Gå til innhold

Pakning på kjøleskap - 2 eller 5 år?


^fmj

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Ingen kan nekte deg å reklamere, men Electrolux kan avvise reklamasjonen din...

Har du fått begrunnelse for avslått reklamasjon?

Dette er en litt interessant problemstilling, men jeg har ikke svar på det. Hvis man spør Forbrukerrådet så mener de at de fleste varer skal holde i minst 5 år, og tåle det omtrent det meste bare man ikke bruker øks e.l. Hvitevareprodusenter og leverandører mener at pakninger på kjøl/frys og f.eks. gummibelg i vaskemaskiner dekkes i 2 år eller ikke dekkes som reklamasjon over tid fordi de kan skades/ryke ved uforsiktig bruk. Hvis det er feil på en gummilist ved utpakking er det vanligvis aldri noe problem.

Lenke til kommentar

Fikk bare til svar at det var 2 år reklamajonsfrist. De sa det samme da håndtaket sviktet, men fikk kranglet meg til nytt siden det akkurat hadde gått 2 år.

Begrunnelsen da var at det er en slitedel, regner med at de vil si det samme om pakningen. Men en slitedel har ikke automatisk 2 års reklamasjonsfrist.

Relevant sak.

Får prøve å ta det videre, deres tilbud om servicetekniker hjem (som jeg må betale) er i alle fall uaktuelt. Da kan like gjerne kjøpe nytt skap.

Lenke til kommentar

Det står ingenting i forbrukerkjøpslova om slitedeler.
Det overordna kravet i lova er at "Tingen skal være i samsvar med de krav til art, mengde, kvalitet, andre egenskaper og innpakning som følger av avtalen", og at ting som er meint å vare vesentleg lenger enn 2 år har 5 års reklamasjon.
Det er nok at delar av tingen er meint å vare vesentleg lenger enn 2 år for at du får 5 års reklamasjon på heile tingen.

Elektrobransjen har sjølvsagt sitt syn på saka for å sleppe å måtte betale for reklamasjonar, men det betyr ikkje at dei har rett. Bransjen har blant anna prøvd seg på både ein prisdefinisjon og ein definisjon på om delen passer i ein pose for å avgjere om det er 2 eller 5 års reklamasjon utan at dei har komt nokon veg med det når saka har blitt løfta opp til forbrukertvisteutvalget.

I prinsippet skal det gå tydeleg fram av avtalen dersom det er delar av tingen som skal behandlast på anna måte, typisk døme er lause batterier som enten ikkje følger med eller som det er spesifisert at batteria må byttast med jamne mellomrom.

 

Dersom selgaren ikkje oppfyller sine forpliktelsar så vil du etter samme lov kunne kreve erstatning. Ein framgangsmåte kan være at du takker ja til serviceteknikaren men at du melder inn saka til forbrukertvistutvalget dersom du får rekning for jobben.
Avhjelp skal skje utan kostnad for forbrukaren, så du skal ikkje betale for å få utbetra ein mangel innafor reklamasjonstida.
Ein anna litt meir kronglete veg å gå er at du melder ifrå om at du kjem til å klage inn saka til forbrukertvistutvalget og at du i mellomtida kjem til å få mangelen utbetra hos ein tredjepart og at du vil kreve erstatning for dei utgiftene du får som følge av at selger ikkje oppfyller sine forpliktelsar.

  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...