Gå til innhold

Er Islam "fredens religion"?


Anbefalte innlegg

Drunkenvalley skrev (2 minutter siden):

Du leste ikkje kva eg skriv, altså?

Dei burde lære norsk, og om Norge. Men dei er nordmenn enten dei aktivt velje å delta eller ei i våre tradisjoner.

Ikkje kom her og skriv skvip som at me ikkje bidrar, for så å plett ignorere kva som blei skrivi.

Nei, de er ikke nordmenn. man er ikke nordmann hvis man er født i Somalia har bodd her noen år, fått statsborgerskap og knapt klarer å gjøre seg forstått på norsk. Kan jeg flytte til Somalia og kalle meg somalier. Ville somaliere akseptert meg som somalier?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Drunkenvalley skrev (16 minutter siden):

Du leste ikkje kva eg skriv, altså?

Dei burde lære norsk, og om Norge. Men dei er nordmenn enten dei aktivt velje å delta eller ei i våre tradisjoner.

Ikkje kom her og skriv skvip som at me ikkje bidrar, for så å plett ignorere kva som blei skrivi.

Jeg har aldri hevdet at de skal forlate sin kultur eller sine tradisjoner? Jeg har simpelthen hevdet at de bør lære seg språket og samfunnets regler og normer og forholde seg til disse. 
 Enkelte aspekter av kulturen mener jeg også de må akseptere, som at en kvinne kan være din sjef eller opplærer, det er også et kriterium for å kunne klare seg på egenhånd i norge, at kvinner er akkurat like mye verdt som menn. 
 

Endret av Baranladion
  • Liker 1
Lenke til kommentar
18 minutes ago, MetalAndy92 said:

Om du sier at Ramadan og eid er en norsk tradisjon eller en del av norsk kultur, så sier jeg NEI! Det er det ikke.
Med tanke på segregeringen og de skarpe motsetningene mellom mange kulturelle i uttrykk i muslimske kulturer og den norske så smelter de nok ikke sammen.
Norsk kultur forandrer seg ikke etter islam og blir islamisert. Hadde Norge vært Norge om 70% av befolkningen i Norge var arabere?

Irrelevante påstander. Norge vil alltid være Norge og norsk kultur vil alltid være summen av de kulturene nordmenn har.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
ism_InnleggNO skrev (1 minutt siden):

Irrelevante påstander. Norge vil alltid være Norge og norsk kultur vil alltid være summen av de kulturene nordmenn har.

Tull. Norge vil ikke være Norge om man ikke har etniske og kulturelle nordmenn her. Ville Somalia vært Somalia eller somalisk kultur om alle som bodde der var polakker?
Du er klar over at land stor sett er oppkalt etter folkegruppen som lever der, og ikke vice versa?

  • Liker 2
Lenke til kommentar
6 minutes ago, Baranladion said:

Jeg har aldri hevdet at de skal forlate sin kultur eller sine tradisjoner? Jeg har simpelthen hevdet at de bør lære seg språket og samfunnets regler og normer og forholde seg til disse. 

Eg har ikkje hevdet at du påsto det, men det er det @MetalAndy92 har fremmet. Så kjem du og impliserer at eg seie dei som kjem til Norge ikkje skal lera norsk eller noko, sjølv om eg nettopp hadde sagt nøyaktig det.

Då fremstår du som at du ikkje har forsøkt lese kva eg skriv, og då er det vanskelig å ta deg seriøst samtidig som du syter over at folk her ikkje har bidratt.

6 minutes ago, Baranladion said:

 Enkelte aspekter av kulturen mener jeg også de må akseptere, som at en kvinne kan være din sjef eller opplærer, det er også et kriterium for å kunne klare seg på egenhånd i norge, at kvinner er akkurat like mye verdt som menn. 

Igjen impliserer du at nokon har sagt noko anna her. Om du ikkje kan ha hodet på skuldrene og holde deg til kva folk skriv så stikk av.

Endret av Drunkenvalley
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Drunkenvalley skrev (1 minutt siden):

Eg har ikkje hevdet at du påsto det, men det er det @MetalAndy92. Så kjem du og impliserer at eg seie dei som kjem til Norge ikkje skal lera norsk eller noko, sjølv om eg nettopp hadde sagt nøyaktig det.

Då fremstår du som at du ikkje har forsøkt lese kva eg skriv, og då er det vanskelig å ta deg seriøst samtidig som du syter over at folk her ikkje har bidratt.

Igjen impliserer du at nokon har sagt noko anna her. Om du ikkje kan ha hodet på skuldrene og holde deg til kva folk skriv så stikk av.

Hvorfor mener du det er folkemord å forvente seg at innvandrere tilpasser seg landet de er kommet til?

Lenke til kommentar
4 minutes ago, MetalAndy92 said:

Tull. Norge vil ikke være Norge om man ikke har etniske og kulturelle nordmenn her. Ville Somalia vært Somalia eller somalisk kultur om alle som bodde der var polakker?
Du er klar over at land stor sett er oppkalt etter folkegruppen som lever der, og ikke vice versa?

Igjen kommer du med idiotiske spørsmål som ikke er relevante. I Norge bor det nordmenn og det kommer det til å gjøre i all overskuelig fremtid. Nordmenn som Iman Meskini, Leo Ajkic, Bjørn Dæhli, Marit Bjørgen …

  • Liker 2
Lenke til kommentar
ism_InnleggNO skrev (Akkurat nå):

Igjen kommer du med idiotiske spørsmål som ikke er relevante. I Norge bor det nordmenn og det kommer det til å gjøre i all overskuelig fremtid. Nordmenn som Iman Meskini, Leo Ajkic, Bjørn Dæhli, Marit Bjørgen …

Tror nok Leo Ajkic anser seg selv som bosnier. Iman Meskini er ikke nordmann.
Hvorfor tror du så mange innvandrere vil gravlegges i opprinnelseslandet? Fordi de føler seg mer norske enn pakistanske?
Hvilken kultur du har og hvilken tilhørighet du har, spørs helt på hvor hjerte ditt er.
Om Iman Maskini og Leo Ajkic er nordmenn er de jo assimilert.

Lenke til kommentar
ism_InnleggNO skrev (1 minutt siden):

Igjen kommer du med idiotiske spørsmål som ikke er relevante. I Norge bor det nordmenn og det kommer det til å gjøre i all overskuelig fremtid. Nordmenn som Iman Meskini, Leo Ajkic, Bjørn Dæhli, Marit Bjørgen …

Nok en person som mener at man ikke er norsk hvis ikke alle generasjoner har bodd i Norge siden fordums tid... 

Gjesp. De kommer og går. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
MetalAndy92 skrev (1 minutt siden):

Tror nok Leo Ajkic anser seg selv som bosnier. Iman Meskini er ikke nordmann.
Hvorfor tror du så mange innvandrere vil gravlegges i opprinnelseslandet? Fordi de føler seg mer norske enn pakistanske?
Hvilken kultur du har og hvilken tilhørighet du har, spørs helt på hvor hjerte ditt er.
Om Iman Maskini og Leo Ajkic er nordmenn er de jo assimilert.

https://www.vg.no/nyheter/innenriks/i/kkG8X/leo-ajkic-om-hverdagsrasisme-faar-fortsatt-hoere-at-jeg-ikke-er-norsk

 

 

  • Innsiktsfullt 3
Lenke til kommentar
Psykake skrev (1 minutt siden):

Nok en person som mener at man ikke er norsk hvis ikke alle generasjoner har bodd i Norge siden fordums tid... 

Gjesp. De kommer og går. 

Kan man være norske eller nordmann selv om man ikke er født her, ikke har noen norske forfedre og har kun bodd her noen år og snakker gebrokkent norsk?

Lenke til kommentar
MetalAndy92 skrev (3 minutter siden):

Leo Ajkic er halvt-bosniakk og halvt kroat. Han kommer fra Mostar i Bosnia-Hercengovina. Da han ble født het landet Jugoslavia. Hans morsmål er bosnisk/serbo-kroatisk.

Han er norsk. Like norsk som meg. Like norsk som min samboer som kom til Norge som 2 åring. 

Endret av Psykake
  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...