Gå til innhold

Kan arbeidsgiver overvåke hva jeg gjør på jobb-pc og hvor jeg er? Hjemmekontor.

Anbefalte innlegg

Hva kan arbeidsgiver spore av min nettaktivitet eller aktivitet forøvrig på jobb-pc? Kan arbeidsgiver se hvor jeg er i verden?

Har heldigvis ikke noe å skjule og til nettsurfing har jeg kun brukt jobb-pc forholdsvis overfladisk, men er allikevel nysgjerrig på dette.

Jeg kobler meg normalt til VPN når jeg jobber. Antar at de som drifter vårt IT-system (eksternt selskap) kan se ganske mye om de vil, men at dette kanskje er noe som arbeidsgiver i utgangspunktet ikke har adgang til. 

På forhånd takk.

Duke

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

hva de kan og hva di har lov til er ikke helt det samme , det er mye regler som dikterer hva de kan samle av data og hva de kan bruke denne til 

https://www.dinside.no/okonomi/sjekk-om-arbeidsgiver-har-lov-til-a-overvake-deg/63956080

denne er nok og relevevant 
https://www.arbeidstilsynet.no/contentassets/04ec2eb566d44942bd6693e9e3a0c99e/veileder-om-kontroll-og-overvaking-2019.pdf

Endret av Mato
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Sampson skrev (1 time siden):

Det er helt umulig å si med så lite informasjon, men så lenge du sender nettverksaktiviteten din via en VPN tjeneste ser de alt som går gjennom "tunnelen". Det er en grei regel å unngå å blande jobb og privat, særlig når det er jobben sitt utstyr.

Men dette er vel uansett informasjon de aktivt må søke opp? Og jeg tviler på daglig leder har tilgang til dette helt uten videre?

Jeg bruker generelt ikke jobb-pc til private gjøremål, men det har blitt noen lange dager i det siste og da har jeg gjort litt private ting på nettleser som Facebook, VG, nettbank og sjekking av privat mail. Men i ettertid har jeg blitt litt paranoid og tenker jo at jeg i utgangspunktet ikke ønsker at arbeidsgiver skal vite mer enn absolutt nødvendig om hva jeg gjør.

Antar at arbeidsgiver ikke under noen som helst omstendighet kan få tilgang til passord jeg taster inn til for eksempel Facebook?

Lenke til kommentar
DukeRichelieu skrev (29 minutter siden):

Men dette er vel uansett informasjon de aktivt må søke opp? Og jeg tviler på daglig leder har tilgang til dette helt uten videre?

Jeg bruker generelt ikke jobb-pc til private gjøremål, men det har blitt noen lange dager i det siste og da har jeg gjort litt private ting på nettleser som Facebook, VG, nettbank og sjekking av privat mail. Men i ettertid har jeg blitt litt paranoid og tenker jo at jeg i utgangspunktet ikke ønsker at arbeidsgiver skal vite mer enn absolutt nødvendig om hva jeg gjør.

Antar at arbeidsgiver ikke under noen som helst omstendighet kan få tilgang til passord jeg taster inn til for eksempel Facebook?

Det er i alle fall ikke normalt ei heller nødvendigvis lovlig å følge med på slike ting, ikke noe jeg ville bekymret meg veldig for og bruken du nevner vil jeg si er helt normalt. Nei de vil ikke sitte på passordene dine, men som sagt - det er mye programvare som kan bli installert på en jobbPC om det er snakk om et driftet miljø. Noe programvare som har et helt spesifikt bruksområde kan misbrukes, det har vært en oppblomstring i diskusjonen rundt slikt i andre land, eksempelvis USA etter at mange ble sendt på hjemmekontor.

Lenke til kommentar
Sampson skrev (10 minutter siden):

Det er i alle fall ikke normalt ei heller nødvendigvis lovlig å følge med på slike ting, ikke noe jeg ville bekymret meg veldig for og bruken du nevner vil jeg si er helt normalt. Nei de vil ikke sitte på passordene dine, men som sagt - det er mye programvare som kan bli installert på en jobbPC om det er snakk om et driftet miljø. Noe programvare som har et helt spesifikt bruksområde kan misbrukes, det har vært en oppblomstring i diskusjonen rundt slikt i andre land, eksempelvis USA etter at mange ble sendt på hjemmekontor.

Ok. Takk for svar. :)

Nei, jeg er ikke veldig bekymret for mitt vedkommende. Jeg gjør jobben min og er enig i at det jeg gjør er normal bruk som du karakteriserer det. 

Mest nysgjerrig på hvor mye arbeidsgiver faktisk kan se. :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...