NTB - digi Skrevet 27. oktober 2020 Del Skrevet 27. oktober 2020 Ekspertutvalget for Fedje-ubåten er utnevnt Lenke til kommentar
likferd Skrevet 27. oktober 2020 Del Skrevet 27. oktober 2020 Det er slik det går når alle politikerene i norge er populister som ikke tar avgjørelser basert på kunnskap men på hva som gagner de selv. 1 1 Lenke til kommentar
farnol Skrevet 27. oktober 2020 Del Skrevet 27. oktober 2020 Her i landet skal vi jo lytte til folks følelser. Også når de har vært i fjæra og følt at de, helt uten noen som helst relevant kompetanse, vet bedre enn landets fremste eksperter på sedimentering, metallurgi og sprengstoff. Om bare den faglig beste løsningen også hadde vært den dyreste ville kanskje i det minste de politiske opurtinistene holdt seg unna, og vraket hadde vært tildekket for lenge siden. 2 Lenke til kommentar
Leiferen Skrevet 28. oktober 2020 Del Skrevet 28. oktober 2020 (endret) 17 år er altså gått siden vraket ble funnet. Utredning på utredning på utredning. Virker som om de ansvarlige politikernes hovedmål er å la være å ta en beslutning så lenge de har ansvaret, og skyve det over til etter neste maktskifte, hvor det samme skjer. Får vi en beslutning innen år 2050? Endret 28. oktober 2020 av Leiferen 1 Lenke til kommentar
Proton1 Skrevet 28. oktober 2020 Del Skrevet 28. oktober 2020 Kvikksølvubåten U-864, er for lengst blitt en nasjonal farse. I nesten 20 år har vrakets lokalitet vært kjent, lastelistene i tyske arkiver forteller om 67 tonn kvikksølv om bord, og utallige "studier" og hundrevis av millioner er brukt for å uskadeliggjøre forurensingen uten at en løsning er i sikte - og nå starter en ny studie!! . Utallige prøver er tatt av bunnsedimenter og marine organismer rundt vraket uten at det er påvist farlige konsentrasjoner av kvikksølv. Men hyppige omtaler i media gjør dette til et forurensingsproblem, selv om fakta sier noe annet. Restene etter de 73 menneskene som omkom hviler fremdeles om bord. Dette gjør ubåten til en krigskirkegård. Internasjonal sedvane tilsier at omkomne i et skipsvrak skal få hvile i fred. Det bør vi vektlegge, og det bør vi respektere. Der finnes store mengder sprengstoff om bord i U-864. Om dette skulle detonere under en hevingsoperasjon, ville det bli en katastrofe av uanede proporsjoner. Kvikksølvet er fylt på et stort antall stålflasker som ligger i en tynnvegget, hul kjøl på utsiden av trykkskroget. Det er en enkel operasjon å sende dykkere ned på 160 meter og hente opp de kvikksølvflaskene som ligger fritt på sjøbunnen (om noen), og brenne seg gjennom kjølen der hvor den er tilgjengelig og hente ut flasker. Etter det dekkes U-864 til på en forsvarlig måte - problemet løst!! Lenke til kommentar
aswfg Skrevet 28. oktober 2020 Del Skrevet 28. oktober 2020 (endret) Fra et historisk perspektiv hadde det vært interessant å se hva annet enn kvikksølv som er ombord i denne ubåten om noe av det er relativt godt bevart etter såpass mange tiår under vann. Den var påvei til Japan med lasten sin som blant annet inneholdt det nevnte kvikksølvet, et par Japanske eksperter og ymse deler og tegninger for krigsmateriell. Forøvrig er det den eneste ubåten under andre verdenskrig som ble senket av en annen ubåt mens begge var neddykket. Endret 28. oktober 2020 av Nwader Lenke til kommentar
BYMVR2FN Skrevet 28. oktober 2020 Del Skrevet 28. oktober 2020 Hvor mye vil denne utredningen koste og hvilke nye spørsmål skal den svare på? Kunne ikke TU sendt en e-post med disse spørsmålene til Hareide? Lenke til kommentar
Trestein Skrevet 29. oktober 2020 Del Skrevet 29. oktober 2020 Det må jo være mulig å senke ned en stor forskaling rundt vraket, fylle hele greia med betong eller noe annet og løfte dritten opp? Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå