Gå til innhold
Presidentvalget i USA 2024 ×

Selge fra eget ENK til eget AS med tap?

Anbefalte innlegg

Har et ENK hvor jeg selger noen greier. Vurderte nå å starte et AS i tillegg som skal holde på med omtrent det samme. 

Ser at det for meg vil være lurere å ha et AS slik at jeg ikke går over grensen til lånekassen (er student), og ønsker fortsatt å beholde det gamle enkeltpersonsforetaket. 

Si at jeg kjøper varer for 50000kr i ENK (eks moms) og selger dette til mitt eget AS for.. 1000kr eller mindre. Betaler da 250kr i moms, også kan jeg selge det videre med AS på et senere tidspunkt (uten å måtte fakturere moms i tillegg!, altså opp til 50000). 

I tillegg antar jeg da at jeg vil skatte av 49000 mindre fra ENK-et dette skatteåret. 

Har jeg helt bomma på noe her? Eller vil jeg da kunne selge varer for 50000 uten å betale moms (altså bare de 250) hvis jeg gjør det på denne måten? Er det i det hele tatt lov? Har ikke sett noe som sier at man ikke har lov til å selge varer med tap..

Endret av JonasAndorsen
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Skatteloven: 

§ 13-1.Interessefellesskap

(1) Det kan foretas fastsettelse ved skjønn hvis skattyters formue eller inntekt er redusert på grunn av direkte eller indirekte interessefellesskap med annen person, selskap eller innretning.

(3) Ved skjønnet skal formue eller inntekt fastsettes som om interessefellesskap ikke hadde foreligget.

Ville du solgt til andre kunder med tap på denne måten?

Endret av Sverre1969
Typo..
Lenke til kommentar
Sverre1969 skrev (16 minutter siden):

Skatteloven: 

§ 13-1.Interessefellesskap

(1) Det kan foretas fastsettelse ved skjønn hvis skattyters formue eller inntekt er redusert på grunn av direkte eller indirekte interessefellesskap med annen person, selskap eller innretning.

(3) Ved skjønnet skal formue eller inntekt fastsettes som om interessefellesskap ikke hadde foreligget.

Bille du solgt til andre kunder med tap på denne måten?

Nei, det ville jeg nok ikke gjort.

Men forstår jeg det riktig så vil jeg uansett måtte skatte av gevinsten.

Men ja, momsen blir vel annerledes. Og antar det blir sett på som skattefordel.

Lenke til kommentar

Mva loven §4-4:

(1) Består det et interessefellesskap mellom leverandør og mottaker av varer og tjenester, og dette interessefellesskap må antas å kunne føre til en annen fastsettelse av vederlaget enn om det ikke hadde foreligget, kan beregningsgrunnlaget ikke settes lavere enn den alminnelige omsetningsverdien.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...