Gå til innhold

Lenge før 2025-målet: Flere tradisjonelle bilprodusenter selger nesten bare elbiler allerede


Anbefalte innlegg

15 minutes ago, Frobe said:

Om man har tung henger med grus kjører man ikke langt. Man krysser sjelden en fylkesgrense, ofte kjører man kun innen egen kommune.

Jo, men hvilke biler har nok reserver både konstruksjons-, EL-motor- og batterikapastitetsmessig til å håndtere slik "feilbruk". Og hvor lavt må man ned i vekten på tilhengeren inkl. last for hver biltype for at det skal være forsvarlig å i det hele tatt utsette konstruksjonen for en tilhengertransport?

Selv om man ikke krysser noen fylkesgrense så vil det være forskjell på oppoverbakker, lengde og slikt for selv å frakte et lass grus.

Man må jo vurdere dette i fra et nøytralt utgangspunkt for å måle hvor mye av fossilbilens kraft man mister på overgangen til EL-bilen. Eller hvilken overdimensjonert EL-bil man må erstatte et kraftig dieselkjøretøy med. Overdimensjonert koster alltid ekstra.

Vil man kunne forvente å se mange EL-bilister måtte ringe etter veihjelp pga. feillasting?

Folk skal få lov å fortsette å være fan (tilhenger) av EL-bil, men vær også ærlig om modellenes begrensninger når dere først er i gang. Dette er jo det nye som folk skal måtte omstille seg til snart, og da blir det viktigere enn noen gang med ordentlige forbrukertester, og at folk deler av de erfaringer som gjøres.

Og en del folk bor slik til at de er avhengige av å passere gjennom tunneler. Greier EL-bilen det med litt tilhengerlast? Dette kunne det blitt slike realistiske forbrukertester av: https://en.wikipedia.org/wiki/List_of_tunnels_in_Norway

Enkelte tunneler, spesiellt de som går under fjorder har særdeles bratt stigning som må tas med i regnestykket.

Endret av G
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
G skrev (1 time siden):

Jo, men hvilke biler har nok reserver både konstruksjons-, EL-motor- og batterikapastitetsmessig til å håndtere slik "feilbruk". Og hvor lavt må man ned i vekten på tilhengeren inkl. last for hver biltype for at det skal være forsvarlig å i det hele tatt utsette konstruksjonen for en tilhengertransport?

Selv om man ikke krysser noen fylkesgrense så vil det være forskjell på oppoverbakker, lengde og slikt for selv å frakte et lass grus.

Grus har jeg ikke kjørt så langt, men jeg har flere ganger kjørt med hengervekt på over 2 tonn til hytta. 283km unna, 800 høydemeter opp. Sist hadde jeg en pakke med 900m 34x45 lekte,  en pakke med 500m 120x28mm terrassebord, ca. 200m 48x73 og 48x98 samt noe annet småtteri bakpå. Alt royalimpregnert. Jeg beregnet vekten på materialene til oppunder 1800kg og hengeren veier ca. 400kg uten karmene (som jeg la igjen hjemme). 

Bilen er en Tesla X75D og den har i hvert fall null problemer med en slik last. Lade må jeg selvsagt underveis, men det må jeg uten last også siden hytta ikke har innlagt strøm. Forbruket endte på ca. 320Wh/km for turen, dvs. 138% av tilgjengelig batterikapasitet. Vi ladet litt (~15 minutter) ca. halvveis og så opp til ca. 80% når vi hadde 40km igjen (mens vi handlet inn matvarer for turen).  

Bilen kan trekke inntil 2250kg og hengeren har maksvekt på 2600kg så begge deler var "innafor". Jeg har selvsagt BE. kjøremessig var det null problemer, Tysses boggihengere er veldig stabile å kjøre med og jeg laster selvsagt så kulevekta blir passe høy. På bilen merker jeg lite, den har uansett mer enn nok akselerasjon tilgjengelig og ellers merkes det ikke på annen måte enn 50% høyere strømforbruk. 

 

  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 3
Lenke til kommentar

@Jens Kr. Kirkebø takk for litt brukererfaringer.

Man blir jo naturligvis litt nysgjerrig når man f.eks har en lithium profft batteriverktøy og dette går tom relativt fort, alt etter hvilken type belastning det verktøyet er beregnet å jobbe med.

Hvordan er ladestedene utstyrt for parkering? Jeg har ikke kikket for mye på disse da jeg ikke har EL-bil enda. Jeg er vel også sannsynligvis en av de siste i Norge som får tatt meg råd til EL-bil om ikke bruktmarkedet kommer seg kraftig.

Jeg tenker spesiellt på det om du var nødt å hekte av tilhenger for lading på ladestasjonen?

Endret av G
Lenke til kommentar
Trestein skrev (20 timer siden):

Det er vel tvilsomt at el biler hjelper kloden noe volsomt. De aller største co2 utslippene kommer fra strømproduksjon.

Mye av kraftverkene har utslipp av giftige gasser som gjør eksosen fra en personbil med partikkelfilter som frisk fjelluft i forhold. 

Klarer vi å kontrollere fisjon vil el biler være en bra sak. Snakker ikke om norge. Her fungerer elbiler greit i dag. Vi får også håpe at vi klarer å lagre strøm på en mere effektiv måte enn dagens batterier. De er for dårlige til store energimengder. 

Overgang fra fossilbiler til elbiler reduserer utslipp i seg selv, men som jeg og andre har påpekt ekstremt mange ganger nå, så er det også positive bieffekter av den teknologiske utviklingen innen blant annet batterier, som gjør at elbil-utviklinger kommer andre samfunnsområder til gode også, og bidrar til å redusere utslipp der.

Overgang fra fossilbiler til elbiler må selvsagt gjøre samtidig som andre tiltak. Ingen har sagt at man ikke skal forbedre kraftproduksjon. Så jeg skjønner egentlig ikke hvorfor du nevner det i det hele tatt.  

Trestein skrev (8 timer siden):

Poenget er at vi burde løse den delen som gir 35% av utslippene først.

Nei, poenget er at vi må gjøre flere ting samtidig.

Endret av hekomo
  • Liker 2
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
6RCURCGB skrev (9 timer siden):

Batteridrift er altfor dyrt og tungt til at det er rasjonelt å elektrifisere alle biltyper. Men det er jo greit at du nok en gang bekrefter din fanatisme. Er det mest mulig utslippsreduksjon som er viktig for deg eller er det prinsippet om at alle biler skal bli elektriske? Du har forsåvidt allerede bekreftet det siste siden du skriver at andre tiltak er irrelevante.

Du er jo en av flere som har antydet at de som ikke straks konverterer til elektrisk bil burde bli tiltalt for forgiftning og drap. Hvorfor går du ikke inn for dødsstraff? Bare henrett de som for eks. har mer enn to barn og har behov for 3 tonn hengervekt til å trekke båt, minigraver etc.?

Norge må og vil lukke pengekranen til elektriske biler. Vi ønsker ikke mer privatbilisme i byene, vi ønsker bedre kollektivløsninger.

Hva mener du med dyrt og tungt? Prisen på batterier har gått kraftig ned, og vil fortsette å gå nedover. Tesla vil også gjøre et stort sprang her med de nye batteriene sine, og konkurrentene vil sikkert følge på med egne løsninger.

Utslippsreduksjon innenfor biler gjør vi ved å gå fra fossilbiler til elbiler, og ferdig med det.

Og så begynner du å snakke om dødsstraff og ditt og datt. Da falt jeg av her.

Norge må holde pengekranen åpen for elektriske biler helt til fossilbiler er eliminert. Hvis vi ønsker mindre privatbilisme så får man heller se på det separat, og ikke komme i veien for overgangen fra fossilt til grønt.

  • Liker 2
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
G skrev (1 time siden):

@Jens Kr. Kirkebø takk for litt brukererfaringer.

Man blir jo naturligvis litt nysgjerrig når man f.eks har en lithium profft batteriverktøy og dette går tom relativt fort, alt etter hvilken type belastning det verktøyet er beregnet å jobbe med.

Hvordan er ladestedene utstyrt for parkering? Jeg har ikke kikket for mye på disse da jeg ikke har EL-bil enda. Jeg er vel også sannsynligvis en av de siste i Norge som får tatt meg råd til EL-bil om ikke bruktmarkedet kommer seg kraftig.

Jeg tenker spesiellt på det om du var nødt å hekte av tilhenger for lading på ladestasjonen?

I Dokka må jeg hekte av hengeren, det er siste stopp før hytta. Mange andre plasser trengs det ikke, f.eks på CK Gjøvik, YX Hakkadal eller SuC Nebbenes. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Jens Kr. Kirkebø skrev (1 time siden):

Grus har jeg ikke kjørt så langt, men jeg har flere ganger kjørt med hengervekt på over 2 tonn til hytta. 283km unna, 800 høydemeter opp. - snip -

Bilen er en Tesla X75D og den har i hvert fall null problemer med en slik last. - snip -

Bilen kan trekke inntil 2250kg og hengeren har maksvekt på 2600kg så begge deler var "innafor". -snip -

 På bilen merker jeg lite, den har uansett mer enn nok akselerasjon tilgjengelig og ellers merkes det ikke på annen måte enn 50% høyere strømforbruk. 

Slike elbiler er det nå blitt større motstand mot, både uoffisielt og offisielt. Argumentet deres er at folk kun bør kjøpe små og billige elbiler, ikke store og dyre Teslaer. Dette vil de forsøke å tvinge gjennom ved å innføre nye avgifter på store og dyre elbiler.

Problemet er at dette i praksis vil tvinge folk til å kjøpe ny diesel SUV istedenfor en stor elbil, nettopp de bilene vi trenger å kvitte oss med for å få redusert utslippet.

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
22 minutes ago, Frobe said:

Slike elbiler er det nå blitt større motstand mot, både uoffisielt og offisielt. Argumentet deres er at folk kun bør kjøpe små og billige elbiler, ikke store og dyre Teslaer. Dette vil de forsøke å tvinge gjennom ved å innføre nye avgifter på store og dyre elbiler.

Problemet er at dette i praksis vil tvinge folk til å kjøpe ny diesel SUV istedenfor en stor elbil, nettopp de bilene vi trenger å kvitte oss med for å få redusert utslippet.

Eneste ulempen med disse "store Teslaene slik jeg ser det er bredden. De passer liksom ikke inn på norske kjøpesenter sine parkeringsplasser, hvor spinke spare og minst mulig plass til å åpne bildører er både normen og mantraet.

I europeisk/asiatisk sammenheng så blir en slik bilbredde litt drøyt bred. Litt mer som en ekstra stor pickup eller noe som du hadde kviet deg for å parkere med på en slik parkeringsplass likevel om du kom kjørende i en slik.

Sånn ellers så er sikkert bilene supre nok de.

Endret av G
Lenke til kommentar
G skrev (10 minutter siden):

Eneste ulempen med disse "store Teslaene slik jeg ser det er bredden. De passer liksom ikke inn på norske kjøpesenter sine parkeringsplasser, hvor spinke spare og minst mulig plass til å åpne bildører er både normen og mantraet.

I europeisk/asiatisk sammenheng så blir en slik bilbredde litt drøyt bred. Litt mer som en ekstra stor pickup eller noe som du hadde kviet deg for å parkere med på en slik parkeringsplass likevel om du kom kjørende i en slik.

Sånn ellers så er sikkert bilene supre nok de.

Jeg har aldri problemer med parkeringsplasser. Jeg parkerer lengst mulig unna inngangen der det er masse ledig plass, uavhengig av hvilken bil jeg kjører. Er lite interessert i å få bulker mens jeg handler. Har heller ikke problemer med P-hus, f.eks parkerer jeg ofte i Paleet i Oslo, og det er vel et av de trangeste P-husene man finner i Oslo...

Til småkjøring bruker vi uansett som regel konas Model 3. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Ok, men man ser jo dette som observatør. At Tesla'er gjerne ikke har ordentlig rom til å åpne sidedørene en gang. At enkelte Tesla-eiere i trass parkerer på 2 parkeringsplasser og sånt noe. Eller at de parkerer lengst mulig mot skillestripe slik at de får kommet ut av sin førerside, og det forplanter seg jo bortover til naboparkeringsplassene.

Så dette er nok en problemstilling dessverre.

Lenke til kommentar
On 10/24/2020 at 11:43 PM, Trestein said:

Det er vel tvilsomt at el biler hjelper kloden noe volsomt. De aller største co2 utslippene kommer fra strømproduksjon.

2025-målet gjeld for Noreg.  Eg trur ikkje det går so veldig mange elbilar på oljeplattformer i Nordsjøen eller på Melkøya, men dei vert i so fall snart elektrifisert frå land.  Dei største CO2-utsleppa i Noreg er knytt til olje- og gassproduksjon og transport.

  • Innsiktsfullt 2
Lenke til kommentar
22 hours ago, xyz01 said:

Å si at staten subsidierer oljeindustrien med 78% av utgiftene er fullstendig meningsløst.

Det som skjer er at oljeindustrien betaler 78% (!) skatt på fortjenesten.

Ei utbreidd myte, men ho stemmer ikkje.  Oljeindustrien har m.a. ei friinntekt på 24% som det ikkje vert rekna skatt av.  Dei betaler 78% skatt av 74% av inntekta, dvs knapt 58%.  I tillegg nyt dei godt av ein heil masse subsidiar, avgiftsfritak og gunstige ordningar som gjer den reelle skatten lågare.  Oljeindustrien har til dømes null elavgift (mindre enn den låge satsen som mesteparten av industrien på land betaler), dei kan skrive av ein oljeplattform til null i rekneskapen på berre 6 år (mot 67 år for eit vasskraftverk eller 20 år for ein vindturbin) osb.  Det største subsidiet er kanskje at dei har krav på å få utbetalt den skattemessige verdien av framførbart underskot.  Det gjer at staten betaler nesten 90% av utgiftene, men berre får vel halvparten av inntektene i skatt.

 

Staten pleier ikkje å slå opp alle subsidiane til oljeindustrien.  Folk har høyrt at oljeselskapa betaler 78% skatt og trur det er heile sanninga.

  • Innsiktsfullt 2
Lenke til kommentar
G skrev (14 timer siden):

Ok, men man ser jo dette som observatør. At Tesla'er gjerne ikke har ordentlig rom til å åpne sidedørene en gang. At enkelte Tesla-eiere i trass parkerer på 2 parkeringsplasser og sånt noe. Eller at de parkerer lengst mulig mot skillestripe slik at de får kommet ut av sin førerside, og det forplanter seg jo bortover til naboparkeringsplassene.

Så dette er nok en problemstilling dessverre.

En Model 3 har ikke ordentlig rom til å åpne sidedørene?

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Frobe skrev (15 timer siden):

Slike elbiler er det nå blitt større motstand mot, både uoffisielt og offisielt. Argumentet deres er at folk kun bør kjøpe små og billige elbiler, ikke store og dyre Teslaer. Dette vil de forsøke å tvinge gjennom ved å innføre nye avgifter på store og dyre elbiler.

Problemet er at dette i praksis vil tvinge folk til å kjøpe ny diesel SUV istedenfor en stor elbil, nettopp de bilene vi trenger å kvitte oss med for å få redusert utslippet.

Ja misunnelsen er en merkverdig sterk drivkraft her i landet. :wow:

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
G skrev (14 timer siden):

Ok, men man ser jo dette som observatør. At Tesla'er gjerne ikke har ordentlig rom til å åpne sidedørene en gang. At enkelte Tesla-eiere i trass parkerer på 2 parkeringsplasser og sånt noe. Eller at de parkerer lengst mulig mot skillestripe slik at de får kommet ut av sin førerside, og det forplanter seg jo bortover til naboparkeringsplassene.

Så dette er nok en problemstilling dessverre.

Dette er nok et like stort problem for ALLE biler av denne størrelsen. Det er ikke spesielt relatert til bilmerket Tesla. Men det er vel gjerne Tesla-biler du legger merke til.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
1 minute ago, Hanhijnn said:

Dette er nok et like stort problem for ALLE biler av denne størrelsen. Det er ikke spesielt relatert til bilmerket Tesla. Men det er vel gjerne Tesla-biler du legger merke til.

Det er eit generelt problem med nyare bilar.  Bilar har vorte breiare og breiare med åra, m.a. pga krav til vern mot kollisjon frå sida.

  • Innsiktsfullt 2
Lenke til kommentar
Trestein skrev (På 24.10.2020 den 23.43):

Det er vel tvilsomt at el biler hjelper kloden noe volsomt. De aller største co2 utslippene kommer fra strømproduksjon.

Mange ting å tenke på samtidig:

- Elbiler er mer populært i land med renere strøm. Da er miljøfordelen mer reell.

- Selv i land med mye kullkraft slipper elbilen ut mindre CO2 per km enn sammenlignbare fossilbiler. Med andre ord er det faktsisk bedre for klimaet å øke kullkrafta for å øke elbilismen enn å fortsette med fossilbiler. I land med renere kraft er differansen selvsagt ennå bedre i elbilens fortdel.

- Kraftmiksen er i sterk endring for tida. En elbil som kjøpes ny i dag vil gå på stadig renere kraft gjennom sin levetid.

- Bruksmengde spiller inn. Man passerer null i klimaregnskapet (produksjon vs forbruk) ved ca 20 000 km på telleren, avhengig av kraftmiks og batteristørrelse, men poenget er uansett at det er ganske lite kjøring som skal til for at elbilene kommer best ut. Forskjellen er såpass stor at det kan forsvares klimamessig å vrake fossilbiler tidlig i stedet for å beholde de ut levetida.

Endret av Simen1
  • Liker 2
  • Innsiktsfullt 2
Lenke til kommentar
G skrev (På 25.10.2020 den 16.14):

https://www.grusbutikken.no/shop/maengd-beraeknar.asp?groupid=59&productid=793

Hvor fort tømmes batteriet med en tilhengelast på 1,6 tonn, som jo ikke er en helt uvanlig vekt å se på veien oppi småhengere til de tusen hjem. (bilsertifikatulovlig eller ei, så er dette ikke et helt urealistisk scenario).

Mulig folk ikke fyller helt til tilhengerkarmen, men topp ovenfor tilhengerkarm er jo ikke unormalt å se.

Har til dags dato aldri kjørt grus eller stein med henger. Har stortsett brukt henger til å kjøre flyttelass, byggvarer, kjøp på Finn.no, Ikea, andre møbelbutikker og elektronikkbutikker, samt diverse skrot på fyllinga. Sand, stein og grus bruker vel de fleste å få levert, de få gangene i livet man bygger hus eller fikser innkjørselen.

Generelt sett, så bruker man dobbelt så mye energi ved trekking av henger, både på elbil og bensinbil. Mulig det er endel mindre med dieselbil, men det har jeg aldri eid. Men i motsetning til ice-biler, så er det null problem, utenom ekstra energi-forbruk, å trekke en henger.

De fleste elbiler har såpass med krefter tilgjengelig at det knapt merkes, men produsentene har vært lite villig til å godkjenne noe særlig med tilhengerkapasitet på få bilene, og det er relativt tvilsomt at det har noe særlig annen grunn enn at man har fryktet hva folk vil tenke om halv rekkevidde med normal henger, og at det krever mere testing for godkjenning, noe som har vært mindre interessant på så små opplag. 

Sturle S skrev (13 timer siden):

Det er eit generelt problem med nyare bilar.  Bilar har vorte breiare og breiare med åra, m.a. pga krav til vern mot kollisjon frå sida.

Mulig det er "fordommene" som snakker her, men for min del virker det som dette sjeldent har med fysisk størrelse på bilene å gjøre, selv om parkeringsplassene er små og bilene av og til litt vel brede, men mere handler om at enkelte sjåfører, og spesielt de av diverse merker i premiumsegmentet, som tror verden roterer rundt dem selv.

Det er gjerne MB, Audi og BMW man ser som stiller seg foran ingangen til butikken/kiosken, selv om det ikke er malt parkeringsfelter der, og det ofte står skilt om parkering forbudt. De samme folkene er gjerne de som er frekkest når de oppdager at de er i ferd med å få bot, eller allerede har fått en.

Og det er og de som parkerer skrått slik at de tar 2 felt, selv om de med minimal innsats kunne tatt feltet nærmest kantsteinen, og hatt fri passasje. Heldigvis gjelder ikke dette de fleste, men som alltid er det de få som ødelegger for andre, men det er er altså en klar overvekt av tyske premium-merker.

At det har kommet endel sjåfører av den typen over til Tesla, er nok uunngåelig, da BMW tydeligvis er det merket som har avgitt størst andel kunder til det merket, og da tar de gjerne oppførselen med seg. Ettersom man nå har fått den billigere TM3, så er kanskje denne statistikken endret, men det hadde det vært fint å få sett en oppdatert undersøkelse på.

  • Liker 4
Lenke til kommentar
On 10/22/2020 at 8:14 PM, hekomo said:

På den annen side, det sparer oss for lidelse og sykdom.

 

On 10/24/2020 at 11:08 PM, hekomo said:

Norge skal ikke lukke pengekranen til elektriske biler. Tvert imot, pengene bør hentes fra giftbiler som ødelegger kloden, fører til global oppvarming og forgifter barna våre.

 

On 10/25/2020 at 7:41 PM, hekomo said:

Og så begynner du å snakke om dødsstraff og ditt og datt. Da falt jeg av her.

Norge må holde pengekranen åpen for elektriske biler helt til fossilbiler er eliminert. Hvis vi ønsker mindre privatbilisme så får man heller se på det separat, og ikke komme i veien for overgangen fra fossilt til grønt.

Det er du som skriver om giftbiler som ødelegger kloden og forgifter mennesker. Hvordan skiller eksos fra forbrenningsmotorer seg fra din egen utånding, vedovner, trær som råtner i skogen, søppelforbrenningsanlegg, krematorier, fabrikker osv.?

Eksos fra biler må være særskilt farlig hvis man skal rettferdigjøre å endevende skattesystemet for å bedrive økonomisk utpressing av de som faktisk trenger slike biler.

Det du beskriver er mer fascisme enn en genuin interesse i å redusere utslippene...

Forgiftning er straffbart. Hva skal straffen for hvert gram CO2 utslipp være?

 

Lenke til kommentar
6RCURCGB skrev (1 time siden):

SNIP
Hvordan skiller eksos fra forbrenningsmotorer seg fra din egen utånding, vedovner, trær som råtner i skogen, søppelforbrenningsanlegg, krematorier, fabrikker osv.?

Eksos fra biler må være særskilt farlig hvis man skal rettferdigjøre å endevende skattesystemet for å bedrive økonomisk utpressing av de som faktisk trenger slike biler.

Det du beskriver er mer fascisme enn en genuin interesse i å redusere utslippene...

Forgiftning er straffbart. Hva skal straffen for hvert gram CO2 utslipp være?

Man kan ikke forby eller straffe COx-utslipp, NOx-utslipp ellet utslipp av metangass fra dyr eller mennesker, da dette er naturlige prosesser man ikke kan stoppe uten å ta liv. Det skulle jommen tatt seg ut.

Eksos fra biler, metanutslipp fra søppelfyllinger eller fabrikker, og tilsvarende NOx-utslipp, samt og utslipp av andre skadelige stoffer i form av gasser, i fast eller flytende form, har vi endel kunnskap om å kutte helt eller delvis, enten ved å bruke utslippsfrie alternativ (elbiler) eller "reformere" til mindre skadelige gasser, som f.eks. forbrenningsanlegg med tilhørende avgass-rensing.

Kontrollerte utslipp må holdes til minimum, og må i de fleste tilfeller søkes om tillatelse for når man når gitte grenseverdier for, og blir uansett "straffet" ved avgifter. Andre former for utslipp må, om man kan, renses og/eller samles inn for deponering eller annen form for behandling.

Ukontrollerte utslipp og utslipp over tillatte grenser, blir straffeforfulgt til en viss grad allerede. Ikke alle slike utslipp blir oppdaget når de faktisk skjer, men selskapene involvert kan bli straffet for forholdene i ettertid. Er ikke kjent med eventuelle foreldelsesfrister i slike saker.

  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...