Gå til innhold

Nok en tilbakekalling for Polestar 2


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Redaksjonen. skrev (2 timer siden):

Nok en tilbakekalling for Polestar 2

Da får vi håpe at det snart er nok. :p Det er jo flotte biler, med rett drivstoff. så får håpe at Polestar får fiksa de nå. Vil ha mange PS2 på veien så snart som mulig.

Endret av Hanhijnn
tyrkleif...
Lenke til kommentar
7 minutes ago, Dovreekspressen said:

Bagateller som inverter hadde ikke bekymra meg mye. Elektronikk er billig.

Tja, når det gjelder elektronikk, så er inverterene den kanskje viktigste elektronikken i bilen. De er heller ikke på noen slags måte billig. 

2x 150 kW invertere kan fint koste 40.000 kroner eller mer.

Men man får håpe det er en liten feil som lett lar seg reparere, slik at inverterene kan gjenbrukes.

  • Liker 7
Lenke til kommentar

Polestarfabrikken er hypemoderne og fullt på høyde med vestlige fabrikker, tror ikke det er særlig stor mulighet for at de bruker fake komponenter. forøvrig er det svært liten sammenheng mellom ettermarkedspris på en bildel, og hva det koster å lage den. Selv med det nyeste innen transistorer vil det neppe koste mange tusenlappene å lage en inverter.

 

Lenke til kommentar
14 minutes ago, AL123 said:

Polestarfabrikken er hypemoderne og fullt på høyde med vestlige fabrikker, tror ikke det er særlig stor mulighet for at de bruker fake komponenter.

Det er dessverre et stort problem globalt, men man kan kanskje anta at det er mer sannsynlig i Kina enn ellers. Uansett var det bare et eksempel på en type feil som kan skape masse trøbbel.

14 minutes ago, AL123 said:

forøvrig er det svært liten sammenheng mellom ettermarkedspris på en bildel, og hva det koster å lage den. Selv med det nyeste innen transistorer vil det neppe koste mange tusenlappene å lage en inverter.

Ettermarkedspris for 2x 150 kW invertere kan være betydelig høyere enn 40k. Med den prisen mente jeg selvkost.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
1 minute ago, AL123 said:

Tror du skal fjerne en null.

Definitivt ikke. Kanskje man kan dele på to. Mye kommer an på hvor flink Polestar har vært.

1 minute ago, AL123 said:

Tror du skal fjerne en null. Og komponenter til invertere er selvsagt handlet direkte fra produsent, så det er selvsagt bare tull.

Ofte er komponenter kjøpt inn fra underleverandører som har kjøpt det inn fra et eller annet sted. Det er ganske stor mangel på komponenter generelt i verden, og dessverre er det da ofte slik at fake komponenter finner veien inn i verdikjeden.

Slike situasjoner er ganske vanlige:

Komponentkjøper: "Hei, vi trenger disse komponentene."

Produsent:  "Dette kan vi levere om 2 år, hvis dere forplikter dere til å kjøpe for 10 millioner."

Komponentkjøper: "Men vi trenger de om 6 måneder, og vi trenger bare for 1 million."

Produsent: "Det var dumt, lykke til med jakten!"

Og så må man ut og lete etter leverandører som har disse komponenene på lager, eller som kan skaffe de. Kanskje finner man da ekte vare, kanskje ikke.

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Pussig, allerede for 2 år siden, så kjøpte jeg som privatperson helt nyuviklede MOSFET-transistorer direkte fra Infineon (en av de største leverandørene til bilindustrien). Disse var så ferske fra utviklingsavdelingen at de antok at man ikke fikk se de i noen bil før i 2021. Og som kjent, jo større produsent man er, jo større sannsynlighet er det for at man direkte til komponentprodusent. Forøvrig koster en helt ny komplett 4syl bensinmotor på rundt 150hk under 10.000kr, så hvis dine priser hadde vært riktige, så er det mange år igjen før elbil blir konkuransekraftig på pris :-)

  • Liker 3
Lenke til kommentar
AL123 skrev (På 30.10.2020 den 17.54):

Polestarfabrikken er hypemoderne og fullt på høyde med vestlige fabrikker, tror ikke det er særlig stor mulighet for at de bruker fake komponenter. forøvrig er det svært liten sammenheng mellom ettermarkedspris på en bildel, og hva det koster å lage den. Selv med det nyeste innen transistorer vil det neppe koste mange tusenlappene å lage en inverter.

 

Det er ikke Polestar som velger å bruke fake hvis det er tilfelle. Det kommer inn i leverandørkjeden fordi noen tjener litt ekstra på den måten. Det er norske selskaper med elektronikkproduksjon i Kina som fjernovervåker produksjonen i sanntid og kjører statistisk analyse på måleresultatene. Det er flere eksempler på at de har fått plutselige uventede avvik som endte opp i at noen hadde forsynt seg med originale komponenter og erstattet dem med fake.

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

Det er nok en vesentlig forskjell i kostnad for en komponent som en inverter og pris til en sluttkunde. Påslaget i ettermarkedet kan være betydelig. BOM og assembly kostnad er mye mye lavere enn hva man som privatperson kan forvente å betale for hele komponenten. Om en komponent skulle koste mye vil den da heller ikke erstattes i sin helhet, men repareres. Grunnen til at elektronikk i biler byttes fremfor å repareres er jo nettopp at de er så billige* at det lønner seg ikke å bruke en tekniker i en halvtime for å gjøre et komponentbytte.

*) for produsenten vel å merke

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132
On 10/30/2020 at 6:47 PM, AL123 said:

Komponentkost for en i3 inverter i Europa er noe over 5000kr. Totalkost, ferdig montert i bil, ca 8000. Dett er er 5 år siden, med relativt lave volum, så kostnadene har nok gått betydelig ned siden den gang

Før du beskylder andre for tull...:

Kan du linke til en "shop" som selger en inverter til i3 for "noe over 5000kr"? Eller en moderne (komplett) motor 4cyl/150hk til under 10k?

Jeg fant en brukt inverter(i3) til 10k på eBay.

Og en "short motor" til f.eks. en eldre Bmw 4'er kosta 50k (til forhandler/verksted) for mange år siden.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...