Gå til innhold

DEBATT: – Hvordan vet vi hvem som brøt seg inn på Stortinget?

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Her går kronikkforfatteren høyt ut:

"[...] innføringen av det som nå kalles Etterretningstjenestens «Tilrettelagt innhenting av grenseoverskridende elektronisk kommunikasjon (TI)». Her er stemningen i sosiale medier at departementet har gjort for dårlig arbeid".

Det blir lovlig flåsete når kronikkforfatteren reduserer blant mye annet et klart nei fra Datatilsynet [1] og knusende dom i EU-domstolen [2] til "stemning i sosiale medier".

Greit å være flåsete av og til, men når det legges til "det er mye som tyder på at mange av kritikerne har mangler i informasjonsgrunnlaget sitt", så er det magaplask.

[1] https://www.datatilsynet.no/regelverk-og-verktoy/lover-og-regler/hoeringsuttalelser/horingsuttalelser-2019/datatilsynet-sier-nei-til-digital-masseovervakning-av-norske-borgere/

[2] https://www.adressa.no/nyheter/utenriks/2020/10/06/EU-domstolen-Krav-om-masselagring-av-teledata-i-strid-med-EU-lov-22777718.ece

• Liker 1
Lenke til kommentar
On 10/23/2020 at 12:19 AM, vramdal said:

Her går kronikkforfatteren høyt ut:

"[...] innføringen av det som nå kalles Etterretningstjenestens «Tilrettelagt innhenting av grenseoverskridende elektronisk kommunikasjon (TI)». Her er stemningen i sosiale medier at departementet har gjort for dårlig arbeid".

Det blir lovlig flåsete når kronikkforfatteren reduserer blant mye annet et klart nei fra Datatilsynet [1] og knusende dom i EU-domstolen [2] til "stemning i sosiale medier".

Greit å være flåsete av og til, men når det legges til "det er mye som tyder på at mange av kritikerne har mangler i informasjonsgrunnlaget sitt", så er det magaplask.

Så.....først tillegger du meg meninger jeg ikke har, og så kritiserer du meg for resultatet? Jeg reduserer ingenting. Jeg snakker om sosiale medier, mens du drar inn Datatilsynet og EU-domstolen. Det er helt forskjellige ting. Les om igjen.

Lenke til kommentar

La hakkeren inn en trojan eller lignende med kyrillisk kode, øker jo sannsynligheten for at det var et russisk statsfinansiert angrep.

Menneh, det er jo ikke utenkelig at USA har ansatt russiskspråklige, nettopp for å avlede fokus?

-Eller finnes det en god måte å forbigå alskens vpn’er, proxier mm. for å kunne stadfeste hvor kilden sitter? 🤔

Lenke til kommentar

Tja. Jeg tolket deg sånn at du mener stemningen i sosiale medier var negativ til TI, og at de som skaper den negative stemningen har "mangler i informasjonsgrunnlaget sitt".

Så prøver jeg å vise at det fins gode grunner til å ha negativ holdning til loven. Som f.eks. at Datatilsynet og EU-domstolen (og Advokatforeningen, NJ, Amnesty og mange andre) er kritiske. Jeg synes ikke det er så rart at den kritikken smitter over i det du kaller "stemningen i sosiale medier".

Den negative stemningen er altså godt fundert, men det unnlater du å nevne.

I stedet påstår du at "kritikerne har mangler i informasjonsgrunnlaget sitt". Den påstanden synes jeg du slipper for billig unna med.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...