Gå til innhold

MIT bekrefter i en rekke vitenskaplige artikler: Fusjonsanlegget vil klare å oppnå netto energi

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Det som betyr mest er hva kostnad per kilowattime blir. Det avgjør om det er en kuriositet eller om det blir tatt i bruk. Hvis de ikke klarer paritet eller bedre med vannkraft så vil de ikke klare å konkurrere mot flytende salt reaktorer.

Jeg tror de fleste satser på flytende salt eller bly for å få energi ut av fusjonsreaktoren. Man kan jo bruke FLiBe salt med litium 7(?) for å produsere tritium i samme slengen.

Forøvrig er det en tilsvarende aktivitet i Cambridge eller Oxford i UK. De har også sagt at de driver teknologiverifisering.

Endret av dahln
Lenke til kommentar

Problemet er vel at heller ikke vindturbiner er økonomisk konkurransedyktige men allikevel kjøres det på for fullt med ulike former for subsidier og støtteordninger som hentes fra skattebetalerens og nettleiebetalerens lommebok. Men keiserens klær lenge leve...

Jeg er veldig for atomkraft og in particular fusjon. Problemet slik jeg ser det med Tokamak er imidlertid ikke økonomisk bærekraft da bærekraft er langt mer enn kroner og ører, og for den som er interessert i slikt så burde det slå grunnen under enhver vindturbin. Nei problemet med tokamak designet er at det fortsatt er bare en forvokst dampkoker. Energien høstes fortsatt ved hjelp av dampturbiner. Det finnes andre metoder med direkte konvertering til elektrisk energi. Det ville vert langt mer verdt å satse forsknings kronene på. Man kan gjerne si at det er et stykke frem dit, men når man ikke gidde forske på dette fordi noen raddiser rett og slett ikke forstår teknologien eller sprer uvitende skremselspropaganda er det jo klart at fremskrittene uteblir.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...