Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

Adgang til internett


thatguy83

Anbefalte innlegg

Hei

Jeg har akkurat flyttet til en leilighet hvor det er trådløst nett for telefon og slike TP link i stikk-kontakt for kablet internett til laptop og data m.m

Det har fungert meget bra i ca. en uke nå, men i helgen var jeg bortreist og når jeg kom hjem i går var det ingen internett.

Jeg kontaktet utleier og utleier mener at da må stikk-kontaktene taes inn og ut og, samt restarte modemene. Greit nok sa jeg, og utleier skulle gjøre dette i løpet av kvelden i går.

Utleier kom hjem (biler i oppkjørselen) men dette ble ikke gjort. Jeg hadde håpet det ble gjort i dag, på morgenkvisten, men nei.

Jeg er nå på mobildata kjøpt ekstra til kr 79,- for 1 gb for å skrive dette og lurer på om jeg har noen klagerett til «høyere hold»? Går dette under mangel?

Jeg har akkurat flyttet hit og ønsker å starte leieforholdet på en god tone, men jeg er fristet til å si at jeg trenger nett for å betale regningene inkl husleien og jeg kan ikke kjøpe mer mobildata for å betale regninger som inkluderer husleie når det står i kontrakten at det er inkludert internett her jeg er med å betaler på.

Som sagt reiste jeg bort i helgen og det hadde kommet en del løv jeg er ansvarlig å rake (ikke i følge husleiekontrakten) etter utleiers ønske. Det kan være at utleier er så barnslig at vedkommende kuttet nettet for at jeg ikke har raket løv når jeg har vært bortreist, men jeg lar tvilen komme utleier til gode.

Hva kan jeg gjøre? Hva burde jeg gjøre? 

Dette er svært irriterende for meg for jeg betaler i grunn ganske høy husleie.

Mvh

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Står det ikke noe i husleiekontrakten om raking er du ikke ansvarlig for noe raking. Derimot internett står jo i husleiekontrakten så her ville jeg kontaktet utleier og bedt om 79 kr avslag på neste leie. Eventuelt bedt om permanent reduksjon i husleia på 300 og ordnet eget nettabonnement.

Lenke til kommentar
thatguy83 skrev (22 timer siden):

Hei

Jeg har akkurat flyttet til en leilighet hvor det er trådløst nett for telefon og slike TP link i stikk-kontakt for kablet internett til laptop og data m.m

Det har fungert meget bra i ca. en uke nå, men i helgen var jeg bortreist og når jeg kom hjem i går var det ingen internett.

Jeg kontaktet utleier og utleier mener at da må stikk-kontaktene taes inn og ut og, samt restarte modemene. Greit nok sa jeg, og utleier skulle gjøre dette i løpet av kvelden i går.

Utleier kom hjem (biler i oppkjørselen) men dette ble ikke gjort. Jeg hadde håpet det ble gjort i dag, på morgenkvisten, men nei.

Jeg er nå på mobildata kjøpt ekstra til kr 79,- for 1 gb for å skrive dette og lurer på om jeg har noen klagerett til «høyere hold»? Går dette under mangel?

Jeg har akkurat flyttet hit og ønsker å starte leieforholdet på en god tone, men jeg er fristet til å si at jeg trenger nett for å betale regningene inkl husleien og jeg kan ikke kjøpe mer mobildata for å betale regninger som inkluderer husleie når det står i kontrakten at det er inkludert internett her jeg er med å betaler på.

Som sagt reiste jeg bort i helgen og det hadde kommet en del løv jeg er ansvarlig å rake (ikke i følge husleiekontrakten) etter utleiers ønske. Det kan være at utleier er så barnslig at vedkommende kuttet nettet for at jeg ikke har raket løv når jeg har vært bortreist, men jeg lar tvilen komme utleier til gode.

Hva kan jeg gjøre? Hva burde jeg gjøre? 

Dette er svært irriterende for meg for jeg betaler i grunn ganske høy husleie.

Mvh

Hva står det om internett i husleiekontrakten?

Lenke til kommentar

Så lenge du har leigd eit objekt som har internett inkludert så er det ein mangel når nettet ikkje fungerer.
Ein mangel kan du kreve rett, slik retting skal skje innan rimelege tid.
Du vil både ha mulgiheit til å holde tilbake husleige eller du kan kreve erstatning for det tapet du har blitt påført.

I dette tilfellet kan du rett og slett betale 79 kr mindre på neste husleige og sende utleigaren eit brev om at du har holdt tilbake beløpet for erstatning for dine meirkostnadar som følgje av at mangelen ikkje blei retta innan rimeleg tid.
79 kr er eit forholdsvis beskjedent erstatningsbeløp.
Om nettet endå ikkje har blitt ordna så kan du også opplyse om at du kjem til å holde tilbake ytterlegare husleige tilsvarande dine ekstrautgifter som følge av at du ikkje får internettilgang.

Kvar grensa går for å ordne mangelen innan rimeleg tid er ei vurderingssak. Eg tenker at utfall av infrastruktur enten det er internett, straum eller vatn som følge av forhold som utleigaren kunne unngått har relativt kort tid før det er urimeleg lenge å måtte vente, særleg når du har fått konkret tilbakemelding på at det skulle ordnast samme kveld.

Lenke til kommentar
thatguy83 skrev (På 27.10.2020 den 9.27):

Takk for svar. Det er en del useriøse utleiere der ute som kun er interessert i å få penga i lomma.

Jeg velger å flytte og aldri i livet leie på det private marked igjen.

Takker for svar

Bra for deg da at du har den muligheten. Du har åpenbart ikke hatt mye problemer med utleiere dersom dette får deg til å flytte.

Selv har jeg sittet på andre siden av bordet og opplevd totalt urimelige leietakere. Blant annet en leietaker som ringte meg midt på natta fordi Wi-Fi plutselig var tregt, enkelte har helt urealistiske forventninger og eier ikke respekt. Fikk egentlig lyst til å si opp vedkommende, som jeg kunne gjort med loven i hånd i og med at han leier et rom i min bolig, men holder meg for god til slike barnsligheter.

Endret av ITtraktor
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Litt sent svar kanskje .. men dette er ting som man må være litt mild eller tålmodig med. La det gå en dag eller to, så sender du en ny melding. Alltid med et smiletegn.

Avtaler som henger i løse lufta, som er lett å si og bli halvveis enige om i samtalen når man ser på leiligheten, er ofte ting man angrer på i etterkant. Det er viktig å være tydelig og holde munnen lukket, ikke si noe som kan være ufordelaktig for en selv. Med mindre det er en privat hageflekk som du distribuerer personlig, eller hvis du har fått lov til, og har som intensjon om, å bruke felleshagen like mye som de som eier den, er det ingen god idé å avtale å rake den. Men samtidig, siden dette ikke er noen skriftlig avtale, så kan du bare skrive på melding at du dessverre ikke har tid eller mulighet til å rake hverken nå eller andre ganger. Hvis du skal gjøre det, så skal du ha 300 kr per times jobb, som gjerne kan trekkes fra husleien.

Så det gjelder å være direkte og ærlig, men vennlig. Prøv å skriv ting med et smiletegn til slutt, uten at det blir sarkastisk. Hvis de da ikke klarer å være profesjonelle, så har i hvert fall -du- opptrådt profesjonelt.

En annen løsning som kunne vært foreslått her, var å si at du foreslår å gå ned 300 kr i månedsleie, men bestiller eget internett. Jeg har sjelden opplevd noen god løsning med felles internett. Ofte står wifi-boksen i en annen leilighet, og når den går ut, så må den personen være tilgjengelig, og så blir det bare kødd og styr hele tida. Hver leilighet bør ha en egen internettavtale.

Nå har du antageligvis gitt beskjed om at du skal flytte .. men kan være greit å huske på slike ting til neste gang. Ikke inngå muntlige avtaler. Les kontrakten -grundig-! Og -ikke- si ja hvis det står ting der du ikke er enig i.

Forrige leiligheten jeg leide, så gjorde jeg noe dumt. Utleier kryssa av på et punkt hvor det stod "utvidet vedlikeholdsrett" eller noe i den duren. Dét innebar at alt av hvitevarer skulle erstattes av meg når de ble ødelagt. Dette er noe jeg ikke tok særlig seriøst akkurat i øyeblikket. Utleier bare kryssa av på det, skjøv kontrakten over bordet til meg og forventtet at jeg skulle skrive under. Veldig kvikt og nonchalant gjort.

I den leiligheten var det også så mye annet rot og surr at det tok hele kaka. Så jeg gjorde som deg og flyttet. Jeg hørte at 2 måneder etterpå, fra noen som kjente den nye leietageren, at det hadde kommet masse regn, og kommet masse vann inn på stuegulvet. Jeg priser meg lykkelig for at jeg hadde flytta før det. Dyrt som rakkern var det også, 9000 per måned.

Dette er ting vi ikke blir advart om, trent for, eller noe som helst, i skolen. Dette er ting man liksom bare skal "forstå" helt ut av det blå. Så man står lagelig til for hogg.

Det beste tipset jeg kan gi er å leie det billigste du finner, inludert mest mulig (strøm, tv, internett, varmt vann osv). Da er gjerne utleierne litt mer runde i kantene, og da blir det lett å være rund i kantene selv også. Jo dyrere det blir, jo mer krangling. En liten flekk på veggen kan bety bestilling av maler og full maling av veggen til 10 000 kr, som du skal betale.

Lenke til kommentar
Dubious skrev (10 timer siden):

"Do not disturb" er et must for alle som vil sove om natten
Kun familie slipper igjennom på min mobil mellom 22 og 08

Totalt unødvendig bare folk har normal folkeskikk. Jeg har aldri opplevd at noen har ringt meg midt på natta, med unntak av denne kravstore og respektløse leietakeren. Ikke en gang utenlandske svindlere ringer på natta. Kobler du ut dørklokka også i tilfelle noen skulle finne på å ringe på midt på natta?

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Dubious skrev (12 timer siden):

"Do not disturb" er et must for alle som vil sove om natten
Kun familie slipper igjennom på min mobil mellom 22 og 08

ITtraktor skrev (1 time siden):

Totalt unødvendig bare folk har normal folkeskikk. Jeg har aldri opplevd at noen har ringt meg midt på natta, med unntak av denne kravstore og respektløse leietakeren. Ikke en gang utenlandske svindlere ringer på natta. Kobler du ut dørklokka også i tilfelle noen skulle finne på å ringe på midt på natta?

Dette er off-topic så det held, så beklagar det.

Det har nærmast blitt eit samfunnsproblem at mange gjer seg utilgjengelege for telefon frå andre enn nærmaste familien. Det er mange viktige telefonar som du bør være tilgjengeleg for som kjem frå framande, som sjukehuset som melder om at eit familiemedlem er alvorleg sjuk.

I eit avtaleforhold vil også det å gjere seg utilgjengeleg for avtalepartnaren kunne ha innvirkning på avtalen, samt ein del praktiske utfordringar som til dømes at leigetakaren ikkje lenger kan varsle om akutte skader som skjer på husrommet som krever raskt handling frå eigaren.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...