Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

Avtalt brudd på 1-års leiekontrakt, finne leietaker

Gjest 935a0...b03

Anbefalte innlegg

Gjest 935a0...b03

Hei! 

Spørsmålet mitt er: må jeg finne ny leietaker før jeg kan få depositum tilbake, når jeg allerede har prøvd, og jeg opplever utleier saboterer?

Jeg er leietaker hos utleier som har bodd i samme leilighet med oss (til sammen var vi tre, utleier, meg, leietaker2). Der har jeg originalt hatt en tidsbestemt leieavtale til sommer. Jeg og utleier ble enig på melding (1. oktober) om at jeg kunne flytte ut innen 01.12 om jeg fant ny leietaker som hen OG leietaker2 godkjente. Jeg har flyttet ut, og jeg fant ny leietaker (N.L) forrige uke og hatt NL på visning, hvor hen har møtt både leietaker2 og utleier. Samme dag sier NL at hen vil ha rommet, men i løpet av prosessen (fra visning til fire dager etter) har utleier verken vært villig å ta telefonen når jeg ringer eller svare på melding (spørsmål som gjaldt hvem av oss som skulle fikse kontrakt, om utleier godkjente nye leietaker, eller om jeg kunne få depositum tilbake). Jeg opplever dette som svært dårlig samarbeid, og at utleier har med vilje vært aktiv i å ikke redusere sitt tap av evt leie i denne situasjonen. Når jeg tidligere har prøvd å ringe utleier har hen verken svart eller sendt melding, men når en bekjent av meg har ringt utleier, så har hen ringt den bekjente tilbake; selv når den bekjente sier på telefon at jeg har prøvd å kontakte hen. 

Skal sies at leietaker2 godkjente NL.

Vel, det hele resulterte i at nye leietaker (NL) som helst ville flytte inn så fort som mulig, fant seg et nytt sted, ca 3 døgn etter at NL sa hen ønsket rommet. Er det vanlig å bruke nesten 4 dager bare på å signere kontrakt med ny leietaker? Kan dette være et tegn på å med vilje holde igjen depositum, og sette meg i en kinkig situation? 

Fikk melding fra NL at hovedårsaken til at hen fant et annet sted å flytte inn var at prosessen tok for lang tid. Jeg har ikke vært i kontakt med utleier siden på visningsdagen, 6 dager siden, før jeg oppsøkte hen fysisk (ettersom hen ikke svarte). Da sa utleier at hen hadde vært i dialog med NL. Er det et godt nok svar?

Beklager lang post, men jeg er takknemlig om noen klarer å løse denne nøtten her.

Anonymous poster hash: 935a0...b03

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Gjest 935a0...b03

Det er bevis i form av SMS og telefonlogg som viser mangel på svar fra utleiers side mot meg. Vet du om det er noe juridisk bindende som sier at utleier også må gjøre en innsats å lete etter leietaker? For kunne jeg få utleier til å betale halvparten av kostnadene for annonsene? (For å få utleier til å kjenne på tapet ved evt utsettelse/sabotasje). 

Anonymous poster hash: 935a0...b03

Lenke til kommentar

Nå er ikke jeg noen kjenner på det juridiske dessverre, så svarene mine kommer mer som følge av magefølelse enn kompetanse. Forhåpentligvis peker dette på de rette spørsmålene.

Jeg tenker slik: Utleier står med et krav mot deg. Spørsmålet blir hva som skjer dersom du unnlater å betale dette, men samtidig avviser kravet som følge av bevist sabotasje.

En annen ting er at du sikkert har betalt depositum, forhåpentligvis til en konto som du selv disponerer. Da vil det jo også være et spørsmål om dette er penger som blir vanskelig å få utbetalt dersom det oppstår en tvistesak mellom utleier å deg.

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Her ville jeg skrevet til utleier og sagt at:
1) Du flytter ut før 1.12 iht avtale.
2) Du har, i tråd med avtalen, skaffet ny leietaker som leietaker 2 godkjente og det ikke var noen rimelig grunn til å ikke godkjenne for utleier.
3) Utleier svarte ikke på henvendelser innen rimelig tid, til tross for flere forsøk. Utleier må derfor bære det hele og fulle ansvaret for at ny leietaker gikk videre. 
4) Du anser deg derfor fritatt for betalingsplikt utover 1.12.

Så flytter du it innen fristen og går til banken og krever depositumet utbetalt.
Da får utleier en frist til å gå til søksmål mot deg for å holde tilbake depositumet. Dersom utleier ikke går til rettslige skritt (husleietvistutvalg/forliksråd) skal banke utbetale depositumet til deg.

Pass på alt av meldinger som dokumenterer innledende enigheter.
Du kan gjerne også sørge for å få en skriftlig framstilling fra leietaker 2.

Utleier kan komme med innsigelser og hevde at fire dager ikke er en urimelig lang forsinkelse. Og det kan han/hun ha noe rett i. Men utleier må likevel vurdere om han/hun gidder å ta bryet med å føre en sak på dette. Det er ikke opplagt at han/hun vil vinne fram og det å ha saksførselsbyrden er noe herk. Kanskje kommer utleier med et motbud ala x tusen kroner og vi er kvitt? Eller kanskje han/hun ikke godkjenner din oppsigelse.

Uansett bør du flytte ut og slutte og betale. Da er det utleier som ha saksførselsbyrden.

• Liker 2
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...