Gå til innhold

Jagerflyet er aldri blitt eksportert: Nå skal Israel ha bedt om F-22 for å beholde overtaket i Midtøsten


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

F22 er et fjerde-gen fly. At produksjonen ble avsluttet så tidlig forteller alle at det ikke er overlegent. Ingen land har bruk for F22 om de har F35. De har egentlig ikke bruk for noen av delene uansett.

Bruk pengene på satelittvåpen ala James Bond. Skyt alt sammen til helvete. Vi tror på Gud, så vi kommer til himmelen uansett,

  • Liker 1
Lenke til kommentar

At Israel vil ha F22 kan tolkes slik at det hemmelige flyet som Amerikanerne sier at de designet i løpet av et år er en F-22. Kanskje med F-35 utrustning. Da er det ikke rart at det ikke tar lang tid.

 

Jeg regner med at de kanskje har bygd om en av de skadde F-22. Men det vil vel ta år før de har en produksjonslinje. De gjenbrukte jo deler at den vakumpakkede F-22 produksjonslinjen til F-35. Det store spørsmålet er F-35 så fantastisk at de trenger F-22 for å bøte på det?

Endret av dahln
Lenke til kommentar

Det er ikke første gangen det har vært snakk om å gjenopplive produksjonen av F-22, men det er nok så godt som urealistisk. Her en rapport som ble bestilt for en del år tilbake. Den sier lit om både kostnader for å re-etablere produksjon/verktøy samt enhetskostnader. Og tidslinje....

https://www.documentcloud.org/documents/4452474-F-22A-Production-Restart-Assessment.html

 

Fun fact: Turbinakselen i F119 ble produsert i Norge. Så en del av prosjektet vil typiske være å re-kvalifisere leverandørindustri og materialer. Dette tar lang tid...

Endret av oceana
  • Liker 3
Lenke til kommentar
FrihetensRegn skrev (27 minutter siden):

F-22 er kampflyversjonen, F-35 er bombeflyversjonen. Ellers er de ganske like, men det er klart at det israelske luftforsvaret vet at F-22 egner seg best til å skaffe luftherredømme, for så å fly F-35 inn for å bombe det som er igjen på bakken.

Tull !! F-35 regnes som multirolle og skal erstatte typisk F-16, F-18, A-10 og AV8B - Harrier som begynner å nærme seg slutten av levetid for mange av flyene. Og da spesielt mot opponenter som har tilsvarende kapable flyvåpen. 

Hele formålet med F-35 er å erstatte flere typer fly med et bedre fly som er billigere å kjøpe og å operere over levetiden for flyet samtidig som det kan utstyres for gjøre flere typer oppdrag uten at du trenger spesifikke flymaskiner for de forskjellige oppdragene.

Merk at F-22 er senere oppgradert til å kunne utføre bakkeangrep.

 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Xantippe skrev (9 minutter siden):

Nei! Det er et femtegenerasjonsfly. Produksjonen ble avsluttet tidlig pga de enorme kostnadende ved flyet.

Ja, samtidig forsvant hovedfienden flyet skulle forsvare USA mot. Etter murens fall og Sovjet forsvant som fiende, var det rett og slett ikke behov for flyet.

Lenke til kommentar
Sten Helge skrev (39 minutter siden):

Tull !! F-35 regnes som multirolle og skal erstatte typisk F-16, F-18, A-10 og AV8B - Harrier som begynner å nærme seg slutten av levetid for mange av flyene. Og da spesielt mot opponenter som har tilsvarende kapable flyvåpen. 

Hele formålet med F-35 er å erstatte flere typer fly med et bedre fly som er billigere å kjøpe og å operere over levetiden for flyet samtidig som det kan utstyres for gjøre flere typer oppdrag uten at du trenger spesifikke flymaskiner for de forskjellige oppdragene.

Merk at F-22 er senere oppgradert til å kunne utføre bakkeangrep.

 

Det er det som er den offisielle forklaringen ja, men det er bare på papiret. F-35 er et tungt, tregt og temmelig ubrukelig fly som ikke vil være god på noen av områdene den reklamerer for at det skal klare. Istedenfor å være god på ett av områdene, prøver den å være god på alle. Det resulterer i at andre fly, som F-22, er bedre i luftkamp/luftherredømme, mens andre rene bombefly er bedre på å bombe. F-35 er en såkalt "lemon" "jack of all trades, master of none". Eneste grunnen til at F-35 programmet ikke ble kansellert, er at det ble for dyrt og komplisert til å avsluttet det. Det var allerede brukt for mange milliarder til at man kunnne snu.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
FrihetensRegn skrev (4 minutter siden):

Det er det som er den offisielle forklaringen ja, men det er bare på papiret. F-35 er et tungt, tregt og temmelig ubrukelig fly som ikke vil være god på noen av områdene den reklamerer for at det skal klare. Istedenfor å være god på ett av områdene, prøver den å være god på alle. Det resulterer i at andre fly, som F-22, er bedre i luftkamp/luftherredømme, mens andre rene bombefly er bedre på å bombe. F-35 er en såkalt "lemon" "jack of all trades, master of none". Eneste grunnen til at F-35 programmet ikke ble kansellert, er at det ble for dyrt og komplisert til å avsluttet det. Det var allerede brukt for mange milliarder til at man kunnne snu.

Ja, og den offisielle forklaringen er bevist relativt mange ganger nå. Konspirasjonene du med å si at det er tungt, tregt osv. er også tilbakevist flere ganger. Det er også blitt merkbart stille fra de som opprinnelig begynte med denne type kritikk.

Og selvsagt er F-22 et bedre luftkamp fly. Det er designet for å være det. F-35 er designet for å være multirolle. Det kan ta en større variasjon av last innvendig en F-22 kan. Det betyr derimot at det ikke kan gjøre luftkamp bedre en typisk fiendtlige fly.

  • Liker 6
Lenke til kommentar
3 hours ago, Xantippe said:

Nei! Det er et femtegenerasjonsfly. Produksjonen ble avsluttet tidlig pga de enorme kostnadende ved flyet.

Siste jeg kan huske å ha lest er at det amerikanske luftvåpenet allerede har flere fly enn de trenger, og det ikke vil være behov for å produsere flere...

Lenke til kommentar
FrihetensRegn skrev (10 timer siden):

F-35 er et tungt, tregt og temmelig ubrukelig fly som ikke vil være god på noen av områdene den reklamerer for at det skal klare.

Kildene dine er nok litt utdaterte. I mellomtiden har F-35 blant annet hamlet opp med simulerte russiske jagerfly på øvelser i Nevadaørkenen (Red Flag) med såkalt "kill ratio" fra 15:1 i 2017 til 24:1 i 2018 og 28:1 i 2019.

Det er riktignok simulert mot eksisterende fiendefly, som er operative i dag, og ikke de mest avanserte nyskapningene som SU-35 og Su-57, men det hersker liten tvil om at F-35 vil være en svært tøff opponent selv for de mest avanserte jagerflyene som nå kommer på banen i Øst.

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...