torest Skrevet 22. oktober 2020 Del Skrevet 22. oktober 2020 Skal teste ammoniakkmotor i Danmark – klar til 2024 [Ekstra] 1 Lenke til kommentar
Ketill Jacobsen Skrevet 22. oktober 2020 Del Skrevet 22. oktober 2020 (endret) Ammoniakk har et energiinnhold på ca 5,28 kWh/kg (godt under halvparten av diesel), mens hydrogen ligger på 33,3 kWh/kg (lavere brennverdi). Inkludert tanker har hydrogen mer energi per kg enn jetfuel. Energitetthet for flytende ammoniakk noe bedre, ca tre ganger mer volum enn diesel og ca 4 ganger mer volum for flytende hydrogen. Endret 22. oktober 2020 av Ketill Jacobsen 2 Lenke til kommentar
OlaML Skrevet 22. oktober 2020 Del Skrevet 22. oktober 2020 Kan ammoniakk ta hele den rollen som mange har trodd hydrogen passer til? Virker som det er et mye bedre komplement til batterielektrisk drift enn hydrogen i brenselscelle. 2 1 Lenke til kommentar
Bjørn Eng Skrevet 22. oktober 2020 Del Skrevet 22. oktober 2020 Det stemmer. På større skip vil amoniakk være en bedre løsning. Det blir samme problemstilling som batterier i mange applikasjoner. For lite energi. 3 Lenke til kommentar
Hårek Skrevet 22. oktober 2020 Del Skrevet 22. oktober 2020 Hva skjer med nitrogenet i forbrenningen - blir NOx et problem? 2 Lenke til kommentar
Trestein Skrevet 22. oktober 2020 Del Skrevet 22. oktober 2020 Hårek skrev (4 minutter siden): Hva skjer med nitrogenet i forbrenningen - blir NOx et problem? N2o blir et problem. Lystgass er 300 ganger kraftigere enn co2 som drivhusgass. Den har vel de senere år gitt et større bidrag enn økningen av co2 til drivhuseffekten. 1 1 Lenke til kommentar
aanundo Skrevet 22. oktober 2020 Del Skrevet 22. oktober 2020 Ketill Jacobsen skrev (3 timer siden): Ammoniakk har et energiinnhold på ca 5,28 kWh/kg (godt under halvparten av diesel), mens hydrogen ligger på 33,3 kWh/kg (lavere brennverdi). Inkludert tanker har hydrogen mer energi per kg enn jetfuel. Energitetthet for flytende ammoniakk noe bedre, ca tre ganger mer volum enn diesel og ca 4 ganger mer volum for flytende hydrogen. Ammoniakk er en 0-løsning, men hva om det Trestein skriver stemmer? Får vi N2o med ammoniakk som drivstoff, og dersom denne gassen er 300 ganger verre enn CO2 er det ikke en 0-løsning likevel. Ammoniakk er giftig og høyt trykk med lav temperatur for å få et flytende drivstoff er et problem. Hva med skipskollisjoner og tilhørende lekkasjer? Det er ikke selvsagt at ammoniakk blir en foretrukket løsning fremfor metanol. Metanol kan langt på vei sammenlignes med diesel, selv om flammepunktet er bare 11 grader. Metanol er ikke en 0-løsning, men dersom dagens utslipp fra Klemetsrud brukes for å lage metanol, vil de 800 000 tonnene som slippes ut fra dieselbiler og Klemetsrud bli til 400 000 tonn dersom metanolen erstatter diesel. Med andre ord 50% reduksjon i CO2-utslippene. Brukt i skip kan CO2 fanges og brukes flere ganger i metanolfabrikker og vi nærmer oss 80% reduksjon. Energiinnholdet i metanol er 5,5 kWh/kg og ganske likt ammoniakk. Lenke til kommentar
trikola Skrevet 22. oktober 2020 Del Skrevet 22. oktober 2020 1 hour ago, Hårek said: Hva skjer med nitrogenet i forbrenningen - blir NOx et problem? NOx dannes kun ved høyere temperaturer - derfor i dieselmotorer og ikke (så mye) i motorer med lavere kompresjon og forbrenningstemperatur. Og når NH3 forbrennes så forbrennes det jo typisk med luft som i seg selv inneholder 78% nitrogen, så det kommer uansett ikke an på noen ekstra nitrogen-atomer. 1 hour ago, Trestein said: N2o blir et problem. Lystgass er 300 ganger kraftigere enn co2 som drivhusgass. Den har vel de senere år gitt et større bidrag enn økningen av co2 til drivhuseffekten. Hva har N2O med NOx å gjøre? NOx er ikke NxO for x=2. 2 Lenke til kommentar
Trestein Skrevet 22. oktober 2020 Del Skrevet 22. oktober 2020 trikola skrev (25 minutter siden): NOx dannes kun ved høyere temperaturer - derfor i dieselmotorer og ikke (så mye) i motorer med lavere kompresjon og forbrenningstemperatur. Og når NH3 forbrennes så forbrennes det jo typisk med luft som i seg selv inneholder 78% nitrogen, så det kommer uansett ikke an på noen ekstra nitrogen-atomer. Hva har N2O med NOx å gjøre? NOx er ikke NxO for x=2. Ingenting egentlig. Du spurte om nox. Det kan man fjerne i katalysatorer. N2O kan man teoretisk få dannet. Tror den ofte forekommer i forbindelse med gjødselproduksjon. Aner ikke om det finnes utstyr som gjør N2o til N2 og O eller noe annet ufarlig. Men N2O er en kraftig drivhusgass. Mye kraftigere enn metan også. NO No2 som kalles nox har man metoder for å fjerne billig. Gjerne med amoniakk eller eurea. 1 Lenke til kommentar
Ketill Jacobsen Skrevet 22. oktober 2020 Del Skrevet 22. oktober 2020 Trestein skrev (4 timer siden): Ingenting egentlig. Du spurte om nox. Det kan man fjerne i katalysatorer. N2O kan man teoretisk få dannet. Tror den ofte forekommer i forbindelse med gjødselproduksjon. Aner ikke om det finnes utstyr som gjør N2o til N2 og O eller noe annet ufarlig. Men N2O er en kraftig drivhusgass. Mye kraftigere enn metan også. NO No2 som kalles nox har man metoder for å fjerne billig. Gjerne med amoniakk eller eurea. Hei Trestein! Hva skjer om du kjører lystgass inn i en bensinmotor? Forsvinner lystgassen ut av motoren igjen? Nei den gjør nok ikke det! Skulle gjerne vite hvorfor du drar N2O inn i debatten her? Lenke til kommentar
Trestein Skrevet 22. oktober 2020 Del Skrevet 22. oktober 2020 Ketill Jacobsen skrev (3 minutter siden): Hei Trestein! Hva skjer om du kjører lystgass inn i en bensinmotor? Forsvinner lystgassen ut av motoren igjen? Nei den gjør nok ikke det! Skulle gjerne vite hvorfor du drar N2O inn i debatten her? Fordi det er en ting som må sjekkes ut. Har du målt om det kommer lystgass ut fra en motor? Det kommer nok an på hvilket forbrenningsprinsiopp man bruker. Er lambda høy vil ikke all n2o forbrenne. Spørsmålet var N0 og NO2 eller nox Da var det nærliggende å tenke på andre nitrogenforbindelser. Lenke til kommentar
Ketill Jacobsen Skrevet 22. oktober 2020 Del Skrevet 22. oktober 2020 Trestein skrev (3 minutter siden): Spørsmålet var N0 og NO2 eller nox Da var det nærliggende å tenke på andre nitrogenforbindelser. Og da begynner du av en eller annen grunn å spekulere vilt? 1 Lenke til kommentar
Trestein Skrevet 22. oktober 2020 Del Skrevet 22. oktober 2020 (endret) Ketill Jacobsen skrev (1 time siden): Og da begynner du av en eller annen grunn å spekulere vilt? Det er en blanding av nitrogen hydrogen og oksygen. La oss stille spørsmålet annerledes. Tror du at N2O kan dannes ved forbrenning av ammoniakk? Og om ikke hvorfor? https://www.researchgate.net/publication/311100889_Direct_emissions_of_nitrous_oxide_from_combustion_of_gaseous_fuels Endret 22. oktober 2020 av Trestein Link 1 Lenke til kommentar
J-Å Skrevet 23. oktober 2020 Del Skrevet 23. oktober 2020 (endret) 19 hours ago, OlaML said: Kan ammoniakk ta hele den rollen som mange har trodd hydrogen passer til? Virker som det er et mye bedre komplement til batterielektrisk drift enn hydrogen i brenselscelle. Her er det vel en avveining mellom vekt, volum og virkningsgrad. Der det ikke går med batterier kan de bli noe slikt:: Stasjonært: Pumpekraft Havgående skip, mellomdistanse fly, landtransport i veldig øde strøk: Ammoniakk Interkontinentale fly: Hydrogen Romraketter: Hydrogen (og oksygen) Endret 23. oktober 2020 av J-Å 1 1 Lenke til kommentar
aasATuio Skrevet 23. oktober 2020 Del Skrevet 23. oktober 2020 torest skrev (20 timer siden): Skal teste ammoniakkmotor i Danmark – klar til 2024 [Ekstra] Ammoniakk oppløst i vann blir solgt i butikken under navnet salmiakk. Den største tekniske utfordringen med ammoniakk på tanken er at det er sterkt etsende. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå