xrays Skrevet 29. oktober 2020 Del Skrevet 29. oktober 2020 (endret) Jeg har lenge stått på vippen med å kjøpe selge selge pga jeg har usikkerheten rundt nåværende bolig pga vedr borettslags saker, og min bolig saker. Jeg har derfor avventet et forslag på at nav dekker deler av lønn og er heller sykemeldt sånn dann og vann pga noe kronisk i anmars. Bør jeg velge å kjøpe ny bolig før jeg blander Inn evt fast nav. Hatt fast trygg jobb i sykt mange år sånn til opplysning. 20 år. Hvordan ser en bank på nav dersom de betaler ca fast 30% av lønn vedr nytt boliglån????? Hjelp meg fint om du har kjennskap til hvordan banken vil tenke. Takk. Endret 29. oktober 2020 av xrays Lenke til kommentar
jonasbc Skrevet 29. oktober 2020 Del Skrevet 29. oktober 2020 Banken ønsker at lånet skal se så risikofritt ut som mulig på papiret. Så det er enklere å få lån før du involverer NAV enn etter. 1 Lenke til kommentar
snapshooter Skrevet 29. oktober 2020 Del Skrevet 29. oktober 2020 Det er hvor mye du har i inntekt og dermed hvor stor lån du kan betjene som har betydning. Vær obs på at (ihvertfall noen) banker regner AAP som midlertidig og dermed ikke fast/sikker inntekt. Uføretrygd/uførepensjon regnes inn som fast inntekt. 1 Lenke til kommentar
xrays Skrevet 29. oktober 2020 Forfatter Del Skrevet 29. oktober 2020 (endret) Kan nevne at Saken var at sjefen min kommenterte på daværende tidspunkt at 'banken ikke brydde seg om at nav betalte dersom lønnen er fast og sikker' Men jeg var ikke overbevist, fikk litt panikk fordi det var noe greier med leiligheten jeg ikke likte, men som var opp til brl å utbedre og ting gikk ikke helt slik jeg trodde og lang tid etterpå står jeg og føler jeg har kastet bort år på denne ventingen. Endret 29. oktober 2020 av xrays Lenke til kommentar
xrays Skrevet 2. november 2020 Forfatter Del Skrevet 2. november 2020 (endret) snapshooter skrev (På 29.10.2020 den 18.23): Det er hvor mye du har i inntekt og dermed hvor stor lån du kan betjene som har betydning. Vær obs på at (ihvertfall noen) banker regner AAP som midlertidig og dermed ikke fast/sikker inntekt. Uføretrygd/uførepensjon regnes inn som fast inntekt. Har du selv erfaring med dette? Skjønner jo at det er jo opp til hver enkelt bank ansatt hvor smidig de er da. Det er ikke snakk om app. Hatt fulltids ansettelse i 20 år på samme sted. Så det er snakk om å ha hjelp til å beholde så og si full lønn etter hva jeg forstod at det var mulighet å søke om. Har ikke innsikt i hvor lenge ordning kan vare osv eller om jrg kunne få innvilget. Endret 2. november 2020 av xrays Lenke til kommentar
Gjest a7d46...449 Skrevet 2. november 2020 Del Skrevet 2. november 2020 Hei. Jeg kan nok være litt til hjelp her. Min samboer har gått på AAP i lengre tid før hen endelig fikk innvilget ufør. De fleste bankene vi var i kontakt med regnet ikke hens inntekt som fast. Ingen av de automatiske lånesøknadene var brukelige. Vi måtte lete lenge før vi fant en bank som var villig til å prate med oss. Vi kontaktet antakeligvis alle bankene i Norge og endte til slutt opp med 4 tilbud til vanlig rente (to lokale banker, en tilknyttet min fagforening) og noen til som tilbydte høyere renter. Måten vi gjorde det på var ved å skrive en epostmal som forklarte situasjonen vår, økonomien vår og så videre og sendte disse ut til alle banker vi fant. Ikke alle banker har epost til slikt bruk men da fant vi en rådgiver i banken som virket grei. Vi inkluderte et enkelt budsjett, hvordan boligen vi ville kjøpe var bra for oss (skole og bhg og et lite senter med det meste av tjenester) rett ved siden av. Ekstremt bra kollektivtilbud slik at vi kunne selge bilen om økonomien vår ble verre osv. Vi fikk til slutt både huslån til å kjøpe ny bolig, mellomfinansiering og grei rente. Vi prøvde å refinansiere da hen fikk innvilget ufør men det var og en vanskelig affære. Ved neste årsskifte var alt derimot ok og hens ufør blir registrert som vanlig inntekt når vi nå bruker bankenes automatiske søknadsverktøy. Over (nyttårs)natta kunne vi bokstavelig talt gå fra å kun få lån på mindre enn det vi allerede hadde på boligen til å få godt over dobbelt av det vi hadde selv om vår samlede inntekt var omtrent den samme. Tldr: Med mindre du har fast ufør må du antakeligvis prate med folk i bankene og legge fram din økonomiske plan og levere ut litt av livet ditt, men antakeligvis er det noen av de som er villige til å strekke seg. Anonymous poster hash: a7d46...449 Lenke til kommentar
Dubious Skrevet 2. november 2020 Del Skrevet 2. november 2020 AAP er ikke fast inntekt Uføretrygd er fast inntekt 1 Lenke til kommentar
xrays Skrevet 3. november 2020 Forfatter Del Skrevet 3. november 2020 Gjest a7d46...449 skrev (På 2.11.2020 den 19.09): Hei. Jeg kan nok være litt til hjelp her. Min samboer har gått på AAP i lengre tid før hen endelig fikk innvilget ufør. De fleste bankene vi var i kontakt med regnet ikke hens inntekt som fast. Ingen av de automatiske lånesøknadene var brukelige. Vi måtte lete lenge før vi fant en bank som var villig til å prate med oss. Vi kontaktet antakeligvis alle bankene i Norge og endte til slutt opp med 4 tilbud til vanlig rente (to lokale banker, en tilknyttet min fagforening) og noen til som tilbydte høyere renter. Måten vi gjorde det på var ved å skrive en epostmal som forklarte situasjonen vår, økonomien vår og så videre og sendte disse ut til alle banker vi fant. Ikke alle banker har epost til slikt bruk men da fant vi en rådgiver i banken som virket grei. Vi inkluderte et enkelt budsjett, hvordan boligen vi ville kjøpe var bra for oss (skole og bhg og et lite senter med det meste av tjenester) rett ved siden av. Ekstremt bra kollektivtilbud slik at vi kunne selge bilen om økonomien vår ble verre osv. Vi fikk til slutt både huslån til å kjøpe ny bolig, mellomfinansiering og grei rente. Vi prøvde å refinansiere da hen fikk innvilget ufør men det var og en vanskelig affære. Ved neste årsskifte var alt derimot ok og hens ufør blir registrert som vanlig inntekt når vi nå bruker bankenes automatiske søknadsverktøy. Over (nyttårs)natta kunne vi bokstavelig talt gå fra å kun få lån på mindre enn det vi allerede hadde på boligen til å få godt over dobbelt av det vi hadde selv om vår samlede inntekt var omtrent den samme. Tldr: Med mindre du har fast ufør må du antakeligvis prate med folk i bankene og legge fram din økonomiske plan og levere ut litt av livet ditt, men antakeligvis er det noen av de som er villige til å strekke seg. Anonymous poster hash: a7d46...449 Takk for langt og utfyllende svar. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå