Gå til innhold

PCI-e USB ekspansjonskort funker ikke

Anbefalte innlegg

Gikk til innkjøp av ett Startech USB 3.0 kort for å få litt flere USB utganger, men det ser ikke ut til å funke.

Jeg får det opp i enhetsbehandlingen og har oppdatert til siste driver og siste firmware på det fra produsentens nettsider.

Alt funker helt fint til jeg plugger noe i det. Tenkte å teste med overføringshastighet mellom 2 SSDer, men PCen låser seg når jeg putter i USB SSDen. Den funker helt fint i USB bak på hovedkortet.

Etter det jeg skjønner så tåler ikke Asus Maximus X Hero hovedkortet jeg har i7-8700K at den nederste PCI-e 16X utgangen brukes. Men syntes det er rart at jeg da får oppkortet i det hele tatt.

Hvis jeg bruker den i 16X 2 utgangen, så halveres båndbredden til skjermkortet. Ikke helt ønskelig når jeg får 3080 kortet.

Har tenkt å oppgradere til AMD Ryzen 5900X for å kunne utnytte 3080 bedre. Vil jeg da kunne bruke 16x 2 utgangen, og da ikke strupe skjermkortet?

Planen er ett Asus Crosshair VII X570 hovedkort som støtter PCI-e 4.0. Mulig da å bruke den tredje utgangen som går via Chipsettet da 4.0 jo har dobbels å mye båndbredde enn 3.0, og da har nok kapasitet til over for USB kortet som kun er 3.0 kort?

Greit å vite om dette bør funke før jeg kapper hull i kabinettet for å få plass til USB kortet. Må lage egen utgang da jeg har vertikal brakett til skjermkortet.

Endret av AndersT2
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Mulig det ligger i Biosn ser jeg nå.

PCIe x1_3 sloten deler båndbredde med PCIe x4_3 sloten, som er default satt til x2, og ikke x4. Så mulig jeg får byttet om på det i BIOS.

De står alltid dårlig med opplysninger syntes jeg rundt dette.

sedsberg skrev (20 minutter siden):

Med bare 16x PCIe-lanes totalt på i7‑8700K så får du vel ikke både x16 på skjermkort og andre PCIe-kort samtidig?

https://ark.intel.com/content/www/us/en/ark/products/126684/intel-core-i7-8700k-processor-12m-cache-up-to-4-70-ghz.html

Det er de som kommer rett fra CPUen, jeg prøver å benytte de som kommer via Chipsettet for å slippe å kappe båndbredden til skjermkortet.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...