aklla Skrevet 30. oktober 2020 Del Skrevet 30. oktober 2020 (endret) Mattson94 skrev (3 timer siden): Joda det vil nok vi også gjøre, men hvorfor ikke høre om det fins en grunn for å kunne klage. Det er folk som har klaget på fartsbøter å fått dette annullert. Du kan jo finne ut om noen har sluppet forelegg fordi dem har glemt seg eller misset ett skilt.. Tipper ikke mange dommere godtar slikt. Endret 30. oktober 2020 av aklla 1 Lenke til kommentar
Dubious Skrevet 31. oktober 2020 Del Skrevet 31. oktober 2020 30 soner er bare tull 40 er sakte nok Svært få veier i Norge som har rett fartsgrensen, men vi må overholde de likevel Kjører på mange veier med 70 sone hvor det ikke er forsvarlig å kjøre fortere enn 50-60, og i 50 soner hvor det fint går an å kjøre i 70 Mange plasser det er satt ned til 60 kun fordi at bussen har holdeplasser og at andre kjøretøy da får vikeplikt Lenke til kommentar
Bananer1234 Skrevet 31. oktober 2020 Del Skrevet 31. oktober 2020 Er det 30 sone så er det 30. Når politet har fartskontroll på disse veiene så er det null toleranse fra dens side. Søstera min kjørte 5km over fartsgrensen altså i 30 sone så Hun fikk bot for det. Akkurat samme situasjon rett ved skolen. Jeg tror de legger mer vekt på strekningene på grunn av skolen selvom det er utenfor skoletid, Så kan barn være i nærmere i en visst tid. Får man bot så er det en grunn man får det ja, er sure penger som forsvinner, er ingenting man for gjort med mindre du vil gå til rettssak. Da må du klare å bevise at dens måling er teknisk feil eller en form for bevis som gjør at du får medhold. Som regel er det politi som vinner om det er ord mot ord. Da blir forelegg enda større beløp som skal betales. Det tror jeg at du ikke har lyst til. Lenke til kommentar
geir__hk Skrevet 31. oktober 2020 Del Skrevet 31. oktober 2020 On 10/29/2020 at 8:08 PM, Taurean said: Jeg synes politiet opererer i en gråsone. De tvinger og truer godtroende folk til å godta ting de kanskje ikke ville gjort. Og hvorfor gjør de dette? Er det fordi de gjør det for å være "slem for å være snill", fordi de vil at folk skal ha respekt for loven, eller er det bare for å fylle lommebøkene sine og pynte på statistikk for at det skal se ut som at de gjorde en god jobb og at det skal ha en preventiv effekt? Tipper det er todelt. På den ene siden er det statistikk og "stjerne i margen" og på den andre siden - dersom en bot ikke blir vedtatt så generer det ekstra papirarbeid, som jeg vil anta man prøver å styre unna. 1 Lenke til kommentar
Pop Skrevet 31. oktober 2020 Del Skrevet 31. oktober 2020 Håper det ikke var seriøst ment at det burde være formildende omstendighet at det ikke var i skoletid. Min datter og hennes venner befinner seg ofte på skoleveien, også i fritiden. Det er tross alt blant områdene de kjenner best og oppholder seg i (takke faen for at enkelte fremdeles er ute etter middagstid fremfor å sitte inne med playstation og tv). 1 Lenke til kommentar
Darkbill Skrevet 2. november 2020 Del Skrevet 2. november 2020 Det beste du kan gjøre er å la vær å akseptere eller svare, og håpe de glemmer boten med tiden og saken henlegges. Du vil uansett få et par purringer i posten, og til slutt om den virkelig er ivrige kommer dem på døra for å få høre om du godtar forelegget eller ikke. Du ville ikke få en høyere bot uten at du ikke godtar forelegget. Selv fikk jeg henlagt et forelegg slik som lå i nesten 2 år med noen purringer uten at dem kom på døra, så har ingenting å tape på det. Lenke til kommentar
The Avatar Skrevet 2. november 2020 Del Skrevet 2. november 2020 Vi har ikkje dynamiske fartsgrenser i Norge, så sjølv om det nærheita til skulen som er bakgrunnen for at det har blitt 30-sone så gjeld fartsgrensa heile døgnet. Eg kan ikkje sjå at det her er grunnlag for å klage då fartsgrensa gjeld også om kvelden. Det som kan være grunnlag for å klage er dersom ho meiner at det forenkla forelegget er for høgt. Då kan ho trekke samtykket og få saka rettsleg behandla der bota blir fastsett av retten som ein straffereaksjon. Det vanlige er at straffa blir høgare og kjem på rullebladet når ein går via retten og blir dømt. I beste fall blir saka så nedprioritert at den blir henlagt eller forelda, då slepp ho heilt unna. Men det er ein risiko å ta. Det kan også vere aktuelt å sjekke om det føreligg godkjent skiltplan for vegen, det er mulig at skiltinga har blitt endra utan at det formelle vedtaket om endring av fartsgrensa blei fatta. I så tilfelle er det teknisk sett fortsatt 50-sone sjølv om det er skilta med 30 km/t. Lenke til kommentar
ITtraktor Skrevet 2. november 2020 Del Skrevet 2. november 2020 Mattson94 skrev (På 30.10.2020 den 9.29): Joda det vil nok vi også gjøre, men hvorfor ikke høre om det fins en grunn for å kunne klage. Det er folk som har klaget på fartsbøter å fått dette annullert. Men hva er det du skal klage på? Fartsgrensene? Lenke til kommentar
hekomo Skrevet 2. november 2020 Del Skrevet 2. november 2020 Mattson94 skrev (På 29.10.2020 den 12.33): Hei, for to dager siden så var jeg å kjæresten ute på en liten kjøretur rundt klokken 19.00 på kvelden. Hun ble da tatt i fartskontroll der hun kjørte 40km/ti en 30 sone. For noen år siden så var det en 50 sone der, men ble redusert til 30 sone da det ligger en skole rett ved. Jeg hadde forstått det om de sto der på morgenen for å ta biler som kjører for fort, men å stå der på kvelden når det ikke er skole der er noe merkelig med tanke på redusering av fart grunnet skole like ved. Kjæresten har lyst til å klage på dette, men hun godtok boten på stedet da politimann ble veldig krass da hun først nektet. Så hun ble nok litt stresset med tanke på at han var ganske brå og på. Hva hadde du gjort i denne saken? Klage på hva? Lenke til kommentar
hekomo Skrevet 2. november 2020 Del Skrevet 2. november 2020 Taurean skrev (På 29.10.2020 den 20.08): Jeg ville kanskje godtatt boten, men skrevet en fotnote ved siden av at man oppfordrer svært sterkt til at politibetjentene behandler befolkningen med respekt. 🤣 Du tuller nå, ikke sant? Sitat Har vel lest en del skrive at ved å klage, så er det visse reaksjoner, sånn at politiet vurderer tilfellet på nytt.. så de kan komme frem til at det enten ble kjørt fortere eller saktere enn det som ble først angitt. Kan ikke nok om det, har bare lest saker der folk har klaget, og fått både redusert bot, og andre har fått -høyere- bot. Eh nei. Sitat Jeg synes politiet opererer i en gråsone. De tvinger og truer godtroende folk til å godta ting de kanskje ikke ville gjort. Og hvorfor gjør de dette? Er det fordi de gjør det for å være "slem for å være snill", fordi de vil at folk skal ha respekt for loven, eller er det bare for å fylle lommebøkene sine og pynte på statistikk for at det skal se ut som at de gjorde en god jobb og at det skal ha en preventiv effekt? Først så skriver du om at de opererer i en gråsone, og så skriver du om noe helt annet. Hva slags gråsone snakker du om? Det er ingen gråsone her. De tar noen i å kjøre for fort og ilegger bot. Som de har myndighet til å gjøre. De gjør dette fordi de skal håndheve lovene. De tjener ikke noe på å skrive ut bøter. Sitat Synes ikke det er riktig at de bruker så mye ressurser på å piske vanlige, lovlydige folk som mener godt, men bare glemmer seg bort litt. Forskjell på dét og tidligere nevnte kriminelle grupper. Man er jo ikke lovlydig når man bryter lover som regulerer fart på veiene. 1 Lenke til kommentar
Gjest Slettet-fsaSP0zV Skrevet 2. november 2020 Del Skrevet 2. november 2020 On 10/30/2020 at 9:29 AM, Mattson94 said: Joda det vil nok vi også gjøre, men hvorfor ikke høre om det fins en grunn for å kunne klage. Det er folk som har klaget på fartsbøter å fått dette annullert. Du spør i 1. post: "Hva hadde du gjort i denne saken?" Det var det jeg svarte på. For å klage på et forelegg må du ha en bedre grunn enn eksempelvis "jeg glemte meg", "det var 50-sone her for noen år siden" eller "jeg så ingen skolebarn her". En klage må være begrunnet i feil målemetode, feil ved måleutstyr eller utilstrekkelig/misvisende skilting. Lenke til kommentar
Taurean Skrevet 2. november 2020 Del Skrevet 2. november 2020 hekomo skrev (1 time siden): 🤣 Du tuller nå, ikke sant? Eh nei. Først så skriver du om at de opererer i en gråsone, og så skriver du om noe helt annet. Hva slags gråsone snakker du om? Det er ingen gråsone her. De tar noen i å kjøre for fort og ilegger bot. Som de har myndighet til å gjøre. De gjør dette fordi de skal håndheve lovene. De tjener ikke noe på å skrive ut bøter. Man er jo ikke lovlydig når man bryter lover som regulerer fart på veiene. 1) Når noen gjør en miss, så betyr ikke det at lovens håndhevere kan begynne å bli respektløse. Igjen, så spørs det på graden, som tidligere nevnt. 2) Gråsone med tanke på at de er slemme når det passer dem. De holder ikke en rett tone hele tiden og igjen, tidligere nevnte poeng. 3) Sikker på det? 4) Spørs på gradene igjen. Lenke til kommentar
hekomo Skrevet 2. november 2020 Del Skrevet 2. november 2020 Taurean skrev (2 timer siden): 1) Når noen gjør en miss, så betyr ikke det at lovens håndhevere kan begynne å bli respektløse. Igjen, så spørs det på graden, som tidligere nevnt. 2) Gråsone med tanke på at de er slemme når det passer dem. De holder ikke en rett tone hele tiden og igjen, tidligere nevnte poeng. 3) Sikker på det? 4) Spørs på gradene igjen. Du går ut ifra at de har vært "slemme" eller "respektløse". Det har ingenting med gråsoner å gjøre. Selv et skolebarn vet at pengene fra bøter ikke går til politiet selv. Og nei, loven er loven. 40 i 30-sone er faktisk en økning på 33%! Lenke til kommentar
Laffe Skrevet 2. november 2020 Del Skrevet 2. november 2020 (endret) Til dere som synes at det å overskride fartsgrensen er helt ok. Ville dere ha akseptert sjåførens svar om han ga det svaret som TS Gir? Isåfall, da håper jeg at dere ALDRI får dere unger. "Jammen, jeg kjørte bare 5km over fartsgrensen. Ikke min feil at ungen deres er skadet." Endret 2. november 2020 av Laffe 1 Lenke til kommentar
Revie Skrevet 4. desember 2020 Del Skrevet 4. desember 2020 (endret) Laffe skrev (På 2.11.2020 den 21.48): Til dere som synes at det å overskride fartsgrensen er helt ok. Ville dere ha akseptert sjåførens svar om han ga det svaret som TS Gir? Isåfall, da håper jeg at dere ALDRI får dere unger. "Jammen, jeg kjørte bare 5km over fartsgrensen. Ikke min feil at ungen deres er skadet." Fra en far her; helt enig. Tenke seg tanken å sitte i en rettssak og tiltalt går juridisk fri fra skade på barnet mitt etter å ha kjørt 33% over fartsgrensa i en skolesone fordi 40 burde holde, slik Dubious mener. Horribel innstilling. Kjenner også folk som setter seg i bilen etter en julemiddag med øl og akevitt fordi det eneste de vurderer, er hvor stor sjanse til at de blir stoppet. Går det galt, er det å bli stoppet av politiet det aller minst ille som kan skje dem (og andre). Det tenker de ikke på! Edit: Sistnevnte paragraf har selvsagt ingenting med TS eller Dubious' innlegg å gjøre. Det er en langt drøyere handling enn å ligge noen km over. Det var ment som en observasjon av hva flere jeg kjenner har som holdning i trafikken. Endret 4. desember 2020 av Revie 1 Lenke til kommentar
sedsberg Skrevet 4. desember 2020 Del Skrevet 4. desember 2020 Mulig jeg tar feil men tror de fleste holder fartsgrensa (sånn ca.) kun fordi de er redde for å få bot og/eller miste lappen. Ikke fordet de er redde for å stryke med eller bli skada i ulykke. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå