Gå til innhold

Jobb i dagligvarebutikk, lønn erfaringer og tips?


Anbefalte innlegg

Taurean skrev (1 time siden):

Det varierer sikkert fra butikk- og kjede til andre butikker- og kjeder. Det er jo egentlig franchisedrevet, er det ikke? Så man kan få en butikkleder ett sted som er ryddig, rettferdig og snill, og et annet sted en som omtrent aldri er der, som behandler ansatte dårlig.

Mye avhenger jo av lederskapet, og det er universalt... kanskje bortsett fra de som jobber selvstendig.

I de fleste andre yrker må man også omgås mennesker. Det er også mye stress, korte tidsfrister, man må rett og slett bare være 100% hele tida ellers må man jobbe gratis overtid, betale av lønn eller miste jobben.

Poenget mitt er at alle jobber er stort sett stressende og krevende, særlig i dagens samfunn. Derfor bør man sette pris på jobber der man kan være innendørs, jobbe på samme plass over lang tid og som er relativt trygg. Jeg innsér dette med automatisk betaling er en greie .. men det er også sterke insentiver mot det. Mange har vist å ha innstillingen om at de nekter å bruke dem for å bevare de manuelle arbeidsplassene.

Men snart får vi vel innført borgerlønn, så da kan alle puste litt lettere og roe seg ned litt. Så slipper vi å drepe oss bare for å jobbe. Krig kan jeg gå med på, da skal man pushe seg for å vinne, men ikke jobb. Det skal være positivt, litt utfordrende, men også oppbyggende. Noe det ofte ikke er. Mye avhenger av egen innstilling, greit nok, men å holde ut med en vanskelig jobb ut av ren og skjær disiplin i 40-50 år (vi skal jo helst jobbe til vi dør i 80-årene i dag, ifølge staten), er det de færreste som klarer. Svært mye kommer alltid ned til lederskapet, både fra staten, som lager reglene, og den enkelte arbeidsplass. Og reglene er veldig ofte skrevet i de rikes favør (laget av de rike for de rike), så de som er arbeidere blir nesten alltid straffet og urettferdig behandlet.

Og nettopp derfor gjelder det å prøve å finne de jobbene som har best arbeidsvilkår, i de vanskelige vilkårene man allerede befinner seg i. Med mindre man har en plan om å tjene nok penger til å leve av passiv inntekt på et tidligere punkt i livet, og kun vil tjene mye penger. Men da er kanskje ikke butikkyrket helt det rette. Med mindre man vil jobbe 2 jobber, kanskje. Bedre å være virkelig god på én ting, enn å spre seg for tynt og miste fokus.

Du har rett i at lederen i den enkelte butikk vil ha mye å si. Jeg hadde ikke noen dårlige sjefer, mener jeg, men systemet og selve jobben var ikke godt strukturert (men jeg skjønner hvorfor det blir sånn i jaget etter profitt). Det er så enkelt som at du som butikkansatt er enormt lett å erstatte. Det ser en tydelig når Kiwi i Oslo får inn 1252 søknader på TO deltidsstillinger (https://www.dn.no/arbeidsliv/arbeidsmarkedet/koronaviruset/dagligvarebransjen/danket-ut-1249-sokere-til-jobb-pa-kiwi/2-1-875991).

(Jeg kan også røpe at på Kiwi (og muligens i flere butikkjeder nå) må en ta helt absurde personlighetstester for å kvalifisere til intervju).

Jeg er også enig i at en må omgå mennesker i de fleste yrker. Jeg er ikke en misantrop (i så fall er jeg en selektiv misantrop), og kommer godt overens med de aller fleste. Jeg har jobbet mye med mennesker, og jeg jobber nå innen utdanning - der hele dagene mine går med til å jobbe med nettopp mennesker. Her er det også litt stress og korte tidsfrister, men likevel langt mer trivelig. Som butikkansatt må en være forberedt på å bli herset litt med, noe jeg synes er ganske ugreit. Dette ser jeg også når jeg er kunde i butikker og står i kø: folk er kjipe, sure, grynter, klarer ikke si "takk", og blir ekstra sure når de ikke får den posen de ikke ba om.

Dette med å måtte jobbe gratis overtid er bullshit. Ingen skal jobbe gratis overtid.

Noen (inkludert meg) insisterer på å bruke manuelle kasser fremfor selvbetjening. Jeg tror ikke dette vil fortsette. Før eller siden tror (ganske snart, tror jeg) vil disse jobbene automatiseres bort.

Passiv inntekt og økonomisk uavhengighet og sånt er jo fint, men det er mer eller mindre umulig å tenke på sånt hvis en jobber på Rema eller Kiwi. Det er heller ikke nok timer i døgnet til at en skal bli rik på å jobbe i butikk kombinert med en tilfeldig deltidsjobb.

 

 

 

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
:utakt skrev (18 timer siden):

Prøv å ta deg tid til å veksle noen ord med Arnold (85) som kommer hver dag for å kjøpe en liter melk og VG. Det betyr mye for han.

Smil.

Kjempeviktig!

afterall skrev (1 time siden):

Det er så enkelt som at du som butikkansatt er enormt lett å erstatte. Det ser en tydelig når Kiwi i Oslo får inn 1252 søknader på TO deltidsstillinger (https://www.dn.no/arbeidsliv/arbeidsmarkedet/koronaviruset/dagligvarebransjen/danket-ut-1249-sokere-til-jobb-pa-kiwi/2-1-875991).

Når det er så mange søkere begynner jeg å lure litt, med all honnør til TS som har kommet seg gjennom nåløyet. Det tyder på at en god del folk er på utkikk etter en jobb uten å ha en spesiell utdannelse å vise til, noe som står i sterk motsetning til det høye utdanningsnivået i dag og at man må vise til sertifikater på det meste før man får slippe til. Jobben tiltrekker seg nok også en god del studenter, som må arbeide deltid ved siden av studiene, og arbeidssøkere blir anbefalt å søke bredt.

Før i tiden var det vanlig at skoletrette tok seg jobb i butikk. Generelt så man ned på den typen arbeid. Men det var gode muligheter for å jobbe seg oppover, deretter å ta mer utdanning når man var moden for det.

afterall skrev (1 time siden):

 Som butikkansatt må en være forberedt på å bli herset litt med, noe jeg synes er ganske ugreit. Dette ser jeg også når jeg er kunde i butikker og står i kø: folk er kjipe, sure, grynter, klarer ikke si "takk", og blir ekstra sure når de ikke får den posen de ikke ba om.

Heldigvis setter folk mer pris på butikkansatte enn før. Vi forstod hvor viktig jobben var da Covid-19 kom til landet/verden.

Det er nok lettere å gjemme seg bort i en i kontorjobb, som ofte har kundebehandling og salg over telefon istedenfor.

Lenke til kommentar

 Litt på sidelinja;

afterall skrev (16 timer siden):

Noen (inkludert meg) insisterer på å bruke manuelle kasser fremfor selvbetjening. Jeg tror ikke dette vil fortsette. Før eller siden tror (ganske snart, tror jeg) vil disse jobbene automatiseres bort.

Eg er av den typen som gjerne brukar sjølvbetente kasser, men eg vil fortsatt ha betening på butikken som kan assistere. Eg vil ikkje ha betening som sitter opptatt i kassa eller plasserer ut varer som eg må vente på til dei blir ledige. Då vil eg heller være med å betale for butikkbetning som kan gå rundt i butikken med to tomme hender og som alltid er ledige til å hjelpe meg.

 

Kristinefjstad skrev (På 26.10.2020 den 20.38):

Hei, Noen her som jobber i Kiwi, og som vil fortelle litt om hverdagen? Gruer meg veldig da jeg er redd for å ikke få til kassen, kundeservice, stresset, låsing, osv. Noen som har tips der?

Og hvordan er lønnen? Skriv gjerne ned positive og negative sider. Hva syns du var vanskelig?

Kor gamal er du?
Som nemnt så får du opplæring i dei oppgåvene du skal løyse. Mykje av den usikkerheita du tydelegvis har trur eg kjem fordi du er ung og mangler erfaring.
Du vil nok sjå at når du har vært nokre dagar i jobben så blir du ganske fort trygg på oppgåvene dine. Kassa (og kanskje også låsesystemet) er eit teknisk system som ingen kan intuitivt sette seg inn i utan opplæring. Det viktigaste for din del er at du ikkje må være redd for å spørre. I staden for å bruke mykje tid på å prøve å slette ei feilslått vare så er det betre å plinge på ein kollega som kan vise deg korleis du gjer det.

Dersom du er redd for at du får meir informasjon enn du er i stand til å huske, så kan det være eit godt råd at du skaffer deg ei lita notatblokk og ein penn som du får i lomma. Der kan du skrive ned viktige stikkord over ting som du må huske. Du kan også skrive ned spørsmål frå kundar som du ikkje klarte å svare på slik at du seinare kan få hjelp til å finne svaret slik at du er klar neste gong du får spørsmålet.

Lenke til kommentar
18 hours ago, afterall said:

3. Jobbtrygghet? Har dere sett utbredelsen av selvbetjente kasser rundt omkring? Det begynner også å dukke opp butikker med fullstendig selvbetjening (https://coop.no/extra/om_extra/extra-bogstadveien_dognaapen/). Hvor mange år tror dere at det vil ta før butikkjobbene omtrent ikke eksisterer?

Finnes det tall som sier noe om hvorvidt selvbetjente kasser faktisk erstatter ansatte - eller om de bare supplerer?

Lenke til kommentar
afterall skrev (19 timer siden):

Du har rett i at lederen i den enkelte butikk vil ha mye å si. Jeg hadde ikke noen dårlige sjefer, mener jeg, men systemet og selve jobben var ikke godt strukturert (men jeg skjønner hvorfor det blir sånn i jaget etter profitt). Det er så enkelt som at du som butikkansatt er enormt lett å erstatte. Det ser en tydelig når Kiwi i Oslo får inn 1252 søknader på TO deltidsstillinger (https://www.dn.no/arbeidsliv/arbeidsmarkedet/koronaviruset/dagligvarebransjen/danket-ut-1249-sokere-til-jobb-pa-kiwi/2-1-875991).

(Jeg kan også røpe at på Kiwi (og muligens i flere butikkjeder nå) må en ta helt absurde personlighetstester for å kvalifisere til intervju).

Jeg er også enig i at en må omgå mennesker i de fleste yrker. Jeg er ikke en misantrop (i så fall er jeg en selektiv misantrop), og kommer godt overens med de aller fleste. Jeg har jobbet mye med mennesker, og jeg jobber nå innen utdanning - der hele dagene mine går med til å jobbe med nettopp mennesker. Her er det også litt stress og korte tidsfrister, men likevel langt mer trivelig. Som butikkansatt må en være forberedt på å bli herset litt med, noe jeg synes er ganske ugreit. Dette ser jeg også når jeg er kunde i butikker og står i kø: folk er kjipe, sure, grynter, klarer ikke si "takk", og blir ekstra sure når de ikke får den posen de ikke ba om.

Dette med å måtte jobbe gratis overtid er bullshit. Ingen skal jobbe gratis overtid.

Noen (inkludert meg) insisterer på å bruke manuelle kasser fremfor selvbetjening. Jeg tror ikke dette vil fortsette. Før eller siden tror (ganske snart, tror jeg) vil disse jobbene automatiseres bort.

Passiv inntekt og økonomisk uavhengighet og sånt er jo fint, men det er mer eller mindre umulig å tenke på sånt hvis en jobber på Rema eller Kiwi. Det er heller ikke nok timer i døgnet til at en skal bli rik på å jobbe i butikk kombinert med en tilfeldig deltidsjobb.

1) Ja det er et godt poeng. Men sånn er det blitt.. alle kan skiftes ut relaitvt lett. Arbeidsgivere kan finne på nesten hva som helst hvis de bare vil og er kyniske nok.

Dette med personlighetstest ja, jeg tror ikke jeg hadde klart å sitte gjennom alt det tullet.

2) Hadde nok klart det, det spørs bare så veldig akkurat hva det dreier seg om. Kan tåle gretne folk. Men noe som plager meg litt, er folk som sitter har sånne jobber, hvor man har kontakt med kunder på -kort- basis, og forventer at hver eneste kunde skal være smilende solstråler som skal settes på personlig basis. Vi snakker om 500-1000 kunder hver dag. Om jeg hadde sitti bak kassa, hadde jeg bare hatt et profesjonell holdning og vært helt "vanlig" så og si. Jeg klarer ikke å tvinge frem falske selger-smil hele dagen, men genuin, vanlig holdning er vel veien å gå? Man skal jo tåle jobben man har også. Det er ikke tid til å drive humor og spøk heller, som i andre kunder (har jobba på lager, da blir det fort litt mer sånn).

Har sett episoder da, en gang var det ei ung jente i kassa, og en fyr med dress og dyr bil skulle betale .. han ba om en sånn tøy-pose som de selger i dag, det var ikke flere igjen. Så begynte han å skjelle ho ut, men ikke med høy stemme, bare på en udregelig måte; "Hvorfor er det ikke flere, fordi du ikke har giddi å lagt dem frem??" Og på den måten. Ho ble tydelig brydd, og sa at det bare ikke hadde kommet flere inn akkurat nå, men det var bestilt. Jeg vet ikke hvordan jeg hadde håndtert en sånn situasjon. Det var en annen bak meg i køen (post i butikk) som kjefta'n huden full ^^ "Rik fyr med dress og greier, og full av dritt, det henger vel sammen!!" Da ble han plutselig spak og mumla "Det var ikke sånn ment da...".. noe av det rareste jeg har sett.

Men ja, bare vanlig holdning tenker jeg man kommer langt med. Og huske på at det er kameraer i butikken, så man tjener mest på å oppføre seg profesjonelt.

3) Da jeg var lærling måtte jeg gjøre om ting jeg gjorde feil på overtid noen ganger.. og det var greit for meg. Spørs vel litt hva det gjelder kanskje.

4) Igjen, det er greit for meg at ting automatiseres, men da må vi få inn borgerlønn, sånn at alle får mat på bordet og tak over hodet.

5) Dreier seg bare om fokus.. Leie den billigste leiligheten til 5000 per måned inkludert alt, og jobbe to jobber i 20 år. Ofre 15-20 år. Tjener man 400 000 etter skatt per år, x 15-20 = 6 - 8 millioner. Så kan man begynne å investere. Alt dreier seg bare om fokus. Problemet er bare at vi ikke lærer om dette tidlig i skolen, så vi rekker ikke å bygge opp fokus og overskudd til noe sånt før det er altfor sent. Da er livet allerede forbi for de fleste.

Endret av Taurean
Lenke til kommentar
  • Gjest endret tittelen til Jobb i dagligvarebutikk, lønn erfaringer og tips?

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...