wampster Skrevet 22. oktober 2020 Del Skrevet 22. oktober 2020 (endret) Hei. Vet ikke om dette er riktig kategori, men tror det. Jeg har en leilighet hvor sameiet nå jobber med å sette opp balkonger for mange av leilighetene. I forbindelse med dette er det naturligvis endel støy og jobbing, som er å forvente. Kort fortalt er saken: -Jeg stikker fra leiligheten en morgen (alt fungerer). -Jeg kommer hjem på ettermiddagen/kvelden og det elektriske virker ikke -Dagen etter ringer jeg litt rundt/forhører meg med diverse elektriker firmaer om hva grunnen kan være -Blir fortalt at det mest sannsynlig er noe med sikringene (de var gamle) noe jeg tenkte hørtes plausibelt ut. -Fikk byttet sikringer, fortsatt ikke noe som virket -Elektrikeren kommer tilbake dagen etterpå og feilsøker/jobber videre (jeg må dra på jobb så er ikke der mens han jobber) Det viser seg (mest sannsynlig i følge elektriker) at ledningene hadde løsnet pga all dirringen mens det ble borret i gården. Jeg føler at det blir litt feil at jeg skal betale den regningen da det ikke er min skyld. (bytte av sikringer fra gamle til nye betaler selvfølgelig jeg da det ikke hadde noe med saken å gjøre) Har snakket med styret, og de mener jeg burde sagt ifra til utbygger før jeg fikset noe, slik at de kunne gjort det selv. Noe jeg i ettertid kan se at hadde vært smartest, men jeg koblet ikke det til hverandre (balkongbygging og elanlegg) da det ikke var noen andre som opplevde det samme. Er det virkelig jeg som må ta regningen, eller hva er fremgangsmåten videre? Håper på tips Endret 22. oktober 2020 av wampster Lenke til kommentar
krikkert Skrevet 23. oktober 2020 Del Skrevet 23. oktober 2020 Ettersom dette ikke er vedlikehold faller situasjonen din utenfor reglene om erstatning for mangelfullt utført vedlikeholdsplikt. Hadde dette vært vedlikeholdsarbeider hadde eierseksjonsloven § 35 jf. § 33 gitt deg krav på erstatning fra sameiet. For min del heller jeg mot at du er påført en skade på din bruksenhet av tiltak iverksatt av fellesskapet. Dette utløser erstatningsansvar for sameiet. Som i alle andre erstatningssituasjoner har ikke skadevolder krav på selv å få utbedre skaden - du har rett til erstatning i penger. 2 Lenke til kommentar
wampster Skrevet 23. oktober 2020 Forfatter Del Skrevet 23. oktober 2020 Hei og tusen takk for svar. Styret mente at jeg måtte ta det opp med utbygger (noe jeg mener ikke er min sak å gjøre), men at jeg ikke burde ha høye forhåpninger om å få noe dekket av dem. Jeg mener jo at jeg burde kunne be styret/sameiet betale. Hvordan er det jeg går frem med dette ovenfor styret/sameiet? Lenke til kommentar
krikkert Skrevet 23. oktober 2020 Del Skrevet 23. oktober 2020 Du kan ta det opp med utbygger, ettersom utbygger er den som direkte begikk feilen. Men utbygger begikk feilen som ledd i sameiets arbeid med å bygge balkonger. Én lett måte er å trekke erstatningsbeløpet fra i felleskostnadene og informere sameiet om at du vil betale 1000,- kr mindre i felleskostnader per måned til skyldig erstatning kr X er nedbetalt. Så får sameiet vurdere om de skal gå videre på utbygger eller om de skal insistere på at du skylder dem penger. 3 Lenke til kommentar
Pusher 50 Skrevet 11. november 2020 Del Skrevet 11. november 2020 On 10/22/2020 at 7:02 PM, wampster said: Det viser seg (mest sannsynlig i følge elektriker) at ledningene hadde løsnet pga all dirringen mens det ble borret i gården. Jeg føler at det blir litt feil at jeg skal betale den regningen da det ikke er min skyld. (bytte av sikringer fra gamle til nye betaler selvfølgelig jeg da det ikke hadde noe med saken å gjøre) On 10/23/2020 at 6:17 AM, krikkert said: Ettersom dette ikke er vedlikehold faller situasjonen din utenfor reglene om erstatning for mangelfullt utført vedlikeholdsplikt. Hadde dette vært vedlikeholdsarbeider hadde eierseksjonsloven § 35 jf. § 33 gitt deg krav på erstatning fra sameiet. For min del heller jeg mot at du er påført en skade på din bruksenhet av tiltak iverksatt av fellesskapet. Dette utløser erstatningsansvar for sameiet. Som i alle andre erstatningssituasjoner har ikke skadevolder krav på selv å få utbedre skaden - du har rett til erstatning i penger. Vanligvis er jeg enig med Krikkert, eller så blir jeg raskt enig etter at han påpeker svakheter i min argumentasjon. Så får vi se om det samme skjer her. Min vurdering er at utbygger/sameie ikke er erstatningspliktige. For det første er det langt fra sikkert at det er dirringen som har ført til den elektriske feilen. Det holder ikke med en "mest sannsynlig"-vurdering fra en elektriker. Dernest, om så var at det var dirringen som var den utløsende årsaken, så vil en ledning som løsner pga dirring er etter mitt syn være TS' ansvar. Enten har TS grovt forsømt vedlikeholdet av det elektriske anlegget (ved å aldri etterstramme skruer, o.l.). Eller så har det elektriske anlegget vært mangelfullt i utgangspunktet, for eksempel vrihylser som knapt holder ledningene på plass (en vanlig forekommende svakhet i en haug med norske hjem). Etter mitt syn bør ledninger tåle dirring til og med jordskjelvs styrke. Det eneste jeg kan se for meg i praksis er at en lampe ressonerer med dirringen og kan bli dirret i stykker. Så jeg får ta et lite forbehold her. Dersom dirring har framprovosert en elektrisk feil hos TS, burde TS spandere ei flaske vin på dirreren. TS fikk påvist en feil som kunne (jeg har lyst til å skrive ville) ført til varmgang og mulig brann/branntilløp på et senere tidspunkt. Får legge til at jeg har bedre greie på strøm enn på juss. 2 Lenke til kommentar
Taurean Skrevet 11. november 2020 Del Skrevet 11. november 2020 Såvidt jeg husker, så tar ikke jussen hensyn til hva som kunne ha skjedd, men hva som faktisk skjedde. Uansett hvor nære på det var. Noe som både kan virke begge veier (mot rett eller urett). Lenke til kommentar
geir__hk Skrevet 11. november 2020 Del Skrevet 11. november 2020 Stiller meg enig med Pusher 50 her. Ledninger skal ikke kunne "dirres i stykker" - og hvis feilen ikke ble avdekket nå, så hadde trådstarter en potensiell brannfelle. Hendelsen har kanskje spart liv og helse, og det synes for meg helt meningsløst å gå til sak mot sameiet. Eneste jeg er litt uenig med P50 her er forbeholdet om dirringa. Dersom "dirringa" var heftig nok til at ledninger løsnet så tenker jeg at vibrasjonene var såpass kraftige at det ville medført andre synlige og strukturelle skader også - og som da ville medføre at det ble nødvendig å gjøre en full gjennomgang av det elektriske anlegget - men det var ikke helt på denne måten slik jeg tolker førsteinnlegg. Lenke til kommentar
krikkert Skrevet 12. november 2020 Del Skrevet 12. november 2020 I erstatningsmessig sammenheng er det et spørsmål om påregnelig og adekvat årsakssammenheng, som er et erstatningsvilkår (ved siden av ansvarsgrunnlag og økonomisk tap). A må ha skjedd som følge av B, og A må i tillegg være noe som vanligvis skjer som følge av B (altså, det må objektivt sett være forutsigbart da man gjorde B at A kunne være en konsekvens). Hvis en fagkyndig elektriker uttaler seg om årsakssammenhengen vil man vanligvis legge det til grunn for spørsmålet om årsakssammenheng (men ikke nødvendigvis for påregnelighetssiden). Når TS skriver at elektrikeren har sagt at B utløste A så har ikke jeg noen forutsetninger for å si noe mer enn det. 3 Lenke til kommentar
Pusher 50 Skrevet 12. november 2020 Del Skrevet 12. november 2020 (endret) 1 hour ago, krikkert said: I erstatningsmessig sammenheng er det et spørsmål om påregnelig og adekvat årsakssammenheng, som er et erstatningsvilkår (ved siden av ansvarsgrunnlag og økonomisk tap). A må ha skjedd som følge av B, og A må i tillegg være noe som vanligvis skjer som følge av B (altså, det må objektivt sett være forutsigbart da man gjorde B at A kunne være en konsekvens). Hvis en fagkyndig elektriker uttaler seg om årsakssammenhengen vil man vanligvis legge det til grunn for spørsmålet om årsakssammenheng (men ikke nødvendigvis for påregnelighetssiden). Når TS skriver at elektrikeren har sagt at B utløste A så har ikke jeg noen forutsetninger for å si noe mer enn det. Takk for denne klargjøringen av 1) årsakssammenheng og 2) påregnelighet som erstatningsvilkår. For en gangs skyld velger jeg å forbli på mitt standpunkt. Hvis vi tar årsakssammenhengen først, synes jeg i denne saken at den er veldig svak. Jeg anerkjenner ditt standpunkt som er at du legger elektrikerens uttalelse til grunn. Men jeg kan for mye om strøm og ledninger til å ikke stille spørsmål ved denne. Så er det påregneligheten. Jeg tror du skal drille alvorlig lenge (et helt yrkesliv) for å erfare at drilling fører til at ledninger løsner. Hvis vi snakker om å drille hull i en vegg der boret rammer ledningen direkte, så er dette høyst påregnelig. Men at drilling har som "sekundæreffekt" at ledninger løsner har jeg ikke hørt om før nå. Endret 12. november 2020 av Pusher 50 1 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå