6RCURCGB Skrevet 3. november 2020 Del Skrevet 3. november 2020 9 hours ago, Snowleopard said: Du får ikke bot for å fullade, men litt høyere pris p å lade over 80 eller 90 % fordi det tar mye lengre tid på de siste 10-20 % SoC som du bruker på 0-80 %. Du burde derfor dra videre ved maks 80 %, og så stoppe ved neste SuC for å fylle på nytt. Det er altså dårlig anvedelse av laderens effekt. Høyere pris er jo en slags bot da. 3 hours ago, Espen Hugaas Andersen said: På V2 laderne deler to og to plasser på 145 kW. Altså når halvparten av plassene er opptatt kan man i teorien utnytte installasjonens fulle effekt. Så når halvparten av plassene er opptatt er det faktisk like før det begynner å bli kø. Jeg skjønner, smart. Det begynner vel ikke å bli kø når det er halvfullt men ladetiden vil øke hvis jeg forstår det riktig. Lenke til kommentar
Espen Hugaas Andersen Skrevet 3. november 2020 Del Skrevet 3. november 2020 1 minute ago, 6RCURCGB said: Jeg skjønner, smart. Det begynner vel ikke å bli kø når det er halvfullt men ladetiden vil øke hvis jeg forstår det riktig. Det vil raskt kunne bli kø, utifra antallet biler som kommer. Se f.eks på en situasjon som er helt på grensen, der man har 8 superladeplasser, hver bil lader i 20 minutter om de lader alene (46 kWh ved 140 kW) eller 40 minutter om de deler lader (46 kWh ved 70 kW), og det kommer 4 biler hvert 20. minutt: 1. Det kommer 4 biler, alle kan plugge inn og trenger ikke deler lader. 2. 20 minutter senere er de 4 bilene ferdigladet og det kommer til 4 nye biler som alle kan plugge inn uten å dele lader. 3. Gjenta linjen over inn i evigheten. Men med en gang man øker til at det kommer *5* biler hvert 20. minutt: 1. Det kommer 5 biler, alle kan plugge inn, men 2 biler må dele lader. 2. 20 minutter senere er 3 av bilene ferdigladet (3 stk på 20 min) og det kommer til 5 nye biler som alle kan plugge inn. Nå er det 6 av 7 ladende bilene som må dele lader. 3. 20 minutter senere er 3 av bilene ferdigladet (1 stk på 20 min, 2 stk på 40 min) og det kommer til 5 nye biler der 4 kan plugge inn. Det blir 1 bil i kø og alle må dele lader. 4. 20 minutter senere er 4 av bilene ferdigladet (4 stk på 40 min) og det kommer til 5 nye biler der 4 kan plugge inn. Det blir en ekstra bil i kø. 5. Gjenta linjen over inn i evigheten, bare at ventetiden i kø må regnes inn i ladetiden. Altså med en gang pågangen når et vippepunkt ved rundt halv kapasitet, så går det kort tid tid før ladingen går tregt og køen begynner øke. 3 3 Lenke til kommentar
Snowleopard Skrevet 3. november 2020 Del Skrevet 3. november 2020 6RCURCGB skrev (28 minutter siden): Høyere pris er jo en slags bot da. Jeg skjønner, smart. Det begynner vel ikke å bli kø når det er halvfullt men ladetiden vil øke hvis jeg forstår det riktig. Høyere pris er selvsagt en slags straff/bot, men nå svarte jeg ut i fra forslaget mitt om at man kunne gi en slik "straff", igjen som en motivator til ikke å stå lengre enn nødvendig. Om pris per kWh eller er 2,00 kr (for å bruke runde fine tall), så kunne f.eks. pris etter 80 % SoC være 2,20 kr. Altså en relativt mild "straff". Så kan straffen for å oppta laderen etter 100 %, med 5 minutters "gratistid", settes til 4+ kroner per minutt. Som andre skriver, så er det kun "straff" på SuC for å stå over 100 %, dersom det er 50%+ bruk av laderne. Og dette er godt beskrevet av Espen i innlegget over dette, så det tar jeg ikke opp mer her. 1 1 Lenke til kommentar
Simen1 Skrevet 3. november 2020 Del Skrevet 3. november 2020 Jeg tenker at førsteprioritet må være at folk får ladet nok til å komme seg til destinasjonen sin med trygg margin. Så får det heller bare bli litt kødannelse dersom det er stor pågang. Det er mye bedre det enn å sparke folk ut fra ladinga før de har nok til å komme seg frem. Det forutsetter at folk bruker navigasjonen, at viapunkter er tilgjengelige og at man kan markere at man ikke har tilgang på saktelading ved destinasjonen. I stedet for å gjøre det veldig teknologisk vanskelig så tenker jeg det er bedre å oppfordre til folkeskikk. Andreprioritet bør være at folk ikke kommer til unødvendig okkuperte ladere (unødvendig 1 kW lading på 99% SoC) Også her tenker jeg at folkeskikk er en bedre løsning. Navigasjonen har allerede anbefalinger av ladestrategi. Altså hvilken SoC man skal avslutte ladinga på for å minimere ladetida. Det kan hende denne bør bli ennå smartere og ta hensyn til pågangen ved laderen man er og estimater for pågangen ved neste lader. Jeg har faktisk hatt reelt behov for å lade til 100% på superlader en gang og det ville jeg ikke kastet bort tid på dersom jeg kunne unngått det. Jeg har ingen tro på at det er særlig mange selvpinere som gidder det med mindre de må. Derfor tror jeg det ordner seg selv helt uten regler og tekniske/økonomiske virkemidler. Jeg er tilhenger av nøkterne lover og regler som appelerer til at folk skal bruke hodet, innenfor rimelighetens grenser. Det står jo ikke akkurat om liv og helse hvis en dust står og lader til 100% helt unødvendig. 4 1 Lenke til kommentar
bzzlink Skrevet 3. november 2020 Del Skrevet 3. november 2020 On 11/1/2020 at 1:01 AM, sverreb said: Ingenting av dette er nødvendig. Alt som trengs er en standard ladeplugg og en betalingsløsning på ladestolpen, slik absolutt alle andre ladeoperatører har. For å kunne gjøre som nevnes under her, så trenger bilen å ha nettverk, bilen må ha OTA updates for å kunne oppdatere kortløsninger, sikkerhet osv. og bilen må ha app. Når man kommer til en ladestasjon som er over 50% full så stilles ladegrensen i bilen til 80% automatisk. Når det er 10 minutter igjen på ladingen får man pushmelding om at ladingen er snart ferdig og at man kan få minuttprising hvis man ikke flytter den. Dette er mekanismer som gjør ladenettverket til Tesla til en suksess. Med en gang du forkaster noe av måten Tesla har løst lading på, så lemper du ulemper over på brukeren. Og man gjør det kun fordi endel bilfabrikanter ikke anerkjenner at fyllenettverk er en kritisk del av det å kjøre elbil. På en helt annen måte enn det er for fossil. On 11/2/2020 at 9:21 PM, RJohannesen said: Enig i mye, men også når det gjelder det å stå på hurtigladeren etter 90 eller 100% så har Tesla truffet veldig bra med sin "straffing". Der får du ingen straff for å stå så lenge det er minst 50% ledige stolper. Det er veldig bra for det er ikke noe poeng å stresse folk med å flytte bilen hvis det er masse ledig. Er 50% av stolpene opptatt blir man ilagt 4kr pr min. Er alle opptatt blir det dobbel avgift. 3 1 Lenke til kommentar
oophus Skrevet 3. november 2020 Del Skrevet 3. november 2020 bzzlink skrev (3 minutter siden): Når man kommer til en ladestasjon som er over 50% full så stilles ladegrensen i bilen til 80% automatisk. Når det er 10 minutter igjen på ladingen får man pushmelding om at ladingen er snart ferdig og at man kan få minuttprising hvis man ikke flytter den. Dette er mekanismer som gjør ladenettverket til Tesla til en suksess. Hvis Tesla ønsker å sette krav for slikt, for biler å lade der, så la dem. Men de kravene må være gjennomførbare. Da har Tesla gjort sitt, og presset står på de andre som leverer andre biler. Inntil den tid, så står presset mot Tesla. Lenke til kommentar
bzzlink Skrevet 3. november 2020 Del Skrevet 3. november 2020 4 minutes ago, oophus said: Hvis Tesla ønsker å sette krav for slikt, for biler å lade der, så la dem. Men de kravene må være gjennomførbare. Da har Tesla gjort sitt, og presset står på de andre som leverer andre biler. Inntil den tid, så står presset mot Tesla. Hvordan vet du at Tesla ikke har gjort dette? De uttalte selv at de hadde det for ca. 8 år siden... 6 Lenke til kommentar
oophus Skrevet 3. november 2020 Del Skrevet 3. november 2020 bzzlink skrev (1 minutt siden): Hvordan vet du at Tesla ikke har gjort dette? De uttalte selv at de hadde det for ca. 8 år siden... Ved å se på resultatet av det. Når ingen har utnyttet et tilbud, så var tilbudet designet slik i utgangspunktet. Spesielt når det ikke er blitt berørt og omtalt igjen på 8 år. Lenke til kommentar
bzzlink Skrevet 3. november 2020 Del Skrevet 3. november 2020 1 minute ago, oophus said: Ved å se på resultatet av det. Når ingen har utnyttet et tilbud, så var tilbudet designet slik i utgangspunktet. Spesielt når det ikke er blitt berørt og omtalt igjen på 8 år. Sikkert fordi de andre fabrikantene anså kravene som ikke gjennomførbare. Det er vel ingen av de som har klart å levere en bil med OTA updates og fungerende app, så.... 4 Lenke til kommentar
sverreb Skrevet 3. november 2020 Del Skrevet 3. november 2020 (endret) 48 minutes ago, bzzlink said: Når man kommer til en ladestasjon som er over 50% full så stilles ladegrensen i bilen til 80% automatisk. Du trenger ingenting spesiellt for å gjøre dette. SOC er tilgjengelig for laderen direkte fra bilen helt uten at bilen må ha noen nettforbindelse eller app på telefonen. Ladere kan bruke dette til å avbryte ladingen om de absoluttt vil. Dette er nok måten tesla gjør det også. Det ville vært veldig bakvendt å kommunisere med bilen over mobilnettet når den står plugget i med datalink direkte til laderen. Så inkompetente er neppe tesla. 48 minutes ago, bzzlink said: Når det er 10 minutter igjen på ladingen får man pushmelding om at ladingen er snart ferdig og at man kan få minuttprising hvis man ikke flytter den. Du trenger ingenting spesiellt for å implementere dette heller. SMS finnes. Brukeren har alt identifisert seg for å starte lading. Endret 3. november 2020 av sverreb Lenke til kommentar
oophus Skrevet 3. november 2020 Del Skrevet 3. november 2020 bzzlink skrev (25 minutter siden): Sikkert fordi de andre fabrikantene anså kravene som ikke gjennomførbare. Om Tesla ønsket å tjene mer penger på sitt nettverk, så hadde dem justert kravene fortløpende til folk bet på. Det faktum at absolutt ingen, inkludert nyoppstartede firmaene som nå dukker opp har vært med i dette burde gi en klar konklusjon. Tesla ønsker ikke dette, og det er derfor de heller ikke har skrevet noe mer om dette på hele 8 år. bzzlink skrev (27 minutter siden): Det er vel ingen av de som har klart å levere en bil med OTA updates og fungerende app, så.... Om Tesla gikk ut med klare retningslinjer for at OTA og app måtte integreres til Teslas database gjennom manuelle registreringer per bruker, så hadde vi jo vist om dette. Det gjør vi altså ikke. Altså henger du noe på en knagg som ikke eksisterer. Ikke ser jeg helt grunnen til at man måtte hatt OTA oppdateringer som Tesla skulle hatt tilgang til heller. Dette ville vært en av disse kravene som ville vært umulig å få til. Lenke til kommentar
Espen Hugaas Andersen Skrevet 3. november 2020 Del Skrevet 3. november 2020 (endret) 23 minutes ago, sverreb said: Du trenger ingenting spesiellt for å gjøre dette. SOC er tilgjengelig for laderen direkte fra bilen helt uten at bilen må ha noen nettforbindelse eller app på telefonen. Ladere kan bruke dette til å avbryte ladingen om de absoluttt vil. Dette er nok måten tesla gjør det også. Det ville vært veldig bakvendt å kommunisere med bilen over mobilnettet når den står plugget i med datalink direkte til laderen. Så inkompetente er neppe tesla. Tviler på at kommunikasjonen går via laderen. Laderene er koblet til Teslas servere, bilen er koblet til Teslas servere, og brukerens mobil (appen, gjerne med push-varslinger påslått) er koblet til Teslas servere. Når alt sammen kommuniserer med Teslas servere er det en smal sak å legge inn litt SW-funksjonalitet der, i stedet for å måtte styre med at laderene skal kommunisere med hverandre og bilen. Man poller da regelmessig status på laderne og med en gang antallet opptatte ladere går over 50% sender man melding til bilene for å justere ladegrensen og sender push-varsling via de tilknyttede appene for å informere om at dette er gjort. Hvorfor skulle dette være "bakvendt"? Endret 3. november 2020 av Espen Hugaas Andersen 6 2 Lenke til kommentar
sverreb Skrevet 3. november 2020 Del Skrevet 3. november 2020 2 minutes ago, Espen Hugaas Andersen said: Hvorfor skulle dette være "bakvendt"? Fordi laderen har direkte tilgang på SOC over ladekabelen. Hvorfor skal man bruke resurser på å kommunisere over mobilnettet (som kan feile) og være avhengig av en app, (som brukeren ikke nødvendigvis lar kjøre). Dette er da en helt vanvittig overkomplisering av noe som er veldig enkelt. Laderen vet om den skal sette grense på 80% SOC, leser den mer enn 80% SOC av bilen, stopper den lading, ferdig arbeid. 1 Lenke til kommentar
Espen Hugaas Andersen Skrevet 3. november 2020 Del Skrevet 3. november 2020 (endret) 14 minutes ago, sverreb said: Fordi laderen har direkte tilgang på SOC over ladekabelen. Hvorfor skal man bruke resurser på å kommunisere over mobilnettet (som kan feile) og være avhengig av en app, (som brukeren ikke nødvendigvis lar kjøre). Dette er da en helt vanvittig overkomplisering av noe som er veldig enkelt. Laderen vet om den skal sette grense på 80% SOC, leser den mer enn 80% SOC av bilen, stopper den lading, ferdig arbeid. Det å kommunisere med appen er ikke egentlig nødvendig. Om det ikke er noen tilknyttet app eller push-varslinger er slått av droppes dette. Da vet ikke brukeren at ladegrensen er justert til 80%, eller at det kan begynne å påløpe kostnader for å blokkere ladere, men det er noe kunden velger selv. Og laderen vet ikke om den skal sette en grense på 80% uten å kommunisere med de andre laderne ved samme lokasjon, enten direkte eller via Teslas servere. Jeg antar så klart at laderen og bilen kommuniserer SOC, spenning, strøm og slikt, som er definert i standardprotokoller, men det å justere ladegrensene er noe helt annet. Dette er ikke beskrevet i noen standard, så da må man ha et mer komplisert kommunikasjonssystem og ekstra SW i laderen og bilen. Laderen kan så klart bare kutte ladingen ved 80%, men da lurer bilen og kunden på hvorfor laderen bare plutselig slutter å lade bilen, selv om bilens ladegrense er satt til 100%. Og hvordan skal man da få ladet til 100%? Plugge inn og ut igjen? Hvor primitivt skal ting være? Dagens løsning med at ladegrensen justeres automatisk til 80%, og så om man trenger 100% kan man gå inn på appen og justere grensen opp til 100% igjen er mye bedre enn det. Noen ganger kan det hende man får beskjeden midt i et måltid, og måtte da bruke f.eks 5-10 minutter på å gå til bilen for å fikse ladingen er ikke brukervennlig. Og om laderen eller bilen mot formodning ikke skulle være på nett, så justeres ikke ladegrensen. Det er heller ikke akkurat noen krise. Selv om det da lettere kan bli køing. Endret 3. november 2020 av Espen Hugaas Andersen 4 2 Lenke til kommentar
J-Å Skrevet 3. november 2020 Del Skrevet 3. november 2020 (endret) 27 minutes ago, Espen Hugaas Andersen said: Tviler på at kommunikasjonen går via laderen. BIlene skal kunne lade når nettet er nede. Det var vel det som skjedde når en Golf klarte å lade på en Supercharger. For at det skal være mulig med CCS må endel data kommuniseres over HPGP, så for den nye pluggen antar jeg da at det den kommunikasjonen de bruker for basisinformasjonen ihvertfall. For "gammel" S/X SuC plugg er det en CAN bus lignenede kommunikasjon over CP pinnen. Endret 3. november 2020 av J-Å 2 Lenke til kommentar
bzzlink Skrevet 3. november 2020 Del Skrevet 3. november 2020 13 minutes ago, sverreb said: Fordi laderen har direkte tilgang på SOC over ladekabelen. Hvorfor skal man bruke resurser på å kommunisere over mobilnettet (som kan feile) og være avhengig av en app, (som brukeren ikke nødvendigvis lar kjøre). Dette er da en helt vanvittig overkomplisering av noe som er veldig enkelt. Laderen vet om den skal sette grense på 80% SOC, leser den mer enn 80% SOC av bilen, stopper den lading, ferdig arbeid. Hvis det er enkelt. Hvorfor klarer ingen andre å implementere? Eller forresten det er en leverandør, som viser en qr kode på laderen når man har startet ladeøkten, så kan man scanne den og det blir generert en unik nettside som viser din ladesesjon. 8 Lenke til kommentar
sverreb Skrevet 3. november 2020 Del Skrevet 3. november 2020 5 minutes ago, Espen Hugaas Andersen said: Jeg antar så klart at laderen og bilen kommuniserer SOC, spenning, strøm og slikt, som er definert i standardprotokoller, men det å justere ladegrensene er noe helt annet. Nei, ladegrensen er ikke noe annet et SOC hvor bilen slutter å be laderen om å levere spenning. Dette kan laderen også gjøre på egen hånd. Det er i dette tilfellet helt meningsløst å skulle sette noe i bilen, siden hva som enn konfigureres uansett er utdatert og blir slettet når ladesesjonen er ferdig. Å sette en ladegrense i bilen er meningsfyllt når du som bruker ønsker å endre hvilken SOC du ønsker, uavhengig av laderen du er koplet til. Det er pr. def ikke hva vi diskuterer her. 8 minutes ago, Espen Hugaas Andersen said: . Laderen kan så klart bare kutte ladingen ved 80%, men da lurer bilen og kunden på hvorfor laderen bare plutselig slutter å lade bilen, selv om bilens ladegrense er satt til 100%. Ingenting som hindrer laderen å ha en status som forteller hvorfor ladingen ble avsluttet ved sms, statusskjerm eller statusside. Det er ikke jeg som har kommet med dette opplegget som noe viktig. Dette ble trukket frem som noe essensiellt ved teslas ladere som er et hinder for at tesla skal kunne lade andre biler. Som jeg har demonstrert er dette overhode ikke noe hinder for at ladeoperatøren tesla kan både holde på samme policy og lade andre biler. Om de vil sette en status på skjermen i tesla biler i tilegg kan de naturligvis gjøre det uten at det endrer policyene. 2 Lenke til kommentar
Kahuna Skrevet 4. november 2020 Del Skrevet 4. november 2020 oophus skrev (11 timer siden): Ved å se på resultatet av det. Når ingen har utnyttet et tilbud, så var tilbudet designet slik i utgangspunktet. Spesielt når det ikke er blitt berørt og omtalt igjen på 8 år. Hvorfor 8 år? Første Audi e-tron ble levert kunde i mars-19. Første jaguar i-pace i juni-18. Frem til nylig var det ingen andre enn Tesla sine biler som kunne utnytte den høye ladeeffekten superladerne tilbyr. 4 Lenke til kommentar
oophus Skrevet 4. november 2020 Del Skrevet 4. november 2020 Kahuna skrev (9 minutter siden): Hvorfor 8 år? Første Audi e-tron ble levert kunde i mars-19. Første jaguar i-pace i juni-18. Frem til nylig var det ingen andre enn Tesla sine biler som kunne utnytte den høye ladeeffekten superladerne tilbyr. Siden sist det ble omtalt. Selv om biler har kommet ut de siste årene, så har jo ikke det forandret på noe særlig. Man skulle nesten ha forventet at nyoppstartede firma i NA spesielt hadde hatt interesse av å samarbeide med SuC nettverket siden den er betydelig større der enn forskjellene her i EU. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå