Gå til innhold

Sjekk ut detta. Løser du dette er du proff


Anbefalte innlegg

OK, jeg ser på meg selv som en som vet min gode andel innen hardware. Men det er fortsatt en ting som jeg ikke skjønner angående den nye dataen min.

 

AMD XP 1600+

Seagate 60 GB HDD

2*256 MB DDR ram

ASUS A7V266 DDR HK

GeForce 3 Skjermkort

Sound Blaster Audigy Gamer

 

 

Dette funker dårlig. Først slutta hard disken og virke. Helt uten videre. Har hatt ville stabilitetsproblemer, tibrakt timer i telefonsupporten, men de kan ikke gjøre stort. Helt uforklarlige ting skjer. Er det hovedkortet som er nuts? Eller kan rammen forårsake slike problemer?

 

Håper på snarlig svar

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hvis du legger følgende opplysninger, blir det lettere å se hva som kan være galt;

_____________

 

Hvilket Operativsystem?

Dual Boot?

Hvilken BIOS versjon, og hvilke instillinger kjører du med?

Overklokket?

Temp på CPU og Chipset?

IRQ - konflikter?

Filsystem?

Driverversjoner for chipset?

______________

 

Ellers: (mulig brukertlf'en allerede har sagt dette, men....)

Bruk 1. og 2. slot til RAM'en.

Boot opp med KUN Gf3 kortet.

Prøv med annen HDD hvis dette klikker.

Sett i kort etter kort og kjør tester.

Prøv med å flytte på PCI - kortene.

 

Du kan ha hatt uflaks med HK også...

Lenke til kommentar

Høres rett og slett ut som om harddisken din har problemer, hadde tilsvarende med min IBM 45 gig for en liten stund siden, det var brenneren en Yamaha 16/10/40 som vibrerte så mye at lesehodet på disken til slutt gikk ned i plata !! Forelsår at du bruker garantien og skaffer deg en ny disk, stabilitetsproblemene kan jo komme av andre ting også bla:

- Blandet forskjellige typer ram

- Mangel på god kjøling for cpu, amd sine prosessorer trenger god kjøling.

- Har du overklokket??

 

Har du windows 95, 98 eller Me?? Svært ustabile OS..

Lenke til kommentar

Har ikke overklokka, kjører god kjøling med ett tynt lag arctic silver. Tempen er ca. 40-45 grader celsius. Jeg har kjørt Win XP pro, men det var bare helt ille, kræsja HELE tiden, sletta filer, og jeg måtte formatere og innstallere på nytt to ganger i uka, pluss at maskinene bare restarta helt uten videre.

Nå kjører jeg Win ME, har funka fint for meg. Har prøvd alt mulig, tror jeg skal prøve nytt hovedkort.

 

Takk for svarene!

Lenke til kommentar

Det er sant at rammen kan skape store problemer, jeg hadde en gang en Ram brikke som kræsjet pc-en, hver gang jeg hadde den rammen inni maskinen så fikk jeg blå skjermer og feilmeldinger, helt tilfeldig. Tok jeg ut igjen rammen var maskinen helt fin.

Lenke til kommentar

Quote:


Dette funker dårlig. Først slutta hard disken og virke. Helt uten videre. Har hatt ville stabilitetsproblemer, tibrakt timer i telefonsupporten, men de kan ikke gjøre stort. Helt uforklarlige ting skjer. Er det hovedkortet som er nuts? Eller kan rammen forårsake slike problemer?


 

Hei!

Her kommer mitt standard svar:

RAM'en kan være skadet og det vil ofte gi seg utslag i ustabilitet og kan gi nye feilmeldinger fra gang til gang. For å eliminere RAM'en som et problem, last ned memtest86 fra http://www.memtest86.com og følg bruksanvisningen.

 

Det kan jo selvølgelig være disken din som ikke er helt bra lenger, har du mulighet til å få testet den i en annen maskin?

 

Torfinn

Lenke til kommentar

Feil paa ram-en kan faktisk ogsaa gi forskjellig utslag i WinXP og WinME. Jeg hadde en defekt minnebrikke som gav alle mulige rare blaa-skjermer i XP ca. hver time, baade i spill og andre programmer, mens ME kjoerte tilnaermet stabilt (beklager det engelske tastaturet...). Kanskje fordi ME bruker mye mindre minne enn XP, og den/de defekte bit-ene laa et stykke ut i brikken? Laante i alle fall minnebrikken til en kamerat, og alt ble saa mye mer stabilt!

Lenke til kommentar

Jeg ville bare legge til at jeg også har opplevd sånn klikking i forbindelse med minnet. Hadde ei uoriginal 128mb brikke som gjorde at maskina klikka, tilsynelatende når ram-forbruket oversteg et visst antall mb. Det klikka etter langt tids bruk, eller ved lasting av større spill. Ble iorden etter installasjon av ny ram (og kasting av den gamle).

 

Prøv å få testa komponentene en etter en på en annen maskin, til du finner ut om noen av komponentene forårsaker problemet.

Lenke til kommentar

Alle harddisk leverandører har software som sjekker disken helt ned på hardware nivået. Glem scandisk og kjør diagnose programmet fra seagate. Hvis den ikke finner noe feil, kan du glemme disken som problem. Da er ram'en neste alternativ. Hvis den også er i orden ville jeg byttet hovedkort. (Skjønner ikke at Asus er så populært, jeg har bare hatt problemer med dem.) Kjøp Epox, MSi eller Abit alle de gode.

Lenke til kommentar

Quote:


ebirkis skrev (2002-03-07 06:20):

OK, jeg ser på meg selv som en som vet min gode andel innen hardware. Men det er fortsatt en ting som jeg ikke skjønner angående den nye dataen min.


AMD XP 1600+

Seagate 60 GB HDD

2*256 MB DDR ram

ASUS A7V266 DDR HK

GeForce 3 Skjermkort

Sound Blaster Audigy Gamer



Dette funker dårlig. Først slutta hard disken og virke. Helt uten videre. Har hatt ville stabilitetsproblemer, tibrakt timer i telefonsupporten, men de kan ikke gjøre stort. Helt uforklarlige ting skjer. Er det hovedkortet som er nuts? Eller kan rammen forårsake slike problemer?


Håper på snarlig svar


 

Du har ikke tilfeldigvis satt alt dette inn i en gammel kasse med for svak PSU?

 

DrS

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...