MilKman' Skrevet 22. oktober 2020 Del Skrevet 22. oktober 2020 (endret) Hei! For drøye 4 år siden fikk jeg superhjelp her til oppgradering av PC (Supertakk til @Kyrre S.!). Jeg ser at mitt apparat begynner å skrante nå som det kommer nye og større spill og trenger nok å gjøre enda en oppgradering, og håper på å få litt hjelp her, fordi jeg ikke har tid til å sette meg inn i komponenter. Budsjett er jeg usikker på - det avhenger av hvor mange av komponentene jeg må bytte ut. Dette har jeg i dag: PSU: Corsair CX600M Strømforsyning (PSU) - 600 Watt - 120 mm GPU: MSI GeForce GTX 970 GAMING - 4GB GDDR5 CPU: Inte Core i5 4690K 3,5GHz MB: Asus Z97-P Cooler: Cooler Master Hyper 103 RAM: Kingston HyyperX Savage DDR3-2133 DC 16GB PCen sliter på Modern Warfare med low-very low settings. Jeg kan - på en god dag - ha discord og en youtube-tab aktiv i tillegg uten at det lagger. Jeg lever i et håp om at det holder å bytte ut CPU og GPU, og at jeg kanskje kan unngå å gå over 4-5k. Sannsynligvis kan jeg få kjøpt en grei GPU *clickie* av en kompis som rommer 6GB, så kanskje jeg klarer meg med et CPU-bytte? Endret 22. oktober 2020 av MilKman' Lenke til kommentar
TheKims Skrevet 22. oktober 2020 Del Skrevet 22. oktober 2020 Du bør nok bytte både CPU og GPU, men da blir nok 5K litt lite. Skal du ha ny CPU så må du også bytte HK og RAM og den billigste Ryzen 5 3600 pakken jeg klarte å sette sammen kommer på ca 4K. Da har du 1000kr igjen til GPU, og jeg tviler på at du klarer å finne noe som yter bedre enn GPUen du allerede har til den prisen. Forskjellen på 970 og 1060 er 5-10 fps i gjennomsnitt, så vil ikke si at det er verdt oppgraderingen. 1 Lenke til kommentar
MilKman' Skrevet 22. oktober 2020 Forfatter Del Skrevet 22. oktober 2020 20 minutes ago, TheKims said: Du bør nok bytte både CPU og GPU, men da blir nok 5K litt lite. Skal du ha ny CPU så må du også bytte HK og RAM og den billigste Ryzen 5 3600 pakken jeg klarte å sette sammen kommer på ca 4K. Da har du 1000kr igjen til GPU, og jeg tviler på at du klarer å finne noe som yter bedre enn GPUen du allerede har til den prisen. Forskjellen på 970 og 1060 er 5-10 fps i gjennomsnitt, så vil ikke si at det er verdt oppgraderingen. Vil ikke de 2 ekstra GB g meg litt bedre ytelse? Det jeg også ser er jo at (eksempelvis) MW bruker 85-90% av CPU i dag, men dette ser jeg kun inne i taskmanager, så jeg vet ikke hvor nøyaktig det er. Jeg antar at dette problemet vedvarer, selv om jeg bytter GPU (?). Jeg har også hørt snakk om at det er GPU som ofte er flaskehalsen og at kun en oppgradering av den bør løse opp i mye, men jeg har ingen kunnskap som understøtter det. Dog klarer jeg ikke se for meg at det er kun det som skal løse det.. Lenke til kommentar
AndersT2 Skrevet 22. oktober 2020 Del Skrevet 22. oktober 2020 Det er nok ikke så mye ytelse du får oppgradert til uten å måtte bytte hovedkort og minne også. Husker ikke om 5 serien til Intel gikk i det hovedkortet, men det var ikke så store ytelses forskjeller å hente. Spar heller opp litt til du får råd til AMD 5600 som kommer. 3600 som er forgjengeren er CPUen som gir mest for pengene pr nå, og yter veldig bra. Disse krever DDR4 minne samtidig. Hvis du ikke har noe problem å kjøpe brukt, så kommer det snart både mye CPUer på bruken når AMD slipper din 5 serie nå i starten av November. Og det vil bli mye billige gode skjermkort når Nvidia starter å levere 3-serien sin til mange nok forbrukere. Vil tro så lenge du holder deg til ett skjermkort som slutter på 70, om det er 1070, 2070, eller 270 super, så vil du kunne få de til en grei pris, og ett godt hopp, og slippe å oppgradere strømforsyningen. Ville satset på 2 serien fremfor 1. Gikk selv fra 970 til 1080ti, og forskjellen var ikke det jeg vil kalle enorm, selv om det var ytelses forskjeller. 1 Lenke til kommentar
Emile the rat Skrevet 22. oktober 2020 Del Skrevet 22. oktober 2020 Skal være ærlig med deg, den PCen vil ikke være verdt å oppgradere. Jeg ville spart opp til ny PC, og solgt denne, det er for mange komponenter som er utdaterte til at det vil lønne seg å kun bytte noe. Hva er høyeste budsjett du kan strekke deg til? Og åssen skjem har du? Og hvordan spill skal du spille? 1 Lenke til kommentar
TheKims Skrevet 22. oktober 2020 Del Skrevet 22. oktober 2020 MilKman' skrev (16 minutter siden): Vil ikke de 2 ekstra GB g meg litt bedre ytelse? Det jeg også ser er jo at (eksempelvis) MW bruker 85-90% av CPU i dag, men dette ser jeg kun inne i taskmanager, så jeg vet ikke hvor nøyaktig det er. Jeg antar at dette problemet vedvarer, selv om jeg bytter GPU (?). Jeg har også hørt snakk om at det er GPU som ofte er flaskehalsen og at kun en oppgradering av den bør løse opp i mye, men jeg har ingen kunnskap som understøtter det. Dog klarer jeg ikke se for meg at det er kun det som skal løse det.. Ekstra Vram kan ha noe å si visst du spiller på max grafikk innstillinger og høy oppløsning. Ser ut som du er CPU bound i MW å da vil ikke et kraftigere skjermkort hjelpe på. Du vil kanskje kunne skru opp grafikken noe, men fpsen vil forbli den samme. Jeg ville ha startet med ny CPU, Hovedkort og RAM for så å oppgradere GPU senere visst ikke budsjettet strekker til. 1 Lenke til kommentar
Svein M Skrevet 22. oktober 2020 Del Skrevet 22. oktober 2020 (endret) Jeg tenker kanskje cpu, hovedkort og ram kan oppdateres. Og jeg tenker da kanskje en Ryzen 3600 med passende hovedkort og minne kan være et bra valg: Ryzen 5 3600 med cpu kjøler, kr 2090 ASRock B550 Phantom Gaming 4, kr 1434 Crucial Ballistix Red DDR4 3600MHz 2x8GB (BL2K8G36C16U4R), kr 1021 Når det gjelder grafikkort så skal GTX 970 4GB fortsatt være brukenes. Endret 22. oktober 2020 av Svein M 1 Lenke til kommentar
AndersT2 Skrevet 22. oktober 2020 Del Skrevet 22. oktober 2020 Svein M skrev (51 minutter siden): Jeg tenker kanskje cpu, hovedkort og ram kan oppdateres. Og jeg tenker da kanskje en Ryzen 3600 med passende hovedkort og minne kan være et bra valg: Ryzen 5 3600 med cpu kjøler, kr 2090 ASRock B550 Phantom Gaming 4, kr 1434 Crucial Ballistix Red DDR4 3600MHz 2x8GB (BL2K8G36C16U4R), kr 1021 Når det gjelder grafikkort så skal GTX 970 4GB fortsatt være brukenes. Godt forslag det. Kan spare noen få kroner på 3200Mhz minne også, ikke så stor forskjell. Uansett så må man inn og sette til "XMP", ellers hjelper ingen av de hastighetene. Kan også legge til at kjøleren som følger med faktisk er god nok til å brukes uten å trenge å bruke penger på annen kjøler. Har selv en slik på 1800X på jobben som jeg aldri hører. Kun ved overklokking det trengs annen kjøler. 1 Lenke til kommentar
MilKman' Skrevet 22. oktober 2020 Forfatter Del Skrevet 22. oktober 2020 Takk for gode svar, folkens! Jeg ser jo at jeg bare kan droppe budsjettet, men jeg er likevel forbi den tiden hvor jeg gidder å bruke titusener på PC. Kan det være en idé å kjøpe denne, og bruke opp igjen skjermkortet? https://www.komplett.no/product/1134123/datautstyr/pc-komponenter/pc-i-deleroppgradering/oppgradering/oppgraderingspakke-ryzen-7-3800x# Hvis ja; Kan jeg beholde kjølingen jeg har? 2 hours ago, Emile the rat said: Skal være ærlig med deg, den PCen vil ikke være verdt å oppgradere. Jeg ville spart opp til ny PC, og solgt denne, det er for mange komponenter som er utdaterte til at det vil lønne seg å kun bytte noe. Hva er høyeste budsjett du kan strekke deg til? Og åssen skjem har du? Og hvordan spill skal du spille? Det hadde vært kjipere om du var uærlig, for å være ærlig. Denne er main monitor: https://www.komplett.no/product/775713 Kombinert med en basic AOC 60Hz. Budsjettet vet jeg ikke. Må jeg så må jeg. Jeg antar jeg bør strekke meg opp mot 10-15, kanskje? Det mest krevende jeg spiller i dag er Modern Warfare/Warzone. 1 hour ago, Svein M said: Jeg tenker kanskje cpu, hovedkort og ram kan oppdateres. Og jeg tenker da kanskje en Ryzen 3600 med passende hovedkort og minne kan være et bra valg: Ryzen 5 3600 med cpu kjøler, kr 2090 ASRock B550 Phantom Gaming 4, kr 1434 Crucial Ballistix Red DDR4 3600MHz 2x8GB (BL2K8G36C16U4R), kr 1021 Når det gjelder grafikkort så skal GTX 970 4GB fortsatt være brukenes. 36 minutes ago, AndersT2 said: Godt forslag det. Kan spare noen få kroner på 3200Mhz minne også, ikke så stor forskjell. Uansett så må man inn og sette til "XMP", ellers hjelper ingen av de hastighetene. Kan også legge til at kjøleren som følger med faktisk er god nok til å brukes uten å trenge å bruke penger på annen kjøler. Har selv en slik på 1800X på jobben som jeg aldri hører. Kun ved overklokking det trengs annen kjøler. Lenke til kommentar
Emile the rat Skrevet 22. oktober 2020 Del Skrevet 22. oktober 2020 MilKman' skrev (9 minutter siden): Takk for gode svar, folkens! Jeg ser jo at jeg bare kan droppe budsjettet, men jeg er likevel forbi den tiden hvor jeg gidder å bruke titusener på PC. Kan det være en idé å kjøpe denne, og bruke opp igjen skjermkortet? https://www.komplett.no/product/1134123/datautstyr/pc-komponenter/pc-i-deleroppgradering/oppgradering/oppgraderingspakke-ryzen-7-3800x# Hvis ja; Kan jeg beholde kjølingen jeg har? Det hadde vært kjipere om du var uærlig, for å være ærlig. Denne er main monitor: https://www.komplett.no/product/775713 Kombinert med en basic AOC 60Hz. Budsjettet vet jeg ikke. Må jeg så må jeg. Jeg antar jeg bør strekke meg opp mot 10-15, kanskje? Det mest krevende jeg spiller i dag er Modern Warfare/Warzone. Ville nok strukket meg litt i budsjett ja. 970 er i dag (unnskyld ordburken) totalt verdiløst. Jeg ser ingen poeng i kjøpe den oppgraderingspakken med CPU, minne og hovedkort, dersom du har tenkt å ta vare på det gamle skjermkort. Skjermen du har i dag krever ikke all verdens, men selv 970 kommer ekstremt kort til her. Den oppgraderingspakken var ikke dum, setter du den sammen med et 2070 super fra bruktmarkedet har du en knallgod oppgradering som ikke trenger å tømme bankkontoen Lenke til kommentar
AndersT2 Skrevet 23. oktober 2020 Del Skrevet 23. oktober 2020 MilKman' skrev (16 timer siden): Takk for gode svar, folkens! Jeg ser jo at jeg bare kan droppe budsjettet, men jeg er likevel forbi den tiden hvor jeg gidder å bruke titusener på PC. Kan det være en idé å kjøpe denne, og bruke opp igjen skjermkortet? https://www.komplett.no/product/1134123/datautstyr/pc-komponenter/pc-i-deleroppgradering/oppgradering/oppgraderingspakke-ryzen-7-3800x# Hvis ja; Kan jeg beholde kjølingen jeg har? Den pakken er meget god. Vil holde mange år. Kjøleren du har vil mest sannsynlig ikke passe, da den er fra en tid hvor AM4 ikke fantes. Hvis du har alt som fulgte med kjøleren, så er det mulig AM3 utstyret vil passe. Men kjøleren som følger med er faktisk meget god, og ikke noe problem å bruke. Så lenge du ikke tenker å overklokke, så er det ikke noe vits å bruke penger på kjøler. Som nevnt før, du kan spare en del ved å gå for 3600 eller 3600X, de er ikke langt unna i ytelse, er vel nokså like, men med 2 kjerner mindre. Lenke til kommentar
MilKman' Skrevet 23. oktober 2020 Forfatter Del Skrevet 23. oktober 2020 (endret) 17 hours ago, Emile the rat said: Ville nok strukket meg litt i budsjett ja. 970 er i dag (unnskyld ordburken) totalt verdiløst. Jeg ser ingen poeng i kjøpe den oppgraderingspakken med CPU, minne og hovedkort, dersom du har tenkt å ta vare på det gamle skjermkort. Skjermen du har i dag krever ikke all verdens, men selv 970 kommer ekstremt kort til her. Den oppgraderingspakken var ikke dum, setter du den sammen med et 2070 super fra bruktmarkedet har du en knallgod oppgradering som ikke trenger å tømme bankkontoen Kan jeg spørre hva du begrunner i at kortet er verdiløst? Hva gjør at de to siste GB vil være så avgjørende? Hva gjør at jeg ikke heller vil velge 1060-kortet med 6GB? Endret 23. oktober 2020 av MilKman' Lenke til kommentar
Svein M Skrevet 23. oktober 2020 Del Skrevet 23. oktober 2020 (endret) Her har du en sammenligning av GTX 970 og GTX 1060 6 GB. Jeg ser der er 17-21% forskjell i enkelte spill, men det kan også skyldes at de som har GTX 970 har dårligere CPU. Så kanskje en må søke om en bedre test. Men poenget er ellers at det ikke er så stor forskjell på disse to annet enn at 1060 kortet har 2 GB mer minne. https://gpu.userbenchmark.com/Compare/Nvidia-GTX-970-vs-Nvidia-GTX-1060-6GB/2577vs3639 Endret 23. oktober 2020 av Svein M 1 Lenke til kommentar
AndersT2 Skrevet 23. oktober 2020 Del Skrevet 23. oktober 2020 MilKman' skrev (28 minutter siden): Kan jeg spørre hva du begrunner i at kortet er verdiløst? Hva gjør at de to siste GB vil være så avgjørende? Hva gjør at jeg ikke heller vil velge 1060-kortet med 6GB? 970 og 1060 er for nær i ytelse til det å bruker penger på å bytte er så å si det samme som å kaste pengene ut av vinduet. Du vil nok ikke merke noe særlig forskjell. 1070, 1660 super eller Ti eller 2060 er det du minimum bør oppgradere til hvis du oppgraderer. 1 Lenke til kommentar
Emile the rat Skrevet 27. oktober 2020 Del Skrevet 27. oktober 2020 MilKman' skrev (På 23.10.2020 den 9.38): Kan jeg spørre hva du begrunner i at kortet er verdiløst? Hva gjør at de to siste GB vil være så avgjørende? Hva gjør at jeg ikke heller vil velge 1060-kortet med 6GB? Det er utdatert, gammelt, og sliter i fleste nye spill. Om du hadde oppgradert CPU, minne og hovedkort ville du ikke sett noe forskjell i spillytelse, fordi skjermkortet er det største problemet her. GTX 970 er nå 5 år gammelt, og var heller aldri et high-end kort. GTX 970 er etter dagens standard og spill ikke et godt kort, du vil til-og-med få ned i 30 fps på nyere spill i 1080p, da er det ganske dårlig sammenlignet med skjermen du har, som er en 1080p @ 144hz. GTX 970 hadde vært et helt ok kort til en 1080p @ 60hz skjerm. Hoppet opp fra 970 til 1060 er heller ikke stort, så det er en dårlig investering. Du kan til nøds gå for et 2060 super, men skal du i det heletatt komme i nærheten av 144hz i nyere spill må du opp på 2070 super, og si noe annet ville vært å juge. Problemet er at CPU og minne vil bli en stor flaskehals med RTX 2070 super. Som er grunnen til at jeg anbefaler deg til å kvitte deg med alt og heller kjøpe nytt. Oppgradering fungerer til en viss grad, men sitter man på eldre komponenter, som heller aldri var skikkelig high-end, fungerer oppgradering dårligere, med mindre man har tenkt å skifte ut alt utenom kabinett, PSU, harddisker. 1 Lenke til kommentar
Prusk Skrevet 29. oktober 2020 Del Skrevet 29. oktober 2020 Jeg kan avkrefte at GTX 970 er verdiløst. Jeg prøvde å oppdrive et til 500,- like før sommerferien i år, uten hell. Et kjapt søk på finn viser at det fortsatt ikke ligger GTX 970 ute til under 500,-. Du får derimot et 1080ti ned mot 3000-3500,-. 1 Lenke til kommentar
MilKman' Skrevet 10. november 2020 Forfatter Del Skrevet 10. november 2020 Litt planendringer gjør at det ikke blir noen PC nå, men sannsynligvis senere. Takk for hjelpen til alle som har bidratt uansett, det var ikke forgjeves! Jeg kommer nok til å spørre igjen senere! Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå