torest Skrevet 27. oktober 2020 Del Skrevet 27. oktober 2020 Autonome skip: Norge ligger langt foran – men kan ikke hvile ett sekund [Ekstra] Lenke til kommentar
aanundo Skrevet 27. oktober 2020 Del Skrevet 27. oktober 2020 (endret) Nå tar NTNU et nytt skritt mot enda mer autonomi under vann i et nytt forskningssenter. Vi må passe oss for selvskryt, sier artikkelen, men er det ikke nettopp selvskryt vi er gode på i Norge? Andre land går stillere i dørene, men selvsagt er dette noe alle jobber med da det å tjene penger ligger i ryggmargen til vårt konkurransesamfunn. Kanskje vi bør ta en debatt om "velferdssamfunnet", for automasjon og autonomi betyr at pengene havner hos noen få. Jorden er i ferd med å drukne i søppel, og forskerne sier at havet kan stå 1 m høyere i 2100. Vi kan ikke stoppe utviklingen, men problemet med fordelingen av pengene når autonomi blir normalen burde debatteres. Forskning er viktig, men burde ikke pengene gå til selve forskningen i stedet for til nye lokaler for forskerne? Bidrar "Livsvitenskapssenteret" og "Ocean Space Sentre" til flere industriarbeidsplasser? Etter min mening har vi en tendens til å bruke penger på offentlige arbeidsplasser i stedet for på selve ideene og eksportbedriftene. Det med sikkerhet blir også nedtonet, da den viktigste paragrafen i sjøveisreglene egentlig sier at aktsomhet er overordnet alt annet. Men hva med aktsomhet når ulykken skyldes en datamaskin eller en giver til datasystemet? Endret 27. oktober 2020 av aanundo Lenke til kommentar
Coldflight68 Skrevet 27. oktober 2020 Del Skrevet 27. oktober 2020 Svært interessant problemstilling. Jeg leser jevnlig www.ing.dk og www.nyteknik.se for å supplere tu. Dersom noen vet om flere spennende tekniske sider vil jeg gjerne vite. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå