Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

Avskrivning strøm, internett etc

pierce007

Anbefalte innlegg

Har er AS (ansatt selv)  med kontoradresse på hjemmeadressen. Ingen avskrivninger for hjemmekontor da dette ikke er lønnsomt.

Kan jeg ta strøm og feks internett (som i dag er på meg privat), og føre over på firmaet (som da blir ny juridisk) eier for kunne skrive av?

Eller kan jeg uansett skrive dette av som EKOM på meg privat?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Internett kan du uansett få refundert. Det går under ekom akkurat som mobil.

Strøm tror jeg ikke du kan få dekket uten at det må fordelsbeskattes og da er det ingen vits i når det er ditt eget selskap. Ser uansett ikke for meg at du har særlig mye i økte strømutgifter. Dusjing er potensielt redusert med hjemmekontor, så der sparer du en del. Oppvarming blir kanskje marginalt høyere, samme med matlaging.

Lenke til kommentar
Sverre1969 skrev (8 minutter siden):

Synd det ikke står konkret hva utgiftene blir 25% ektra ?

Sitat

Maksimalt skattlegges du for 4 392 kroner per år.

Er ikke mye for bredbånd i dag hvis det koster 600 x 12 måneder som ikke er uvanlig for 100 mbit blir det = 7200 kr.  Men tviler på fleste arbeidgiver betaler 500 mbit eller gigabit hastighet.

Lenke til kommentar
Sverre1969 skrev (44 minutter siden):

Ja, men det går på ekom akkurat som mobil dekket av arbeidsgiver. Som regel har man betalt hele egenandelen på mobil og da er det ingen ekstra kostnad om man inkluderer internett.

• Liker 1
Lenke til kommentar
LMH1 skrev (38 minutter siden):

Synd det ikke står konkret hva utgiftene blir 25% ektra ?

Hva mener du? Jeg ser ingen ting om 25% ekstra?

LMH1 skrev (39 minutter siden):

Er ikke mye for bredbånd i dag hvis det koster 600 x 12 måneder som ikke er uvanlig for 100 mbit blir det = 7200 kr.  Men tviler på fleste arbeidgiver betaler 500 mbit eller gigabit hastighet.

Når TS eier sin egen bedrift kan han bestemme hva bedriften skal dekke ut i fra hvilke behov han har.

• Liker 2
Lenke til kommentar
5 hours ago, LMH1 said:

Det kommer an på selskapet det, min arbeidsgiver dekker kostnadene mine for 500 Mbit linja jeg har hjemme. Som riktignok er lavere enn 500 kr/mnd med rabattene i sameiet.

Lenke til kommentar

Hvis firmaet refunderer deg internett og mobil etter legitimerte bilag vil du bli beskattet for 4392,- kr i årlig fordelsbeskatning. 

Strøm er et større problem. Det finnes ikke sjablonsatser for dekning av strøm, og det du skattefritt kan få dekket er bare utgifter du pådrar deg i tjeneste for selskapet. Av en total strømregning til en gjennomsnittlig privat bolig vil svært, svært lite være tjenesteforbruk - og svært, svært mye utløse fordelsbeskatning. 

Ta sjablonsatsen for hjemmekontor og utbetal deg selv 1850,- kr per år i skattefri hjemmekontorgodtgjørelse. Ca. 150 kr i måneden vil dekke tjenesterelevant strømforbruk og vel så det. Kravet for hjemmekontorgodtgjørelse er at du har dedikert rom til kontoret. 

• Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
LMH1 skrev (På 24.10.2020 den 19.05):
Sitat

Maksimalt skattlegges du for 4 392 kroner per år.

Det det betyr er at om arbeidsgiver betaler et abonnement som ikke koster mer enn 4392kr, så er det ikke noe å spare (skattemessig. At arbeidsgiver betaler er selvsagt en økonomisk fordel for den ansatte uansett...) på det. Er utgiftene på 7200kr, så sparer man skatt på 2808. Er utgiftene totalt, for bredbånd og mobil, på 12000 sparer man skatt på ca. 7600.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...