NTB - digi Skrevet 26. oktober 2020 Del Skrevet 26. oktober 2020 Unngå brann i ståbrett, elsykler og elsparkesykler – slik lader du trygt og riktig Lenke til kommentar
Per Magus Skrevet 26. oktober 2020 Del Skrevet 26. oktober 2020 > det anbefales å ta litium-ionbatterier innendørs for lading når det blir kjølig ute Det blir litt plundrete med Teslaen, men den får jo plass i stua. Lenke til kommentar
mrxx Skrevet 26. oktober 2020 Del Skrevet 26. oktober 2020 Per Magus skrev (25 minutter siden): > det anbefales å ta litium-ionbatterier innendørs for lading når det blir kjølig ute Det blir litt plundrete med Teslaen, men den får jo plass i stua. Dersom batteripakken er for kald tar ikke bilen imot lading i det hele tatt. Den varmer først opp batteriet, også øker ladingen etterhvert. 1 1 Lenke til kommentar
Kryptodebunker Skrevet 26. oktober 2020 Del Skrevet 26. oktober 2020 Per Magus skrev (32 minutter siden): > det anbefales å ta litium-ionbatterier innendørs for lading når det blir kjølig ute Det blir litt plundrete med Teslaen, men den får jo plass i stua. Det hørtes jo veldig usikkert ut. Tar litium batteri fyr er innendørs det siste stedet du vil ha dem. Lenke til kommentar
Per Magus Skrevet 26. oktober 2020 Del Skrevet 26. oktober 2020 mrxx skrev (34 minutter siden): Dersom batteripakken er for kald tar ikke bilen imot lading i det hele tatt. Den varmer først opp batteriet, også øker ladingen etterhvert. Alternativt så kan man vente til våren og varmere vær. Lenke til kommentar
Simen1 Skrevet 26. oktober 2020 Del Skrevet 26. oktober 2020 (endret) Høres ut som elsykkel-produsentene driter lang vei i levetid på batteriene og at uvitende kunder kjøper likvel. Det bør innføres offentlige krav for import: - Mulighet for å sette ladebegrensning (på f.eks 4,0V) - Temperaturstyrt lading med oppvarming - Egnet IP-grad for utendørslading - Brannsikring mellom battericellene slik at det umulig kan spre seg fra celle til celle. Endret 26. oktober 2020 av Simen1 1 1 Lenke til kommentar
gammalerik Skrevet 26. oktober 2020 Del Skrevet 26. oktober 2020 (endret) @Simen1 Min Haibike har dette, med unntak av IP-grad for utendørslading. Dvs, den har innebygd temperatursensor som gjør at ved under 10C gir den kun en tricklecharge, evt ingenting om det er skikkelig kaldt, til temperaturen tar seg opp. (Yamaha-system) Endret 26. oktober 2020 av gammalerik 1 Lenke til kommentar
Dovreekspressen Skrevet 26. oktober 2020 Del Skrevet 26. oktober 2020 Å lade på brannsikkert underlag er en bra vane. 1 Lenke til kommentar
gammalerik Skrevet 26. oktober 2020 Del Skrevet 26. oktober 2020 Dovreekspressen skrev (27 minutter siden): Å lade på brannsikkert underlag er en bra vane. Jepp, har alt av oppladbare AA, AAA, 18650, batteri til verktøy og sykkelbatteriet på et eget sikkert bord rett under røykvarsleren Lenke til kommentar
Simen1 Skrevet 26. oktober 2020 Del Skrevet 26. oktober 2020 gammalerik skrev (6 minutter siden): Jepp, har alt av oppladbare AA, AAA, 18650, batteri til verktøy og sykkelbatteriet på et eget sikkert bord rett under røykvarsleren Ikke glem telefonbatteriet da. Og headsetet med støydemping, batteribanken osv osv. Men ikke glem at røyken også utgjør en fare, så den bør vel egentlig stå under et dedikert avtrekk. F.eks lade oppå komfyren med ventilatoren på maks.. Eller bare lade utendørs med stein/betong/asfalt under. 2 Lenke til kommentar
gammalerik Skrevet 26. oktober 2020 Del Skrevet 26. oktober 2020 Simen1 skrev (3 minutter siden): Ikke glem telefonbatteriet da. Og headsetet med støydemping, batteribanken osv osv. Jeg tar ikke helt av heller, men har sørget for å redusere branntilløp på verstingene. Mobilen har jeg stort sett på siden av meg hele tiden og lader ikke om natta. Lenke til kommentar
RJohannesen Skrevet 26. oktober 2020 Del Skrevet 26. oktober 2020 Simen1 skrev (6 minutter siden): Ikke glem telefonbatteriet da. Og headsetet med støydemping, batteribanken osv osv. Men ikke glem at røyken også utgjør en fare, så den bør vel egentlig stå under et dedikert avtrekk. F.eks lade oppå komfyren med ventilatoren på maks.. Eller bare lade utendørs med stein/betong/asfalt under. Komfyren står vel allerede utendørs, for den er jo den mest brannfarlige av alle disse. I tillegg kommer tørketrommel. Og stearinlys bør vel bare plasseres utenfor vinduet så de kan lyse inn. Strengt tatt bør man kanskje plassere alt utenfor, dvs man bør lage et eget anneks ti meter fra huser og sove der... 1 1 Lenke til kommentar
Dovreekspressen Skrevet 26. oktober 2020 Del Skrevet 26. oktober 2020 Stearinlys kan ikke brukes av den som er redd for brann, i hvert fall. Tidsforsinket husbrann kunne man like godt kalt det. Ikke er røyken bra å puste i seg heller. Og det stinker når lysene skal slukkes. Er jo koselig, men.. Jeg har bytta ut vedfyring med varmepumpe. Og i peisen har jeg satt inn ei pære som "flammer", i tillegg til noen fine bjørkekubber. Overraskende trivelig, selv med fake peisvarme. LIPO-er lader jeg helst på brannsikkert sted, og i hvert fall ikke i huset om natta. Oppbevarer dem i bod eller garasje. Synder dog med mobilen. Den lades på nattbordet 🤔 Man må se på mengden batteri også. Det er ikke like dramatisk når batteriet til lekedrona brenner opp som når 5 kg elsykkelbatteri fyller huset med røyk. Liten trøst om huset tar fyr da, men. Brannsikkert underlag eller bokser for oppbevaring er en fin ting. 1 Lenke til kommentar
Hanhijnn Skrevet 27. oktober 2020 Del Skrevet 27. oktober 2020 Lad mobilen på induksjonsplate, så unngår du brannfaren. Trygt selv på natta. Ellers er det bare bilene som får stå og lade på natta. Ingenting annet. Lenke til kommentar
Simen1 Skrevet 27. oktober 2020 Del Skrevet 27. oktober 2020 Hanhijnn skrev (1 time siden): Lad mobilen på induksjonsplate, så unngår du brannfaren. Trygt selv på natta. Man unngår faremomentene sliten ladekabel og dårlig plugg, men får jo noen andre faremomenter på kjøpet: Dårlig kabel og plugg til induksjonsplata. I tillegg beholder man andre faremomenter som at batteriet kan overlades, kortslutte pga dendritter eller at 230V/5V-adapteren tar fyr. Mitt råd: Ikke lad om natta! (selv elbilen unngår jeg å lade om natta, da de fleste elbilbranner oppstår i forbindelse med lading) Lenke til kommentar
Hanhijnn Skrevet 27. oktober 2020 Del Skrevet 27. oktober 2020 (endret) Simen1 skrev (9 minutter siden): Man unngår faremomentene sliten ladekabel og dårlig plugg, men får jo noen andre faremomenter på kjøpet: Dårlig kabel og plugg til induksjonsplata. I tillegg beholder man andre faremomenter som at batteriet kan overlades, kortslutte pga dendritter eller at 230V/5V-adapteren tar fyr. Ingenting er 100% trygt, men siden kontakten sitter konstant i ladeplata så unngår man slitasje ved inn-/utkobling der i hvertfall. Og ingenting blir "varmt". Simen1 skrev (9 minutter siden): Mitt råd: Ikke lad om natta! Jau, det... 🙉 Endret 27. oktober 2020 av Hanhijnn Lenke til kommentar
XIFXEGLO Skrevet 27. oktober 2020 Del Skrevet 27. oktober 2020 Syntes det er litt mangefult at en artikkel om hvordan lade trygt ikke sier noe om at man skal - Bruke CE merket lader, helst orginal - Ikke kjøpe batteripakker eller lader på alibaba eller i en turistsjappe - Ikke bruke eller lade batteripakker med synlige skader. Her trengs det litt folkeopplysning. Alt for ofte ser jeg farlige ladere hjemme hos folk. Joda, det er fristende å kjøpe en 5-kroners universal-lader i en turistsjappe i thailand med 3 utganger og tøffe led-lys. Praktisk å ha på kommoden i gangen når man kommer hjem. Ikke så kjekt når den gir 230V til telefonen på grunn av ett hårstrå på feil plass. 2 Lenke til kommentar
sedsberg Skrevet 27. oktober 2020 Del Skrevet 27. oktober 2020 Trenger ikke være hårstrå på feil plass engang. Noen ladere er laget bevisst med nettspenning rett ut på kontakten. (Se capasitive dropper eller resistive dropper). Dette er ikke en fare bare med ladere fra Aliebay etc. men med omtrent alt som går på nettspenning. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå