Hanhijnn Skrevet 27. oktober 2020 Del Skrevet 27. oktober 2020 Trestein skrev (1 time siden): Når systemet ikke klarer å kjøre 10km uten inngripen er det laangt igjen. i fjor ble ca 600personer hardt skadet i trafikken i norge. Dette innbefatter bilførere og fotgjengere eller sykkelister. Det ble samtidig kjørt 46 milliarder km i Norge. Det betyr at du må kjøre ca 70 millioner km med bil for å statistisk være sikker på å bli drept eller skadet. Dette må systemet kunne matche! Noen som er uenig i det? Ingen er uenige i det. Og det vil systemet matche med GOD margin. Men det som du tydeligvis ikke greier å innse er at systemet er langt fra ferdig. Det er faktisk bare på BETA-test stadiet. Kanskje du skulle spare de store kanonene til systemet blir lagt ut for offentlig salg og bruk? 4 Lenke til kommentar
sverreb Skrevet 27. oktober 2020 Del Skrevet 27. oktober 2020 3 minutes ago, Hanhijnn said: Ingen er uenige i det. Og det vil systemet matche med GOD margin. Hvordan vet du det? Jeg savner fortsatt din presisering av hvilken faginstans som etter din påstand har godkjent at denne betasoftwaren testes offentlig: 22 hours ago, Hanhijnn said: Da er det jo bra at det er andre mer kvalifiserte instanser som har godkjent beta-testingen. Hva du syns er egentlig ganske uinteressant. 1 Lenke til kommentar
Hanhijnn Skrevet 27. oktober 2020 Del Skrevet 27. oktober 2020 sverreb skrev (1 time siden): Jeg savner fortsatt din presisering av hvilken faginstans som etter din påstand har godkjent at denne betasoftwaren testes offentlig: Og det kan du få lov til å fortsette å lure på. 2 Lenke til kommentar
sverreb Skrevet 27. oktober 2020 Del Skrevet 27. oktober 2020 25 minutes ago, Hanhijnn said: Og det kan du få lov til å fortsette å lure på. Det var m.a.o. kun en bløff fra din side. Da tror jeg vi vet hvilket etterrettelighetsnivå du ligger på. 3 Lenke til kommentar
Merko Skrevet 27. oktober 2020 Del Skrevet 27. oktober 2020 Fatter ikke greia. FSD beta som er ute nå er mer en trygg nok for offentlig vei, ellers hadde den ikke blitt gitt ut. Værre med alle de andre bilmerkene som blir tilbakekalt annenhver måned pga feil på bremser, airbag, elektronikk osv. 4 1 Lenke til kommentar
sverreb Skrevet 27. oktober 2020 Del Skrevet 27. oktober 2020 (endret) 8 minutes ago, Merko said: Fatter ikke greia. FSD beta som er ute nå er mer en trygg nok for offentlig vei, ellers hadde den ikke blitt gitt ut. Det er sirkulær logikk. Da er m.a.o. alt som er utgitt trygt nok. Tror Ralph Nader ville vært uenig i den påstanden. 8 minutes ago, Merko said: Værre med alle de andre bilmerkene som blir tilbakekalt annenhver måned pga feil på bremser, airbag, elektronikk osv. Alle gjør feil. Det viktige er hvordan de responderer på feil. Jeg har mer tillit til et selskap som finner en feil og som gjør en recall enn selskaper som altid hardnakket insisterer på at det er ikke deres feil. Endret 27. oktober 2020 av sverreb Lenke til kommentar
Trestein Skrevet 27. oktober 2020 Del Skrevet 27. oktober 2020 Hanhijnn skrev (2 timer siden): Ingen er uenige i det. Og det vil systemet matche med GOD margin. Men det som du tydeligvis ikke greier å innse er at systemet er langt fra ferdig. Det er faktisk bare på BETA-test stadiet. Kanskje du skulle spare de store kanonene til systemet blir lagt ut for offentlig salg og bruk? Når tror du et slikt system kjører 70 millioner km mellom hver alvorlige ulykke? Før nyttår? 2022, 2030? Lenke til kommentar
Merko Skrevet 27. oktober 2020 Del Skrevet 27. oktober 2020 sverreb skrev (22 minutter siden): Det er sirkulær logikk. Da er m.a.o. alt som er utgitt trygt nok Hva er det som er så utrygt med dagens FSD beta? Fører holder hendene på rattet som vanlig og følger med på veien. 3 1 Lenke til kommentar
sverreb Skrevet 27. oktober 2020 Del Skrevet 27. oktober 2020 5 minutes ago, Merko said: Hva er det som er så utrygt med dagens FSD beta? Fører holder hendene på rattet som vanlig og følger med på veien. Å holde hendene på rattet betyr ikke at føreren følger med på veien, og som jeg har vist tidligere, så er fagfolk på mennesklige faktorer svært skeptiske at det er overhode mulig for et menneske å holde fokus på å overvåke maskinen når mennesket ikke selv er engasjert i selve kjøringen. Siden det var i en annen tråd kan jeg gjenta videolinken her: Det er altså nettopp antagelsen om at førerne her faktisk følger med jeg er sterkt skeptisk til, og som jeg ikke synes er i nærheten av å ha en troverdig løsning. Advarsler og ansvarsfraskrivelser er her ingen løsning. Lenke til kommentar
oophus Skrevet 27. oktober 2020 Del Skrevet 27. oktober 2020 Merko skrev (12 minutter siden): Hva er det som er så utrygt med dagens FSD beta? Fører holder hendene på rattet som vanlig og følger med på veien. Du ser poster på Twitter av folk som trur at bilene lærer av seg selv, uten forståelse for hvordan et NN fungerer. Altså er dem på ingen måte opplærte i å forstå fordeler og ulemper for teknologien, og de kan fint finne på å tenke at lokasjon X som bilen fint klarte tidligere, vil gi samme resultat neste gang, uten at det er i nærheten av noen sannhet. Om du skal sammenligne teknologien mellom de ulike aktørene, så har de andre større sikkerhet gjennom flere sensorer med sine fordeler og ulemper. Lenke til kommentar
uname -i Skrevet 27. oktober 2020 Del Skrevet 27. oktober 2020 Hanhijnn skrev (2 timer siden): Kanskje du skulle spare de store kanonene til systemet blir lagt ut for offentlig salg og bruk? Hvis Full Selvkjøring ikke er i salg, hva er det folk har betalt titusenvis av kroner for siden 2016? 1 Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132 Skrevet 27. oktober 2020 Del Skrevet 27. oktober 2020 On 10/26/2020 at 2:44 PM, Hanhijnn said: "To little, to late" er vel praksisen der. Kommer inn noen dager senere og "rydder opp". If (userid in(list-of-haters) { permBanUser(forever) } Noe sånt burde vært mulig Lenke til kommentar
Merko Skrevet 27. oktober 2020 Del Skrevet 27. oktober 2020 oophus skrev (1 time siden): Du ser poster på Twitter av folk som trur at bilene lærer av seg selv, uten forståelse for hvordan et NN fungerer. Altså er dem på ingen måte opplærte i å forstå fordeler og ulemper for teknologien, og de kan fint finne på å tenke at lokasjon X som bilen fint klarte tidligere, vil gi samme resultat neste gang, uten at det er i nærheten av noen sannhet Så fordi folk bruker teknologien feil, så betyr det at FSD er farlig? Bry deg heller om folk som tukler med mobilen mens de kjører eller holder på med andre ting.. FSD fungere perfekt om det brukes slik det er ment til. At folk bruker ting feil gjelder absolutt alt, ikke bare biler. Ikke noe Tesla kan klandres for. 3 1 Lenke til kommentar
Merko Skrevet 27. oktober 2020 Del Skrevet 27. oktober 2020 uname -l skrev (1 time siden): Hvis Full Selvkjøring ikke er i salg, hva er det folk har betalt titusenvis av kroner for siden 2016? "kommende" det er noe som kommer senere, når det er klart. 4 Lenke til kommentar
Merko Skrevet 27. oktober 2020 Del Skrevet 27. oktober 2020 sverreb skrev (1 time siden): Å holde hendene på rattet betyr ikke at føreren følger med på veien Vel da bruker de systemet feil. Det har fungert utmerket for 99% av de som har vist frem FSD beta til nå på film. 2 1 Lenke til kommentar
oophus Skrevet 27. oktober 2020 Del Skrevet 27. oktober 2020 Merko skrev (4 minutter siden): Så fordi folk bruker teknologien feil, så betyr det at FSD er farlig? 1. FSD er jo beviselig ikke ferdig, altså er den jo farlig om du lar den gå av seg selv. 2. Folk som kjører med FSD er ikke opplært personell som forstår den underliggende teknologien. Det vises når de trur at bilen sin er blitt bedre gjennom det samme krysset andre gangen de kjører igjennom det krysset fordi bilen velger en litt annen pathing og en annen løsning enn sist. Det betyr jo at "solven" ved samme lokasjon kan forandres betydelig fra gang til gang, og i de tilfellene der den ikke gjør det, og oppfører seg likt 99% av tilfellene, så vil den hundrede gangen være annerledes med en sjåfør som trur at dette er et område bilen har full kontroll på og løser ting fint. Vår natur i slike situasjoner er å bli bekvemme og fokuset vårt daler. Merko skrev (6 minutter siden): Bry deg heller om folk som tukler med mobilen mens de kjører eller holder på med andre ting.. FSD fungere perfekt om det brukes slik det er ment til. Hvorfor ikke kunne bry seg om begge deler? Om vi var roboter som gjorde oppgavene våre likt hver gang vi gjentok den, så hadde FSD vært "perfekt". Men vi er ikke perfekte, og dermed må autonomi designes rundt oss og våre begrensinger. Merko skrev (9 minutter siden): At folk bruker ting feil gjelder absolutt alt, ikke bare biler. Ikke noe Tesla kan klandres for. Vi må regne med at folk bruker ting feil overalt. Det er jo dette som er kritikken når man nå skal teste 2 tonn tunge biler på offentlige veier. 1 Lenke til kommentar
Merko Skrevet 27. oktober 2020 Del Skrevet 27. oktober 2020 oophus skrev (18 minutter siden): . FSD er jo beviselig ikke ferdig, altså er den jo farlig om du lar den gå av seg selv Selvom programvaren ikke er ferdig så er den langt ifra farlig. Samme med feks Polestar 2 som tilsynelatende skal være ferdig, enda kjører "autopiloten" deg av veibanen om du ikke følger med. Jeg ser deg ikke i den tråden til Polestar? 4 1 Lenke til kommentar
oophus Skrevet 27. oktober 2020 Del Skrevet 27. oktober 2020 Merko skrev (2 minutter siden): Selvom programvaren ikke er ferdig så er den langt ifra farlig. Programvaren i seg selv er jo ikke farlig, men i kombinasjon med en rullende 2tonn tung bil så kan den selvfølgelig være farlig i kombinasjonen med et menneske som ikke forstår dens kapabiliteter. Merko skrev (3 minutter siden): Samme med feks Polestar 2 som tilsynelatende skal være ferdig, enda kjører "autopiloten" deg av veibanen om du ikke følger med. Jeg ser deg ikke i den tråden til Polestar? Les om "Assistance Competence" graderingen hos Euro NCAP for å forstå litt hvor kritikken presser litt hos Tesla. Deres metode i å innføre disse systemene skiller seg ganske mye fra Pilot Assist som du f.eks ser i Volvo bilene og Polestar 2. Lenke til kommentar
Merko Skrevet 27. oktober 2020 Del Skrevet 27. oktober 2020 oophus skrev (35 minutter siden): Programvaren i seg selv er jo ikke farlig, men i kombinasjon med en rullende 2tonn tung bil så kan den selvfølgelig være farlig i kombinasjonen med et menneske som ikke forstår dens kapabiliteter Her er vi enige. På samme måte som om man skulle gitt en 18 åring tilgang på en sportsbil med 1000hk, noe som sannsynligvis ikke ville ha gått bra. I slike tilfeller er det kun sjåfør sin kan klandres, ikke bilprodusent. oophus skrev (36 minutter siden): Deres metode i å innføre disse systemene skiller seg ganske mye fra Pilot Assist som du f.eks ser i Volvo bilene og Polestar 2. Vel pr idag så er systemene til tesla en form for pilot assist, til ting er ferdig utviklet, så får vi se da hvordan ståa er 🙂 3 1 Lenke til kommentar
Halvor Sølvberg- the MOV Skrevet 27. oktober 2020 Del Skrevet 27. oktober 2020 oophus skrev (1 time siden): 1. FSD er jo beviselig ikke ferdig, altså er den jo farlig om du lar den gå av seg selv. 2. Folk som kjører med FSD er ikke opplært personell som forstår den underliggende teknologien. Det vises når de trur at bilen sin er blitt bedre gjennom det samme krysset andre gangen de kjører igjennom det krysset fordi bilen velger en litt annen pathing og en annen løsning enn sist. Det betyr jo at "solven" ved samme lokasjon kan forandres betydelig fra gang til gang, og i de tilfellene der den ikke gjør det, og oppfører seg likt 99% av tilfellene, så vil den hundrede gangen være annerledes med en sjåfør som trur at dette er et område bilen har full kontroll på og løser ting fint. Vår natur i slike situasjoner er å bli bekvemme og fokuset vårt daler. Hvorfor ikke kunne bry seg om begge deler? Om vi var roboter som gjorde oppgavene våre likt hver gang vi gjentok den, så hadde FSD vært "perfekt". Men vi er ikke perfekte, og dermed må autonomi designes rundt oss og våre begrensinger. Vi må regne med at folk bruker ting feil overalt. Det er jo dette som er kritikken når man nå skal teste 2 tonn tunge biler på offentlige veier. Spør Fred Olsen om 99% eller 360 dager i året er nok. Men joda; om 10 år vet vi mer, og det vil muligens være i dyrere bebyggelse (gir betre service) det kommer først. Og sansynligheten for at den norske befolkning på ca 5‰ vil utgjøre noe serlig hva angår autonom styring uten kultur for bil er nok minimal. Heller ikke komentarene i TU som utgjør en enda mindre dividende øker den sansynlighet. Vi er bare dårlige i engelsk og produserer blybatteri, «thats IT» Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå