Tore Flataukan Skrevet 21. oktober 2020 Del Skrevet 21. oktober 2020 Hei Jeg er fastboende på Svalbard og leier ut 2/3 av min bolig på fastlandet. Hva slags skattetrekk får jeg for denne inntekten og hva kan jeg få fradrag for? Kommunale utgifter? Forsikring av bolig? Renter på Lån? Faktiske utgifter ved huset som feks reparasjoner og utbedringer? Hjemreiser for å se etter huset? MVH Svalbardianer,Tore Flataukan Lenke til kommentar
krikkert Skrevet 22. oktober 2020 Del Skrevet 22. oktober 2020 Svalbardskatteloven § 2-1 sjette ledd bestemmer at fastboende på Svalbard ikke skal beskattes etter svalbardskatteloven for inntekt av fast eiendom som ligger utenfor Svalbard. Personer bosatt på Svalbard regnes etter skatteloven § 2-35 som bosatt i utlandet. Du skal da svare skatt av inntekt i fast eiendom som du rår over i Norge, jf. skatteloven § 2-3 første ledd bokstav a. Utleieinntekten er skattepliktig. Du får fradrag for utgifter du har som er knyttet til det å få/beholde denne inntekten. Forsikring, kommunale avgifter, vedlikehold (men ikke oppussing), og tilsynsreiser. Renteutgifter er helt eller delvis fradragsberettiget. Av nettoinntekt etter fradrag svarer du 22 % skatt. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå