AndersT2 Skrevet 25. oktober 2020 Del Skrevet 25. oktober 2020 (endret) Gikk til innkjøp av ett Startech USB 3.0 kort for å få litt flere USB utganger, men det ser ikke ut til å funke. Jeg får det opp i enhetsbehandlingen og har oppdatert til siste driver og siste firmware på det fra produsentens nettsider. Alt funker helt fint til jeg plugger noe i det. Tenkte å teste med overføringshastighet mellom 2 SSDer, men PCen låser seg når jeg putter i USB SSDen. Den funker helt fint i USB bak på hovedkortet. Etter det jeg skjønner så tåler ikke Asus Maximus X Hero hovedkortet jeg har i7-8700K at den nederste PCI-e 16X utgangen brukes. Men syntes det er rart at jeg da får oppkortet i det hele tatt. Hvis jeg bruker den i 16X 2 utgangen, så halveres båndbredden til skjermkortet. Ikke helt ønskelig når jeg får 3080 kortet. Har tenkt å oppgradere til AMD Ryzen 5900X for å kunne utnytte 3080 bedre. Vil jeg da kunne bruke 16x 2 utgangen, og da ikke strupe skjermkortet? Planen er ett Asus Crosshair VII X570 hovedkort som støtter PCI-e 4.0. Mulig da å bruke den tredje utgangen som går via Chipsettet da 4.0 jo har dobbels å mye båndbredde enn 3.0, og da har nok kapasitet til over for USB kortet som kun er 3.0 kort? Greit å vite om dette bør funke før jeg kapper hull i kabinettet for å få plass til USB kortet. Må lage egen utgang da jeg har vertikal brakett til skjermkortet. Endret 25. oktober 2020 av AndersT2 Lenke til kommentar
Luske_Ludvig Skrevet 27. oktober 2020 Del Skrevet 27. oktober 2020 Testet med annet? Får ssd strøm via usb? Kan være at det rett og slett ikke er nok strøm til ssd Lenke til kommentar
sveibuen Skrevet 27. oktober 2020 Del Skrevet 27. oktober 2020 Har du husket å koble strøm til kortet? Skal vel være egen strøm til det fra PSU. Lenke til kommentar
AndersT2 Skrevet 27. oktober 2020 Forfatter Del Skrevet 27. oktober 2020 Har koblet strøm på kortet ja. SSDen får strøm fra USBen. Samme USB til Sata overgang jeg har benyttet hauger av ganger. Fulgte med en Samsung SSD en gang. Testet også med musa koblet inn, og den funket ikke. Lenke til kommentar
sedsberg Skrevet 27. oktober 2020 Del Skrevet 27. oktober 2020 (endret) Med bare 16x PCIe-lanes totalt på i7‑8700K så får du vel ikke både x16 på skjermkort og andre PCIe-kort samtidig? Quote PCI Express Configurations: Up to 1x16, 2x8, 1x8+2x4 https://ark.intel.com/content/www/us/en/ark/products/126684/intel-core-i7-8700k-processor-12m-cache-up-to-4-70-ghz.html Endret 27. oktober 2020 av sedsberg Lenke til kommentar
AndersT2 Skrevet 27. oktober 2020 Forfatter Del Skrevet 27. oktober 2020 Mulig det ligger i Biosn ser jeg nå. PCIe x1_3 sloten deler båndbredde med PCIe x4_3 sloten, som er default satt til x2, og ikke x4. Så mulig jeg får byttet om på det i BIOS. De står alltid dårlig med opplysninger syntes jeg rundt dette. sedsberg skrev (20 minutter siden): Med bare 16x PCIe-lanes totalt på i7‑8700K så får du vel ikke både x16 på skjermkort og andre PCIe-kort samtidig? https://ark.intel.com/content/www/us/en/ark/products/126684/intel-core-i7-8700k-processor-12m-cache-up-to-4-70-ghz.html Det er de som kommer rett fra CPUen, jeg prøver å benytte de som kommer via Chipsettet for å slippe å kappe båndbredden til skjermkortet. Lenke til kommentar
AndersT2 Skrevet 2. november 2020 Forfatter Del Skrevet 2. november 2020 Funket ikke å få satt PCIe sporet til x4, samme problem som før. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå