Arne Fenstad Skrevet 29. oktober 2020 Del Skrevet 29. oktober 2020 Etter syv måneders drift har elferger veid opp for økte utslipp fra batteriproduksjonen [Ekstra] 2 Lenke til kommentar
NERVI Skrevet 2. november 2020 Del Skrevet 2. november 2020 (endret) Opplysende og saklig studie som støtter opp om flere sudier om samme forhold for el-biler. Innfasing av batteridrift øker utslippene globalt, om man vil, og dette vil gjelde så lenge energimixen er som den er. Fergedrift i Norge er nok likevel et litt mer positivt tiltak enn personbildrift i Norge. Likevel, når man typisk sammenligner batteridrift med verstingen, ren fossil drift, så kan batteridrift bli veldig bra på sikt når det gjelder utslipp. Men det er likevel et faktum at innfasingen av batteridrift øker utslippene, og i tillegg øker presset må miljø og ressurser på lang sikt. Også energibehovet ved en sirkulær batteriløsninge vil forbli høyt. Derfor holder ikke analysen om man ikke inkluderer andre alternativer, som bærekraftig utslippsfritt drivstoff, og ikke minst el-drift basert på brenselceller og hydrogen. I alle fall gjelder dette om man skal hjelpe til med å informere politikere om hvilke valg man egentlig gjør! Endret 2. november 2020 av NERVI Lenke til kommentar
RJohannesen Skrevet 2. november 2020 Del Skrevet 2. november 2020 NERVI skrev (11 timer siden): Opplysende og saklig studie som støtter opp om flere sudier om samme forhold for el-biler. Innfasing av batteridrift øker utslippene globalt, om man vil, og dette vil gjelde så lenge energimixen er som den er. Fergedrift i Norge er nok likevel et litt mer positivt tiltak enn personbildrift i Norge. Likevel, når man typisk sammenligner batteridrift med verstingen, ren fossil drift, så kan batteridrift bli veldig bra på sikt når det gjelder utslipp. Men det er likevel et faktum at innfasingen av batteridrift øker utslippene, og i tillegg øker presset må miljø og ressurser på lang sikt. Også energibehovet ved en sirkulær batteriløsninge vil forbli høyt. Derfor holder ikke analysen om man ikke inkluderer andre alternativer, som bærekraftig utslippsfritt drivstoff, og ikke minst el-drift basert på brenselceller og hydrogen. I alle fall gjelder dette om man skal hjelpe til med å informere politikere om hvilke valg man egentlig gjør! Nei, innfasing av batteridrift minker utslippene globalt. I et 7 måneder perspektiv er utslippene samme for batteri og dieselferje, i 1 års perspektiv er de lavere, i 20 års perspektiv mye lavere. Og tallene blir bedre for hvert å som går siden strømproduksjonen blir renere og batteriproduksjonen bedre. Man minsker også presset på miljø og ressurser. Et av de største problemene for dyrelivet er tapte leveområder, og der dyrking for biodrivstoff spesielt ille. 2 2 Lenke til kommentar
NERVI Skrevet 6. november 2020 Del Skrevet 6. november 2020 RJohannesen skrev (På 2.11.2020 den 23.25): Nei, innfasing av batteridrift minker utslippene globalt. I et 7 måneder perspektiv er utslippene samme for batteri og dieselferje, i 1 års perspektiv er de lavere, i 20 års perspektiv mye lavere. Og tallene blir bedre for hvert å som går siden strømproduksjonen blir renere og batteriproduksjonen bedre. Man minsker også presset på miljø og ressurser. Et av de største problemene for dyrelivet er tapte leveområder, og der dyrking for biodrivstoff spesielt ille. Det burde vært mulig å bli enige, men med så varierende forutsetninger som bakes inn i disse sammenligningene blir det ikke enkelt. I Europa er det kun Frankrike og Norge som har til de grader ren elkraft at batteribil er vesentlig bedre på utslipp over levetiden. Sammenlignet med Toyota Prius er det ca. en halvering. En Nissan Leaf har et CO2-utslipp på nær 30g/km, først når den er oppbrukt. Kilde: factcheck: how electric vehicles help to tackle climate Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå