Gjest 2db3c...6ec Skrevet 29. oktober 2020 Del Skrevet 29. oktober 2020 Hei! Tenkte å legge om litt vaner, og spare en ekstra tusenlapp i fond. Sparer nå foreløpig en tusenlapp fra før, fordelt på aksjesparekonto og en verdipapirkonto som det så fint står skrevet i banken. Dette er for så vidt langtidssparing, men ting kan jo skje. Tenkte for så vidt og investere i to andre fond. Det jeg da lurer på er om jeg burde opprette ny aksjesparekonto eller benytte den jeg har fra før? Har prøvd og lest meg litt opp, men syns det kan være litt tungt stoff. Kort oppsummert. Opprette to nye aksjesparekontoer til to nye fond. Klemme begge inn i den nåværende aksjesparekontoen eller kjøre begge de to nye i en ny konto? Håper jeg har ordlagt meg nogenlunde riktig. Anonymous poster hash: 2db3c...6ec Lenke til kommentar
snapshooter Skrevet 31. oktober 2020 Del Skrevet 31. oktober 2020 Det er ingen grunn til å opprette flere aksjesparekontoer fordi du vil spare mer eller i flere fond enn det ene du sparer i pr i dag (hvis jeg forstår deg riktig). Ha alt samlet i én konto, da kan du også rebalansere og bytte fond/aksjer uten at det utløser skatt på avkastningen. Lenke til kommentar
x-ray-cat Skrevet 31. oktober 2020 Del Skrevet 31. oktober 2020 On 10/29/2020 at 9:45 PM, Guest 2db3c...6ec said: Hei! Tenkte å legge om litt vaner, og spare en ekstra tusenlapp i fond. Sparer nå foreløpig en tusenlapp fra før, fordelt på aksjesparekonto og en verdipapirkonto som det så fint står skrevet i banken. Dette er for så vidt langtidssparing, men ting kan jo skje. Tenkte for så vidt og investere i to andre fond. Det jeg da lurer på er om jeg burde opprette ny aksjesparekonto eller benytte den jeg har fra før? Har prøvd og lest meg litt opp, men syns det kan være litt tungt stoff. Kort oppsummert. Opprette to nye aksjesparekontoer til to nye fond. Klemme begge inn i den nåværende aksjesparekontoen eller kjøre begge de to nye i en ny konto? Håper jeg har ordlagt meg nogenlunde riktig. Anonymous poster hash: 2db3c...6ec Skattemessig kan det være fordeler med det fremfor å gjøre flere innskudd inneværende år. Da det er årets laveste innskudd (fratrukket evt. Uttak) som danner skjermingsgrunnlaget for inneværende år på aksjesparekonto og innskudd utover laveste innskudd(saldo) blir evt. Med i neste skatteårs skjermingsgrunnlag. Blir ikke denne problemstillingen på direkteeid/aksjehandelskonto da skjermingsfradrag knyttes til de ulike verdipapirene og ikke på kontonivå. Tror ikke problemstillingen kommer på fondskonto/kapitalforsikring da det er aksjeandel*kostprisen som danner grunnlaget. Derfor vil en få glipp av mindre skjermingsgrunnlag for inneværende år ift. Innskudd om en oppretter ny aksjesparekonto for hvert innskudd og evt. Slår dem sammen om det er ønskelig istedenfor. Da blir det summen av laveste saldo på hver aksjesparekonto som slås sammen som danner skjermingsgrunnlaget for det inneværende skatteåret. Kan også være mer fleksibelt ift. Flytting til andre aktører da det varier blant aktørene ift. Skjema/løsninger for delvis flytting, splitting og mulighet for å gi aks i gave. Noen tar også gebyr for flytt av konto og eller verdipapirer fra dem. Dette med at det er laveste saldo som danner skjermingsgrunnlaget gjør det også litt uheldig med spareavtale på aksjesparekonto da alt av innskudd som man tar risiko ift. Å spare i bankinnskudd burde danne skjermingsgrunnlag og gi skjermingsfradrag forutsatt at man ikke tar ut innskuddet før etter årsskiftet. Noen aktører lar deg omtrent opprette uendelig med aksjesparekontoer andre lar deg bare opprette f.eks 5 stk. Så å opprette konto om en gjør flere innskudd i løpet av året gjør at en kan gå glipp av mindre skjermingsgrunnlag/fradrag. Lenke til kommentar
Allinuse Skrevet 1. november 2020 Del Skrevet 1. november 2020 snapshooter skrev (18 timer siden): Det er ingen grunn til å opprette flere aksjesparekontoer fordi du vil spare mer eller i flere fond enn det ene du sparer i pr i dag (hvis jeg forstår deg riktig). Ha alt samlet i én konto, da kan du også rebalansere og bytte fond/aksjer uten at det utløser skatt på avkastningen. Det kan være gode grunner til å opprette flere. Grunnet kurtasje bør man for eksempel ha nordiske aksjer i Nordea, men det er ikke sikkert det lønner seg for fond eller europeiske aksjer, for amerikanske aksjer må man igjen ha en annen form for investeringskonto. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå