 30. oktober 2020 Del Skrevet 30. oktober 2020 Tror du skal fjerne en null. Og komponenter til invertere er selvsagt handlet direkte fra produsent, så det er selvsagt bare tull. Lenke til kommentar
AL123 Skrevet 30. oktober 2020 Del Skrevet 30. oktober 2020 Komponentkost for en i3 inverter i Europa er noe over 5000kr. Totalkost, ferdig montert i bil, ca 8000. Dett er er 5 år siden, med relativt lave volum, så kostnadene har nok gått betydelig ned siden den gang 1 Lenke til kommentar
Espen Hugaas Andersen Skrevet 30. oktober 2020 Del Skrevet 30. oktober 2020 1 minute ago, AL123 said: Tror du skal fjerne en null. Definitivt ikke. Kanskje man kan dele på to. Mye kommer an på hvor flink Polestar har vært. 1 minute ago, AL123 said: Tror du skal fjerne en null. Og komponenter til invertere er selvsagt handlet direkte fra produsent, så det er selvsagt bare tull. Ofte er komponenter kjøpt inn fra underleverandører som har kjøpt det inn fra et eller annet sted. Det er ganske stor mangel på komponenter generelt i verden, og dessverre er det da ofte slik at fake komponenter finner veien inn i verdikjeden. Slike situasjoner er ganske vanlige: Komponentkjøper: "Hei, vi trenger disse komponentene." Produsent: "Dette kan vi levere om 2 år, hvis dere forplikter dere til å kjøpe for 10 millioner." Komponentkjøper: "Men vi trenger de om 6 måneder, og vi trenger bare for 1 million." Produsent: "Det var dumt, lykke til med jakten!" Og så må man ut og lete etter leverandører som har disse komponenene på lager, eller som kan skaffe de. Kanskje finner man da ekte vare, kanskje ikke. 3 Lenke til kommentar
AL123 Skrevet 30. oktober 2020 Del Skrevet 30. oktober 2020 Pussig, allerede for 2 år siden, så kjøpte jeg som privatperson helt nyuviklede MOSFET-transistorer direkte fra Infineon (en av de største leverandørene til bilindustrien). Disse var så ferske fra utviklingsavdelingen at de antok at man ikke fikk se de i noen bil før i 2021. Og som kjent, jo større produsent man er, jo større sannsynlighet er det for at man direkte til komponentprodusent. Forøvrig koster en helt ny komplett 4syl bensinmotor på rundt 150hk under 10.000kr, så hvis dine priser hadde vært riktige, så er det mange år igjen før elbil blir konkuransekraftig på pris :-) 3 Lenke til kommentar
2N1711 Skrevet 1. november 2020 Del Skrevet 1. november 2020 AL123 skrev (På 30.10.2020 den 17.54): Polestarfabrikken er hypemoderne og fullt på høyde med vestlige fabrikker, tror ikke det er særlig stor mulighet for at de bruker fake komponenter. forøvrig er det svært liten sammenheng mellom ettermarkedspris på en bildel, og hva det koster å lage den. Selv med det nyeste innen transistorer vil det neppe koste mange tusenlappene å lage en inverter. Det er ikke Polestar som velger å bruke fake hvis det er tilfelle. Det kommer inn i leverandørkjeden fordi noen tjener litt ekstra på den måten. Det er norske selskaper med elektronikkproduksjon i Kina som fjernovervåker produksjonen i sanntid og kjører statistisk analyse på måleresultatene. Det er flere eksempler på at de har fått plutselige uventede avvik som endte opp i at noen hadde forsynt seg med originale komponenter og erstattet dem med fake. 1 Lenke til kommentar
hekomo Skrevet 1. november 2020 Del Skrevet 1. november 2020 Redaksjonen. skrev (På 30.10.2020 den 9.49): Nok en tilbakekalling for Polestar 2 🤔 Lenke til kommentar
Trestein Skrevet 1. november 2020 Del Skrevet 1. november 2020 hekomo skrev (1 minutt siden): 🤔 Elbil hatet slår til igjen! Bra jobba Lenke til kommentar
sverreb Skrevet 1. november 2020 Del Skrevet 1. november 2020 Det er nok en vesentlig forskjell i kostnad for en komponent som en inverter og pris til en sluttkunde. Påslaget i ettermarkedet kan være betydelig. BOM og assembly kostnad er mye mye lavere enn hva man som privatperson kan forvente å betale for hele komponenten. Om en komponent skulle koste mye vil den da heller ikke erstattes i sin helhet, men repareres. Grunnen til at elektronikk i biler byttes fremfor å repareres er jo nettopp at de er så billige* at det lønner seg ikke å bruke en tekniker i en halvtime for å gjøre et komponentbytte. *) for produsenten vel å merke 1 Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132 Skrevet 1. november 2020 Del Skrevet 1. november 2020 On 10/30/2020 at 6:47 PM, AL123 said: Komponentkost for en i3 inverter i Europa er noe over 5000kr. Totalkost, ferdig montert i bil, ca 8000. Dett er er 5 år siden, med relativt lave volum, så kostnadene har nok gått betydelig ned siden den gang Før du beskylder andre for tull...: Kan du linke til en "shop" som selger en inverter til i3 for "noe over 5000kr"? Eller en moderne (komplett) motor 4cyl/150hk til under 10k? Jeg fant en brukt inverter(i3) til 10k på eBay. Og en "short motor" til f.eks. en eldre Bmw 4'er kosta 50k (til forhandler/verksted) for mange år siden. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå