ITtraktor Skrevet 26. oktober 2020 Del Skrevet 26. oktober 2020 Jeg planlegger å leie ut hybler i en leilighet jeg selv bor i. Har jeg da lov til å tegne tidsbestemte kontrakter på ett år? Jeg synes lovdata er litt uklar på dette. https://lovdata.no/lov/1999-03-26-17/§9-3 Lenke til kommentar
mobile999 Skrevet 26. oktober 2020 Del Skrevet 26. oktober 2020 Jeg tolker det slik at kontrakten må være på minimum 3 år dersom du ikke har en annen saklig grunn. Hvorfor ønsker du tidsbestemt kontrakt? Lenke til kommentar
ITtraktor Skrevet 26. oktober 2020 Forfatter Del Skrevet 26. oktober 2020 Jeg synes det er en grei løsning når man skal ha noen man ikke vet noen ting om såpass tett på. Det er jo nesten umulig å bli kvitt leietakere om de slår seg vrange med dagens lovverk. For meg virker det rart at dette med ett år ikke skal gjelde mitt tilfelle, når det dekker sokkel og loft. Men det er snakk om uselvstendige hybler i egen bolig. Så da er jeg vel uansett dekt av regelverket for enkelt beboelsesrom i huseiers egen bolig. Men nettopp det gjør det enda mer merkelig at jeg ikke kan skrive kontrakt på ett år. Lenke til kommentar
Illuminatum Skrevet 26. oktober 2020 Del Skrevet 26. oktober 2020 ITtraktor skrev (1 time siden): Jeg synes det er en grei løsning når man skal ha noen man ikke vet noen ting om såpass tett på. Det er jo nesten umulig å bli kvitt leietakere om de slår seg vrange med dagens lovverk. For meg virker det rart at dette med ett år ikke skal gjelde mitt tilfelle, når det dekker sokkel og loft. Men det er snakk om uselvstendige hybler i egen bolig. Så da er jeg vel uansett dekt av regelverket for enkelt beboelsesrom i huseiers egen bolig. Men nettopp det gjør det enda mer merkelig at jeg ikke kan skrive kontrakt på ett år. Synes det er et godt argument for at det ikke er anledning til tidsbestemt kontrakt men at avtalen kan sies opp med en måneds varsel. Jeg synes det ville vært urimelig for begge om dere fant ut at det var en dårlig match mellom dere og at dere måtte være samboere i f eks 10 måneder til. Hvorfor synes du det er greit at avtalen ikke skal være oppsigelig? Lenke til kommentar
Gjest b4b0e...c13 Skrevet 26. oktober 2020 Del Skrevet 26. oktober 2020 ITtraktor skrev (9 timer siden): Jeg planlegger å leie ut hybler i en leilighet jeg selv bor i. Har jeg da lov til å tegne tidsbestemte kontrakter på ett år? Jeg synes lovdata er litt uklar på dette. https://lovdata.no/lov/1999-03-26-17/§9-3 Den er da rimelig klar på at du kan det? Anonymous poster hash: b4b0e...c13 Lenke til kommentar
ITtraktor Skrevet 26. oktober 2020 Forfatter Del Skrevet 26. oktober 2020 (endret) Gjest b4b0e...c13 skrev (10 minutter siden): Den er da rimelig klar på at du kan det? Anonymous poster hash: b4b0e...c13 Nja, egentlig ikke. Det er et kriterium at det er lofts eller sokkelbolig i utleiers egen bolig som leies ut. Endret 26. oktober 2020 av ITtraktor Lenke til kommentar
Gjest b4b0e...c13 Skrevet 26. oktober 2020 Del Skrevet 26. oktober 2020 ITtraktor skrev (12 minutter siden): Nja, egentlig ikke. Det er et kriterium at det er lofts eller sokkelbolig i utleiers egen bolig som leies ut. Så hva skal du leie ut? Hva mener du egentlig med hybler? Soverom som deler kjøkken og bad med deg eller en separert leilighet? Anonymous poster hash: b4b0e...c13 Lenke til kommentar
ITtraktor Skrevet 26. oktober 2020 Forfatter Del Skrevet 26. oktober 2020 (endret) Gjest b4b0e...c13 skrev (40 minutter siden): Så hva skal du leie ut? Hva mener du egentlig med hybler? Soverom som deler kjøkken og bad med deg eller en separert leilighet? Anonymous poster hash: b4b0e...c13 Jeg skal leie ut flere uselvstendige hybelrom som disponerer tilgang til kjøkken og bad, kall det gjerne soverom. Jeg vil bo i min egen adskilte del med eget kjøkken og bad, men jeg har i teorien også tilgang til kjøkkenet og badet hyblene disponerer gjennom innvendig lyddør. Et ganske spesielt opplegg, slik at det vesentlige egentlig blir hvordan jeg definerer det i kontraktene. Jeg kunne tenke meg å skrive ett års kontrakter fra august til august slik at det ikke blir stående tomt om sommeren. Eventuelt kan jeg jo skrive tidsubestemt leiekontrakt, men med begrensning på når leietaker kan si opp. Bare så det er sagt er jeg ikke ute etter å lure noen inn i urimelige leiekontrakter, og vil være helt åpen om dette, men ønsker selvfølgelig å sikre meg selv best mulig i tilfelle jeg får leietaker fra helvete. Forslag til hva som er lurest å gjøre? Endret 26. oktober 2020 av ITtraktor Lenke til kommentar
The Avatar Skrevet 26. oktober 2020 Del Skrevet 26. oktober 2020 Lovverket har ikkje lagt opp til at du skal inngå tidsbestemte leigeavtalar når du leiger ut delar av bustaden. Det er laga eit unntak som opner for 1 års bindingstid ved utleige av sokkel eller loftsleiligheit i hus som du sjølv bur i, altså når leigetakaren bur tett på deg men ikkje i samme bustad. Ved utleige der leigetakaren har tilgang til utleigaren sin bustad er det i staden opna for at oppsigelsestida kan reduserast frå 3 til 1 måned. Om du skal leige ut med 1 års bindingstid så må du begrunne det med "annen saklig grunn for tidsavgrensningen" om du skriftleg legg fram denne grunnen før leigeavtalen blir inngått. Fyrst og fremst bør du definere kva du leiger ut. Vil du eller leigetakarane kunne bruke denne lyddøra? Eg forstår det slik at denne døra er tenkt å skulle være lukka eventuelt låst om den ikkje må kunne nyttast som rømmingsveg. Eg kan eigentleg ikkje sjå at husleigelova legg opp til at du kan ha 1 års tidsbestemte leigeavtalar i vertikalt delt bustad. Lenke til kommentar
krikkert Skrevet 26. oktober 2020 Del Skrevet 26. oktober 2020 Det kommer først og fremst an på antallet boenheter i bygget. Hvis det er flere enn tre boenheter omfattes man ikke av ettårsregelen i det hele tatt, og må ta til takke med treårsregelen eller finne en annen saklig grunn. Ettårsregelen lar deg leie ut én lofts- og sokkelbolig i enebolig (dvs. inntil to boenheter av maksimalt tre) eller én halvpart av en tomannsbolig. Bestemmelsen er ikke gitt av hensyn til utleier, men av hensyn til leiemarkedet og dermed leietakerne. Man fryktet at utleiere ville ta sokkelleiligheter mv. av markedet hvis treårskravet ble gjort ubetinget. 1 Lenke til kommentar
ITtraktor Skrevet 26. oktober 2020 Forfatter Del Skrevet 26. oktober 2020 (endret) Kan jeg lage en tidsbestemt leiekontrakt på 3 år eller tidsubestemt leiekontrakt, begge med en klausul på at leietaker kun kan si opp leieavtalen i mai hvert år med utflytting påfølgende august? Må jeg eventuelt ha en saklig grunn for dette? Angående selve leiligheten er situasjonen mer at jeg må/kan gå igjennom kjøkkenet hyblene disponerer for å komme til min del. Selv om jeg kan bruke verandadør for direkte tilgang til min del utenfra. Derfor jeg ønsker å definere det som hybler med tilgang til felles kjøkken og bad. Som også gir meg fordelen av å slippe begrensninger på å kunne si opp leietaker. Angående hva som leies ut blir det klart definert som hybelrom med tilgang til det ene kjøkkenet og det ene badet. Korriger meg gjerne om jeg er helt på jordet, derfor jeg spør. Endret 26. oktober 2020 av ITtraktor Lenke til kommentar
krikkert Skrevet 27. oktober 2020 Del Skrevet 27. oktober 2020 Ja. Du trenger ingen eksplisitt saklig grunn for det. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå