Gå til innhold

Tesla tar selvkjøringen til nytt nivå med ny oppdatering


Anbefalte innlegg

Snowleopard skrev (19 timer siden):

Men det er ingen fare forbundet med å sette seg i en bil, der du kanskje ikke ser at sjåføren har i seg noen tabletter som har rød varselstrekant på forpakningen, og du vet aldri om det kommer en tulling bak rattet med syretripp så det holder, og/eller promille så høy at man vurderer å måle i prosenter istedet?

Sånn bare for å sette det på spissen.

Det er en straffbar handling. Det er heldigvis slik at man blir straffet om man gjør slikt. Om en semiautonom bil finner ut st den skal kjøre ut i motsatt felt er det heldigvis føreren som blir tiltalt for drap eller drapsforsøk. Det er bra

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Trestein skrev (11 minutter siden):

Det er en straffbar handling. Det er heldigvis slik at man blir straffet om man gjør slikt. Om en semiautonom bil finner ut st den skal kjøre ut i motsatt felt er det heldigvis føreren som blir tiltalt for drap eller drapsforsøk. Det er bra

Det var ikke det som var spørsmålet. Du kan ikke bli straffet for promillekjøring som passasjer. Dog, det er et punkt om hvorvidt det er du som eier eller disponerer kjøretøyet. I så tilfelle hviler det selvsagt et ansvar på deg.

"Passasjerer ellers kan ikke straffes for promillekjøring. Dette gjelder også dersom bilens eier er passasjer. Bileier kan imidlertid straffes etter vegtrafikklovens § 17,2 ledd som sier at eier må forvisse seg om at andre som skal bruke motorvognen fyller vilkårene for å føre den. Dette er i såfall en selvstendig forseelse som vanligvis medfører bøter, men den har en øvre strafferamme på fengsel i 1 år."

https://www.jusstorget.no/promillekjoring-oversikt-over-reglene/

Men det hjelper deg likevel ikke om det er sjåføren i den andre bilen som dere kolliderer med, som er påvirket, da du har ingen påvirkning på dette. Og du kan selvsagt ikke straffes for hva sjåføren i den andre bilen velger å gjøre.

Men det er du som eventuelt vil lide om du blir skadet i en ulykke, uansett hva som forårsaket ulykken. De menneskelige feilene er for fremtredende, spesielt ved ruspåvirket kjøring og/eller for høy fart, eller andre ulykker forårsaket av menneskelige feil.

Derfor er det så stort fokus på å fjerne denne risikoen, ved å få førerstøttesystemer som kan redusere eller eliminere effekten av førerfeil. Skal man eliminere dette 100 %, så vil vi måtte få autonome systemer. Disse vil ikke få slippe til med eneansvar på våre veier, før de ansees som overlegne mennesker i så godt som alle tilfeller.

Og det kommer, det er bare spørsmål om tid før systemene blir gode nok. Nå er konkurransen om hvem som først kommer dit.

  • Liker 2
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Snowleopard skrev (1 time siden):

Det var ikke det som var spørsmålet. Du kan ikke bli straffet for promillekjøring som passasjer. Dog, det er et punkt om hvorvidt det er du som eier eller disponerer kjøretøyet. I så tilfelle hviler det selvsagt et ansvar på deg.

"Passasjerer ellers kan ikke straffes for promillekjøring. Dette gjelder også dersom bilens eier er passasjer. Bileier kan imidlertid straffes etter vegtrafikklovens § 17,2 ledd som sier at eier må forvisse seg om at andre som skal bruke motorvognen fyller vilkårene for å føre den. Dette er i såfall en selvstendig forseelse som vanligvis medfører bøter, men den har en øvre strafferamme på fengsel i 1 år."

https://www.jusstorget.no/promillekjoring-oversikt-over-reglene/

Men det hjelper deg likevel ikke om det er sjåføren i den andre bilen som dere kolliderer med, som er påvirket, da du har ingen påvirkning på dette. Og du kan selvsagt ikke straffes for hva sjåføren i den andre bilen velger å gjøre.

Men det er du som eventuelt vil lide om du blir skadet i en ulykke, uansett hva som forårsaket ulykken. De menneskelige feilene er for fremtredende, spesielt ved ruspåvirket kjøring og/eller for høy fart, eller andre ulykker forårsaket av menneskelige feil.

Derfor er det så stort fokus på å fjerne denne risikoen, ved å få førerstøttesystemer som kan redusere eller eliminere effekten av førerfeil. Skal man eliminere dette 100 %, så vil vi måtte få autonome systemer. Disse vil ikke få slippe til med eneansvar på våre veier, før de ansees som overlegne mennesker i så godt som alle tilfeller.

Og det kommer, det er bare spørsmål om tid før systemene blir gode nok. Nå er konkurransen om hvem som først kommer dit.

Som sagt helt trygg blir du nok aldri. Her på vestlandet er det trailere med sommer dekk på vinterføre, stein som raser ned fra lier og tunelltak. Veier som raser ut trær som velter osv. Rus er nok et problem også men ikke voldsomt. Flere biler har vel alkolås. Hvorfor du drar inn rusede passasjerer forstår jeg ikke helt?

 

Lenke til kommentar
Trestein skrev (51 minutter siden):

Som sagt helt trygg blir du nok aldri. Her på vestlandet er det trailere med sommer dekk på vinterføre, stein som raser ned fra lier og tunelltak. Veier som raser ut trær som velter osv. Rus er nok et problem også men ikke voldsomt. Flere biler har vel alkolås. Hvorfor du drar inn rusede passasjerer forstår jeg ikke helt?

 

Artikkelen fra justorget tar for seg om du kan bli straffet for å sitte på med en sjåfør som er ruset, som du påstod var straffbart. Linken og sitatet viser at du tok feil der...

  • Liker 3
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
oophus skrev (6 timer siden):

De kommer om du går direkte inn og starter å kjøre uten at bilen er helt klar med oppstart av alle systemer. 

Igjen snakker du om ting du ikke har peiling på. Feilmeldingen kommer i like stor grad under kjøring. 

oophus skrev (5 timer siden):

Nei, jeg er ikke ansatt der. Jeg har least elbil derifra I 5 år, og har lenge vurdert muligheten I å få levert eGolfen 9 måneder for tidlig for ID. 3. 

Vel nå gir jo alle innleggene dine litt mer mening. Bare synd du tar feil både på Tesla og id3 diskusjonene dine.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Snowleopard skrev (29 minutter siden):

Artikkelen fra justorget tar for seg om du kan bli straffet for å sitte på med en sjåfør som er ruset, som du påstod var straffbart. Linken og sitatet viser at du tok feil der...

Tenkte på føreren ja. Han gjør en straffbar handling. Passasjeren er nok bare uheldig

Lenke til kommentar
Trestein skrev (1 minutt siden):

Tenkte på føreren ja. Han gjør en straffbar handling. Passasjeren er nok bare uheldig

Den opprinnelige kommentaren min var jo til der du sa du aldri ville satt deg inn i en fullautonom bil. Altså i en bil der du ville vært passasjer istedet for sjåfør selv om du er den eneste i bilen.

Alternativet til dette, siden du ikke tok andre forbehold, er at du er villig til å være passasjer,  Altså i en bil som kjøres av noen andre, enten det er en taxisjåfør, naboen, en kompis eller noen andre. Så selvsagt var jo eksemplene mine til hva sjåføren du er villig til å stole på, gjør eller ikke gjør, både fø og under turen.

Og jeg tok selvsagt med en tredjepart, siden det også er en trussel i trafikken når man ikke har et samfunn med fullautonomt veinett.

Alt baserer seg altså på at du tydeligvis er villig til å stole på andre menneskers oppførsel i trafikken, men ikke et kjøretøy med et godkjent autonomt system.

Hadde du sagt at du kun stoler på deg selv som sjåfør, er altså en annen situasjon, der kommentaren ,in ville vært mer tilpasset en slik uttalelse.

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Snowleopard skrev (24 minutter siden):

Den opprinnelige kommentaren min var jo til der du sa du aldri ville satt deg inn i en fullautonom bil. Altså i en bil der du ville vært passasjer istedet for sjåfør selv om du er den eneste i bilen.

Alternativet til dette, siden du ikke tok andre forbehold, er at du er villig til å være passasjer,  Altså i en bil som kjøres av noen andre, enten det er en taxisjåfør, naboen, en kompis eller noen andre. Så selvsagt var jo eksemplene mine til hva sjåføren du er villig til å stole på, gjør eller ikke gjør, både fø og under turen.

Og jeg tok selvsagt med en tredjepart, siden det også er en trussel i trafikken når man ikke har et samfunn med fullautonomt veinett.

Alt baserer seg altså på at du tydeligvis er villig til å stole på andre menneskers oppførsel i trafikken, men ikke et kjøretøy med et godkjent autonomt system.

Hadde du sagt at du kun stoler på deg selv som sjåfør, er altså en annen situasjon, der kommentaren ,in ville vært mer tilpasset en slik uttalelse.

Jeg tror det var en annen som sa dette.

jeg har sittet på med autonomt kjøretøy.

Jeg har alltid sagt at jeg gjerne vil ha en bil uten ratt. Men da må det virke. 
 

Det gjør det ikke ennå. 

Lenke til kommentar
Trestein skrev (4 minutter siden):

Jeg tror det var en annen som sa dette.

jeg har sittet på med autonomt kjøretøy.

Jeg har alltid sagt at jeg gjerne vil ha en bil uten ratt. Men da må det virke. 
 

Det gjør det ikke ennå. 

Beklager, det var Empress som kom med den opprinnelige påstanden, ikke du, så beklager den feilen. Jeg lot meg forvirre av at det var du som problematiserte kommentaren min, og har tatt den diskusjonen til dette punktet.

Jeg ønsker selv å kunne velge når den bare skal gi meg assistanse, og når den skal overta all kjøringen. F.eks. å kunne kjøre meg hjem når jeg har drukket, men vil hjem for å sove videre, eller til byen når det er ønskelig, før den kjører meg hjem.

Selvsagt må det virke, men da må systemet utvikles, og dessverre og testes live i autentisk trafikk. Så kan man selvsagt være uenig i når de forskjellige punktene skal inntreffe, og på hvilken måte.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Snowleopard skrev (6 minutter siden):

Beklager, det var Empress som kom med den opprinnelige påstanden, ikke du, så beklager den feilen. Jeg lot meg forvirre av at det var du som problematiserte kommentaren min, og har tatt den diskusjonen til dette punktet.

Jeg ønsker selv å kunne velge når den bare skal gi meg assistanse, og når den skal overta all kjøringen. F.eks. å kunne kjøre meg hjem når jeg har drukket, men vil hjem for å sove videre, eller til byen når det er ønskelig, før den kjører meg hjem.

Selvsagt må det virke, men da må systemet utvikles, og dessverre og testes live i autentisk trafikk. Så kan man selvsagt være uenig i når de forskjellige punktene skal inntreffe, og på hvilken måte.

Jeg forstår forvirringen. Poenget mitt var at vi unngår ikke alle ulykker i trafikken selv om bilene blir perfekt. 

Lenke til kommentar
Trestein skrev (24 minutter siden):

Jeg forstår forvirringen. Poenget mitt var at vi unngår ikke alle ulykker i trafikken selv om bilene blir perfekt. 

Det er vel allment kjent. Målet er jo at man skal få sannsynligheten for ulykke mindre med autonomi enn om et menneske skulle ha tatt en avgjørelse. 

Der er vi også på god vei. 

 

Screenshot_20201101-020153_Gallery.jpg

  • Liker 2
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Merko skrev (1 time siden):
oophus skrev (8 timer siden):

De kommer om du går direkte inn og starter å kjøre uten at bilen er helt klar med oppstart av alle systemer. 

Igjen snakker du om ting du ikke har peiling på. Feilmeldingen kommer i like stor grad under kjøring. 

Ja, det er jo det jeg sier? Feilmeldingene kommer om du kjører før bilen har fått ordentlig oppstart. Vi har klart å få feilmeldingene til å gjenta seg litt som vi vil, og en typisk situasjon som er enkelt å gjøre for å få feilmeldingene til å komme, er om du går bort fra bilen i kun noen minutter, så går kjapt tilbake og kjører stikka i D/B og starter å kjøre. Da kommer feilmeldingene som "juletreet" som blir omtalt her og der. Dog det er ikke kritisk, ettersom de forsvinner litt om man kjører normalt, eller hvis man stopper og kjører en restart, så blir dem borte da også. 

Jeg har altså direkte erfaring med bilene, og du har ikke og kun uttaler deg fra artikler, og du mener jeg ikke har peiling? Som sagt så er brukerne informert om dette fra 1'st movers club, der første patch er klar for å rette opp i dette. Du trudde jo at dette først kom til å skje i Januar. Da snakker du altså om andre funksjoner som ikke omhandler disse feilmeldingene. De er rimelig enkel å fikse. 

 

Merko skrev (1 time siden):

Vel nå gir jo alle innleggene dine litt mer mening. Bare synd du tar feil både på Tesla og id3 diskusjonene dine.

Hvor tar jeg feil? Du peker jo til AR og Android Auto/Apple Carplay uttalelser, og later som om dette omhandler feilmeldingene der du faktisk trudde at man måtte vente i mange måneder før dette ble rettet opp i. Det er altså feil. Patchen som fikser dette er allerede klart, og folk får rettet opp i dette nå fortløpende. 12V feilen er mest kritisk så de får først prioritet. 

Lenke til kommentar
Merko skrev (10 timer siden):

Kan selv ikke tenke meg en bil uten ratt hvor man kan ta over kontrollen. Alltid steder eller situasjoner man må kjøre selv, da fungerer ikke autonomi noe særlig 

Om bilen er uten fører. Hva skal du med ratt. Skal passasjeren ta over kjøretøyet?

Dette er jo systemer som skal gi full selvkjøring. Robot taxier? Da skal bilen kunne takle enhver situasjon. Også kjøre inn på en ferge eller inn i et parkeringshus

Lenke til kommentar
Trestein skrev (1 minutt siden):

Om bilen er uten fører. Hva skal du med ratt. Skal passasjeren ta over kjøretøyet?

Dette er jo systemer som skal gi full selvkjøring. Robot taxier? Da skal bilen kunne takle enhver situasjon. Også kjøre inn på en ferge eller inn i et parkeringshus

Les det jeg skrev en gang til du. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Merko skrev (Akkurat nå):

Les det jeg skrev en gang til du. 

Om bilen er selvkjørende skal man  kunne sitte i baksetet på bilen og bilen kjører deg der du vil. Hvorfor skal den ha ratt? En slik bil må jo kunne manøvreres utenfra om den skal opp på en verksteds bukk eller noe annet. Så lenge bilen har el styring og automatiske bremser skal dette enkelt kunne styres fra en telefon el.

Lenke til kommentar
Trestein skrev (3 minutter siden):

bilen er selvkjørende skal man  kunne sitte i baksetet på bilen og bilen kjører deg der du vil. Hvorfor skal den ha ratt?

Aiden du fortsatt ikke har skjønt hva jfc skrev, så skal jeg mate det inn. 

Jeg skrev at jeg ikke kunne ha tenkt meg en bil uten ratt. Om det kommer taxier eller andre transportmidler uten fører og fart er jo i relevant for hva jeg selv vil ha privat. 

Vi er alt for mange år unna en bil uten ratt eller annen form for kontrollering manuelt til privat bruk, hvertfall for litt bruk. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Merko skrev (16 minutter siden):

Aiden du fortsatt ikke har skjønt hva jfc skrev, så skal jeg mate det inn. 

Jeg skrev at jeg ikke kunne ha tenkt meg en bil uten ratt. Om det kommer taxier eller andre transportmidler uten fører og fart er jo i relevant for hva jeg selv vil ha privat. 

Vi er alt for mange år unna en bil uten ratt eller annen form for kontrollering manuelt til privat bruk, hvertfall for litt bruk. 

Er det noe forskjell på om bilen brukes som taxi eller privat? Den må jo kjøre på de samme veiene? 

Da kan jeg jo bare kjøpe en taxi og bruke den privat? 

At du vil ha en bil med ratt og pedaler er jo en ting men jeg vil ha en fullt selvkjørende bil jeg kan sitte i baksete på.

Da slipper jeg å tenke på om denne bakken er for bratt på dette føret, om det er barn i veien, går det galt er det fabrikantene ansvar.

Er det ikke dette tesla utvikler?

Lenke til kommentar
Trestein skrev (13 minutter siden):

Er det noe forskjell på om bilen brukes som taxi eller privat? Den må jo kjøre på de samme veiene? 

Taxi er noe folk flest bruker i bymiljø. Feks til steder i byen, flyplass ol. 

La oss si at jeg skulle på hytta i ferien langt ute i gokk. Dårlig grusvei, hvor det lå hindringer i veien, slik at jeg måtte ty til litt "off road" for å komme videre. Det hadde tatt lang tid å overbevise autopiloten om at han kan kjøre inn i skogen utenfor veien.. Da er det greit at man selv kan ta kontrollen, om så det er en Xbox kontroller man må hente fra hanskerommet.

Ser ingen grunn til at man skal ha noe hastverk med å fjerne all form for selvkontroll, selin bilene er mer eller mindre 100% autonome. 

På offentlig transport er saken helt annerledes. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...