Gå til innhold

Hvor viktig er akademiske resultater mtp fremtidig jobb?

iblazeqt

Anbefalte innlegg

Jeg har relativt grei arbeidserfaring som teknisk konsulent, og IT-konsulent(drift). Studerer nå, og ble oppfordret av en hos Sopra Steria om å søke sommerjobb der (utvikling). De ønsker da kopi av vgs og karakterer fra universitet. Som da er helt middelmådig, av ulike grunner (bli pappa under studie tar på). Andre som har erfaring med å søke til de ulike konsulent-selskapene med middelmådig snitt? (C-snitt). Hvor viktige er karakterer for framtidig arbeidsgivere?

Jeg er 28 år gammel, godt etablert, har god arbeidserfaring og vil påstå jeg har bedre forståelse av hvordan arbeidslivet fungerer vs en del andre studenter. Videre har jeg særdeles gode referanser å vise til (for det det er verdt). 

Endret av iblazeqt
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Innenfor hvert fagområde så finnes det noen særlig attraktive stillinger, som krever svært gode karakterer. For de øvrige 99 % av stillingene så holder det lenge med bestått såfremt at du har et snitt som er rundt middels eller bedre. Skulle du være særlig uheldig med karakterer så hadde jeg nevnt dette i en eventuell søknad, altså forklart hvorfor. Innenfor IT er gode referanser + tidligere erfaring viktigst vil jeg si. 

• Liker 1
Lenke til kommentar

Har litt erfaring med rekruttering av nyutdannede til utviklerstillinger.

Karakterer på snitt, hvor snitt menes rundt snitt for fagene som er tatt, er ikke til hindring. Man vil få anledning til å vise seg frem i interjuvrunder hos oss så lenge studieretningen er direkte relevant.

Hvorvidt snitt rundt C er et problem vil være avhengig av;

1. Om kandidaten har de svakere karakterene i fag som er direkte relevante for jobben som søkes. For oss som ansetter utviklere er det litt avgjørende at det ikke er programmering og innføringsfag i mattematikk som trekker snittet ned.

2. Og om C faktisk var snittet i emnene som er tatt. Utdanningsinstitusjonene publiserer i dag karakterdistribusjonene, gjerne rett i vitnemålet. Om man får C i en haug med fag hvor nesten alle ble gitt A-C så tolkes det som svakt. Får man C i et emne der man ser hele skalaen er benyttet er det ikke problematisk.

Jeg ville vært forsiktig med å (bort-)forklare dårlige karakterer. Det skjer ofte når vi søker folk, og i de tilfellene hvor vi likevel gir folk muligheten faller de alltid flat på teknisk interjuv. Mitt inntrykk er at de som ikke oppnår et moderat mestringsnivå før en eksamen sjeldent gjør det etterpå. Ville også vært forsiktig med f.eks å forklare dårlige resultater med mye fravær av årsaker som du kanskje forstår selv.

Her har du en referanse på innsiden, så teller nok det mer enn det meste annet. Ville da søkt om du uansett tenker å ta sommerjobb til sommeren. Det verste som skjer er at du blir avslått. Det er forøvrig ikke negativt tegn i seg selv. Vi gjør ikke det der jeg jobber, men jeg hører fra folk som jobber i konsulenthusene at de får veldig mange søkere til disse sommerjobbene. Smalere nåløye der enn til faste stillinger.

Lenke til kommentar
MailMan13 skrev (6 minutter siden):

Har litt erfaring med rekruttering av nyutdannede til utviklerstillinger.

Karakterer på snitt, hvor snitt menes rundt snitt for fagene som er tatt, er ikke til hindring. Man vil få anledning til å vise seg frem i interjuvrunder hos oss så lenge studieretningen er direkte relevant.

Hvorvidt snitt rundt C er et problem vil være avhengig av;

1. Om kandidaten har de svakere karakterene i fag som er direkte relevante for jobben som søkes. For oss som ansetter utviklere er det litt avgjørende at det ikke er programmering og innføringsfag i mattematikk som trekker snittet ned.

2. Og om C faktisk var snittet i emnene som er tatt. Utdanningsinstitusjonene publiserer i dag karakterdistribusjonene, gjerne rett i vitnemålet. Om man får C i en haug med fag hvor nesten alle ble gitt A-C så tolkes det som svakt. Får man C i et emne der man ser hele skalaen er benyttet er det ikke problematisk.

Jeg ville vært forsiktig med å (bort-)forklare dårlige karakterer. Det skjer ofte når vi søker folk, og i de tilfellene hvor vi likevel gir folk muligheten faller de alltid flat på teknisk interjuv. Mitt inntrykk er at de som ikke oppnår et moderat mestringsnivå før en eksamen sjeldent gjør det etterpå. Ville også vært forsiktig med f.eks å forklare dårlige resultater med mye fravær av årsaker som du kanskje forstår selv.

Her har du en referanse på innsiden, så teller nok det mer enn det meste annet. Ville da søkt om du uansett tenker å ta sommerjobb til sommeren. Det verste som skjer er at du blir avslått. Det er forøvrig ikke negativt tegn i seg selv. Vi gjør ikke det der jeg jobber, men jeg hører fra folk som jobber i konsulenthusene at de får veldig mange søkere til disse sommerjobbene. Smalere nåløye der enn til faste stillinger.

Takk for informativt svar! Mine svake karakterer er i økonomifag (ikke matte), og mine sterke er i IT-fag. Videre vil jo jeg mene at det er vesentlig forskjell på en som har gode referanser å vise til, «lang» arbeidserfaring sett opp i mot den gjerve studenten, barn og i fast arbeid (50%) ved siden av studier, versus studenten i 20-årene med ingen referanser, og lever på lånekassen. Jeg skjønner dog at arbeidsgivere kan frykte det skorter på kunnskapen/evnen til å tilegne seg nye kunnskaper og arbeidsmoral. 

Slik du framstiller det virker det som karakterer har veldig mye å si. Stemmer det, eller er det til syvende og sist «totalpakken»? Kan du gi et eksempel på et teknisk intervju? Jeg er ellers enig i at man ikke bør prøve å bortforklare det. 

Lenke til kommentar
5 minutes ago, iblazeqt said:

Slik du framstiller det virker det som karakterer har veldig mye å si. Stemmer det, eller er det til syvende og sist «totalpakken»? Kan du gi et eksempel på et teknisk intervju? Jeg er ellers enig i at man ikke bør prøve å bortforklare det. 

Det er min erfaring at for oss som rekrutterer utviklere så er det sterk korrelasjon mellom svake karakterer i programmeringsfag og enklere mattematikkfag, og svake resultater på teknisk interjuv. Så har man C og D på disse så får du ikke interjuv hos oss.

Om det at man ikke får interjuv til stilling som programmerer med C-D i f.eks "innføring i programmering" og "diskret matematikk" betyr at "karakterer har veldig mye å si." så har det vel det.

Lenke til kommentar
MailMan13 skrev (14 minutter siden):

Det er min erfaring at for oss som rekrutterer utviklere så er det sterk korrelasjon mellom svake karakterer i programmeringsfag og enklere mattematikkfag, og svake resultater på teknisk interjuv. Så har man C og D på disse så får du ikke interjuv hos oss.

Om det at man ikke får interjuv til stilling som programmerer med C-D i f.eks "innføring i programmering" og "diskret matematikk" betyr at "karakterer har veldig mye å si." så har det vel det.

Min bachelor er tverrfaglig (økonomi og IT, herunder programmering/algoritmer/databaser). Snittet mitt blir dratt ned av økonomifagene. Webteknologi har jeg A i, og linalg har jeg B i. Python-programmering har jeg B.  Diskmat har jeg etter jul. 

Jeg konkluderer da med at din erfaring tilsier at akademiske resultater vekter mye, og tidligere erfaring kommer i andre rekke. Skjønner det ikke tar seg godt ut med en D i webtek om man søker på en front end stilling. 

Endret av iblazeqt
Lenke til kommentar
40 minutes ago, iblazeqt said:

Jeg konkluderer da med at din erfaring tilsier at akademiske resultater vekter mye, og tidligere erfaring kommer i andre rekke. Skjønner det ikke tar seg godt ut med en D i webtek om man søker på en front end stilling. 

Tidligere erfaring teller litt, spesielt om den er relevant og har en troverdig positiv referanse.

Desverre er det slik i norsk arbeidsliv at stort sett alle som sier opp en stilling, frivillig eller ei, får en positiv referanse med seg, så det kan man desverre ikke legge så mye vekt på. Synd for de som faktisk har ytet over snitt ikke får noe å skille seg ut på, men det er nå sånn det er.

Lenke til kommentar
MailMan13 skrev (Akkurat nå):

Tidligere erfaring teller litt, spesielt om den er relevant og har en troverdig positiv referanse.

Desverre er det slik i norsk arbeidsliv at stort sett alle som sier opp en stilling, frivillig eller ei, får en positiv referanse med seg, så det kan man desverre ikke legge så mye vekt på. Synd for de som faktisk har ytet over snitt ikke får noe å skille seg ut på, men det er nå sånn det er.

Ja - det er dumt, samtidig har jeg samme inntrykk som deg. Det virker som det skal utrolig mye til før en får en dårlig referanse. 

Lenke til kommentar

Kor mykje vekt som blir lagt på karakterar vil variere ein god del alt etter firma, stilling og den som tilsetter.

Heilt generelt så er mitt klare inntrykk at arbeidserfaring og referanse blir viktigare og viktigare jo meir arbeidserfaring du får, då blir karakterane mindre viktige.

Mitt klare inntrykk er at dei to vanlegaste grunnane til at ein etterspør karakterar frå VGS og universitetet er for det fyrste for å kunne ta ei grovsortering av søkerane. Er det fleire søkarar enn det ein har kapasitet til å behandle så er karakterar og karaktersnitt ein raskt og objektiv måte å redusere søkarbunken på.
Den andre grunnen er rett og slett for å få dokumentasjon på at du har bestått den graden du hevder å ha. Karakterane frå VGS kan også bli etterspurt fordi VGS-karakterane er den nyaste dokumentasjonen mange har som viser graden av fråvær, som då vil gi ein peikepinn på kor stabil arbeidstakaren vil kunne være i eit arbeidsforhold.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...