Gå til innhold

Hjelp til valg av mesh/aksesspunkt løsning - RT-AX92U?


gsn

Anbefalte innlegg

Hei,

Kriteriene mine er:

- Ethernet backhaul

- Nodene må ha switch/nettverksporter. Minimum to porter ledig i tillegg til den som brukes til ethernet backhaul

Vurderer å kjøpe inn 2 RT-AX92U å sette opp i mesh med ethernet backhaul. Tanken er å bruke router fra ISP som 'ren' router med deaktivert trådløs(Get er ISP i dag, snart Altibox), og begge Asus routerne som aksesspunkt/mesh. Evt bygge ut med en Asus til om det er behov. I tillegg setter jeg opp en egen router for leietaker, dette blir nok bare noe billig rusk. I utleiedelen blir det sikkert dobbel NATing bare for å ha det helt separat fra eget nettverk.

Vil det virke som tiltenkt, eller må feks en av Asus boksene være router? Er dette en god løsning for 3.500 eller er det bedre alternativer der ute i ca samme prisklasse?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
14 minutes ago, NULL said:

Dobbel-NAT-ing/ruter-bak-ruter alene gir ikke et helt isolert nettverk. Hvis leieboers ruter "står bak" din ruter vil ikke du kunne aksessere ting på hans nett, men han vil kunne aksessere ting på ditt nett.....

Ah okay, takk for svar.

I hvilken grad vil leietaker ha tilgang til vårt nett?
Har du forslag til en bedre løsning?
Ett alternativ er jo å sette opp et gjestenettverk på vårt nettverk, det skal vel etter alle solemerker isolere de fra vårt nett?

Lenke til kommentar

Nettverksdiagram.thumb.PNG.dca31266210fb9f8030ebab8da1332dc.PNG

Her er et utkast på det jeg planlegger, om noen har peiling/erfaring på om dette vil funke settes det stor pris på!
Tanker/spørsmål etc:

  • Router fra Altibox settes ikke i bridge mode, pga det er relativt mange TVer, og relativt få kabler. Eks har jeg bare én kabel ned til utleie leiligheten - så den må 'frakte' både data og TV signal. Dette går ikke(enkelt) når den er i bridge mode.
  • Vil Asus AiMesh fungere når det ikke er en Asus boks som gjør routingen? Kan man sette de opp i mesh med ethernet backhaul, uten at det er en asusboks som rotuer?
  • Kan jeg koble TV/Dekoder direkte til Asus boksene?
  • Er det noen fornuftig/enkel måte å separere leietakers nettverk fra mitt, samtidig som hen får tilgang til TV-signalet fra Altibox? 

 

Tar utgangspunkt i at Altibox bruker denne routeren('hjemmesentral'):

https://www.altibox.no/privat/kundeservice/hjelp-til-internett/hjemmesentral/vmg/

Lenke til kommentar
On 10/27/2020 at 1:06 PM, gsn said:

Ah okay, takk for svar.

I hvilken grad vil leietaker ha tilgang til vårt nett?
Har du forslag til en bedre løsning?
Ett alternativ er jo å sette opp et gjestenettverk på vårt nettverk, det skal vel etter alle solemerker isolere de fra vårt nett?

Eks. du har en ruter som kjører med range 192.168.0.0/24, mens hans ruter som står bak din ruter får 10.0.0.0/24. Han vil da kunne aksessere alt på 192.168.0.0/24 om det ikke settes opp spesielle regler på ruteren som benyttes for hybelboeren. Dette på samme måte som ting på internett kan aksesseres. Du vil imidlertid ikke kunne aksessere ting på leieboers nettverk, på samme måte som en annen maskin på internett ikke (så lett...) kan aksessere noe inne på ditt lokalnettverk. Ruteren for leieboeren vil fungere som en slags brannmur, slik at du ikke kan aksessere noe der, men han vil altså kunne aksessere alt som er utenfor - altså ditt lokalnettverk.

Hos Get ville jo dette normalt sett kunne vært løst ganske enkelt, siden man vel på de fleste typer aksesser der får flere IP-adresser. Dvs. du kunne satt opp en svitsj bak aksesstermineringen ("modemet") og koblet til to rutere som hver har fått sin public-adresse. Hos Altibox får man så vidt jeg vet bare en enkelt IP-adresse, slik at en slik løsning ikke vil være mulig.

Litt forskjellige måter dette kunne vært løst på - eksempelvis VLAN kombinert med tilgangsregler.

Gjestenett kan være litt "kjipt" i en del situasjoner og for visse typer enheter. Eksempelvis løsninger der man skal kommunisere innad på nettverket. Eksempelvis Chromecast tilkoblet TV som skal brukes via mobiltelefon (akkurat for Chromecast kan man vel bruke den på en litt annen måte også.

Skal det gjøres på en god måte blir det fort at du trenger litt mer enn de "helt vanlige ruterne" og krever litt kompetanse.

Lenke til kommentar
On 10/30/2020 at 2:54 PM, gsn said:

Nettverksdiagram.thumb.PNG.dca31266210fb9f8030ebab8da1332dc.PNG

Her er et utkast på det jeg planlegger, om noen har peiling/erfaring på om dette vil funke settes det stor pris på!
Tanker/spørsmål etc:

  • Router fra Altibox settes ikke i bridge mode, pga det er relativt mange TVer, og relativt få kabler. Eks har jeg bare én kabel ned til utleie leiligheten - så den må 'frakte' både data og TV signal. Dette går ikke(enkelt) når den er i bridge mode.
  • Vil Asus AiMesh fungere når det ikke er en Asus boks som gjør routingen? Kan man sette de opp i mesh med ethernet backhaul, uten at det er en asusboks som rotuer?
  • Kan jeg koble TV/Dekoder direkte til Asus boksene?
  • Er det noen fornuftig/enkel måte å separere leietakers nettverk fra mitt, samtidig som hen får tilgang til TV-signalet fra Altibox? 

 

Tar utgangspunkt i at Altibox bruker denne routeren('hjemmesentral'):

https://www.altibox.no/privat/kundeservice/hjelp-til-internett/hjemmesentral/vmg/

Hvis du skal kjøre mesh med de to Asus-ruterne, blir vel ikke dette en helt hensiktsmessig kobling, da jeg antar at den ene ruteren bør henge bak den andre.

Så lenge IGMP er aktivert på Asus-ruterne og du ikke kjører ruteren fra Altibox i bridgemode, skal vel IPTV her fungere. Litt usikker på om det her er lagt opp til noe VLAN ut i fra Altibox sin ruter som TV-boksene forventer.

Du har en dekoder i tegningen. Men der det står TV, betyr det også dekoder?

Lenke til kommentar
On 10/31/2020 at 5:58 PM, NULL said:

Hvis du skal kjøre mesh med de to Asus-ruterne, blir vel ikke dette en helt hensiktsmessig kobling, da jeg antar at den ene ruteren bør henge bak den andre.

Så lenge IGMP er aktivert på Asus-ruterne og du ikke kjører ruteren fra Altibox i bridgemode, skal vel IPTV her fungere. Litt usikker på om det her er lagt opp til noe VLAN ut i fra Altibox sin ruter som TV-boksene forventer.

Du har en dekoder i tegningen. Men der det står TV, betyr det også dekoder?

Hei,

Nei tenker å kable både dekoder og TV - om vi velger å bruke TVens egne apper. Blir evt å sette opp flere switcher med snooping om det blir flere dekodere og TVer på samme punkt.

Tror kanskje du har rett i det at Asusene bør være koblet sammen, usikker på hvordan dette blir i praksis.

Jeg forstår det slik at om du bridger altiboks sin router, så blir port 4 ett VLAN for internett, og port 1-3 et annet VLAN for TV. Vil helst unngå å måtte forholde meg til VLAN problematikk, da jeg har én kabel ned til alle punktene. Og det blir 3 TVer/dekodere + internett pr punkt.

 

Ble vanskelig det her! Spørs om det er en bedre/enklere/billigere løsning å:

  • Ikke bridge router, deaktivere wifi
  • Sette en billig switch med IGMP snooping ved hvert punkt
  • Sette et aksesspunkt med alle punktene i hoveddelen (eks Ubiquiti)

Utfordringen er fortsatt å skille ut leietakers nettverk samtidig som de beholder TV og bredbånd over en kabel.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...