Gå til innhold

Problemer med VLAN


Big_JT

Anbefalte innlegg

Driver å leker litt med VLAN nå for å prøve å lære dette bedre. (Man kommer kun så langt i teorien....)

Kort fortalt har jeg to rutere med en aktiv site-site VPN i mellom.

Site 1 har det meste av servere deriblant unifi management serveren.

Site 2 skal ha gjestenett og tenkte derfor å opprette to SSID på vært sitt VLAN for å kunne styre traffikken bedre i brannmur. Siten har per nå to aktive VLAN. Et for LAN og et for gjestenettverket. LAN trafikk kan rutes over VPN slik at Site 1 nås, mens gjestenettverket kun kan kommunisere mot WAN.

 

Fått det meste til å fungere, men har møtt en liten snag da Unifi AP tydligvis kjører management som untaged trafikk. Ikke noe problem tenkte jeg helt til jeg fant ut at jeg ikke kunne ha samme VLAN som både taged og untaged på samme port..... Setter jeg LAN  VLAN som untaged får jeg tak i AP i management, men mister WIFI som skal til LAN. Settes den som taged funker WiFi, men mister management.....

 

Noen smarte hoder som kan gi råd på hvordan jeg graver meg ut av hullet jeg har gravd?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Ikke noe som litt god søvn for å få fart på de små grå. Snakk om å tenke seg bort.

Løste saken enkelt med å ikke kjøre VLAN på SSID for LAN. Kan da kjøre denne untaged og både unifi management og normal trafikk flyter fint. Så blir det spennende å teste gjestenettet senere i dag. 😄

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...