Gå til innhold

Nå slår elbilsalget alle rekorder. Heldigvis er det ikke Tesla som er årsaken


Anbefalte innlegg

bzzlink skrev (21 minutter siden):

Dersom alle skal kjøre elektrisk, så må EU på banen og tvinge all fabrikantene til å gå over til samme ladestandard både med tilgang og betaling. Og løsningen Tesla har valgt er den de bør lande på.

Interessant at du mener dette. Så ladeproblemene skyldes at VW ikke har sitt eget nett med ladestasjoner. Samme for BMW og alle de andre produsentene?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Malerifaen skrev (11 minutter siden):

Men per i dag så er elbil nesten kun for middelklassen og opp. De billigste elbilene er gjerne små og har ugunstig ladetid i forhold til å fylle tanken på 5 min. 

For langturer ja, men låner ikke du ICE bilen til din mor når dere har behov som hverken kollektivt eller syklelen klarer? Nissan Leaf og iMiev-trillingene koster under 50 000 på brukten og kan dekke mye daglig behov i mange år. Så kan man ofte byttelåne litt med f.eks mor når man skal lengre. Da kan også mor få øynene opp for lave driftskostnader.

  • Liker 6
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Simen1 skrev (3 minutter siden):

For langturer ja, men låner ikke du ICE bilen til din mor når dere har behov som hverken kollektivt eller syklelen klarer? Nissan Leaf og iMiev-trillingene koster under 50 000 på brukten og kan dekke mye daglig behov i mange år. Så kan man ofte byttelåne litt med f.eks mor når man skal lengre. Da kan også mor få øynene opp for lave driftskostnader.

Ser hva du sier. Ice bilen benyttes til langeturer for oss begge( 600km til slekt). Korte turer til jobb og ærender er buss og tog.

Har dog prøvd å få min mor til å bytte til elbil, men hun vil kjøre ice bilen i hjel først. Har sagt jo fortere hun skifter jo mer penger sparer hun. Men til ingen nytte.

Jeg er nå et kanskje dårlig eksempel og gjerne ikle så vanskelig stilt. Men er flere familier i Norge som er de som svir mest når det kommer til skiftet. Men alt er nå midlertidig..

Lenke til kommentar
StigVidar skrev (1 time siden):

Til dere som synes lading av bil går helt greit på langtur - har dere prøvd å stå der i 30 minutter med 3 sutrete unger i baksetet, regn utenfor og en sterkt traffikert vei like ved?

Jeg har ikke det selv, men jeg kan se for meg en haug med gode grunner til at folk kjøper fossilbil. Dessverre er det mange som kun ser på sin egen situasjon og antar at alle kan gjøre likedan.

Skal en nå 100% elbil andel på nybilsalget så er det noen grep som må gjøres.
1. Det må bli bedre utvalg biler i den store enden som fortsatt er rimelige. Noe ala Ford S-max eller Skoda Octavia som passer barnefamilier som ikke vil svi av 600-700 tusen på en bil.
2. Det må bli bedre muligheter for å lade hjemme til alle de som har gateparkering
3. Lading på tur må gå fort, uten kø og frustrasjon. Artikler i aviser om ladeproblemer skremmer folk vekk.
4. Politikere må slutte med å skremme folk om at nå er det på tide med å fjerne fordelene. Få fram en langsiktig politikk og stå ved det.

Jeg har kjørt mange tusen km med 3 unger i baksetet, noe av det i regn, snøstorm etc. Å kjøre langt med unger kan bli en utfordring siden kupeen er et ganske klaustrofobisk sted i dårlig vær og stemninga blir etter hvert knuffete og irritabel. Da er det godt å komme seg ut av bilen i hvert fall hver 2-3 time. Få opp blodsukkeret, dorunde, ta fram tegnesaker, klatre, turne, oppleve steder og sånt. Ungene trenger som regel lengre pauser enn det bilen gjør. I godvær er det mer å se på, luft i håret med takluka i ventilering-stilling, god musikk/lydbøker mye mer å stoppe å se på. Akkurat samme som når jeg hadde fossilbil.

1. Skoda Enyaq iV80 er på vei og sikkert flere i samme sjanger, til stadig rimeligere priser.

2. Gateparkerere utgjør en liten del av totalmarkedet. Vi får elektrifisert ~95% av bilparken uten å ha de med på laget. Er ellers enig i at det må løses for å komme opp i 100%, og det er heldigvis også løsbart. Problemet er mer at "snarveien" å velge fossilbil, har vært enklere. Men ladere langs gater har dukket opp en del steder og det blir stadig flere av de. Det er flere måter å løse det på (lyktestolpe-ladere, frittstående ladestolper a la parkometere, ladekabel på arm som kan svinges ut fra husvegger i god høyde over fortauet osv)

3. Enig. Ladeoperatørene må skjerpe seg. Høyere total ladeeffekt per sted, høyere driftssikkerhet og enklere betaling.

4. Enig. Langsiktig forutsigbarhet er viktig.

  • Liker 7
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Malerifaen skrev (11 minutter siden):

Ser hva du sier. Ice bilen benyttes til langeturer for oss begge( 600km til slekt). Korte turer til jobb og ærender er buss og tog.

Har dog prøvd å få min mor til å bytte til elbil, men hun vil kjøre ice bilen i hjel først. Har sagt jo fortere hun skifter jo mer penger sparer hun. Men til ingen nytte.

Jeg er nå et kanskje dårlig eksempel og gjerne ikle så vanskelig stilt. Men er flere familier i Norge som er de som svir mest når det kommer til skiftet. Men alt er nå midlertidig..

Skjønner det med damer og følelser framfor logikk. Kanskje det hjelper å finne en potensiell kjøper og fortelle hvor bra bilen vil bli tatt vare på av neste eier? Håper det går inn og at dere får frigjort de pengene fra sløsing.

Skjønner godt det med familier og trang økonomi, men det skal sies at disse sjeldent kjøper ny bil pga verditap. Så de må nok vente til egnede elbiler havner på bruktmarkedet, akkurat som de sikkert har kjøpt brukt fossilbil. Biler har i snitt 4-5 eiere i løpet av livet sitt og da går de naturligvis nedover i pris og familieøkonomi.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
StigVidar skrev (22 minutter siden):

Interessant at du mener dette. Så ladeproblemene skyldes at VW ikke har sitt eget nett med ladestasjoner. Samme for BMW og alle de andre produsentene?

Bare nesten. Ladeproblemene skyldes at de andre i mye mindre grad enn Tesla har tatt ansvar for at bilene de selger har et godt ladetilbud. Dessuten er det fortsatt ikke så mange modeller med stort batteri og høy ladehastighet ennå men der har det i det minste ting bedret seg i det siste.

  • Liker 5
Lenke til kommentar

Det snodigste for meg er korleis dei her samtalene ofte prate om elbiler som om dei er så skrekkelig dyre, men mange av dei er jo godt innafor normalen for nybiler. F.eks er ein Ioniq ypperlig og fin. MG ZS. Mazda CX-30. Osv.

Greit nok har dei forholdsvis kort rekkevidde, men folk flest her som skriker om langturer - kor ofte kjøre dykk så skrekkelig langt at dette egentlig er eit problem, spesielt med barn som kvar halvtime klager seg over mat eller do?

Det er absolutt markeder kor elbil ikkje rekker enda - hengerkapasitet er ein sjeldenhet for eksempel. Men folk som sutrer seg over elbiler må ta det inn med teskje at dette er midlertidige hindringer, og største hindringen er dykk, ikkje bilen. Skrekkelig openbart at mange elbiler sannsynleg mangle hengerfeste fordi det er dårlig PR med reduserte rekkevidden det vil gje.

  • Liker 4
Lenke til kommentar
StigVidar skrev (2 timer siden):

Skal en nå 100% elbil andel på nybilsalget så er det noen grep som må gjøres.
1. Det må bli bedre utvalg biler i den store enden som fortsatt er rimelige. Noe ala Ford S-max eller Skoda Octavia som passer barnefamilier som ikke vil svi av 600-700 tusen på en bil.
2. Det må bli bedre muligheter for å lade hjemme til alle de som har gateparkering
3. Lading på tur må gå fort, uten kø og frustrasjon. Artikler i aviser om ladeproblemer skremmer folk vekk.
4. Politikere må slutte med å skremme folk om at nå er det på tide med å fjerne fordelene. Få fram en langsiktig politikk og stå ved det.

1. Enig. Det kommer endel rimelig biler i familestørrelse fra Kina nå framover. Vil man ikke ha disse så må man vente til de dyrere elbilene har blitt et par år gamle og havner på bruktmarkedet.

2. Enig. Hjemme-lading må bli tilgjengelig for ALLE som vil dekke transportbehovet sitt med elbil.

3. Enig. Lade-leverandørene må sørge for at alle laderne er i drift til enhver tid. Ladeplasse må også skiltes på samme måte som bensinstasjoner. Tesla´s superlade-nettverk løser forsåvidt denne problematikken for Tesla-eierne.

4. ENIG! Innføringen av avgifter på elbiler kan IKKE foregå på innfallsmetoden. Vi MÅ ha en forutsigbar tydelig kommunisert gradvis innføring av avgifter. Dette MÅ selv politikere forstå.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
DDDD skrev (3 timer siden):

Min fordom mot de som velger ny fossil kontra elbil:
A. Elbilhat.
B. Dårlig i matte.
Eller begge deler.

Når jeg kjøpte en ny Model X, var dette like dyrt (månedtlig) som om jeg skulle kjøpe en fossil til 350 000,-.
Ang. det daglige eierskapet, har Model Xen vært helt himmelsk. Jeg kaster altså bort mindre tid med lading kontra å fylle bensin.
Jeg vil også gå som langt som å si at jeg fortrekker 30 min med supercharging enn 5 min med bensinpumpa i ikke-tskjorte-vær.

Om du ikke har tilgang på lader der du vanligvis står parkert er ikke el bil noe naturlig valg. Det blir fort upraktisk.

Man trenger verken å hate eller annet.

Jeg kunne tjent masse penger på å kjøpe el bil men velger å bruke bilen jeg har noen år til. Faller batteriprisen så kraftig som kineserne påstår vil bilene bli vesentlig rimeligere om noen år. I praksis mere enn jeg bruker på bensin på 3 år. Håper solide state også kommer snart. Helst med 800-1000volt lading. Mercedes leverer slike i disse dager. Vil gi bedre og tryggere batteri.
 

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
4 hours ago, StigVidar said:

Interessant at du mener dette. Så ladeproblemene skyldes at VW ikke har sitt eget nett med ladestasjoner. Samme for BMW og alle de andre produsentene?

Ladeproblemene skyldes at ikke alle produsentene er tvunget til å samarbeide om en standard.

EU burde tvinge de som skal selge elbiler i EU til:

alle skal kunne lade på alle stasjoner

For å selge elbil må man funde et visst antall ladere relativt til bilsalg

Alle må tvinges på samme standard for betaling, (at det gjøres av bilen når man plugger i)

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
5 hours ago, Malerifaen said:

Er egentlig enig med deg, vil personlig fjerne all ice biler i dag om det bare var å knipse.

Men per i dag så er elbil nesten kun for middelklassen og opp. De billigste elbilene er gjerne små og har ugunstig ladetid i forhold til å fylle tanken på 5 min. 

Ser man på gjennomsnittsalderen på de som kjøper ny bil, så skjønner man at dette stort sett er forbeholdt de som har betalt ned huslånet :)

 

Merke/modell Totalt antall Privatkjøp-andel (%) Gj.snitt alder (år) 
Tesla Model 3 2 081
81
81
43
43
Hyundai Ioniq 1 615
75
75
47
47
MG ZS 1 460
87
87
47
47
VW Golf 4 546
61
61
47
47
Nissan Leaf 2 920
77
77
49
49
Peugeot 208 1 340
65
65
49
49
Audi e-tron 7 148
63
63
50
50
BMW i3 1 562
36
36
51
51
Skoda Octavia 1 937
43
43
51
51
Renault Zoe 1 835
72
72
53
53
Hyundai Kona 3 298
87
87
54
54
Kia Soul 1 170
79
79
54
54
Mercedes-B. EQC 2 137
76
76
57
57
Mitsu. Outlander 2 436
27
27
57
57
Toyota Rav4 1 446
46
46
59
59
Volvo XC60 1 456
14
14
59
59
Volvo XC40 1 473
26
26
61
61
Toyota Corolla 1 472
20
20
62
62
Toyota C-HR 1 537
31
31
64
64
Toyota Yaris 1 198
23
23
68
68
  • Liker 2
  • Innsiktsfullt 2
Lenke til kommentar
bzzlink skrev (2 minutter siden):

Ser man på gjennomsnittsalderen på de som kjøper ny bil, så skjønner man at dette stort sett er forbeholdt de som har betalt ned huslånet :)

Eventuellt de som har betalt ned nok på lånet slik at de kan låne til bil i huset 😛 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
7 minutes ago, bzzlink said:

alle skal kunne lade på alle stasjoner

Enig. Det er da også bare tesla som ikke gjør dette. Alle andre bilprodusenter overholder ladestandarder. Og alle andre ladeoperatører tillater alle biler å lade. Å sanksjonere tesla for denne opptredenen vil sannsynligvis kunne avhjelpe situasjonen. 

8 minutes ago, bzzlink said:

For å selge elbil må man funde et visst antall ladere relativt til bilsalg

 

Dette vil disincentivere elbilsalg, da øker du den økonomiske gevinsten i å la være å selge elbiler. Det øker også barriærene for inngang i markedet noe som favoriserer de etablerte over nykommere i markedet.  Det er også helt unødvendig om du faktisk tvinger igjennom at standarder skal følges.

Lenke til kommentar
sverreb skrev (Akkurat nå):

Enig. Det er da også bare tesla som ikke gjør dette. Alle andre bilprodusenter overholder ladestandarder. Og alle andre ladeoperatører tillater alle biler å lade. Å sanksjonere tesla for denne opptredenen vil sannsynligvis kunne avhjelpe situasjonen. 

Jasså? Hvilke andre produsenter setter opp ladestasjoner slik Tesla gjør - med egne penger? Ikke sett noen "BMW" eller "VAG"-superlader i området her i alle fall, kanskje du har noen av de hos deg? 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Drunkenvalley skrev (1 minutt siden):

Mange elbilprodusentene er jo allereie med på eit slikt intiativ også. Det er jo det som er basisen for ionity. 

Ionity bygger jo bare såvidt ut og krever helt absurde priser for ladingen. Neppe et alternativ, imo - i alle fall ikke et godt et 

Endret av bshagen
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg vil ha El Bil ny og fin. MEN har ingen parkeringsplass/garage eller lademulighet hjemme .Altså jeg bor sentralt i Oslo vest og må derfor ha beboerparkering. Dvs finne parking på gata i sone A frogner.

Bilen har jeg ikke bruk for hver dag da jeg kan gå til jobb, men kun til kose turer rett og slett. Penger er ikke noe problem. Blir da å kjøpe bensin bil som ikke er for dyr å fin til å bli stående ute hele tiden. Hadde jeg hatt garage egen parkering så hadde det vært no brainer Tesla.com here I come Enjoy.

Endret av Centy88
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...