Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

Hvem husleien betales til?

Gjest db271...dfa

Anbefalte innlegg

Gjest db271...dfa

Scenario: Kjøp/salg av en bolig der det allerede er leietaker i utleiedelen med overtakelsesdato på samme dag som betaling av husleie forfaller, husleie betales forskuddsvis. Hvem skal leietaker betale til, forrige eier eller ny eier?

Anonymous poster hash: db271...dfa

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Gjest db271...dfa
Alexander4840 skrev (3 timer siden):

Detaljer ville vært fint, men du får svaret som ett eksempel, om ny eier tar over kl00:01 10.11.2020, og du betaler leie for november 01.11.2020, så betales 9 dager til gammel eier, og 21 dager til ny eier.

Ny eier tar over den 1. i måneden det gjelder men på kontrakten står fortsatt kontonr til den gamle eieren. Regner med pengene skal sendes til gamle eier og så sender de pengene til ny eier?

Lenke til kommentar
Gjest db271...dfa
krikkert skrev (5 timer siden):

Leietaker betaler til den konto som er angitt i kontrakten frem til ny eier gir melding om ny konto, jf. prinsippene i gjeldsbrevloven §§ 27 og 28. 

Så ny eier må kontakte leietaker før overtakelse og gi melding om ny konto? 

Lenke til kommentar
Gjest db271...dfa

27:

"Er eit enkelt gjeldsbrev avhendt, blir skyldnaren likevel fri når han betalar til den førre kravshavaren, soframt han ikkje veit at hin er utan rett til å taka mot betaling, og han er so aktsam som han bør vera etter tilhøvet."

28:

"Når skyldnaren betalar til den som har fått eit gjeldsbrev overført til seg skriftleg, blir han fri, endå om det syner seg at avhendinga ikkje er bindande. Veit skyldnaren dette eller bør han ha mistanke om det, gjeld denne føresegn ikkje; og ikkje heller om avhendinga er ugild av ein grunn som er nemnd i § 17."

Vanskelig språk å tolke må jeg si.

Lenke til kommentar

Det som står i kontrakten er godt poengtert, da jeg kjøpte hus avtalte jeg at leieforholdet fortsatte og at leien går til meg etter overtagelse, jeg tror selger sa opp leieforholdet over 3mnd før overtagelse den gang.

Prat med selger & kjøper, Avtaler overskrider lovens grunnregler, det er det letteste, for å unngå friksjon.

Endret av Alexander4840
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...