Gå til innhold
🎄🎅❄️God Jul og Godt Nyttår fra alle oss i Diskusjon.no ×

AMD RDNA2 (Radeon RX 6xxx)


ExcaliBuR

Anbefalte innlegg

6u4rdi4n skrev (7 timer siden):

Ikke vært borte i. Har du noe data på det? Kunne vært interresant å se over 🤔

Det eneste sammenlignbare eksemplet jeg har er fra da jeg testet 6800 XT, og testet volumetric-innstillingen på både 6800 XT og 3080:

CX_2021-04-22_09-13-20_Comparison.png.7d5cd694f58259ed6d77a8dea5f04d80.png

Variable og Highest er da en referanse til "Volume rendering quality". Å gå fra Variable til Highest øker VRAM-forbruket med ca 500MB

Joda, 6800 XT var ikke like bra som 3080 i MH:W, men fallet i ytelse når jeg aktiverte Highest var bemerkelsesverdig. Min hypotese er at cachingen ikke fungerer like bra på Highest som på Variable (i likhet med hvordan cachingen ikke fungerer like bra i 4K som i 2560x1440)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
16 minutes ago, ExcaliBuR said:

@N o r e n g, eller at det er for lite cache.

Kan virke som det i noen tilfeller. I lave oppløsninger som 1080p og 1440p har 6900xt ofte høyere max fps men lavere min fps enn 3090. 

Så en 6700xt test for en stund siden der kortet opplevdes å ha stuttering, grunnet at det var stor forskjell i max og min fps.  Så godt mulig det er enda værre med de lavere modellene.  

6900xt sammen med tweaket 5900x gir imponerende spillytelse i mange titler i 3440x1440. Det er helt sikkert!

 

Endret av Nizzen
  • Liker 1
Lenke til kommentar

@Nizzen, jeg tenker 6900XT/6800XT burde hatt 64MB mer cache, 6800 burde hatt 32-48MB mer. 6700XT burde hatt 24-32MB mer. Da tror jeg vi ville hatt mer konkurranse i 4K segmentet og mer "riktig" konkurranse mot 3070 og 3080 med muligens å være mer forberedt på Ti versjoner.

Men kostnad...

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Aller helst skulle nok Navi 21 hatt mer båndbredde. Enten GDDR6X- eller HBM2e-minne, men HBM hadde også økt kostnaden ganske mye, og GDDR6X er foreløpig ikke tilgjengelig.

Det er også mulig at cache-algoritmer kan forbedres mer for ulike spill i nye drivere.

Lenke til kommentar
ExcaliBuR skrev (1 time siden):

@N o r e n g, eller at det er for lite cache.

Det hjelper bare hvis økningen er stor nok til å inneholde hele effekten. Og når det kommer et spill som bruker enda større datasett for partikkeleffekter vil cachen nok en gang overkjøres.

Navi 22 er en vesentlig større brikke enn Navi 10, og det kommer av 96MB med cache

RDNA2 burde for eksempel være knallbra til å kjøre 3DMark99 eller '01

HKS skrev (1 time siden):

Det er også mulig at cache-algoritmer kan forbedres mer for ulike spill i nye drivere.

Rett meg gjerne om jeg tar feil, men mitt inntrykk er at GPUer gjerne vil ha store mengder data gjennom, og dermed vil en cache bare være en utvidet buffer for lese- og skriveoperasjoner. Altså får de mer ut av minnekontrolleren.

RDNA2 er jo rimelig kraftig når det kommer til MSAA, men det er jo praktisk talt ingen spillmotorer som støtter det i dag.

Endret av N o r e n g
Lenke til kommentar
Nizzen skrev (3 timer siden):

Kan virke som det i noen tilfeller. I lave oppløsninger som 1080p og 1440p har 6900xt ofte høyere max fps men lavere min fps enn 3090. 

Så en 6700xt test for en stund siden der kortet opplevdes å ha stuttering, grunnet at det var stor forskjell i max og min fps.  Så godt mulig det er enda værre med de lavere modellene.  

6900xt sammen med tweaket 5900x gir imponerende spillytelse i mange titler i 3440x1440. Det er helt sikkert!

 

Har du noen tester å vise til ang høyere max og lavere min fps i 1080/1440p? At ryzen med 2 chiplets opplever det henger ikke nødvendigvis sammen med cache da ryzen med 1 chiplet i liten grad har dette problemet. Se tester på i2hard hvor 5900X/5950X sliter mer med lave mins enn 5600X/5800X. Mulig det skyldes latency mellom chiplets og at cache har lite å si. Jeg vet Jufes har en hypotese om at det er cache (selv om det siste testen hans til dels motbeviser det med tallene vi får se), men det bør testes nærmere for å se hva som ligger bak. 

Endret av Cowboystrekk
Lenke til kommentar
1 hour ago, N o r e n g said:

Rett meg gjerne om jeg tar feil, men mitt inntrykk er at GPUer gjerne vil ha store mengder data gjennom, og dermed vil en cache bare være en utvidet buffer for lese- og skriveoperasjoner. Altså får de mer ut av minnekontrolleren.

RDNA2 er jo rimelig kraftig når det kommer til MSAA, men det er jo praktisk talt ingen spillmotorer som støtter det i dag.

Det er helt riktig. På Navi 21 er båndbredde til cache 1,5 TB/s og båndbredde til minne er 0,5 TB/s (3090 har til sammenligning 0,9 TB/s båndbredde og ingen cache).

All data som er i cache er også duplisert i VRAM. Utfordringen blir når du går tom for cache. GPU vil hele tiden prøve å sørge for at all data du trenger faktisk ligger i cache (cache-hit) og prøve å unngå at data må hetes fra VRAM (cache-miss). Med MSAA er det et veldig forutsigbart mønster på data GPU trenger å mellomlagre i cache, så dette vil gi veldig god ytelse.

Går man mye opp i oppløsning og detaljer i et spill så blir heller problemet at mengden data man trenger rett og slett ikke får plass i cache. Da trenger du gode algoritmer som prioriterer å ha den data som er viktigst for ytelsen, i cache, og kaster ut data som ikke er fult så viktig. Dette er kjent som cache eviction algorithms, og her er det veldig mye som kan optimeres.

Lenke til kommentar
HKS skrev (10 minutter siden):

Går man mye opp i oppløsning og detaljer i et spill så blir heller problemet at mengden data man trenger rett og slett ikke får plass i cache. Da trenger du gode algoritmer som prioriterer å ha den data som er viktigst for ytelsen, i cache, og kaster ut data som ikke er fult så viktig. Dette er kjent som cache eviction algorithms, og her er det veldig mye som kan optimeres.

Det er nettopp her jeg tror Navi 21 vil slite over tid. Partikkeleffekter som skyer, tåke, og røyk blir stadig mer imponerende, men med mer presise beregninger vil arrays bli større. Hva hjelper det å kunne cache en del av arrayet om man trenger hele?

Ethash er jo absolutt worst-case, algoritmen er jo spesifikt designet for å ikke la seg cache.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Biffmannen skrev (På 14.4.2021 den 13.54):

Har akkurat samme problemer som deg med 6700xt. Flere spill freezer/crasher. 

Holder på å installere windows på nytt nå..

Hjalp ikke meg as. hvilken variant av 6700xt har du?

 

Lenke til kommentar

Hele cache løsningen er litt hit og miss, men det er nok smart å gå den veien gitt chiplet designet de har for RDNA 3 og videre.

 

Har purret på Power en siste gang nå (fjerde forsøk), ble lovet svar denne gang (som de to første).

Lenke til kommentar
cowsnipe skrev (3 timer siden):

@Hurrtz

Jeg hadde problem med bsod / kræsj jeg og på mitt rx6800xt, men det ga seg når jeg skrudde av xmp profilen på minnet. Jeg regner med at du har prøvd det og, men det funket for meg.

Hvilket system har du ellers? Prøv å skru opp DRAM volt litt.

Mitt system med 3700X og 3600CL15 (på Asus Rog Strix X470-F Gaming) var ikke stabilt med standard 1.35V DRAM volt og DOCP/XMP. Jeg kunne spille f.eks War Thunder (ikke særlig krevende) i dagevis uten problem mens WH Vermintide 2 gjerne krasjet systemet eller til skrivebord i løpet av en runde. Om jeg husker korrekt holdt det å øke DRAM volt med et par steg (+0.01V ish).

Lett å tro at skjermkortet er problemet når AMD driverne/adrenaline vil viser den vanlige "Default Radeon WattMan settings has been restored due to unexpected system failure" etter systemsvikt.

Endret av PantZman
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...