Gå til innhold

Tømme BSU eller ta ut gevinst fra ASK?

Batnam

Anbefalte innlegg

Hei, har nettopp kjøpt bolig, og lurer på om det lønner seg å ta det siste egenkapitalet jeg mangler fra BSU eller fra aksjesparekonto. For å gjøre det enkelt kan vi anta at jeg har BSU med 75 000,- og en ASK der jeg kun har igjen en urealisert gevinst på 75 000,-.

• Om jeg tar ut fra BSU, vil jeg miste fradraget på 5000,- fra i år, og jeg vil ikke kunne spare i BSU lengere. Nå ser det også ut som at fradraget vil forsvinne fra neste år (pga. nytt statsbudsjett), da jeg da vil eie bolig. 
  • Om jeg tar ut fra ASK, vil jeg måtte betale 31,68% skatt på dette ved neste skatteoppgjør.

Hva er mest hensiktsmessig her? Vet ikke helt hvordan man regner på det. Har fortsatt ca. 10 år igjen av potensiell sparing i BSU.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Ta fra Bsu, med bolig mister du uansett snart fordelene

https://e24.no/norsk-oekonomi/i/JJoO1b/bsu-reglene-endres-i-2022-mister-alle-som-eier-bolig-skattefordelen

Edit: spørs jo også på din ASK, men med BSU vil du kun tape 5000. Må du skatte mer enn 5000 om du tar fra ASK vil det jo uansett lønne seg. Tar du fra ASK bør du jo uansett tømme BSU neste år og det må brukes til bolig, så evt ta ut mer av boliglånet etterpå for å få inn i ASK. Banken er ikke villig til å vente til januar med å få hele egenandelen da?

Endret av aklla
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...