tettismannen Skrevet 21. oktober 2020 Del Skrevet 21. oktober 2020 Hei folkens! Begynner å bli noen år siden jeg hadde delvis peiling på pc-komponenter. Jeg har ingen kunnskap om det som er kommet siste 5-6 årene, så trenger litt hjelp. Jeg har i dag en PC som er delvis oppgradert (siste var skjermkort som ble kjøpt for ca 3(?) år siden). Er ute etter å oppgradere noen hakk, og forhåpentligvis bruke så mye av de delene jeg allerede har, så lenge de ikke er helt ut-datert og ubrukelig med dagens nyere komponenter. Tenker å ligge på ca 10 000,- (+/-) PC brukes i all hovedsak til spill (WoW og LoL) Noen som har lyst å hjelpe en gammel bygger? Mine delere er: Prosessor Intel Core i5-2500K CPU @ 3.30GHz CPU vifte Pure Rock 150W TDP Hovedkort Asus p8z68-v pro gen3 SSD Samsung SSD 860 + 830 RAM DDR3 8GB (Corsair XMS3) Power Chieftec CFT 750 14CS (750W) GPU grafikkort NVIDIA GeForce GTX TITAN Case ? Skjerm 2 x EIZO Foris F2434 Takker! Lenke til kommentar
C64C Skrevet 21. oktober 2020 Del Skrevet 21. oktober 2020 (endret) Beholde SSD-er og kabinett i alle fall, skjermer og skjermkort kanskje. Ellers bør resten bli nytt. Endret 21. oktober 2020 av C64C Lenke til kommentar
tettismannen Skrevet 21. oktober 2020 Forfatter Del Skrevet 21. oktober 2020 Noen forslag til hva jeg bør bytte til? Var i tvil om skjermkortet, da jeg vil tro det er det som er mest kostbart å oppgradere. Så kan jeg beholde det er det en stor pluss. Evt oppgradere de andre delene og så ta skjermkortet om ett år eller 2? Lenke til kommentar
sedsberg Skrevet 22. oktober 2020 Del Skrevet 22. oktober 2020 Vil tro du fint kan beholde det skjermkortet et par år. Jeg har fremdeles mitt GTX1080 (ikke-TI). Lenke til kommentar
vidor Skrevet 22. oktober 2020 Del Skrevet 22. oktober 2020 Folk flest på Steam har 1060, så det er fremdeles "mest vanlig" med ca 10%. Rundt 25% av markedet er GTX 1050 - 1070. Nvidia har m.a.o mest markedsandel. Lenke til kommentar
Grankongla Skrevet 22. oktober 2020 Del Skrevet 22. oktober 2020 Tror du kan kjøpe deg en oppgraderingspakke fra komplett og kalle det en dag egentlig. F.eks. denne https://www.komplett.no/product/1134120/datautstyr/pc-komponenter/pc-i-deleroppgradering/oppgradering/oppgraderingspakke-ryzen-5-3600 Lenke til kommentar
LMH1 Skrevet 22. oktober 2020 Del Skrevet 22. oktober 2020 vidor skrev (4 minutter siden): Folk flest på Steam har 1060, så det er fremdeles "mest vanlig" med ca 10%. Rundt 25% av markedet er GTX 1050 - 1070. Nvidia har m.a.o mest markedsandel. Hva hjelper det å si hva som er mest vanlig når NVIDIA GeForce GTX TITAN omtrent er det samme? eller ikke veldig langt unna. Sitat Er ute etter å oppgradere noen hakk, og forhåpentligvis bruke så mye av de delene jeg allerede har, så lenge de ikke er helt ut-datert og ubrukelig med dagens nyere komponenter. Tenker å ligge på ca 10 000,- (+/- Vel muligens Ryzen X470 andre genrasjon er verdt invisteringen? har bios oppgrade til ryzen 5000 serien men er fremdeles noe billigere brukt en nyeste generasjon? er nok lite sansynlig X370 får bios oppgradering til nyeste ryzen, intel er vel mere usikkert. Selv om vi ikke vet når det vil skje ryktene sier om 1 år men kan jo ta lengere tid. Lenke til kommentar
Cowboystrekk Skrevet 22. oktober 2020 Del Skrevet 22. oktober 2020 (endret) Ville venta litt til Ryzen 5000 kommer. HK, ram og CPU bør byttes. Ville beholdt kabinett, ssder, evt strømforsyning (kommer an på om den har sikring mot at annet utstyr ryker om den ryker), evt skjerm om ikke høy refresh\adaptiv sync er viktig. Evt oppgradering kan være Ryzen 5800X+B550+kjøler til rundt 500, ram ville jeg fått tak i noe B-die 2x8. 3600cl15 f.eks. Ang GPU kan du vente på 3070 eller de nye fra AMD. Den du har er ikke dårlig og holder bra med skjermene du har. Endret 22. oktober 2020 av Cowboystrekk 1 Lenke til kommentar
sedsberg Skrevet 22. oktober 2020 Del Skrevet 22. oktober 2020 Jeg hadde ikke engang vurdert å ta vare på Chieftec-PSUen. Det hadde vært det første som gikk i el-returen. Lenke til kommentar
LMH1 Skrevet 22. oktober 2020 Del Skrevet 22. oktober 2020 (endret) Sitat Evt oppgradering kan være Ryzen 5800X+B550+kjøler til rundt 500, ram ville jeg fått tak i noe B-die 2x8. 3600cl15 f.eks. Ang GPU kan du vente på 3070 eller de nye fra AMD. Den du har er ikke dårlig og holder bra med skjermene du har. Selv vil jeg tro ikke trådstarter trenger det nyeste: Sitat enker å ligge på ca 10 000,- (+/-) PC brukes i all hovedsak til spill (WoW og LoL) Selv første grenrasjon ryzen 5 og GTX 1070 eller bedre er oppgradering for trådstarter kommer vel ann på spillene har stålesporing og om de drar nytte av bedre ytelse. Men er rambrikkene optimalisert for nyeste ryzen? Nå må man jo også vurdere hovedkort X370 er jo ganske bilig brukt hvis de finnes, men dagens hovedkort koster jo en del mere hvis man skal overklokke og få bra resultat av det. Selv om jeg ikke ville forventet mye av eldre cpu\hovedkort hvis det har vært overklokket før. Endret 22. oktober 2020 av LMH1 Lenke til kommentar
Cowboystrekk Skrevet 22. oktober 2020 Del Skrevet 22. oktober 2020 sedsberg skrev (7 minutter siden): Jeg hadde ikke engang vurdert å ta vare på Chieftec-PSUen. Det hadde vært det første som gikk i el-returen. Siden PSU-prisene er elendige pr nå kan det være et alternativ å holde på den til den ryker OM den har innebygd sikring for annet utstyr. Lenke til kommentar
Cowboystrekk Skrevet 22. oktober 2020 Del Skrevet 22. oktober 2020 LMH1 skrev (6 minutter siden): Selv vil jeg tro ikke trådstarter trenger det nyeste: Selv første grenrasjon ryzen 5 og GTX 1070 eller bedre er oppgradering for trådstarter kommer vel ann på spillene har stålesporing og om de drar nytte av bedre ytelse. Men er rambrikkene optimalisert for nyeste ryzen? Nå må man jo også vurdere hovedkort X370 er jo ganske bilig brukt hvis de finnes, men dagens hovedkort koster jo en del mere hvis man skal overklokke og få bra resultat av det. Selv om jeg ikke ville forventet mye av eldre cpu\hovedkort hvis det har vært overklokket før. Jeg tenker ut ifra budsjettet og at han sikkert vil ha noe som varer noen år. Første gen ryzen ville jeg styrt unna, ikke nødvendigvis bedre spillytelse enn i5 2500K i endel tilfeller pga dårlig entrådytelse og elendig minnestøtte. Skal man holde seg til budsjett og ha noe som varer endel år framover kunne kanskje en 5600X+Gigabyte B550m S2H være en god deal. Sleng på et par 3600cl16-brikker med B-die og du har et kjempeoppgradering for ca 5500. Ryzen 3000 og 5000 har ca samme minnekontroller og den er MYE bedre enn 1000-serien. Lenke til kommentar
sedsberg Skrevet 22. oktober 2020 Del Skrevet 22. oktober 2020 35 minutes ago, Cowboystrekk said: Siden PSU-prisene er elendige pr nå kan det være et alternativ å holde på den til den ryker OM den har innebygd sikring for annet utstyr. På en Chieftec ville jeg ikke stolt på at den har det. Lenke til kommentar
tettismannen Skrevet 22. oktober 2020 Forfatter Del Skrevet 22. oktober 2020 Takke for alle svar. Har tenkt litt nå, og planen blir å beholde skjermkortet (NVIDIA GeForce GTX TITAN) og oppgradere følgende deler slik at jeg kan oppgradere skjermkortet når økonomien tillater det. Altså ønsker jeg å bruke litt ekstra på disse delene slik at de varer en god del år og tåler en fremtidig oppgradering av skjermkort. -CPU: Er det AMD/Ryzern som er å anbefale her? Ikke Intel? Forslag? -Hovedkort: Forslag til foreslått CPU over? -Ram: Forslag? -Strømforsyning: Litt usikker her. Dersom dere mener jeg må ha ny mtp de nye delene som foreslåes over så går jeg for det. Forslag? Som sagt, budsjettet ligger på ca 10 000,- men har tenkt å kjøpe en skjerm til så kan godt ligge litt lavere enn dette for delene over. Lenke til kommentar
Cowboystrekk Skrevet 22. oktober 2020 Del Skrevet 22. oktober 2020 tettismannen skrev (6 minutter siden): Takke for alle svar. Har tenkt litt nå, og planen blir å beholde skjermkortet (NVIDIA GeForce GTX TITAN) og oppgradere følgende deler slik at jeg kan oppgradere skjermkortet når økonomien tillater det. Altså ønsker jeg å bruke litt ekstra på disse delene slik at de varer en god del år og tåler en fremtidig oppgradering av skjermkort. -CPU: Er det AMD/Ryzern som er å anbefale her? Ikke Intel? Forslag? -Hovedkort: Forslag til foreslått CPU over? -Ram: Forslag? -Strømforsyning: Litt usikker her. Dersom dere mener jeg må ha ny mtp de nye delene som foreslåes over så går jeg for det. Forslag? Som sagt, budsjettet ligger på ca 10 000,- men har tenkt å kjøpe en skjerm til så kan godt ligge litt lavere enn dette for delene over. Jeg ville da vurdert ryzen 5600X+Gigabyte B550m S2H, kjøleren som følger med CPU er ok, bytt evt om du er misfornøyd med støy. Dette er bra ram: https://www.prisjakt.no/product.php?p=3470963 Garantert Samsung B-die. Du bør laste ned Ryzen dram calc om du vil ha mest ut av minnet med Ryzen. Totalt blir dette ca 5500,-. Intelanbefaling vil være 10600K+Asus Prime Z490+Noctua D15+denne rammen: https://www.prisjakt.no/product.php?p=5041640 Totalt ca 7500,-. Om du klokker opp rammen og CPU litt vil du nok få såvidt bedre ytelse enn med Ryzen, men om det er verdt 2000 ekstra er jeg usikker på. Lenke til kommentar
tettismannen Skrevet 22. oktober 2020 Forfatter Del Skrevet 22. oktober 2020 Cowboystrekk skrev (1 time siden): Jeg ville da vurdert ryzen 5600X+Gigabyte B550m S2H, kjøleren som følger med CPU er ok, bytt evt om du er misfornøyd med støy. Dette er bra ram: https://www.prisjakt.no/product.php?p=3470963 Garantert Samsung B-die. Du bør laste ned Ryzen dram calc om du vil ha mest ut av minnet med Ryzen. Takker for tips. Tror du dette vil holde bra noen år fremover? Og vil ett nytt skjermkort til ca 5000,- passe fint i det setupet? Trenger jeg ikke ny strømforsyning da? Lenke til kommentar
PaladinNO Skrevet 22. oktober 2020 Del Skrevet 22. oktober 2020 (endret) Bare for å hive ut en kurrant liste med alt på ett sted og på lager: https://www.komplett.no/wishlist/shared/ceebb61a-35b6-41bf-919b-926264f93297 OBS: listen er egentlig satt opp for noen andre så trekk fra de 5 siste tingene (og evt. andre ting du ikke trenger). Totalen er da ~9170 Kr. (uten skjermkort). Dette oppsettet var egentlig ment å være en overkill kontor-PC, med krav om å være veldig stillegående. Og siden du også spiller League of Legends - forbered deg på hva som kan bli et sjokk, og i negativ måte. Jeg oppgraderte tidligere i år fra en 3770K til en 9700K - har aldri hatt så mange FPS-spikes i League noen gang! Kjerne #8 står i konstant 100 % mens de andre 7 kjernene tar seg en blund. Men dette er fordi det spillet er HÅPLØST dårlig optimalisert for fler-kjerne PC-er. Endret 22. oktober 2020 av PaladinNO Lenke til kommentar
tettismannen Skrevet 22. oktober 2020 Forfatter Del Skrevet 22. oktober 2020 PaladinNO skrev (18 minutter siden): Og siden du også spiller League of Legends - forbered deg på hva som kan bli et sjokk, og i negativ måte. Jeg oppgraderte tidligere i år fra en 3770K til en 9700K - har aldri hatt så mange FPS-spikes i League noen gang! Hei og takk for hjelp. Vil dette si at du ikke anbefaler denne til mitt bruk? Lenke til kommentar
PaladinNO Skrevet 22. oktober 2020 Del Skrevet 22. oktober 2020 (endret) tettismannen skrev (1 time siden): Vil dette si at du ikke anbefaler denne til mitt bruk? Det kommer helt an på resten av bruken din. For meg, til alt annet enn League - oppstart av PC-en, alle andre spill, generell bruk - er det en helt annen verden med den nye PC-en. Jeg kan desverre ikke argumentere om noe AMD alternativ (utover Ryzen 5 3600, som ihvertfall pris- og ytelsesmessig ser ut som et bra valg). Men til spill er det fortsatt Intel, med sine høyere klokkehastigheter, som er best. Men det er kun League som er elendig optimalisert for ny hardware. Utover å holde seg på en overklokket 2500K kun til det spillet så vil jeg så absolutt anbefale å oppgradere. Med mindre det å ha den gamle kun til League er et alternativ? Endret 22. oktober 2020 av PaladinNO Lenke til kommentar
tettismannen Skrevet 22. oktober 2020 Forfatter Del Skrevet 22. oktober 2020 PaladinNO skrev (2 timer siden): Det kommer helt an på resten av bruken din. For meg, til alt annet enn League - oppstart av PC-en, alle andre spill, generell bruk - er det en helt annen verden med den nye PC-en. Jeg kan desverre ikke argumentere om noe AMD alternativ (utover Ryzen 5 3600, som ihvertfall pris- og ytelsesmessig ser ut som et bra valg). Men til spill er det fortsatt Intel, med sine høyere klokkehastigheter, som er best. Men det er kun League som er elendig optimalisert for ny hardware. Utover å holde seg på en overklokket 2500K kun til det spillet så vil jeg så absolutt anbefale å oppgradere. Med mindre det å ha den gamle kun til League er et alternativ? Å beholde den gamle er ikke et altenrativ. Blir litt skeptisk av det du skriver så heller mot AMD. Ser at den som ble anbefalt ikke er kommet enda? AMD Ryzen 5 5600X Noen tilsvarende? Trenger ikke å være av aller siste på markedet. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå