Gå til innhold

Klage på fartsbot, er det egentlig noe vits?

Mattson94

Anbefalte innlegg

Hei, for to dager siden så var jeg å kjæresten ute på en liten kjøretur rundt klokken 19.00 på kvelden. 
Hun ble da tatt i fartskontroll der hun kjørte 40km/ti en 30 sone. 
For noen år siden så var det en 50 sone der, men ble redusert til 30 sone da det ligger en skole rett ved. 

Jeg hadde forstått det om de sto der på morgenen for å ta biler som kjører for fort, men å stå der på kvelden når det ikke er skole der er noe merkelig med tanke på redusering av fart grunnet skole like ved. 

Kjæresten har lyst til å klage på dette, men hun godtok boten på stedet da politimann ble veldig krass da hun først nektet. Så hun ble nok litt stresset med tanke på at han var ganske brå og på. 

Hva hadde du gjort i denne saken? 

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hva i alle dager er det dere skal klage på? 

Hun kjører 33% over tillatt hastighet og blir tatt. Dersom dere seriøst mener at den boten er feil, så burde dere miste førerkortet for da er det noe grunnleggende dere ikke har fått med dere i opplæringen. 

• Liker 3
Lenke til kommentar

Man har vel ikke klagerett på forenklet forelegg heller?

Er man uenig i grunnlaget for forelegget må man avstå fra å vedta det. Da får man forklare seg, så blir det opp til politisdvokaten som får saken å få det behandlet i rettsystemet.

Endret av MailMan13
Lenke til kommentar

På hvilken måte ble han krass? Jeg ville kanskje godtatt boten, men skrevet en fotnote ved siden av at man oppfordrer svært sterkt til at politibetjentene behandler befolkningen med respekt. 40 i 30-sone er temmelig langt unna å være en voldskriminell, pushe narko til ungdom eller hvitsnippforbryter.

Har vel lest en del skrive at ved å klage, så er det visse reaksjoner, sånn at politiet vurderer tilfellet på nytt.. så de kan komme frem til at det enten ble kjørt fortere eller saktere enn det som ble først angitt. Kan ikke nok om det, har bare lest saker der folk har klaget, og fått både redusert bot, og andre har fått -høyere- bot.

Jeg synes politiet opererer i en gråsone. De tvinger og truer godtroende folk til å godta ting de kanskje ikke ville gjort. Og hvorfor gjør de dette? Er det fordi de gjør det for å være "slem for å være snill", fordi de vil at folk skal ha respekt for loven, eller er det bare for å fylle lommebøkene sine og pynte på statistikk for at det skal se ut som at de gjorde en god jobb og at det skal ha en preventiv effekt?

Synes ikke det er riktig at de bruker så mye ressurser på å piske vanlige, lovlydige folk som mener godt, men bare glemmer seg bort litt. Forskjell på dét og tidligere nevnte kriminelle grupper.

• Liker 1
  • Innsiktsfullt 2
Lenke til kommentar
Taurean skrev (11 timer siden):

På hvilken måte ble han krass? Jeg ville kanskje godtatt boten, men skrevet en fotnote ved siden av at man oppfordrer svært sterkt til at politibetjentene behandler befolkningen med respekt. 40 i 30-sone er temmelig langt unna å være en voldskriminell, pushe narko til ungdom eller hvitsnippforbryter.

Har vel lest en del skrive at ved å klage, så er det visse reaksjoner, sånn at politiet vurderer tilfellet på nytt.. så de kan komme frem til at det enten ble kjørt fortere eller saktere enn det som ble først angitt. Kan ikke nok om det, har bare lest saker der folk har klaget, og fått både redusert bot, og andre har fått -høyere- bot.

Jeg synes politiet opererer i en gråsone. De tvinger og truer godtroende folk til å godta ting de kanskje ikke ville gjort. Og hvorfor gjør de dette? Er det fordi de gjør det for å være "slem for å være snill", fordi de vil at folk skal ha respekt for loven, eller er det bare for å fylle lommebøkene sine og pynte på statistikk for at det skal se ut som at de gjorde en god jobb og at det skal ha en preventiv effekt?

Synes ikke det er riktig at de bruker så mye ressurser på å piske vanlige, lovlydige folk som mener godt, men bare glemmer seg bort litt. Forskjell på dét og tidligere nevnte kriminelle grupper.

Da hun først sa at hun ikke hadde lyst til å godta boten så ble stemmen veldig mye strengere, og han skulle belære henne hvorfor hun skulle godta boten å ta sin straff. 
Jeg syns hele saken er uheldig da vi kjørte ut i fra et kryss og hun ble målt da hun akselererte opp i fart. 
Det tar ikke lang tid å komme seg opp i 40km/t når du kjører ut i fra et kryss og har en relativ ny bil.

Jeg bryr meg katta om boten, men det er min kjæreste som ønsker å se på mulighetene ved å klage, og om det av en eller annen grunn skulle være en mulighet for å klage så er det jo verdt det. 

Lenke til kommentar

Hun kan etter hva jeg har lest meg til trekke tilbake at hun godtok forenklet forelegg og heller ta saken via rettsvesenet. Har politiet bevis må hun bevise at hun ikke kjørte i 40 i en 30-sone. Ved ord mot ord vinner vel gjerne politiet da også.

Taper hun blir det jo ett forelegg som er større..

Mtp at hun jo kjørte for fort tror jeg hun skal slite med å bevise at hun ikke gjorde det. At det var 50 der i fjor eller i går har lite å si, skiltene som står der nå gjelder..

• Liker 2
Lenke til kommentar

Ja, skjønner at det virker urettferdig siden det var etter et kryss. Og jeg er helt enig i at å ta noen som var i 40 der er urettferdig. Jeg tror nok politiet var ute etter sånne som måker opp i 60-100 .. og det burde jeg skrevet; Det er jo bare fint at de tar sånne.

Vrien sak. Jeg personlig hadde nok bare betalt bota. Men oppdatér gjerne om dere finner noe og prøver å få den slettet.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Taurean skrev (5 minutter siden):

Ja, skjønner at det virker urettferdig siden det var etter et kryss. Og jeg er helt enig i at å ta noen som var i 40 der er urettferdig. Jeg tror nok politiet var ute etter sånne som måker opp i 60-100 .. og det burde jeg skrevet; Det er jo bare fint at de tar sånne.

Vrien sak. Jeg personlig hadde nok bare betalt bota. Men oppdatér gjerne om dere finner noe og prøver å få den slettet.

Ja det er en vrien sak, og ja de var nok ute etter de som kjører enda hardere. 
Selvfølgelig er det fint at de tar de som virkelig kjører for fort. 

Fra krysset der hun kjørte ut sto politiet 100-150 meter ned i veien, så er nok mange som blir tatt av den grunnen. 
Jeg vet det ble tatt 16 stykker der på samme kveld, mener de sto i rundt 2 timer. 

Litt artig at jeg blir oppringt av GPS radar samme dag som kjæresten fikk bot, jeg fikk 1000kr avslag siden jeg var med i en konkurranse. (kjæresten hørte samtalen). Når jeg hadde lagt på så sa jeg bare til dama at det ble en tidlig julegave på henne 😛

For de som ikke vet hva GPS radar er så er det et varslingssystem du kan ha i bilen som varsler alle kontroller utenom promillekontroll, der følger det med botgaranti om du ikke blir varslet å får bot så betaler de bota di. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Mattson94 skrev (Akkurat nå):

På hvilket grunnlag? 
Ja hun var uheldig å kom over 30 i en 30 sone, du kan vel ikke si at du aldri selv har gjort det.

Fordi du prøver å vri deg unna og kjøper en dings som aktivt varsler deg om farts kontroller. 

Det vil føre til at du konstant ligger over fartsgrensene. Det gjør at risikoen for alvorlig skade på myke trafikanter øker. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Kryptodebunker skrev (9 minutter siden):

Fordi du prøver å vri deg unna og kjøper en dings som aktivt varsler deg om farts kontroller. 

Det vil føre til at du konstant ligger over fartsgrensene. Det gjør at risikoen for alvorlig skade på myke trafikanter øker. 

Ikke nødvendigvis. Kan bare brukes som et ekstra bevisstgjøringsmiddel i en travel hverdag. Og som stille opprør mot høye bøter for tidligere nevnte grupper (ærlige folk som glemmer seg bort).

Endret av Taurean
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Kryptodebunker skrev (2 minutter siden):

Du kan ha dine egne meninger.
Det var en konkurranse jeg meldte meg på, jeg gikk ikke aktiv inn for å kjøpe den for å ligge over fartsgrensen. Men det må ligge noe i det når de ringer en time etter vi ble tatt. 
Men det kan være fint å ha, sånn at ting som dette ikke skjer igjen. 

Du kan vel ikke si at du aldri ligger over fartsgrensen selv. 

Lenke til kommentar
Taurean skrev (4 minutter siden):

Ikke nødvendigvis. Kan bare brukes som et ekstra bevisstgjøringsmiddel i en travel hverdag. Og som stille opprør mot høye bøter for tidligere nevnte grupper (ærlige folk som glemmer seg bort).

Ja her har du helt rett, det er alt for lett å glemme seg bort. Fartsgrensen endres ofte. 
Jeg stiller meg absolutt ikke bak de som aktivt går inn for å kjøpe seg dette for å bryte loven. 

Men til @kryptodebunker vil det si at du også mener taxi selskap som har kjøpt inn dette til bilene sine også aktivt går inn for å kjøre over fartsgrensen å bryte loven? 

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-fsaSP0zV
21 minutes ago, Mattson94 said:

Ja hun var uheldig å kom over 30 i en 30 sone, du kan vel ikke si at du aldri selv har gjort det.

Det har nok de aller fleste av oss gjort. Hvis vi gjør det når er det kontroll og får en fartsbot, aksepterer vi at vi har gjort en feil, betaler boten og glemmer saken.

Lenke til kommentar
Slettet-fsaSP0zV skrev (Akkurat nå):

Det har nok de aller fleste av oss gjort. Hvis vi gjør det når er det kontroll og får en fartsbot, aksepterer vi at vi har gjort en feil, betaler boten og glemmer saken.

Joda det vil nok vi også gjøre, men hvorfor ikke høre om det fins en grunn for å kunne klage. 
Det er folk som har klaget på fartsbøter å fått dette annullert. 

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...